Bukefalos 28 år!

Hur ser man att höet är dåligt?

A

anni0001

Fick en höleverans i somras som möglade rätt snabbt och balarna tog värme och en del blev det vitt "ludd" på :(

(bonden tog in rått hö, pressade drygt 300 kg per bal och vi var gröna på området och litade på honom som sade att det bara var att ställa in dem på logen- Inte förrän det vita luddet uppkom började vi undersöka saken närmare och vissa balar var kokheta! Hästrna på bete så ingen har ätit av höet)


men nu till min fråga. En annan bal. När jag öppnat den så dammar det inte, det "ryker" om den men det lägger sig, ingen värme i den. Den luktar lite starkt men höet ser helt normalt ut. Har inte vågat ge av den till hästarna. Är det mögel?
 
Sv: Hur ser man att höet är dåligt?

Om det ryker bör det väl vara mögel. Jag har ingen aning om vad det annars skulle kunna vara. Jag är dock inte alls expert.
 
Sv: Hur ser man att höet är dåligt?

Ett hö som tar värme är väl jättefarligt att förvara inne på en loge. Jag har i alla fall fått för mig att brandfaran är ganska stor.
Om det ryker om det så är det nog ganska säkert att det är mögligt. Jag hade inte gett det till hästarna. Det är inte bra för dem att äta dåligt hö.
 
Sv: Hur ser man att höet är dåligt?

Ja vi fick ju frakta ut 12 balar a la 300 kg och dumpa pga brandrisken :(

Denna bal är ej varm och isärsprättad så ingen brandrisk.

Och ja... jag vet att det är dåligt att ge hästarna mögligt hö :p de har inte ätit en tugga av det ! Skulle bara höra med fler om "rykande" hö eftersom vi själva gissat på mögel även om det inte syns med blotta ögat på stråna.
 
Sv: Hur ser man att höet är dåligt?

Det är inte bara för hästarna som det är dåligt med det här höet. Väldigt mycket av det som "ryker" ur hö är också farligt för människor. Bland annat är vissa saker starkt cancerframkallande.
 
Sv: Hur ser man att höet är dåligt?

Ja vi fick ju frakta ut 12 balar a la 300 kg och dumpa pga brandrisken :(

Denna bal är ej varm och isärsprättad så ingen brandrisk.

Och ja... jag vet att det är dåligt att ge hästarna mögligt hö :p de har inte ätit en tugga av det ! Skulle bara höra med fler om "rykande" hö eftersom vi själva gissat på mögel även om det inte syns med blotta ögat på stråna.

Brandrisk finns det bara om man lägger in nyskördat blött hö på logen.

När hö ryker är det mögel, bästa stället för den balen är gödselstacken.
 
Sv: Hur ser man att höet är dåligt?

En annan fråga gällande hö.

Är ett hö sämre för att det är gult och inte grönt?
 
Sv: Hur ser man att höet är dåligt?

gult hö kan ju vara bättre än grönt, beror ju på när man skördat det,och vad för sorts hö man tar. kan skörda ett hö sent, som ändå kan vara grönt, tidigt taget som blivit gult av solen.
 
Sv: Hur ser man att höet är dåligt?

Hö som ryker är inte tjänligt som foder. Oavsett av vilken anledning det ryker. Mögel är det vanligaste, men det kan också förekomma jord (ovanligt) vilket också gör fodret otjänligt. Det hjälper INTE att vattna, det medverkar bara till att hästen få i sig möglet/jorden blött istället.

Hö som tar värme är inte torrt nog, och därför har komposteringsprocessen börjat. Defintivt inget som är tjänligt att fodra med.

Hö ska vara torrt, lukta gott och friskt, inte damma och inte ta värme.

För vår del (här i södra Skåne) är det helt hopplöst att lagra hö, den fuktiga luften gör att det på nolltid blir fuktigt och börjar mögla. Jättetrist, särskilt eftersom jag har en leverantör som kör med sin skulltork regelbundet under lagringssäsongen och därför kan levera jättefint hö med supervärden. Men jag kan inte lagra det...
 
Sv: Hur ser man att höet är dåligt?

Jag håller med dig om vårt skånska klimat. Men jag lyckades lagra höbalar förra vintern genom att klä in dem helt och hållet i halmbalar.
Denna vinter har vi inte köpt ngt hö, det var inte så lätt att få tag i. Det var kanske tur i och för sig för halmen blev ju sedan inte så billig precis.
 
Sv: Hur ser man att höet är dåligt?

Har också kört halminklätt och helt klart är det enda hållbara sättet att lagra hö på. Tyvärr hade jag en del svinn ändå, men som du säger så är ju inte halm billigt just nu, det kan gå på ett ut nästan om det är halmen eller höet som blir förstört. Lika dyrt.

Vi fick tack och lov halmen gratis i år (småbalar) och fick bestämma själva när det skulle pressas. Vi fick in sista balen 10 minuter innan regnet kom!
 
Sv: Hur ser man att höet är dåligt?

Tack för svaret! Ja det är solgult och hästarna gillar det men någon påstod att det var skithö när det var gult .
 
Sv: Hur ser man att höet är dåligt?

Jag fick veta av en höbonde att gult hö är mindre bra eftersom det har torkat på rot sas, det innebär också att det inte är så mycket näring i det som om det vore ett "normalt" torkat hö.
Vad gäller mögel, jag luktar alltid på det hö som jag väger upp till hästarna, hade nämligen en bonde som gjorde 100-kg rundbalar som blev värdelösa. Fick slänga mer än hälften, det blev en dyr säsong. Nu är det alltid näsan som får avgöra om jag ska ge det till hästarna eller inte, oavsett leverantör.
 
Sv: Hur ser man att höet är dåligt?

Jag fick veta av en höbonde att gult hö är mindre bra eftersom det har torkat på rot sas, det innebär också att det inte är så mycket näring i det som om det vore ett "normalt" torkat hö.
Man kan inte se på ett hö vilket näringsvärde det har, bara en analys kan ge svar. Färgen på hö beror på ett antal faktorer: örtsammansättning, väder under växt- och torkperiod, lagring...

Tittar man på hö med en örtrik blandning litet mer i detalj så ser man att gräsen och örterna alla har olika färg. Skalan kan variera från brunsvart, grön till gul.
Torkar man på slag till sluttorrt under extremt soliga perioder så bleks höet kraftigt jämfört med om det torkas på skulltork.
 
Sv: Hur ser man att höet är dåligt?

Man kan inte se på ett hö vilket näringsvärde det har, bara en analys kan ge svar. Färgen på hö beror på ett antal faktorer: örtsammansättning, väder under växt- och torkperiod, lagring...

Tittar man på hö med en örtrik blandning litet mer i detalj så ser man att gräsen och örterna alla har olika färg. Skalan kan variera från brunsvart, grön till gul.
Torkar man på slag till sluttorrt under extremt soliga perioder så bleks höet kraftigt jämfört med om det torkas på skulltork.

Nej, jag menar inte att man kan se på ett hö vilket näringsvärde det har utifrån färgen. Jag refererade bara vad hö-bonden sagt till mig när jag anmärkte på ett guldgult hö jag köpt på annat håll (ett hö som hästarna inte ville kännas vid annat som strö). Detta hö var inte solblekt utan guldgult som växter blir om det torkar på rot.
 
Sv: Hur ser man att höet är dåligt?

Ja detta hö fick ligga längre än det skulle efter att det slagits och torka i solen och därav gult - det första höet som togs tidigare var grönt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ni som har erfarenheter av hö (ej hösilage utan vanligt hö) på storbal, kan ni kanske komma med lite goda råd? Har fått erbjudande att...
Svar
18
· Visningar
3 925
Senast: mackan
·
Foder & Strö I år fick vi möjligheten att köpa plastat HÖ, vilket kändes kanon eftersom våra förvaringsmöjligheter inte är de bästa. Observera att...
2
Svar
20
· Visningar
7 081
Senast: Rifer
·
L
Hästvård Fick köpa hem nytt hö (Och göra foderbyte för 3:e gången sen årsskiftet). Det var 2 st 250-kilos balar. Bal nr 1 kändes inte helt kul...
Svar
14
· Visningar
1 163
Senast: lindgreen
·
E
Foder & Strö Årets hö blev som bekant inte som jag hade tänkt mig direkt.. :smirk: Tänkte mig hög proteinhalt, eftersom höet är skördat tidigt, det...
Svar
5
· Visningar
1 132
Senast: Egonson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp