Bukefalos 28 år!

Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Så tycker inte jag att det nödvändigvis måste vara.
En häst som jobbar med en bra överlinje kan gå både lågt o i normalform o fortfarande ha manken uppe- om den inte rids som en skottkärra.

Jag håller med - när bäckenet börjar hålla emot och hästen balanserar utifrån bäckcnet så kan den släppa ut halsen i en välvning bakifrån

Ju starkare häst - ju mer orkar den välva bakifrån men det måste följas upp framåt - i upp med manken
 
Senast ändrad:
Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Så tycker inte jag att det nödvändigvis måste vara.
En häst som jobbar med en bra överlinje kan gå både lågt o i normalform o fortfarande ha manken uppe- om den inte rids som en skottkärra.

Formen blir högre på en samlad häst, men jag snackar manke....:angel:
Tar den långa böjande kliv bak- skjuter på( pratar nu inte travartrav) med aktiva böjda haser går det.

Om man rider sakta- nej. då blir rumpan högre.


Ja? Jag vet inte vad du sa emot? jag pratar inte om hög form? Klart det gäller även i normal elelr låg form? Kanske blev nåt missförstånd vad jag menade.:confused: Det enda jag sa var att det börjar bakifrån, sen är det olika grad, förstås.
Bakbenen sviktar men i olika grad, är de helt raka och bara skjuter på = ingen lyft framdel.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Jag menade nog att låna knapp;)

Jag tycker nog att formen är mest avhängig av vilken ryttare den har.
En del tror att hästarna går av sig själva:angel:
 
Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

JAg ställer kanske korkade frågor, men det går sakta att lära sig rida i min ålder...
Så hur känner/ser/märker ni när hästen tar vikt bak, tex i lång o låg?
För innan dess är det ingen vits att börja arbeta?
Förstår ju mycket väl mekaniken, men det finns naturligtvis ett glapp mellan teori o praktik här!

Återkommer senare...
 
Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Ja, bland annat genom känslan av svikt i steget då, att kontakten i handen är jämn, och "sugande", hästen har eget driv framåt men ligger inte på. Att hela kroppen rör sig, liksom sviktande, inte stumt. om du förstår:confused:

Den måste vara någotsånär rakriktad, alltså arbeta någotsånär lika med båda kroppshalvorna, inte sticka ut bakben/bog :idea: Vara i balans.


Apropå ålder, jag är också gammal och trög:D
 
Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Den ska ingenstans - är det bästa jag kan komma på
- en häst på en eller båda bogarna är liksom på väg i rörleseriktningen och springer ifatt sin tyngdpunkt

Bäckenet är ju en hävstång som håller tillbaka. hästen blir mer vändbar

När den är rak och kan börja ta vitk bak - så kan den vila i steget och "vänta" - det är där rytmen kommer in.

Sedan är det ju gradskillnader

I lång och låg är det den största skillnaden - för när hästen slutar slaffsa strolpa eller vad dengör så kommer ju rytmen

Hästar har ju olika sätt att undvika arbeta på så det beror ju på utgångspunkten, på en så kommer halsen längas och hästen kliver in i handen och man får mer stöd, och på en annan så kommer halsen ner och kontakten blir lättare.
På Nordis skulle jag säga att han "slutar skjuta mot handen"

Men gemensamt skulle jag säga en taktförbättring, mer markerad och regelbunden - mindre ponny - mer Dressyrhäst

Senare så ju mer hsäten tar vikt bak ju lättare blir den i handen. Men näsan skall fortfarande tänka framåt - lättar du ur fram så skall näsan följa med

Sedan angående känsla - det finns bara ett bullseye hittar man dit så märker man.

jag tror inte du är trögare än någon annan, mera intresserad bara :laugh:
 
Senast ändrad:
Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Sedan ser

Det beror ju också på utgångsläget, på vilket sätt som hästen "undandrar sig arbete" vilken ingrediens som fattas

En del maskar - de behöver man få mer aktivitet i, en del är låsta i ryggen - de behöver bättre balans. Andra försöker springa ifrån. Men överlag så tycker jag att skillnaden är markant på före efter - om ryttaren får till det vill säga

På de flesta blir det en stor skillnad i takt. På de flesta blir den mer markerad, men på alla så blir den ren. Tycker att det brukar bli skillnad i uppsyn.

Det blir mjukare - en häst i obalans dundrar fram - en häst i balans blir mjuk och smidig - mindre flack på en ordinär häst - mindre flax på en spektakulär... ( frambenen då)

Från att det är svårt blir det mer "walk in the park". En elev uttryckte att det känns "friare" = mer rörelsefrihet i hästen - det tar "inte emot" längre

och det var nog en bra beskrivning - för gången blir rundare och ledigare
 
Senast ändrad:
Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Jag vet faktiskt inte vad delfinform är.

Jag håller med om att man kan sätta ihop hästen rakt utan kontakt med munnen, men att man för bascule måste ha tandkrämskorken på. ;)

Cristobal: på en av mina kurser fick jag lära mig att rida lång och låg korrekt är något väldigt svårt. Först måste hästen kunna ta vikten bak, och det kan ta tid att skola den för det. SOm jag ser det - har det gått lite trend i att hästen måste ut med näsan - och det är inte alltid jag tycker det är den bästa vägen att gå, när man ser resultatet. En del hästar "rycker" fram näsan och tar många halskotor i en klump, istället för att mjukt släppa kota för kota. Åter andra hästar blir framtunga och trycker fram bröstbenet och ser ut som grillade kycklingar.

En korrekt lång och låg gör att hästen får friare gång, precis som Susan skriver - men det kan vara lätt att förblinda sig av att hästen rör benen mer - för att fånga upp sin framåtbalans.
 
Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

jag håller inte med att hästen måste kunna bära bak för att gå lång o låg- bra.

Det är som regel ryttaren som hindrar den. lös klarar den av det galant.

Den bör arbeta o "komma upp från marken"- ren 2-takt.

att trava myrtrav så eller lufsa runt ger inget.
Den blir bara framtung.
därför är det bättre- för hästen, att rida i fri form- om man inte kan göra det bra.
Man får heller inte stjälpa hästen- luta sig framåt- med den.
Behålla sin egen balans.
 
Senast ändrad:
Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Jag vet faktiskt inte vad delfinform är.

Jag snodde det från länken om Bascule - de vill att hästen skall runda sig som en båge som delfinen gör. Jag tyckte det var en bra "bild" en delfin kommer ju verkligen "upp med manken" : den välver sig ju så att det blir en kullerbytta :D http://paranormal.se/images/delfin.jpeg till skillnad mot en makrill :D http://www.utbultsfiskekonsult.se/res/default/Makrill_600px.jpg

Jag håller med om att man kan sätta ihop hästen rakt utan kontakt med munnen, men att man för bascule måste ha tandkrämskorken på. ;)

Men du kan ha överskänkeln och magstödet som kork. I själva verket är det en mycket bättre kork Tror inte ens det går utan bålstabilitet= magstöd

Cristobal: på en av mina kurser fick jag lära mig att rida lång och låg korrekt är något väldigt svårt. Först måste hästen kunna ta vikten bak, och det kan ta tid att skola den för det.
Jag håller med om att det inte är en piece of cake- men om det är det första man lär unghästen :confused:eller den felridna så är det något jag tycker alla skall lära sig illa kvickt
Och igen halsen kommer ut för att vikten tas bak . Varför skriver du skola? Alla hästar kan - men alla ryttare kan inte :D men utan detta kan man inte uppnå rätt konakt med munnen och inte få hästen "på hjälperna...." Igen många vägar till Rom men jag talar utifrån Utbildnings skalan



SOm jag ser det - har det gått lite trend i att hästen måste ut med näsan - och det är inte alltid jag tycker det är den bästa vägen att gå, när man ser resultatet. En del hästar "rycker" fram näsan och tar många halskotor i en klump, istället för att mjukt släppa kota för kota. Åter andra hästar blir framtunga och trycker fram bröstbenet och ser ut som grillade kycklingar.

Förstår inte - jag ser inte utbildningsskalan som trend - däremot har många missförstått. Kycklingarna har inte fått upp manken - utan tryckt ned den

En korrekt lång och låg gör att hästen får friare gång, precis som Susan skriver - men det kan vara lätt att förblinda sig av att hästen rör benen mer - för att fånga upp sin framåtbalans.

Håller med - men skillnaden syns på delfinform/bascule eller ej - renhet i gången - och känns i och med att hästen är vändbar

dagens Hålla med - fast inte :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

jag håller inte med att hästen måste kunna bära bak för att gå lång o låg- bra.

Det är som regel ryttaren som hindrar den. lös klarar den av det galant.

Den bör arbeta o "komma upp från marken"- ren 2-takt.

att trava myrtrav så eller lufsa runt ger inget.
Den blir bara framtung.
därför är det bättre- för hästen, att rida i fri form- om man inte kan göra det bra.
Man får heller inte stjälpa hästen- luta sig framåt- med den.
Behålla sin egen balans.

håller med fast inte - igen

givetvis måste hästen kompensera att halsen sticker ut. Ändras formen så ändras tyngdpunkten så hästen tippar fram på bogarna OM den inte använder bäckenet för att hålla emot vikten så den inte trillar framåt - och vikten måste ju bäras - om inte fram så blir det bak. Hästen måste flytta bak tillräckligt mycket vikt för att kompensera ryttaren också - för att bli självbärig


Skillnaden syns tydligt på om det är en välvd hals som kommer sig av välvningen bakifrån, om det är en fulkrok, svanhals, eller en flat hals utan välvning

jag är också med på att ryttaren hindrar den - men "upp med manken" är ett tillstånd av spänst - och den måste vara någorlunda rätt utbildad för att bjuda på det i hagen Lylicopcaster - hade en bra bild på en skimmel:laugh:

Att få till det kräver ju den där avvägningen mellan för lite framåtgripande aktivitet bakifrån och för mycket på skjutande - det finns ett jämviktsläge där emellan - hitta dragläget liksom.

det kan man göra i fältsits - och remontsits - så poängen är inte tippa fram eller inte - utan kontrollera sin tyngdpunk så den inte kommer för långt fram - eller bak för den delen
 
Senast ändrad:
Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Hur skulle du svara på Cristobals fråga?

och hur skapar du bascule?
 
Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Står man upp- i trav, hamnar tyngdpunkten längre fram.
I galopp är det annat, när den per automatik hamnar i uppförs.

Tar den fram näsan mer än den klarar av- får den springa ikapp den- fallerar.
 
Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

det går att kontrollera tyngdpunkten i lättridning trav om det är det du menar

Och det sista så håller jag med igen - fast inte

Det beror helt på om du kan hjälpa den med din "rida lätt teknik"
för näsan ska ut - om vi pratar tyska utbidlningsskalan Men igen alla kan inte rida ut näsan med sin rida lätt teknik - och igen, igen :angel: det handlar om vad magen gör eller inte

chi - kraftcentrum - bålstabiltet - magstöd - kärt barn har många namn
 
Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Jag vet faktiskt inte vad delfinform är.

Jag håller med om att man kan sätta ihop hästen rakt utan kontakt med munnen, men att man för bascule måste ha tandkrämskorken på. ;)

Cristobal: på en av mina kurser fick jag lära mig att rida lång och låg korrekt är något väldigt svårt. Först måste hästen kunna ta vikten bak, och det kan ta tid att skola den för det. SOm jag ser det - har det gått lite trend i att hästen måste ut med näsan - och det är inte alltid jag tycker det är den bästa vägen att gå, när man ser resultatet. En del hästar "rycker" fram näsan och tar många halskotor i en klump, istället för att mjukt släppa kota för kota. Åter andra hästar blir framtunga och trycker fram bröstbenet och ser ut som grillade kycklingar.

En korrekt lång och låg gör att hästen får friare gång, precis som Susan skriver - men det kan vara lätt att förblinda sig av att hästen rör benen mer - för att fånga upp sin framåtbalans.

Ja, det är detta med friare gång. Efter lyckade ET-behandlingar har min häst fått en annan gång; inte alls lika mycket svingande, därför blir jag osäker på hur det ska kännas egentligen. Hon går inte längre som kossan på julafton...
Dotterns sto kan rycka fram snoken, och det tror jag ju inte heller är nåt vidare bra.
Och jag vill ju förstås rida fram bra, för att kunna gå vidare.

Sus; visst går det att rida med korrekt tyngdpunkt när man rider lätt, men det är svårt...
Mitt sto är väldigt mjukt o formbart, motståndet består aldrig att hon lägger sig på eller andra kraftfulla uttryck, mer som något som rinner mellan fingrarna på en.

Det jag delvis vill åt är nog att veta när man ska börja jobba hästen ordentligt. För ibland tycker jag det är så att jag för att komma dit, måste leka en stund med ställning, skolor, bogen eller rumpen in, osv. Så det känns som att vägen inte alltid ska gå över lång o låg.
Och det känns som att det först då, när man finner den där balansen kan börja använda tygeln mer adekvat.
 
Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

det går att kontrollera tyngdpunkten i lättridning trav om det är det du menar

Och det sista så håller jag med igen - fast inte

Det beror helt på om du kan hjälpa den med din "rida lätt teknik"
för näsan ska ut - om vi pratar tyska utbidlningsskalan Men igen alla kan inte rida ut näsan med sin rida lätt teknik - och igen, igen :angel: det handlar om vad magen gör eller inte

chi - kraftcentrum - bålstabiltet - magstöd - kärt barn har många namn
Nej du skrev fältsits.
 
Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Jag håller också med, fast inte. ;)

Anlehnung är med i utbildningsskalan och är med av en anledning.

Jag tror man kan komma hur långt som helst med det du skriver om magstöd osv, men jag tror att man med hjälp av kontakten kommer ett snäpp till. Jag försöker lära mig om hur man rider bakifrån med sin egen kropp, men det kommer att ta många år till.

Jag känner inte riktigt att jag kan argumentera för eller emot här - jag är inte riktigt på den nivån själv.

Jag håller på att lära mig (ja, det gör vi väl alla) och har inte ridit tillräckligt mycket (eller kvalitativt för den delen! :o) för att kunna uttala mig i just dessa frågor.
 
Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Visst är den med i utbildnidngskalan - men den kommer efter takt och losgelassenheit

Och kontakten skall uppstå ur - de första två

Det sa ju tom Hubbe på kliniken på You tube att man värmer upp och hittar takt och avspänning, och KVITTOT på att man fått dem är att hästen sticker ut nosen i delfinform - välvd hals

Jag vet att jag är tjatig men det är en käpphäst för mig

Allt för myckett ridning börjar i fel ända

Allt i utbildnindgskalan har en orsak

ALLA ridproblem handlar om att man tappat - inte fått till - de första två kvaliteterna

Ett hus vilar på en grund - alla diskuterar färg på väggar och koppartaket - men utan grund - inget hus värt namnet.

Utan grund ingenstabilitet - man kan tex lära hästen piaff som trick - menman kommer inte kunan gå in i den - eller ut ur den - utan hack - utan grunden


Ja vi håller alla på att lära oss här - just det här är jag övertygad om - jag har kämpat oerhört hårt för att lära mig - den hårda vägen.

Kanske är det så att först när man gjort alla fel som fins :D och sedan faktiskt lyckats uppleva Bulls eye
- då blir i alla fall jag sådan att jag vill ta mig dit igen - och undrar - Vad gjorde jag bra? Vad gjorde jag mindre bra? och övar på att göra just det som var bra:idea: - och försöker sluta med det som var mindre bra :o

Och det är alltid - de bakåtverkande tygeltagen som är mindre bra när man skall skapa grundformen
Det är min erfarenhet och eftersom många tränare gastar det och skriver det - så kanske det har en allmängiltig poäng :idea:




Jag tror man föstår när man upplever den där känslan att tyglarna faktiskt är som två pinnar som man skjuter hästens näsa framåt med.

Att man faktiskt kan placera näsan var man vill - gå i och ur böjning utan hack och taktfel som det blir begripligt


Kvittot på de första tre kvaliteterna = att hästen arbetar korrekt är att du flyttar fram handen en dm, och hästen fyller ut och sträcker själv tygeln genom att föra fram näsan - utan att tappa takten i alle tre gångarter

det gör den bara om den arbetar korrekt

enligt utbildningsskalan
fet stil - för att det är en poäng med själva formuleringen
 
Senast ändrad:
Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Menar du att man inte kan stå i fältsits i trav utan att störa hästen?

Annars är det ett jättebra exempel - nästan vilken nybörarjare som helst kan få till bascule i fältsits i trav över cavaletti - på hellång tygel tom

Om de känner in tyngdpunktn så kommer hästen välva sig upp med manken fram med näsan

Bomavståndet måste ju vara korrekt också
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 308
Senast: mars
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 045
Senast: Enya
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 820
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Att reda upp livet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp