Fin närvaro?

finapina

Trådstartare
Vad skulle du tolka in i uttrycket " du har en fin närvaro och stor plats i arbetsgruppen"? Om din chef sade det till dig? Kom mig tyvärr inte för att fråga upp närmare, var lite bråttom så jag sa bara "tack". Började sedan fundera. Enligt mig har väl alla i gruppen en viktig plats??? Eller? Och vad menas med fin närvaro? Egentligen?🤔
 
Fin närvaro skulle åtminstone i mitt team betyda att man är en "bra deltagare", som lyssnar in och kommunicerar med fokus. Motsatsen blir någon som antingen tar plats från andra när det inte är läge eller bara är aktiv när hen har något på sin egen agenda.
 
Vad skulle du tolka in i uttrycket " du har en fin närvaro och stor plats i arbetsgruppen"? Om din chef sade det till dig? Kom mig tyvärr inte för att fråga upp närmare, var lite bråttom så jag sa bara "tack". Började sedan fundera. Enligt mig har väl alla i gruppen en viktig plats??? Eller? Och vad menas med fin närvaro? Egentligen?🤔

Jag tolkar det som att din närvaro i gruppen påverkar gruppen positivt och att du därmed fyller en särskilt viktig funktion.
 
Vad skulle du tolka in i uttrycket " du har en fin närvaro och stor plats i arbetsgruppen"? Om din chef sade det till dig? Kom mig tyvärr inte för att fråga upp närmare, var lite bråttom så jag sa bara "tack". Började sedan fundera. Enligt mig har väl alla i gruppen en viktig plats??? Eller? Och vad menas med fin närvaro? Egentligen?🤔
Lyhörd, engagerad och närvarande och aktiv vid möten - är vad jag tänker på först.
 
Vad skulle du tolka in i uttrycket " du har en fin närvaro och stor plats i arbetsgruppen"? Om din chef sade det till dig? Kom mig tyvärr inte för att fråga upp närmare, var lite bråttom så jag sa bara "tack". Började sedan fundera. Enligt mig har väl alla i gruppen en viktig plats??? Eller? Och vad menas med fin närvaro? Egentligen?🤔
Fin närvaro är för mig att man har bra närvaro, alltså att man är på plats när man ska vara där och inte är borta mycket.
 
Fin närvaro är för mig att man har bra närvaro, alltså att man är på plats när man ska vara där och inte är borta mycket.

Så tolkar inte jag det, även om det är en möjlig tolkning i post-pandemisk tid.

När man berömmer någon för att vara närvarande så avses oftast social närvaro, dvs. att man är uppmärksam på det som sker runtomkring en. Det kan handla om hur medmänniskor har det till vad som behöver göras här och nu för att få ett visst arbete eller uppgift att fungera. Ungefär som motsatsen till att gå på autopilot.
 
Så tolkar inte jag det, även om det är en möjlig tolkning i post-pandemisk tid.

När man berömmer någon för att vara närvarande så avses oftast social närvaro, dvs. att man är uppmärksam på det som sker runtomkring en. Det kan handla om hur medmänniskor har det till vad som behöver göras här och nu för att få ett visst arbete eller uppgift att fungera. Ungefär som motsatsen till att gå på autopilot.
Det är den tolkningen som använts på alla ställen jag varit på iallafall. Går väl uppenbart att tolka på olika sätt och använda det på olika sätt.
 
Det tolkar det inte alls som!

Jag tolkar det som att hen tycker att ens energi är positiv och att man bidrar positivt till gruppen. En person med bra balans. Tar varken för mycket eller för lite plats i gruppen.
Men det är den tolkningen jag är uppvuxen med och den enda tolkningen jag har hört om "fin närvaro".
 
Närvaro kan ju tolkas som fysisk närvaro att man är på plats, men också att man "är i nuet" eller deltagande. Att beskriva ens närvaro som fin tror jag syftar till just din närvaro i mer än fysisk form - att du tillför något fint till gruppen. Fin är ju ett mer målande ord än att säga att någon har bra närvaro, till exempel.
 
Men det är den tolkningen jag är uppvuxen med och den enda tolkningen jag har hört om "fin närvaro".
Tänker att det går att leva med ”fin närvaro” som att lyckats ta sig dit en ska vara. Ibland kan ju det vara en bedrift! Samtidigt vore det synd att begränsa sig till den mängdmässigt fina närvaron när det finns möjlighet att fortsätta utvecklingen mot vilken kvalitet en själv bidrar med om en väl nått upp till målet att faktiskt fysiskt närvara när det är tänkt på den plats det är tänkt.

Denna tråd vittnar om att det finns många platser där fin närvaro går bortom att vara på plats tillräckligt ofta för den som klarar den första utmaningen att vara där en ska när en ska. Jag tycker det är självklart att fin närvaro för ett barn (som kanske dessutom kämpar med det mest grundläggande att fysiskt vara på plats) är mindre komplext och med lägre ställda krav än fin närvaro för en vuxen.
 
I min arbetsgrupp pratar vi en del om kommunikationsstilar och hur vi utvecklar och bemöter varandra, så där är det rätt naturligt att prata om närvaro i mer än sin fysiska form. :)
Det förstår jag, men just "fin" kändes lite abstrakt. För mig i alla fall, jag skulle också ha svårt att förstå vad som menades utöver att det var positivt.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 982
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 500
Senast: Grazing
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 666
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 065
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp