Finns det någon i Växjö som skulle kunna assistera lite?

Jag tycker att det mina föräldrar har är väldigt fint men har aldrig sett ett liknande någon annanstans. Kallas det något särskilt?

De är inte vansinnigt ovanliga men rätt populära om de är i gott skick. De är i jugendstil och kallas Äpplet eftersom de ofta har sniderier av äpplen. De är gjorda i ek och enormt vackra. Det finns många olika typer av möbler i samma stil som stolar och bord. Pappas gamla skrivbord som jag har kvar är i samma stil :heart
 
Det är ett relativt vanlig typ av skåp men eftertraktat och brukar dra iväg i pris. Svarar även om jag inte är @athena_arabians jag brukar hålla lite koll på dem, även om jag inte har plats, så är jag väldigt förtjust i dem. ;)

Finns ett i Falun utan sniderier i gott skick och bra pris :angel:

Edit: Och jag kan hjälpa till att lasta! Men det kommer att bli dyrt för dig, den antikhandlaren har massor av skoj saker :nailbiting:
 
Senast ändrad:
Jag har vad jag kallar salongen, dvs mitt finrum :D, som inte är sjuttiotalssönderrenoverat. Det är i min bedömning jugendtapeter i original :love:Jag har en ekskänk i samma stil där (Äpplet) men behöver mer skåputrymme. Många tidsenliga skåp är utan sniderier men de är viktiga för mig (har hittat ett skåp i Falun utan men... nej). Jag är en jugendnörd helt enkelt som insett vad jag vill ha.

Sedan har jag ärvda anakronismer i samma rum som en byrå i nyrenässans, ett dalaskåp och en kanapé i nyrokoko :angel:

Edit: Ok, kanapén är inte ärvd, den är jag skyldig till!
Bild på tapeterna :D !!
 
medium_item_1642740_be60cd58a6.jpg


Den övre delen går att plocka av så det är inte så otympligt som det ser ut. Jag har tidsenliga beslag att byta ut de nedre med (ett saknas ju). Det var därför det inte blev så dyrt.
Är de där dyra alltså? Jag har ett exakt sådant ståendes i min mammas garage. Trodde inte de var värda nånting haha. Ingen aning vad jag ska göra med det, passar inte min inredningsstil men tänker att köper vi sommarhus nån gång så får det väl stå där 😁
 
Är de där dyra alltså? Jag har ett exakt sådant ståendes i min mammas garage. Trodde inte de var värda nånting haha. Ingen aning vad jag ska göra med det, passar inte min inredningsstil men tänker att köper vi sommarhus nån gång så får det väl stå där 😁

Beroende på skick och sniderier mellan 2000 och 5000 kr. Utan sniderier 1000-3000 kr (om det är i gott skick).

Jag fick som sagt det här rätt billigt pga skicket.
 
Beroende på skick och sniderier mellan 2000 och 5000 kr. Utan sniderier 1000-3000 kr (om det är i gott skick).

Jag fick som sagt det här rätt billigt pga skicket.
Aha, det jag har är i jättefint skick men vet som sagt inte vad jag ska ha det till. Funderade ett tag på att slipa det och måla det typ ljusgrått men det kanske är dumt. Men kan inte med att sälja heller. Känns dumt att det bara ska stå 🤷🏼‍♀️
 
Aha, det jag har är i jättefint skick men vet som sagt inte vad jag ska ha det till. Funderade ett tag på att slipa det och måla det typ ljusgrått men det kanske är dumt. Men kan inte med att sälja heller. Känns dumt att det bara ska stå 🤷🏼‍♀️

Alla gör som de vill... men i min värld är det att förstöra skåpet. Enda gången det är ok för mig är om det har sådana fula fläckar att det inte går att renovera.

Jag har sett en byrå i nyrenässans på auktion som någon hade kladdat färg på... den blev inte såld och jag är inte förvånad. I övrigt var den i utmärkt skick.
 
Alla gör som de vill... men i min värld är det att förstöra skåpet. Enda gången det är ok för mig är om det har sådana fula fläckar att det inte går att renovera

Jag har sett en byrå i nyrenässans på auktion som någon hade kladdat färg på... den blev inte såld och jag är inte förvånad.

Håller med, men när det står i garaget gör det ju ingen glad heller 😅 så antingen måla och använda själv eller kanske sälja. Får fundera lite. Något sommarhus blir det inte än på typ 5 år och tror inte mamma vill förvara så länge 😒
 
Jag kan tillägga att jag är en total nörd när det gäller antikviteter och har som sagt äntligen hittat stilen jag gillar som också funkar med huset (allmoge har aldrig känts klockrent även om jag älskar kronskåpet jag ärvt). Det här är liksom det jag vuxit upp med och jag älskar känslan av antika saker.
 
Vibhar samma modell på skåp från mammas morfars matsalsmöblemang. Har matchande bord och stolar också. Det fanns en soffa och en sekretär tidigare. Men skåpet kallas iaf för buffé i vår familj. Finservisen och silverbesticken förvarades i den. Numera bor det spel där :up:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 624
Senast: Lhas
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 132
Senast: alazzi
·
Juridik & Ekonomi Min cykel blev stulen på vår innergård för ungefär ett år sedan. Jag anmälde till försäkringsbolaget och fick ut ersättning. I våras så...
2
Svar
27
· Visningar
5 671
Senast: 360
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 100
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp