Finns denna hästtransport?

trofé

Trådstartare
Är det någon som vet om denna transport finns som ska uppfylla nedanstående krav...

*Boggie
*Fronturlastning
*Säkerhetsbommar
*Hel bom bak OCH fram så man kan köra häst utan mellanväggen helt
*Maxlast vikt minst 700 kg, gärna 1200 kg
*Gärna hyggligt stora fönster
*Låg skrammel/ljudnivå i släpet
*Plats för 2 hästar

Detta behöver inte finnas:

*Sadelkammare

Om någon här har ett släp som uppfyller de kraven, lägg gärna in bild och information!

Sv: Finns denna hästtransport?

Blir lite förvånad, är det inte många som uppfyller de kraven?

Jag kan själv nämna Boj i alla fall på alla punkter.

*Boggie - JA
*Fronturlastning - JA, men måste specialbeställas
*Säkerhetsbommar - JA
*Hel bom bak OCH fram så man kan köra häst utan mellanväggen helt - Nej, men funktionen du vill ha finns. Inte hel bom fram, men du kan ändå köra utan mellanvägg. Bak beställer du hel bom eller kör med dörrarna som vanligt (behöver inte mellanväggen för att fästa dem säkert).
*Maxlast vikt minst 700 kg, gärna 1200 kg - Gör hur stora vagnar som helst i stort sett.
*Gärna hyggligt stora fönster - Välj hur många fönster som helst i sidorna. I fronten är det ett stort fönster om du avstår från sadelkammaren.
*Låg skrammel/ljudnivå i släpet - Skramlar inte. Men som med alla släp, "provgunga" lite i dem innan du köper så får de fixa till om något inte sitter bra utan skramlar, t ex överluckan bak!
*Plats för 2 hästar - Finns extra bred modell om det behövs.

Ok, bra du nämnde ett märke i alla fall. Men till exempel star trailer har ju fronturlastning, men bommarna fram är delade och har en "liten mellanvägg" man måste ha i.

Dalavagnen har gjort stabila släp men uatn säkerhetsbommar.

Och väldigt många släp skramlar förskräckligt...

boj är väldigt flexibla när det gäller dina önskemål (kanske gäller andra märken/tillverkare oxå, men nu har jag bara erfarenhet av boj).

Min förra häst var lite "speciell" när det gällde transporter. Han kunde inte åka med mellanvägg o inte ha en hög stolpe där fram som går från golv till tak. Där stod jag med mitt star safir-släp med både en hög stolpe o en bit av mellanväggen som inte går att ta ur (annars var det ett jättebra släp, men inte för honom).
Ringde boj för jag har sett att de har bara en kort stolpe där fram (som är ungefär lika hög som frambommen), men då har de ändrat utförandet så de släp som de gör nu har stolpe ända till taket.
MEN det gick ändå att lösa, så jag fick mitt släp med en kort stolpe. Boj har ju dörrar bak som standard i sina släp, men det går även att få med bommar. Jag tycker dörrarna är bättre, det känns säkrare för man kan inte riskera att få en spark av en häst som står i släpet och det blir mer "stängt" bakom hästarna - de försöker inte backa ut. När man kör med mellanvägg så hakar man fast dörren dels i golvet o dels i mellanväggen. När du kör utan mellanvägg så hakar man fast dörren i golvet som vanligt o sen är det en tvärslå som man fäller ner över båda dörrarna upptill så det blir stadigt. Men som sagt, helbom bak lär nog inte va nån omöjlighet heller. Det är bara att ringa o höra med dem i Klippan, de är supertrevliga.

Låter ju väldigt positivt! Och det är helt ok med dörrar med, måste inte vara en bom. Men bara så att det går att stänga bakom hästen på något sätt fast att man inte har mellanvägg.

Verkar ju bra att de är så flexibla med olika lösningar med.

Har också en star trailer, som i övrigt är en jätte bra transport, men tror inte riktigt den passar honom just med denna halvvägg fram etc. Annars är jag jätte nöjd med släpet jag har nu.

Du kan gå in på Bojs hemsida (googla för adress) och bygga ditt släp genom att välja olika tillbehör (fronturlastning, dörrar etc) och sedan se vad kalaset går på när du är klar.

Jättefin funktion. Där kan man också se hur mycket reservdelar kostar.

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något... 2
Svar
24
· Visningar
2 071
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej, Jag går i tankarna att köpa hästtransport men vet inte vad jag ska välja. Jag har som många ett par krav på listan och nu önskar...
Svar
1
· Visningar
893
Senast: Anemone
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring... 2 3
Svar
45
· Visningar
6 303
Senast: Mimmimamma
·
Utrustning En bekant till mig ska snart börja kika efter en egen (begagnad) hästtransport, för att transportera shetlandsponnyer och hen har frågat... 2
Svar
22
· Visningar
5 008
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31