Finns det forskning vad som är bäst?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare sune4you
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 078
Sv: Finns det forskning vad som är bäst?

sadeln har kommit fram för att ge ryttaren bättre chanser att hålla sig kvar och kunna koncentrera sig på annat, som exempelvis hacka ihjäl sin motståndare.

Dessutom är det för de flesta bekvämare att rida långt om du har en sadel som är lite uppbyggd i sätet så att inte benen behöver spreta så långt utåt sidorna.

Indianerna hade en lös filt som låg emellan ryttare och häst.

Den första stigbygeln var ett rep med en ögla för stortån som var en hjälp för gamla krymplingar (typ) att komma upp på hästryggen

Bladsadlarna har funnits länge, engelska sadlar är en nykomling i sammanhanget.
Bomlösa sadlar fanns innan bladsadlarna men har väl till viss del glömts bort innan de nu fått en renaissance när hästfolk börjar bli mer och mer medvetna om hästens anatomi och muskulatur.

Hästen var ju det viktigaste dessa folk hade (har) och de hade verkligen inte råd med att en häst blev obrukbar. Jag tror därför sadlarna är utvecklade för att passa både ryttare OCH häst.

En bomsadel kan inte anpassa sig helt efter en hästs rygg när de t.ex. böjer sig, men det betyder inte att det skapar punkttryck. En häst kan ju inte precis vika sig dubbel över ryggraden, och man har en kanal mellan bossorna för att delvis att man inte ska ha något tryck på ryggraden, men också för att hästen ska kunna böja sig. Många märken har kortare ortspetsar (tyvärr de dyrare, däremot har de flesta hoppsadlar kortare ortspetsar än dressyrsadlarna inom samma märke) vilket ger större rörelsefrihet. En bomsadel skapar inte punkttryck bara för att man böjer hästens rygg... Isf passar den inte hästen för fem öre.

sune4you skrev:
Jo, men mongolerna rider ju fortfarande väldigt mycket barbacka. Sadeln kom väl fram för att kunna strida bättre? Nord och sydamerikanska Cowboys behöver sadeln för att kunna hantera boskap...
Att sadeln är för ryttaren förstår jag men tror du att sadeln i dessa kulturer kom till för hästen?
Var har du fått det ifrån? Det finns inte en mongol som rider barbacka! Åk dit o kolla - Alla rider med sadel!

Kanalen mellan bossorna kanske tillåter ryggraden från att gå fri från tryck (Om den är tillräckligt vid) , men det är ju musklerna på sidorna av ryggraden som får ta emot all skit.
Nu kan detta naturligtvis låta som om jag är helt emot bomsadlar, det är jag inte. Jag tycker bara att det är fel att inbilla sig att bara sadeln är inprovad så kommer den inte att trycka någonstans.
Bomsadlar har sina poänger, men genom sin fasta bom "uppmuntrar" den till att inte böja ärligt genom ryggen eftersom detta skapar punkttryck ifrån sadeln. Exempelvis.

En bomsadel som passar kommer aldrig i närheten av samma skador du kan orsaka genom att använda en bomsadel som inte passar, men det var heller inte ens med i jämförelsen.

Om du kan, kan du då förklara för mig hur en bomsadel följer en rörlig hästrygg så att den alltid passar och alltid ger lika tryck över hela ytan?

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 231
Senast: MiniLi
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 405
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
878
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 731
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka