Bukefalos 28 år!

Tvätta bort mögel i hö?

Iddefixen

Trådstartare
Har problem med mögligt hö i stallet min häst står.
Vissa balar dammar som sjutton, stråna är svartprickiga och det luktar mögel. Dessa balar hävdar stallägaren är ok att fodra med.
Hon anser att man ska blöta höet - för då försvinner möglet. Kan det verkligen stämma? Jag hävdar att det är fel - men hon står på sig.

Vem har rätt och fel?
 
Sv: Tvätta bort mögel i hö?

Hon har fel, visst om höet bara är dammigt och luktar jätte bra och ser jättebra ut så är det inte kanske inte mögel utan bara jord damm från åkern, då kan man vattna höet, men det ska ej ligga i blöt i mer än tio minuter sägs det.
Jag skulle inte fodra med det höet.
Däremot så har jag tyvär dammigt hö (ej mögel) som jag tyvärr måste fodra med nu :(
 
Sv: Tvätta bort mögel i hö?

Det stämmer inte!
Så fort man blöter höet så börjar det tillväxt av micro-organismer. Kommer inte ihåg vad de heter men bl a så de som blir mögel kommer att trivas.
Det är anledningen till att om man fodrar med vått grovfoder så ska man göra det direkt efter att det blötts.
Här är lite länkar där man kan läsa mer om detta och annat om mögligt hö.
http://www.sva.se/static/1230.html
http://www.jti.se/publikat/notiser05/mogligtho.htm
http://www.hastgotland.se/foder.htm
http://www.dille.se/Skola/2170.utfodring_for_battre_halsa_vt06.html
 
Sv: Tvätta bort mögel i hö?

Om man har en bulle som är möglig, kan man då tvätta bort möglet? ne, inte direkt. =) När hö:t är blött så kan jag tänka mig att det inte syns, men det är ju fortfarande kvar. Så du har rätt! :bump:
 
Sv: Tvätta bort mögel i hö?

Jag tror att den enda vinsten med att blöta hö är att man binder dammet så att det inte irriterar luftvägarna. Mögel och allt annat åker sedan med ner i magen.
 
Sv: Tvätta bort mögel i hö?

Det tragiska är att detta är en av ridsportsveriges mest framstående personer :cry:
Det är skrämmande att personen besitter sådan "okunskap". Personen skulle kunna fodra sina landslagshästar med detta hö förklarade personen för mig :(
 
Sv: Tvätta bort mögel i hö?

Släng skiten, finns inget värre än en häst som får astma anfall av dåligt hö.
 
Sv: Tvätta bort mögel i hö?

Tyvärr kan man ju inte slänga någon annans hö än hur gärna man skulle vilja....
 
Sv: Tvätta bort mögel i hö?

Nej - du har rätt. Jag kan inte slänga det :(

Det jag kan känna är att om allt är så proffsigt så borde de inse att man inte fodrar hästar med sådant foder - men snålheten bedrar!
 
Sv: Tvätta bort mögel i hö?

Jag har varit med om en fin kommentar från en makalöst duktig fälttävlansryttare som tyckte att "sitter inte sadeln riktigt bra så kan man spänna fast den extra med en övergjord".
Så duktiga ryttare är inte alltid så duktiga på allt runt om hästen.
// Linda
 
Sv: Tvätta bort mögel i hö?

Du har rätt och hon har fel! Hur kan hon bara påstå något sådant :confused: Det foder som hon har är inte hälsosamt varken för "folk eller fä" :(

Skriv ut infon. som finns i dom länkarna som Masse skickat och stick det under näsan på henne. Och om möjligt byt stall.

Kicki :)
 
Sv: Tvätta bort mögel i hö?

Åh herregud vad jag är glad att jag numera köper mitt eget hö! :bump:

När jag läste vad du skrivit så kände jag hur det var när man hade den där oros-klumpen i magen igen som jag inte har känt sedan vi hade pålle i ett stall där höet ingick i hyran. Ständigt tjafs med stallägaren när höet dammade och luktade illa. "Det kan man vattna bort så det är ingen fara" - sa min stallägare också :crazy: :(

Jag säger bara det: lyssna inte på det snacket! Var rädd om din häst och undvik att få svåra problem med hästens luftvägar.

Jag hade skaffat eget grovfoder om stallägaren inte lyssnar. :devil:
Då kan man slänga det som är dåligt utan att någon behöver bry sig.
 
Sv: Tvätta bort mögel i hö?

Jag fick inte köpa eget hö för stallägaren - h*n blev ursinnig när jag föreslog detta.

Begriper inte att personen vågar riskera sitt rykte pga av mögligt hö. Det är obegripligt och urkorkat!
 
Sv: Tvätta bort mögel i hö?

Nej, min förra stallägare blev också skitsur när jag ville köpa eget :(

Ja då är det väl ingen annan råd än att du flyttar men det såg jag att du skulle också :)

Själv hyr jag numera in hästen i ett litet stall där var och en köper eget foder och det är perfekt tycker jag. Kommer aldrig mer stå någonstans där man inte har kontroll själv över fodret för det innebär tyvärr en hel del tjafs :(
 

Liknande trådar

Foder & Strö I stallet där jag står är många balar som vi öppnar "dammiga", speciellt första lagren. Samt att det är ett sprött/finstråigt hösilage...
Svar
16
· Visningar
1 775
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 753
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Jag har varit tvungen att köpa hö av en annan leverantör än jag brukar nu i foderbristens tider. Det handlar om stora oplastade...
Svar
3
· Visningar
1 451
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Väldigt enkelt fråga. Jag står nu i ett stall där höet dammar, jag tycker att höet inte luktar gott, unket, vissa partier har en frän...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 158
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp