Finns det överdrivna högrangs ston?

Shettisar

Trådstartare
Jag har 3 hästar varav 2 ston och 1 vallack.Fick hem det andra stoet för ca 3-4 månader sedan.Hon var då väldigt rang låg och drevs en del mellan de andra.
Nu sedan 1 månad tillbaka är hon över rangskalan på gammelvallacken som alltid legat på toppen.
Hon driver honom onödigt i hagen kan man tycka. Är det normalt att rangklättrande ston gör så?
Hon är riktigt "elak" imellanåt,han får inte komma till fodret oavsett vart i hagen han får det.Hon kan till och med börja "härja" med honom när någon vistas i hagen med eller omkring vallacken,vilket är farligt då man kan komma i vägen.Finns det något man kan träna för att lugna henne eller hur ska man bemöta detta beteende??? :confused:

Visa henne först att när du är i hagen så är du högst i rang. Hon ska inte utmana dig. Om du inte vet själv så fråga nån på NH.
Sen så har jag sett det beteendet hos ston som igentligen e osäkra på sin rang. Hon är rädd att han ska ta över när hon minst anar det så hon e på honom och påminner om vem det e som e boss.

Lycka till

Hästarnas inbördes rangordning får de sköta själv, blir det ohållbart finns det inget annat val än att sära på dem. Det låter som att de båda är ganska ranglåga hästar, för som jag upplevt det så är det i regel bara relativt ranglåga hästar som blir så "extrema" när de upptäckt att de har någo under sig i rang.

Att hon däremot är på valacken när du eller någon annan är i närheten, det är bara rakt av oacceptabelt och jag råder dig att å det rödaste rappet visa henne att när du är i närheten så muckar man INTE. Detta gör du genom ett genomgående, gediget arbete på er relation där ni fastställer er inbördes rangordning (för i nuläget anses du inte vara högre i rang, för då skulle hon aldrig komma på tanken att göra så här).

Uppstår en akut situation då du helt enkelt måste få bort henne så är alla medel tillåtna då det handlar om en potentiellt livsfarlig situation - oftast brukar det dock räcka med att helt enkelt sjasa iväg den uppkäftiga hårbollen, men om fysisk kontakt krävs så får det således bli så också.

Tack så mycket båda för era svar. :D
Jag får helt enkelt fast ställa min position gentemot stoet då, har vart slapp med träning av henne sedan ankomsten.Vallacken vet min position och litar på mig han vet att det är åt henne jag hyssjar och driver iväg vid hennes ufall.Han söker sig mot mig och bakom mig, men det är då hon blir "farlig" vid vistelse i hagen för han försöker ju komma undan hennes hugg.Men driver jag henne bort från mig genom att gå emot så drar hon ju men har redan hunnit skapa den osäkra situationen.
Jag ska höra mig för på NH sidan hur man kan gå till väga.Men träning är jag på det klara med att det måste ske nu.
Tack igen!

Antagligen så vill det här stoet tydligt visa vart hon står ett tag framöver för att ingen ska kunna ta hennes plats. Dessutom kanske de andra utmanar henne väldigt mycket och då försvarar hon sig självklart. Ranghäga hästar är gärna vaktiga på mat och vatten(speciellt ston). Ofta brukar det bara vara första tiden men en del kan hålla på länge. Dock behöver man inte vara orolig för att en häst ska svälta efter som att ledarens uppgift är att skydda flocken och leda den till överlevnad. Men får de välddigt begränsat med mat så är det klart att han kanske inte får i sig hela sin ranson.

När jag är i hagen får ingen häst gå på varken mig eller de hästar jag "pratar" med. Ledarhästen vill ibland jaga undan de andra när man är där, eller kanske ta någons höhög.

Jag måste alltså visa de andra hästarna att jag är en "ranghög häst" och få dem att respektera mig. Det kan man utan problem göra, bara genom att handla rätt de gånger man är i hagen. Tex. att när man går in med lunchhö eller annan mat så får ingen komma fram och börja slita ur famnen på mig. Jag vill ha hästarna på minst en meters avstånd så att jag utan problem kan dela ut höet i högar och inte heller kommer ivägen för hästar som kivas. Men så fort jag lagt ner en hög och gått därifrån får de äta. De förstår fort vad man menar om man bara ät tydlig och detta visar dem att jag inte tillåter dem att gå på mig hur som helst. Jag bestämmer i den situationen.

Det har hänt att jag har stått vid min häst när han ätit sitt lunchhö i hagen, och att ledarhästen då gått fram för att ta över den. Det är fullt normalt att de gör så men jag vill inte att han jagar iväg min häst när jag sitter där och umgås med honom. Dessutom kan det lika gärna vara jag som äter höet när jag är där - och han får inte ta höet från mig, jag är högre i rang. Han har försökt göra så några gånger och varje gång har jag stoppat honom så fort han visar att han är påväg, och sen bett honom att ge sig av.

Samma sak om man ska hämta sin häst. Man vill kanske inte ha de andra som fastklistrade på sig själv och hästen, både för att din häst inte kan fly om någon skulle börja bråka, och för att man helst bara vill ha ut en häst genom grinden. :smirk: Då gör man precis samma sak - ber hästarna att hålla sig undan.

Sen får man inte glömma att visa respekt tillbaka och att ibland hälsa, kanske bjuda på en liten bit morot eller liknande. Man utnyttjar ju bara sin "kontroll" och rang när man behöver och för hästarnas bästa.

Liknande trådar

Träning Lång, invecklad tråd. Har haft lösdrift nu i 3 år och har alltid haft väldigt bra flock trots att hästar har kommit och gått. Hagen... 2
Svar
24
· Visningar
2 354
Senast: Yrja
·
Hästvård för att göra en lång historia liiite mindre lång:;) min häst är otroligt låg i rang och är ett snart två år gammalt sto. hon är... 2
Svar
32
· Visningar
3 353
Senast: Nethril
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka