Bukefalos 28 år!

Finns det något att göra?

Thera

Trådstartare
Sambon och jag hade varsin katt när vi träffades. Sambons katt är en kastrerad hane på 6 år och min är en kastrerad hona på 7 år.

Vi flyttade ihop för drygt tre år sedan, och det har varit tre år av dagliga bråk mellan katterna.

Vi var säkra på att allt skulle lugna sig, men icke. :(

99 gånger av 100 är det hanen som flyger på honan. Han kan anfalla bara hon lägger sig en bit ifrån i soffan eller hon går förbi.

Honan morrar så fort hanen tittar på henne, hon vet väl vad som komma skall. Vi har försökt med Feliway utan bättring. Nu kör vi med en blomspruta när de ryker ihop. :cautious:

Finns det något att göra? Tycker så synd om min tjej, hon är ständigt på sin vakt både inne och ute... :(
 
Sv: Finns det något att göra?

Ingen som har något tips?

Tror tyvärr att det inte finns så mycket att göra :( vissa katter är ju ensamkatter. Första katten i vår familj fick vi av min syster som hade köpt en ny då hon tänkte att katten var kanske ensam, men näpp, katten fick träffa den nya några gånger senare också men hon gillade aldrig honom.

Men för att ge lite konkreta tips. Det finns ju såndär felispray(?) som ska verka lugnande, har ni provat det? Annars återstår nog bara att dela av lägenheten om möjligt, din katt måste ju också få ro :(

Edit: Såg nu att ni hade provat det :o hmm, kanske ge hanen godis/uppmärksamhet när din kommer i närheten så att han kanske kopplar henne till njutning..?
 
Sv: Finns det något att göra?

Har de bråkat dagligen i tre år finns det inget att göra, skulle jag säga. Det är synd om dem om de stressar varann så - i synnerhet om honan.

Min erfarenhet är att feliway är bortkastade pengar när det gäller allvarlig fiendskap. Jag skulle omplacera den ena. Inne riskerar honan att börja kissa, ute att bli bortjagad/välja att dra. Och då har ni en katt på drift som riskerar lida.
 
Sv: Finns det något att göra?

Jag har en bror och en syster hemma där brodern gör precis som er hankatt. För vår del har jag kommit på att det handlar om understimulans för hanens del så jag leker ett par gånger om dan med honom så han får rasta av sig ordentligt och blir riktigt trött. Efter leken är han inte lika intresserad av att ge sig på syrran.
Kan varmt rekommendera kattvippan Da Bird som får katterna att bli som tokiga.
 
Sv: Finns det något att göra?

Om ni vill ge det ett allvarligt försök måste ni dela av hemmet tex. med en nätdörr så att båda katterna kan känna sig trygga i sitt hem. Till en början gör man inte mer än så. Man ser till att de båda får lugn och ro och kan känna sig trygga i sin del av hemmet. När båda två är trygga, lugna och avslappnade kan man börja utfodra dem i rummen som delas av med nätdörr. Till en början så långt bort ifrån nätdörren som möjligt. Sedan minskar man avståndet mellan utfodringsplatserna långsamt så att katterna måste vara nära varandra, men det är superviktigt att man är uppmärksam på katternas signaler så att man inte stressar på. Det ska gå lugnt och fint. Målet är att de ska kunna äta bredvid varandra, med nätdörren emellan, helt avslappnat. När detta går kan man börja släppa ihop dem korta stunder.
 
Sv: Finns det något att göra?

Många tack för tips och råd! :)

Det känns aningens hopplöst.. Just att försöka dela av hemmet har jag funderat på, men iom att vi har öppen planlösning är det svårt praktiskt, sedan är dessutom bägge två inne- och utekatter. Ska fundera lite till hur man skulle kunna göra, annars får vi fundera på omplacering.

Problemet är bara vem som skulle få flytta, både sambon och jag försvarar vår egen katt med näbbar och klor. :meh:
 
Sv: Finns det något att göra?

Många tack för tips och råd! :)

Det känns aningens hopplöst.. Just att försöka dela av hemmet har jag funderat på, men iom att vi har öppen planlösning är det svårt praktiskt, sedan är dessutom bägge två inne- och utekatter. Ska fundera lite till hur man skulle kunna göra, annars får vi fundera på omplacering.

Problemet är bara vem som skulle få flytta, både sambon och jag försvarar vår egen katt med näbbar och klor. :meh:

Verkligen tråkigt när något sånt händer :( beror på hur länge de är ute men kan inte en vara ute om dagarna och den andra om nätterna så byter de liksom plats?

Men om det blir omplacering så kanske den av er som förlorar sin katt kan få välja en ny kattunge? En kattunge ska tydligen vara lättare att acceptera i sitt hem än en annan vuxen katt, fast det gäller ju inte alltid såklart.

Bara små idéer. Lycka till!
 
Sv: Finns det något att göra?

Samma här när sambon flyttade in i somras med sin katt blev det dagliga bråk ( kastrerad hona samt kastrerad hane) Vi hade dem åtskilda i 6 månader ingen förbättring. Hankatten började gömma sig i ett övergivet sommarhus istället för att komma hem eftersom honan ( min katt) ständigt flög på honom. Vi gav upp förra veckan då det var synd om bägge två och hankatten har nu fått ett nytt hem hos min syster. Tre år hade jag inte ens velat försöka det kommer ju inte gå över eller hur?
 
Sv: Finns det något att göra?

Jag skulle omplacera den som jag bedömde hade bäst möjlighet att anpassa sig till ny miljö med nya människor. Fast det kanske inte är någon skillnad mellan era katter vad gäller det.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
988
Senast: Bison
·
Däggdjur Vi har tre kaniner, en hona och hennes två kastrerade söner. Innan de blev könsmogna bodde alla tre tillsammans, den 1/3 kastrerades...
Svar
3
· Visningar
1 208
Senast: Lycan
·
Katthälsa Jag har två Ragdolls, en hona på 5 år och en hane som är 7 år, båda kastrerade. För drygt ett och ett halvt år sedan började hanen gå...
Svar
0
· Visningar
914
Senast: Novienna
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 215
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp