Finns det någon ras som passar in på alla krav?

__sofia__

Trådstartare
Som rubriken säger, finns det någon ras där man kan hitta hundar som i efter träning, uppfostran etc. kan passa in på alla krav?
  • Ca 45-60 cm, dvs tillräckligt stor så att jag inte behöver böja mig för att ge godis, klappa, ta apport etc.
  • Ca 15-25 kg, dvs tillräckligt lätt för att gå att bära hunden utan för mycket krångel. Tillräckligt smidigt byggd för att inte må dåligt av hopp, snabba svängar etc. i agility.
  • En päls som inte direkt kräver någon pälsvård och inte heller någon klippning eller trimning – varken av vanliga pälsen eller tassar, öron etc.
  • Tillräckligt mycket päls för att kunna vara ute i trädgården någon timme och ”bara vara”, trots lite kyligt väder (tänk runt nollan, torrt och utan nederbörd).
  • Päls som, när den fälls, är hyfsat smidig att dammsuga upp med robotdammsugare.
  • Päls som inte får med sig snöbollar eller kvistar in
  • Positiv till allt och gilla godis, rejsa runt, dragkamp, bära saker, bollar etc.
  • Gilla att ligga och mysa i soffan en kväll
  • Kunna klara av att vara hemma i hundgård på dagen om jag är på jobbet (tillsammans med hundkompis dock)
  • Gilla att vara ute och göra saker, oavsett om det handlar om en runda till affären, en liten vandringstur eller ett besök hos veterinären.
  • Gilla att träna, oavsett om det handlar om smådetaljer i lydnad, agility, spår eller annat – men samtidigt inte ha några problem om det blir några veckor med bara promenader och trädgårdslek
  • Som vuxen, vilja göra som matte säger bara för att matte säger det (även om det självklart är roligare att göra som matte säger om man får godis för det)
  • Vara tillräckligt larmande och ”vaktig” och se tillräckligt respektingivande ut för att få folk att stanna på andra sidan grinden tills jag kommer
  • Inte skälla överdrivet mycket, endast när det faktiskt behövs
  • Inte ha några problem med främmande folk och att de klappar/gosar. Får gärna visa intresse för folk om folk bjuder in till det, men ignorera folk annars (med träning, självklart)
  • Tillräckligt stor för att kunna hänga med och dra vid löpturer/cykelturer - men ändå tillräckligt liten att det ska gå att hålla hunden om den får för sig att plötsligt vilja jaga efter något/någon.
  • Inte vara kräsen, eller ha en massa sjukdomar i rasen
  • Kunna klara av att vara med familjens andra hundar av samma kön och kunna hantera att träffa andra hundar på promenader, tävlingar etc
 
Det känns spontant lite svårt att svara på med formuleringar som "vara tillräckligt larmande men inte skälla överdrivet mycket" eftersom detta är väldigt subjektivt.

Tror det blir lättare om du ger konkreta exempel på vad som är lagom och vad som är för mycket.

I övrigt tänker jag att hälsa alltid är A och O, då inget annat funkar om man inte är frisk, så varför inte börja i den änden, kolla i rätt storleksgrupp och rensa bort allt med tråkig hälsostatistik, så kanske du får en lite bättre överblick att starta från. :)
 
Jag tipsar ju ALLTID om pudel men det faller väl på två av dina punkter, pälsen behöver klippas och de ser inte särskilt respektingivande ut för det mesta. Tror att du får välja några punkter som väger tyngre än de andra, det finns så många lite mindre/större raser/raser med "fel" päls som har den aktivitetsnivån och mentaliteten du verkar leta efter (bichon, papillon, pudel, labbe?).

Som jag ser det kan det blir svårt med pälsen om den ska kunna vara ute utan att frysa men ändå inte kräva pälsvård. Vet iofs inte vad du menar riktigt med att inte kräva pälsvård men de dubbelpälsade brukar kräva i alla fall en genomborstning när det fäller och då blir det en hel del päls överallt.

Edit: Jag skulle kika på mentalitet först och välja ras utifrån det. Det GÅR att hålla i en större hund som drar om den inte får tuppjuck och sliter pga kass mentalitet eller träning. Allt beror på hur stor man själv är och om man är beredd men oftast klarar man mer än man tror!
 
Kelpie, med undantaget för att du vill att den ska kunna punkten: "men samtidigt inte ha några problem om det blir några veckor med bara promenader och trädgårdslek". Men om promenaderna är långa och trädgårdslek innefattar att hunden får använda huvudet (nosework, klickerträning osv) så kan det funka.

Annars tycker jag att Kelpien passar in på alla dina punkter ganska bra. Fundera bara på om du vill ha en aktiv brukshund!
 
Spontant så vill jag påstå att du kommer att få kompromissa. Det är ju minst sagt en gedigen lista. Då är ju frågan vilka punkter du är beredd att kompromissa med? Att hunden t ex ska vara "vaktig" och samtidigt inte ha "problem med främmande människor", där får du nog snarare bestämma dig för vilken punkt som är viktigast. Det blir ju lite varandras motsats. En hund med vakt i bjuder ju liksom inte in okänt folk för gos när de dyker upp vid grinden. Likadant med skällandet - du vill ha en larmande hund men som ändå är tyst. Att hunden kommer skälla "när det behövs", där kan nog du och hunden ha olika synsätt på vad som är nödvändigt eller ej om man väljer en larmande ras.

Mitt första intryck är att du nog främst ska se dig om efter en trevlig familjehund som larmar när det kommer besök men ändå är trevlig och gärna jobbar och motionerar tillsammans. Finsk lapphund, t ex?
 
Det känns spontant lite svårt att svara på med formuleringar som "vara tillräckligt larmande men inte skälla överdrivet mycket" eftersom detta är väldigt subjektivt.

Tror det blir lättare om du ger konkreta exempel på vad som är lagom och vad som är för mycket.

I övrigt tänker jag att hälsa alltid är A och O, då inget annat funkar om man inte är frisk, så varför inte börja i den änden, kolla i rätt storleksgrupp och rensa bort allt med tråkig hälsostatistik, så kanske du får en lite bättre överblick att starta från. :)
Det är säkert en del jobbiga formuleringar :p Jag vill egentligen ha en till Samantha, så jag utgick ifrån Samantha och puntkade upp det jag uppskattar med henne ;)

Med larmande men inte skälla överdrivet mycket menar jag att det inte bör skällas på varenda bil som körs förbi, men om det är en bil som stannar till utanför grinden får de gärna larma. Samma sak med folk och cyklister, att om de bara passerar förbi så behövs det inte larmas, men gör de något udda eller stannar upp vid grinden, staketet eller så får de gärna skälla och berätta att något händer.
 
Jag tycker att labrador el golden av utställningsvariant stämmer in på allt det du önskar förutom vakten. Precis som @Fruentimber säger så är det svårt att hitta en hund som vaktar men som samtidigt är väldigt glad i främlingar. Vakt handlar ju mycket om att inte rakt av acceptera främlingar i det egna reviret och därmed larma. Vakt och "gilla alla människor" står lite i motsats till varandra tycker jag.
 
Jag tipsar ju ALLTID om pudel men det faller väl på två av dina punkter, pälsen behöver klippas och de ser inte särskilt respektingivande ut för det mesta. Tror att du får välja några punkter som väger tyngre än de andra, det finns så många lite mindre/större raser/raser med "fel" päls som har den aktivitetsnivån och mentaliteten du verkar leta efter (bichon, papillon, pudel, labbe?).

Som jag ser det kan det blir svårt med pälsen om den ska kunna vara ute utan att frysa men ändå inte kräva pälsvård. Vet iofs inte vad du menar riktigt med att inte kräva pälsvård men de dubbelpälsade brukar kräva i alla fall en genomborstning när det fäller och då blir det en hel del päls överallt.

Edit: Jag skulle kika på mentalitet först och välja ras utifrån det. Det GÅR att hålla i en större hund som drar om den inte får tuppjuck och sliter pga kass mentalitet eller träning. Allt beror på hur stor man själv är och om man är beredd men oftast klarar man mer än man tror!
Jag har bland annat en pudel idag, och det är den pälsvården jag inte riktigt vill ha. Även om pälsen är smidig om man helklipper så blir jag alltid nojjig över om jag klippt för mycket eller för lite så att hon ska frysa eller bli för varm eftersom hon inte reglerar pälsmängden själv. Och själva klippandet är i sig något jag tycker är jobbigt, framförallt kanske eftersom hon själv tycker det är obehagligt att bli borstad/klippt på ben, tassar, svans etc. Sen så här års så låter jag henne ha lite längre päls för att inte riskera att hon ska frysa, men då fastnar det en massa snöbollar vid tassarna/benen som hon själv blir väldigt irriterad på, redan innan vi hunnit in och ta bort dem.

Storpudeln (mörk) jag har ser tillräckligt respektingivande ut :) (så länge hon inte är lejonklippt :p )

Med att inte kräva pälsvård menar jag att jag inte behöver klippa eller trimma hunden, eller borsta igenom en gång i veckan/varannan vecka för att det inte ska bli tovor. Borsta hunden vid fällning är okej :)

Större hundar går ju också bort viktmässigt eftersom jag vill ha en hund som jag kan bära, ifall hunden t.ex. blir ormbiten i skogen eller om hunden blir skadad och inte får gå i trappor, hoppa upp i bilen etc.
 
Spontant så vill jag påstå att du kommer att få kompromissa. Det är ju minst sagt en gedigen lista. Då är ju frågan vilka punkter du är beredd att kompromissa med? Att hunden t ex ska vara "vaktig" och samtidigt inte ha "problem med främmande människor", där får du nog snarare bestämma dig för vilken punkt som är viktigast. Det blir ju lite varandras motsats. En hund med vakt i bjuder ju liksom inte in okänt folk för gos när de dyker upp vid grinden. Likadant med skällandet - du vill ha en larmande hund men som ändå är tyst. Att hunden kommer skälla "när det behövs", där kan nog du och hunden ha olika synsätt på vad som är nödvändigt eller ej om man väljer en larmande ras.

Mitt första intryck är att du nog främst ska se dig om efter en trevlig familjehund som larmar när det kommer besök men ändå är trevlig och gärna jobbar och motionerar tillsammans. Finsk lapphund, t ex?
Listan utgår från en hund jag redan har, så det finns definitivt hundar som passar in på allt ;) Men hon är en blandras, vilket gör att det inte är helt lätt att hitta en till likadan :(

Hunden jag har vaktar vid grinden med skall, morr och ragg om det är någon som står utanför - det är inte någon som gått in frivilligt hittills. Kommer jag fram till grinden och släpper in dem och hon snabbt får hälsa på dem är de sedan hennes bästa kompisar. Hon har heller inga problem med främlingar när vi är iväg, utan vill gärna gå fram till folk för att bli klappad.

Med larmande men inte skälla överdrivet mycket menar jag att det inte bör skällas på varenda bil som körs förbi, men om det är en bil som stannar till utanför grinden får de gärna larma. Samma sak med folk och cyklister, att om de bara passerar förbi så behövs det inte larmas, men gör de något udda eller stannar upp vid grinden, staketet eller så får de gärna skälla och berätta att något händer.
 
Listan utgår från en hund jag redan har, så det finns definitivt hundar som passar in på allt ;) Men hon är en blandras, vilket gör att det inte är helt lätt att hitta en till likadan :(

Hunden jag har vaktar vid grinden med skall, morr och ragg om det är någon som står utanför - det är inte någon som gått in frivilligt hittills. Kommer jag fram till grinden och släpper in dem och hon snabbt får hälsa på dem är de sedan hennes bästa kompisar. Hon har heller inga problem med främlingar när vi är iväg, utan vill gärna gå fram till folk för att bli klappad.

Med larmande men inte skälla överdrivet mycket menar jag att det inte bör skällas på varenda bil som körs förbi, men om det är en bil som stannar till utanför grinden får de gärna larma. Samma sak med folk och cyklister, att om de bara passerar förbi så behövs det inte larmas, men gör de något udda eller stannar upp vid grinden, staketet eller så får de gärna skälla och berätta att något händer.

Då förstår jag bättre hur du menar. Nu är det nog omöjligen så att du kommer få en individ som passar in på varenda punkt, även om man hittar en passande ras. Har du kollat något på den finska lapphunden? Eller svensk lapphund, eller den något mindre mittelspitz. Kooiker, welsh springer spaniel?
 
Sen är väl hundar också individer?
Såklart finns det ju raser pga pälsen, storlek, aktivitet som passar bättre än andra men att vissa är nöjda med den aktiviteten du gett just den dagen att de inte skäller mer än nödvändigt och sover inomhus kanske en annan dag inte gör det?

Vill inte säga att de blir vad man gör dem till men vi har haft ganska olika individer i samma ras. Den ena behöver springa mycket för att kunna slappna av och vara nöjd inomhus medan den andre kanske nöjjer sig med mindre.

Ibland blir det så fixerat vid vad hunden ska uppfylla då det beror mycket på vad man själv är villig att ge den.

Ena settern är godisfixerad medan min första inte var intresserad alls.. t.ex
 
Då förstår jag bättre hur du menar. Nu är det nog omöjligen så att du kommer få en individ som passar in på varenda punkt, även om man hittar en passande ras. Har du kollat något på den finska lapphunden? Eller svensk lapphund, eller den något mindre mittelspitz. Kooiker, welsh springer spaniel?
Så är det ju, men jag kan ju satsa mot så många punkter som möjligt ;)
Finsk lapphund, svensk lapphund och welsh finns alla med på min lista över intressanta raser :up: Varför tänker du mittelspitz snarare än grosspitz eller keeshond?
 
Så är det ju, men jag kan ju satsa mot så många punkter som möjligt ;)
Finsk lapphund, svensk lapphund och welsh finns alla med på min lista över intressanta raser :up: Varför tänker du mittelspitz snarare än grosspitz eller keeshond?

Grossen tog jag inte med eftersom den ändå inte är särskilt vanligt, så jag tänkte att det kan vara knepigt att få tag på en, speciellt nu i corona-tider. Keeshond är väl ordentliga pälsbollar och med en del hälsobekymmer?
 
Ah då förstår jag bättre!

Jag skulle nästan tipsa dig att inte titta så mycket på ras utan kolla omplaceringshundar istället, och försöka hitta en individ som passar dig, tror du har störst chans då att få så många rätt som möjligt.

Jag kan ju jämföra med mitt senaste hundköp. Jag ville ha en frisk hund, som är trevlig, inte väger mer än 5 kg och gärna långhårig men inget krav. That's it.

Jag kollade annonserna för små hundar, läste på lite om kennlarna/linjerna på de som verkade intressanta, de som var fortsatt intressanta hörde jag av mig. Det var ganska lätt, och jag fick vad jag ville. :)

Med fler och fler krav blir det ju svårare, och skaffar man valp tar det ju 2-3 år minst innan man faktiskt får kvitto på om det blev som man ville.
 
Grossen tog jag inte med eftersom den ändå inte är särskilt vanligt, så jag tänkte att det kan vara knepigt att få tag på en, speciellt nu i corona-tider. Keeshond är väl ordentliga pälsbollar och med en del hälsobekymmer?
Ja, grossen verkar vara ganska ovanlig, så det stämmer nog att det kan vara svårt att få tag i en. Förhoppningsvis är dock coronan slut innan det är dags för nästa hund att komma :)
Du uppfattar alltså keeshond som med mer päls än de andra tyska spetsarna? Jag tror aldrig jag träffat någon annan tysk spets än pomeranian (vilka jag definitivt tycker är små pälsbollar :p), så jag har inte så bra uppfattning om hur mycket päls de egentligen har
 
Ja, grossen verkar vara ganska ovanlig, så det stämmer nog att det kan vara svårt att få tag i en. Förhoppningsvis är dock coronan slut innan det är dags för nästa hund att komma :)
Du uppfattar alltså keeshond som med mer päls än de andra tyska spetsarna? Jag tror aldrig jag träffat någon annan tysk spets än pomeranian (vilka jag definitivt tycker är små pälsbollar :p), så jag har inte så bra uppfattning om hur mycket päls de egentligen har

Ja, definitivt uppfattar jag keeshond som med mer päls, överallt. De kräver en del pälsvård. De andra spetsarna har betydligt rimligare pälsmängd och inte samma kolossala mängd underull som keesen.

Exempel:
Mittelspitz

1610360110295.jpeg
 
Ja, grossen verkar vara ganska ovanlig, så det stämmer nog att det kan vara svårt att få tag i en. Förhoppningsvis är dock coronan slut innan det är dags för nästa hund att komma :)
Du uppfattar alltså keeshond som med mer päls än de andra tyska spetsarna? Jag tror aldrig jag träffat någon annan tysk spets än pomeranian (vilka jag definitivt tycker är små pälsbollar :p), så jag har inte så bra uppfattning om hur mycket päls de egentligen har

Keeshond

1610360191474.jpeg
 
  • Gilla att träna, oavsett om det handlar om smådetaljer i lydnad, agility, spår eller annat – men samtidigt inte ha några problem om det blir några veckor med bara promenader och trädgårdslek

Detta är nog en punkt som du får fundera över, eller bara förtydliga vad du egentligen avser. De raser som gillar att träna och har drivet för att alltid ställa upp på detaljpyssel i lydnadsträningen, detaljpetande i svängar i agility och riktiga, utmanande spår kommer förmodligen inte vara nöjda med enbart promenader och trädgårdshäng i flera veckor.

Sedan finns det hundar som förmodligen passar in, som lapsk vallhund, som absolut gillar träning och kan ta det lugnt i perioder. Men om du vill träna/tävla på högre nivå och vill kunna träna detaljer i agility och lydnad, så kommer du förmodligen tycka att lapsk vallhund inte räcker till.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 185
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 612
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 917
Senast: inverterad
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Barn och djur
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp