Fin till utställning

_Runaway_

Trådstartare
Har läst lite trådar ang. göra hästen fin till utställning, men det har mest gällt stora hästar som halvblod. Nu ska jag ställa ut min ponny, och vill veta de optimala förberedelserna ;)
Det är ponnuytställning, alla raser, även svensk ridponny. Min är en valack, arab/New forest.
Hur ska han friseras och "stylas"? Klippa öronhår? hur mycket? Hovskägget, ska det bort eller inte på ponny? Hur kort svans? Vissa klipper ju nere vid bakkotan, andra uppe vid hasen. Knoppar tänkte jag ha, ska man knoppa luggen också..? Eller låta den vara utsläppt?
Sen ett brunt träns med vanligt tredelat tränsbett samt tyglar.

Hamlett uppställd

Sv: Fin till utställning

_Runaway_ skrev:
Har läst lite trådar ang. göra hästen fin till utställning, men det har mest gällt stora hästar som halvblod. Nu ska jag ställa ut min ponny, och vill veta de optimala förberedelserna ;)
Det är ponnuytställning, alla raser, även svensk ridponny. Min är en valack, arab/New forest.
Hur ska han friseras och "stylas"? Klippa öronhår? hur mycket? Hovskägget, ska det bort eller inte på ponny? Hur kort svans? Vissa klipper ju nere vid bakkotan, andra uppe vid hasen. Knoppar tänkte jag ha, ska man knoppa luggen också..? Eller låta den vara utsläppt?
Sen ett brunt träns med vanligt tredelat tränsbett samt tyglar.

Hamlett uppställd

hehe, jag har/skulle ha min häst vältrimmad.. klippt hovskägg, knoppad man(&pannlug), lagom klippt svans, glänsande och pigg. nåra extra tips är ju att ta en vit krita på hans vita tecken så att de blir vitare, och att ta en trasa med babyolja och ta på lite runt ögonen, det gör ögonen mer uttrycksfulla! lycka till!

Liknande trådar

Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 620
Senast: moonstruck
·
Avel Hur många ska visa upp sin häst eller ponny på Håska stallklubbs utställning på söndag? Vi ska dit med ett 8-årigt New Forest sto och...
Svar
2
· Visningar
826
Senast: arabia
·
Dressyr Ska tävla en lokal dressyrtävling på månda, det är min andra (om man bortser från klubbtävling) och jag har lite frågor... Om allt...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Qodrofenia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka