Finns det många här som fodrar med BARF?

HannaZ

Trådstartare
Vad fick er att börja med BARF? Är det någon som fått positiva effekter vad det gäller allergi eller annat?

Mest bara nyfiken.

Vår lille kille får barf sedan 2 månader men han är bara 9 månader så den skillnad jag märkt är att han äter lite bättre, älskar att gnaga på kycklingvingar, och att bajsmängden blivit mindre och fastare.
 
Jag försöker att läsa allt jag kommer över. Jag vill börja BARFA! Men det känns.. DYRT! Jag vet inte ens hur mycket mat de ungefär ska ha. Vad väger din hund och hur mycket äter den? Är det 1 kg eller 3 kilo typ?
 
jag har "barfat" båda mina hundar den enna sen han var valp och den andra sen hon var ca 1 år.
jag har en tibetansk spaniel hane och en rissen/rottis/doberman tik det jag har märkt är att det dels är mycket mycket billigare och dom tycker att det är mycket roligare att äta när det är lite mer omväxlande än torra små kulor. :) fast det är klart att det kan vara jobbigt ibland om man glömt att ta ut kött ur frysen eller om man är jätte trött och måste ställa sig och riva morötter och koka ris och mixtra med oljan (som jag ALLTID lyckas spilla ut lita av :p) men jag tycker att man ser skillnade ganska markant (särskilt på tiken som jag började barfa när hon var ett år.) dom blir finare i pälsen bajsarna blir bättre tänderna blir jätte fina, ingen tandsten när dom gnager i sig ben och sånt, dessutom är det så lätt att göra små tilläg om det är nått man märker. som tex. så har jag börjat ge min tibbe mer morötter i maten och han har fått mycket rödare och finare färg. man kan ju även ta vara på naturen och plocka bär och sånt och det brukar dom älska. oj oj nu blev det långt men barf är verkligen bra tycker jag och det är inte dyrt tvärt om man tjänar på det...min tibbe äter för ca 50 kr i månaden max. (han väger ca 10 kg) å tiken för typ 100-150 (inte riktigt säker :) )
 
Hur mycket i vikt äter din stora hund varje dag? Hur kan det bli så billigt??
 
hm... hon väger typ runt 40-45 kg och vad kan hon äta..
ehm..vet faktiskt inte hur många kilo hon äter har aldrig vägt det, eller tänkt på vikten.men jag skulle väl gissa på ungefär 1-1,5 kg dag. fast är inte säker. det är faktiskt så billigt.
om man tar den lilla hunden då.. det som kan vara dyrt är köttet och oftast brukar jag hitta stora "packet" med typ kycklign hjärtan,vingar eller svansar eller något slags kött ben för typ 25- 30 kr sen havregryns packet 6 kr (han gillar inte ris så mycket så han får det bara när vi äter ris) lite morötter,frysta mixade grönsaker eller vad man nu har blir ofast bara runt en 10-15 kr. det är vad han kostar per månad men oftast tar inte allt slut på en månad så.
sen har jag ju olja,vitlök,kalk å lite sånt i oxå efter behov men det är billigt. ;)
 
Jag har ju stora hundar (30 kg) Jag tycker att till och med grönsaker är dyrt. Ska de ha ett kilo grönsaker per hund varje dag så är det ju minst kring 20:-?
 
det är inte ett kilo grönsaker per dag man ger sin hund..
det är så svårt att säga hur mycket dom ska ha..
allt är så individuellt.
min stora tik väger ju typ 40 kg och när hon tränade hårt och var i gång hela tiden så vart det ju mer mat och dyrare, och det var mer att tänka på i miniraler och kött och sånt men nu kan hon inte träna eller tävla så mycket längre (höftfel) så det är lite mat hon ska ha..
knappt ett kilo klanske bara ett halft skulle jag tro..
när hon var ung och igång så var det väl mer mot 1-2 kg dag..
men grönsaks mässigt så brukar jag ha tex. 1-2 morötter per dag till båda hundarna (rivna eller mixade) (beror väl lite på hur stora dom e oxå) :) men det är verkligen inte så dyrt som alla tror att det är... :bump:
 
Jag barfar min labbetik på 13 månader och har gjort det sedan hon var ungefär 5 månader.
Hon äter cirka 2% av sin kroppsvikt varje dag. Eftersom hon väger 33 kilo så blir det cirka 650-700 gram mat per dag.

Hon äter ungefär 80 % RKB och resten fisk, grönsaker, köttfärs, inälvor, frukt och ägg.
Fläskben, kycklingvingar och skrov köper vi på närmaste mataffär. Fläskben och vingar för 15 kr kilot. Skroven variar en del i pris, men hela skrov får hon inte särskilt ofta. Jag är för lat för det.
:p
Nötben, viltben och malda kycklingskrov köper vi hos en BARF-återförsäljare i Sthlmstrakten. Där köper jag även laxolja. Det är de enda tillskottet jag ger för tillfället. Eftersom hon äter så mycket ben så tycker jag inte att hon behöver något kalktillskott och genom grönsaker och frukt får hon i sig det mesta vad gäller vitaminer och annat.
Grönsaker köper vi när det är extrapris och fryser in för att sen göra "storkok" på röror. Vi brukar göra ungefär 50-60 färdiga middagar på en gång.
Kostnaden för oss landar på ungefär 450 kr/månad. Det anser jag vara billigt för att ha en frisk, glad och välmående hund. Har faktiskt ingen aning om hur mycket det skulle kosta om hon åt torrfoder så jag kan inte jämföra.

Ris, bovete och annat spannmål ger jag aldrig. Har iofs både avorioris och bovete hemma för eventuella magbesvär men har aldrig behövt ge henne. Hennes mage är som en klocka sedan vi började med BARF. Aldrig lös i magen eller några andra problem. Hennes päls har blivit helt otroligt blank och de utslag hon hade från början när hon åt torrfoder försvann på bara någon vecka efter övergången till BARF.

/Fluffboll
 
Hur lång tid tar det att laga ihop en middag? Har du gått någon kurs eller läst böcker om det så man vet vilka ingredienser man ska ha i? Är det Hundkuranten som är enda Barf-återförsäljaren i sthlm?
 
jag köper från ett företag i stockholm som levererar till skåne en gång i månaden. Då kommer maten nedmald i "korvar" och kallas "köttmiddag" i den är det redan nedmalt grönsaker och annat så vi behöver inte blanda själv. Fïnns köttmiddag gjord på kyckling, vilt, fläsk, etc. Sen beställer vi också mald vom, köttiga ben och kycklingvingar från samma ställe.

Vår hund väger drygt 5 kg och han äter nog ca 300 gram per dag.

Nu sist kostade det 340 kr och då beställde vi följande:

- Ekologisk majskyckling, vingar i vacuumpåse, 2 kg.

-Köttiga ben, ekologiska, vilt, 1 kg

-Fläskben, mycket kött, 1 kg

-Middagsblandningar,
VOM --- 2 kg ---
NÖT --- 3 kg ---
VILT --- 3 kg ---
LAMM --- 2 kg ---

Det är mer än vad han kommer att hinna äta upp den här månaden.

/Hanna
 
Om du menar Kurants hundtjänst så är det inte den enda BARF-återförsäljaren i Sthlm. Det Kurant säljer är väl iofs inte så mycket BARF alls. Inte i mina ögon i alla fall. Jag köper av en kvinna i Brottby.

En enda middag tar väl knappt 5 minuter att slänga ihop. När vi gör runt 50 stycken brukar det ta cirka två timmar, med mixande, hackande och vägande av portioner.

Jag har läst allt jag kommit över om BARF innan jag körde igång på riktigt.
Finns massor av böcker om det och hemsidor dessutom. Dock bara en bok på svenska. Om du vill ha tips får du gärna PM:a mig.

/Fluffboll
 
Ok, då vet jag. Har varit inne på hennes hemsida om Barf och det var då jag börja fundera på om jag verkligen ska gå över till barf :crazy: Såg så himla komplicerat och krångligt ut.
 
Det är jätte-enkelt om man som vi köper det färdigblandat.
Men av vad jag läst så väger fördelarna klart över jobbet med att tillreda maten så om det inte fanns färdigt skulle jag "laga" det själv.

Folk kan lägga ner mycket jobb och pengar på sin hund och när den blir sjuk betalar man utan att blinka stora summor i veterinärkostnader/specialfoder etc etc men man kan inte lägga några extra minuter/dag på hundens mat.
Ganska märkligt tycker jag. Eller också handlar det bara om att torrfodret har en sån stark position och är det enda folk känner till.
 
Funderar på om jag ska börja, men jag är inte tillräckligt intresserad av att lära mig om allt man behöver veta för att kunna blanda själv. Måste ju veta hur mkt protein, kalk m.m m.m .m.m som behövs för att mina hundar ska få i sig allt som behövs.

Problem nr 2 är ju var man ska förvara allt. Vi har bara ett litet kylskåp och liten frys. De måste ju ta massor av plats.

Problem nr 3 är hur man gör om man ska resa bort några dagar och inte har tillgång till några kylar och frysar.

Hur har ni löst det? Kan man alltså köpa färdiga barf"korvar" att servera sin hund direkt utan att blanda??
 
Det går alldeles utmärkt att bara köpa färdiga korvar med rätt sammansättning. Själv tycker jag ju att det är lite roligt att greja med maten själv, men det är ju inte alla som tycker det. Dessutom blir det faktiskt billigare om man gör det själv, men det är ju klart att det tar en del tid i
anspråk.

Angående frysplats så har vi helt enkelt gjort så att vi köpt en egen frysbox till voffan. Kanske inte gångbart för alla men vi hade plats och då kändes det enklast. Då har man möjlighet att handla MYCKET samtidgt=mängdrabatt.

Vad har du för hund och hur mycket väger den? Det beror ju lite på hundens storlek hur mycket mat man måste ha hemma.
/Fluffboll
 
Glömde visst en fråga. :)
De färdiga korvarna som vi köper är vaccumförpackade och håller sig flera dar utan frys/kyl. Hundarna är dessutom rätt obrydda om hur färsk maten är. Ju snuskigare desto bättre. :p

/Fluffboll
 
Skulle gärna lfixa ihop maten själv, men jag skulle inte våga då jag inte har en aning om vad och i vilka mängder hon ska ha. Fixandet gör jag gärna, men jag hoppar gärna över univeritetsstudierna för att lära mig allt om näring och sånt. :p

Frysmöjligheterna är ju väldigt dåliga. Vi har en halvfrys som redan är full.... av våran mat. :d Bor i lght så vi har inga möjligheter att få in en frysbox.

Har två hundar för att göra det ännu svårare med Barf. Två st schäfrar varav den ena är valp (5 mån) 23 kg och en tik 30 kg som dessutom jobbar hårt och behöver en del för att hålla vikten.

Valpen kommer ju också ligga runt 30 kg som vuxen och arbeta lika hårt så småningom.
 
Måste bara få fråga...

Du skriver riva morötter...hm jag har för mej att alla grönsaker måste kokas pga av cellulosan...för att en hund ska klara av att tillgodogöra sej sådant typ av mat som grönsaker tex morötter,potatis,ris etc.Ja enligt mina papper så står det så. :confused:

Rått kött är ju en anna sak...fast enligt mina papper så ska hundar egentligen inte äta griskött över huvudtaget...hm

Rå lammfärs ska man inte heller ge såvida den inte varit fryst...innehåller någon typ av parasit.Gäller även färs ifrån vilt.

Ja hur som helst får jag bara fram att en hund skall äta antingen kyckling(som anses som det bästa för en hund)...eller kött av nöt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 147
Senast: Sassy
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Dorinda
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
922
Senast: Bison
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 187

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp