Bukefalos 28 år!

Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

För att kunna rida med handen upp måste hästen redan vara utriden i halsen och söka sig framåt nedåt. Det krävs en del av ryttare och ett visst svar från hästen för att det ska fungera. Och man får inte få en kortad överlinje. Då får man ingen optimal gång i hästen. Hästen ska vara mjuk och loss och på sätt och vis forma sig upp mot handen med manken och halsens bakre del. Halsen och pannan ska hela tiden tänka fram. Och det är inte frågan om att dra upp hästen med våld. Utan att med sitsen och ngt högre hand på lösgjord häst få upp manken och i sin tur ännu bättre gång.

Att länga och sänka tygel/hand är på en mkt tidigare nivå. Då handlar det enbart om avslappning och längning av överlinje. Min häst har ju hälften islänning och har 4 gångarter(och 15 orena utöver det;)). De hästarna får ridas annorlunda än PREs tex. Och att hitta takten i en Islänning är ju svårare än standard-halvblodet tex. Man har ju heller inte lika stort register i gångarterna att jobba med. Felen man gör framträder ju tyvärr på sätt och vis tydligare när man har så lite att jobba med.

Jag rider min gubbe i lång och låg form i början av passen. Han är 26 år och mår bäst av att värma en längre stund så. Då rider jag lätt och försöke avlasta honom över ryggen med. Sen kan jag börja få upp manken mer och mer och höja formen. Då börjar jag rida med ngt högre hand. Handen får inverka där den behövs. Om det är upp, ner eller åt sidan kvittar. Det ger olika respons genom hästen och fungerar det så fungerar det.
Nu låter det som om jag sitter och drar och sliter hit och dit. Det gör jag inte. Jag tror på sits först och hand/skänkel sen. Och tror på en bra position med eftergift och lugn hand. Dock kan ett snabbt och känsligt tygeltag påverka väldigt mycket om man bara gör det rätt och får respons.
 
Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

För att kunna rida med handen upp måste hästen redan vara utriden i halsen och söka sig framåt nedåt. Det krävs en del av ryttare och ett visst svar från hästen för att det ska fungera. Och man får inte få en kortad överlinje. Då får man ingen optimal gång i hästen. Hästen ska vara mjuk och loss och på sätt och vis forma sig upp mot handen med manken och halsens bakre del. Halsen och pannan ska hela tiden tänka fram. Och det är inte frågan om att dra upp hästen med våld. Utan att med sitsen och ngt högre hand på lösgjord häst få upp manken och i sin tur ännu bättre gång.

Att länga och sänka tygel/hand är på en mkt tidigare nivå. Då handlar det enbart om avslappning och längning av överlinje. Min häst har ju hälften islänning och har 4 gångarter(och 15 orena utöver det;)). De hästarna får ridas annorlunda än PREs tex. Och att hitta takten i en Islänning är ju svårare än standard-halvblodet tex. Man har ju heller inte lika stort register i gångarterna att jobba med. Felen man gör framträder ju tyvärr på sätt och vis tydligare när man har så lite att jobba med.

Jag rider min gubbe i lång och låg form i början av passen. Han är 26 år och mår bäst av att värma en längre stund så. Då rider jag lätt och försöke avlasta honom över ryggen med. Sen kan jag börja få upp manken mer och mer och höja formen. Då börjar jag rida med ngt högre hand. Handen får inverka där den behövs. Om det är upp, ner eller åt sidan kvittar. Det ger olika respons genom hästen och fungerar det så fungerar det.
Nu låter det som om jag sitter och drar och sliter hit och dit. Det gör jag inte. Jag tror på sits först och hand/skänkel sen. Och tror på en bra position med eftergift och lugn hand. Dock kan ett snabbt och känsligt tygeltag påverka väldigt mycket om man bara gör det rätt och får respons.

Känner igen mig i din beskrivning av gubben - mitt sto har också en massa gångartsvarianter. Hon går bäst efter lång uppvärmning med.
Igår provade jag efter en timme ung att göra en cirkel uppåt med tygeln alldeles innan fattning til högre gångart, och tyckte att det gav effekt...
Kul
 
Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Om en häst blir spänd så händer det i ryggen - man tappar den tredimensionella rörelsen i ryggen - att tillåta en öppnare form då - mao - lätta ur - är att ge hästen en ärlig chans att hitta tillbaka till lösgjordhet


Många andra ridkulturer och en del isis ridning - lyfter ju halsen mer än helheten och låser då ryggen dvs hindrar den tredimensionella rörelsen

titta på extrema gångartshästar ( ja sådana raser med konstiga namn :D ) så ser du hur den låsta ryggen påverkar frambenen att gå uppåt - trampa luft - istället för att bli framåtripande

När du tappar det framåtgripande så - vill du hitta tillbaka - andra ser det som idealet

Vissa raser har detta symaskinfram - med det är ju för att det är idealet - det har ju avlats dit för att de vill ha det - de förstärker också med sin ridning - inverkan - halsen upp

det är sällan man ser en barockhäst med en hals sträckt framåt

SEdan inte att förakt - flyttar du din hand - flyttar du din tyngdpunkt - om du kan få hela kropen att arbeat som en enhet - så komemr den uppresta hande att få dig rakare i ryggen och inte tynga ned framdelen

Är du mju i kroppen och flytar fram handen så avlastar du ryggen i och med att du merbelastar framdelen - som en tillfälloig hjälp kan det vara bra - ge rygg och bakben en chans att hitta tillbaka själv
 
Senast ändrad:
Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Ja, det har jag undrat över - att flytta tyngden lite framåt borde ju få hästen mer på bogarna, men kanske det bhövs tillfälligtvis ibland, då rimmar det...
>Och, ja, man kan undra hur mycket frambenslyft som eg är eftersträvansvärt...
Ibland funkar det att tänka 'upp med framdelen', men hur många är det som tänker 'ner o in med bakdelen'?
 
Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Det är ju att bakdelen kommer ner och bäckenet/ben vinklas in som gör att fram lättar. Så det hoppas jag man tänker på. Annars fallerar ju allt.
Gör man inte det kan man försöka lyfta framdelen hur mycket man vill. Men ryggen kommer likväl trycka ner hästen på bogarna. Allt som händer lär vara en upprest hals med spänd underlinje och nedtrykt manke med häst på bogar.

Som Susan säger måste hästen sitta ihop genom kroppen med energi för att man ska kunna forma energin som man vill. Det är avsaknad av energi och formning av den som är nyckeln till mycket. Första steg avslappning är mycket bra. Men sen måste mer energi in för att hästen ska orka sitta ihop och kunna lätta fram. Energi bakåfrån fram till handen, obruten(dvs inga delar av hästen på vift). Då kommer hästen orka lyfta manken genom att sänka bak. Att hästen då lärt sig svikta i lederna bak är en förutsättning.

Att flytta vikten framåt kan vara bra för att avlasta och lätta på en ung/outbildad/svag häst eller i uppvärmning. Men samla gör man ju med sitsen. Och då kan du inte sitta så.
 
Senast ändrad:
Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Få se nu om jag fattar rätt.
I stället för att tänka uppåt/framåt kanske det vore bättre att tänka "läng överlinjen", för att då den har längts (framåt nedåtsökning) kunna korta underlinjen.
Det som jag tror händer då jag tänker uppåt, är förmodligen att jag vinklar bäckenet och släpper upp manken, men jag tänker att fokus hamnar för mycket på framdelen, det är ju den man ser... Visst får jag till det ibland, men det känns som att nya sätt att tänka kommer hästen till godo.

Förlåt trådkapningen...
 
Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Jag vet inte vilken nivå du och din häst befinner er på utbildningsmässigt. Men hästen måste kunna sänka bak lika mycket som den kommer upp fram. När du rider med högre hand ska du inte tänka dra framdelen upp utan mer LÅT framdelen komma upp, genom att du påverkar bak.
Hästen måste vara utbildad och stark nog att veta och kunna vinkla sig nog bak för att kunna lyfta såpass i fram.
För en isis är det ju oftast oänligt mycket svårare än en PRE. De har inte sällan annan halsansättning och andra vinklar. Samt annat rörelsemönster.

Hur pass mycket kan den sätta sig och vinkla via tex skolor och pirouetter? Går den att sätta i en halvhalt? Sviktar den bra med gung och vinkling i bakdelens alla leder i rörelse?

Jag strävar i alla rörelser mot att överlinjen ska vara lång. Underlinjen ska kortas mellan bogspets och bärbensknöl. Halsen vill jag alltid försöka bevara ute, men formad för ändamål/resten av hästens kropp och eftergiven. Halsens underlinje vill jag ska sugas upp.. Och det är lite den känslan jag får som förstärkt då jag rider med ngt höjd hand då jag samtidigt påverkar bak på en häst som sitter ihop och vet att inte korta sig eller bli urgröpt i överlinjen/släppa rygg, manke och bakre delen av hals så de inte kommer upp utan snarare trycks ner). Hästens panna ska alltid tänka fram och lite ned för att räta ut halskotpelaren och främja underhalsens avslappning.
Svarar din häst alltid framåt nedåt kan du börja formge den och finlira med att föra upp handen. OBS! Samtidigt som du rider ihop bakdelen, in under, vinklas och sänkas och rygg upp. Annars får du rakt motsatt effekt.
 
Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Jag kan skriva under på det tuaphua säger

Men detta upp med manken ser jag som en skilld sak från samlingen

Om steg 1 är läng överlinjen och gör hästen rak

så är steg 2 upp med manken som är att hästen skall bli mer spänstig om den får högre tonus så kommer den att lyfta upp framdelen mellan skuldrorna - man kopplar på fjädringen
- då börjar den också att bära upp sin hals med sina muskler och kommer ur lång och låg upp till en normal grundform.
Jag har svårt att förklara exakt skillnaden.

En av handen upprest hals kommer att blri mer böjd i sin kurvatur - tappa söket framåt, men en häst med en självburen hals så sker nog den stora ändringen i övergången mellan hals och bröstkorg vilket är mer av en gångjärnsled. Och det senare åpstadkoms genom att stämma av hästen med halvhalter

sedan så vinklas bak och den blir relativt högre fram
 
Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Tänker du "upp med manken" mer som att överlinjen kopplas till i ett begynnande stadie alltså? Egentligen tycker jag det är en del av samlingen, för när hela överlinjen är med har man liksom per automatik mer samling än en oformad häst.
Manken hänger med i samlingen hela vägen, själv ser jag det lite som ett kvitto på att man faktiskt HAR samling. Dyker manke/framdel eller både och när man försöker samla, ja då får man börja om och tänka om, dyker manke/framdel när man vill få till längning framåt/nedåt då har man inte hela överlinjen "med" utan fortfarande pusselbitar som måste trilla på plats innan det blir en bra längd överlinje. Så tänker iaf jag.
 
Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Jag börjar inse att min nästa häst nog inte blir en isis...
Om jag rider tillräckligt fokuserat kan hon väl sätta sig en aning, men jag har långt kvar innan det kan bli ett tillstånd som räcker mer än ett litet stycke. Hon är lite vsår eftersom hon aldrig blir stark i handen, så mjuk att det är lätt att missta sig. Jag har kanske lite för bråttom ibland med att samla, borde rida fram mer i lång o låg. Grundproblemet var länge brist på bjudning, och då funkar ju inget av det vi resonerar om nu.
Men det går åt rätt håll, och jag får många erfarenheter av att hantera de situationer vi hamnar i. Och visst blir vändningar och skolor allt bättre, men jag tycker hon sätter sig allra mest efter en kort ryggning.
Susan; om man får upp manken på en rakriden häst - kommer per automatik då också bakdelen att sätta sig? Hänger det alltid ihop så?
Jag har nog tänkt lite som Tot, eller rättare sagt har det varit mitt enda sätt att se kvittot.
 
Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Manken kommer upp på en rakriktad häst när bakdelen börjar svikta/sänka sig och ta vikt, har jag fått lära mig. Den sänkta bakdelen höjer hela sin ryggrad (ungefär som när en man får stånd ;) - men just det sistnämnda vet jag förstås inget om). För mig är det ett pussel där bitarna går in i varandra, precis som utbildningsskalan.

Om man inte kan rakrikta sin häst, kan man inte få den att ta vikt bakåt. Om den inte kan ta vikt bakåt kan den inte komma ut med sin överlinje på korrekt sätt. Om den inte kan komma ut med sin överlinje på korrekt sätt går den inte att rakrikta. :crazy:
 
Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Susan; om man får upp manken på en rakriden häst - kommer per automatik då också bakdelen att sätta sig? Hänger det alltid ihop så?

Bakdelen är alltid först. Den måste svikta i lederna bak för att kunna lyfta fram. Jag tycker inte man ska tänka så mycket alls på att lyfta i fram det kommer om man lyckas rakrikta och få hästen att använda bakbenen bättre.

Det är lätt att "vilja" lyfta fram, som att vi med automatik lyfter handen för att "hjälpa till". Jag måste påminnas hela tiden att inte ändra handens läge, känna att det kommer ändå. För det gör det. Lyftet kommer bakifrån, det är där man ska fokusera.

Att ha högre hand kommer senare, på en samlad GP-häst typ. Det har väl ingen av oss här:confused:
 
Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Manken kommer upp på en rakriktad häst när bakdelen börjar svikta/sänka sig och ta vikt, har jag fått lära mig.

Sorry, såg nu att du redan svarat detta, missade det:D Ja, precis, det är så jag ser det också.
 
Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Så tycker inte jag att det nödvändigvis måste vara.
En häst som jobbar med en bra överlinje kan gå både lågt o i normalform o fortfarande ha manken uppe- om den inte rids som en skottkärra.

Formen blir högre på en samlad häst, men jag snackar manke....:angel:
Tar den långa böjande kliv bak- skjuter på( pratar nu inte travartrav) med aktiva böjda haser går det.

Om man rider sakta- nej. då blir rumpan högre.
 
Senast ändrad:
Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Susan; om man får upp manken på en rakriden häst - kommer per automatik då också bakdelen att sätta sig? Hänger det alltid ihop så?
Jag har nog tänkt lite som Tot, eller rättare sagt har det varit mitt enda sätt att se kvittot.
nej jag ser det som ett sätt att blåsa upp sig som en kropsbyggare eller brottare.

det surras mycket om bålstabilitet:angel: - det är ju en musklekorsett runt bålen som både håller kroppen stabil och skyddar diskarna - den har en isärsprängande efekt på ryggraden

skall du ha bålstabilitet som en idrottare så ökar du trycket inne i buken genom att dra in luft djupt nere i magen - En tyngdlyftare tar ett djupt andetag som vidgar brösrkorgen. Diafragman som sköter denna del av andningen bildar då ett tak inne i bukhålan - muskelkorsetten dess väggar
och en natrlig botten finns.
det är detta som gör bålen stabil - det syns tydligt på de som lyfter stora tyngder - de för en bröstkorg som blir enorm

men alla idrottare använder denna teknik - och det är detsamma som "chi"
I taichi - chi gong = kraften spänsten - att få igång kraftcentrum i slalom eller whatever - du måste hitta det om du skjuter på mål i handboll ( var det va? )

Få ryttare får till detta "mode" - tillstånd i sin häst

Och anledningen till att det är svårt på ett terrängående fordon där varje ben kan röra sig individuellt är att denna rörlighet - kräver mer styrka för att stabiliseras - och en annan svårighet är isisens takt - den är en symaskin


Svar på din fråga

en outbildad häst reagerar på ryttare med att höja halsen = stå emot i ryggen och ha stela bakben = stolpa som Jacko kallar det

Steg ett - kom ur detta få igång en liten svikt bakoch läng överlinjen. detta gör man samtidigt som man fördelar vikten över alla fyra ben ( = takt och losgelassenheit)

Nu har du en linte svikt bak - Nu ber du hästen bära upp sig bättre - använda sig av sitt buktryck och sitt bäcken för att hålal tyngdpunkten mer stilla /ochbörja balansera sig ifrån bäckenet - detta gör jag med de tyskahalvhalterna ber framdelen vänta in bakdelen (= rätt kontatk med bettet) - nu bär hästen sig själv och sin hals

Nu ber du om mer artikulation (= impulsion) ( det blri ju svårt på en isis - även om du får mer så kommer ingen se att det är mer :D - det kommer bara sluta se dåligt ur :D )

Nu ber du rumpan och ryggen lyfta framdelen (= samling)


Problemet är att alla villspringa innan de an gå.....:o

Man fårstår konceptet att rumpan lyfter framdelen - men man hra missat att vikten faktiskt flyttas bak av framdelen - det är många krafter på gång i en hsätrkopp när den arbetar korrekt- det är inte bara dragspelet bak - utan precis som när du skiftar vikt från vä till höger - så handlar det inte bara att du vecklar ihop högerbenet - utan vä benet är det som flyttar vikten

Om hästen har fått sin spänst i bröstkogen så flyttar framdelen vikten bakåt, det är bevisat i försök i passage att samma muskler som pumpar uppbröstkorgen är aktiva så fort hästen skall "vänta" hänga i steget

Grejjen är att det handlarom att få hela hästkroppen att arbeta i samma lag eller vad jag skall kalla det

Utbildningsskalan beskriver bra det fysiologiska komponenter som krävs men sedan skall man ha en bild och en känlsa av hur det är när det är rätt

För att förstå konceptet upp med manken skilt från "lyfta framdelen" så kan du jämföra hopphästar - en del lyfter sin framdel - andra gör det med Bascule = upp med manken :grin:

det är verkligen en känlsa av att hästen välver sig under och framför dig - detta kommer att välva halsen.

Det känns som om hästen blir en dm högre

kanske kan hopparna hjälpa mig med bild på med och utan bascule ?
 
Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Här en bra beskrivning - det handlar inte om en resning - uten en välvning

http://en.wikipedia.org/wiki/Bascule_(horse)

När man läser detta så kopplar man det genast till framåt nedåt

Min tränare har skrivit en artikel och påpekar att rätt framåt nedåt ger en hsät som kommer ut med halsen i en välvd båge ( som då startas i bröstkorgen - till skillnad från en häst som kommer ut flat - platt( ? rätt översatt? ) med halsen

På samma sätt som du får igång grundsvikten bak i takt och Losgelassenheit så är du inne och nosar på detta med uppmed manken bascule också - men det förstärks när hästens stäms av och hamnar i korrekt kontakt med bettet
 
Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Manken kommer upp på en rakriktad häst när bakdelen börjar svikta/sänka sig och ta vikt, har jag fått lära mig. Nja jag håller som sagt inte med - utan det handlar om delfinformen enligt länken ovan Den sänkta bakdelen höjer hela sin ryggrad (ungefär som när en man får stånd ;)

Det du pratar om kommer efter - men en poäng har du för musklerna som gör det - heter med samlings namn - erektor spinae - så erektion handlar det om :D



Om man inte kan rakrikta sin häst, kan man inte få den att ta vikt bakåt. Om den inte kan ta vikt bakåt kan den inte komma ut med sin överlinje på korrekt sätt. Om den inte kan komma ut med sin överlinje på korrekt sätt går den inte att rakrikta. :crazy:

Här är vi också olika för detgår att rakrikta med sitsen och utan kontakt med munnen. när man lyckas med etta släpper den halsen - för den har fått ett nytt sätt att balansera. Minns att kvittot på losgelassenheit är - forward down and out = bascule= korrekt framåt nedåt

och är the "pre requisit" dvs själva förutsättningen för "rätt kontakt med bettet" i den tyska skolan

Rakriktning + avspänning i överlinjen = hästen svarar med ut med näsan

Tygeltag speciellt bakåt kommer att sabba delfinformen = upp med manken

en glasklar anledning för mig att inte inverka i munnen mer än minimalt förrän delfinformen är befäst. det handlar om att ge hästen tid att bli stark i sin bascule så den inte tappar den ideligen.
Men det kräver mycket av ryttaren - denne måste kunna använda sig av sin bålsatbilitet = hålla sin tyngdpunkt stilla

Många vägar till Rom - men eftersom det är ett så vanligt problem att hästen sänker manken istället för att lyfta den så ser jag det som ett "major problem" och säger bort bort till allt som försvårar detta och yes yes till allt som underlättar :cool:


jag tycker hästen måste orka fylla ut utrymmet framför manken ( ett annat ord på samma sak) ganska många varv rakt fram innan man börjar ens tänka på något annat

Gå innan man kan springa
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
597
Senast: tessan.g
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 009
Senast: skiesabove
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 410
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 756
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vikt och hälsotråd 2024
  • Hiss och diss del 5
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp