Bukefalos 28 år!

Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Sus; visst går det att rida med korrekt tyngdpunkt när man rider lätt, men det är svårt...
Mitt sto är väldigt mjukt o formbart, motståndet består aldrig att hon lägger sig på eller andra kraftfulla uttryck, mer som något som rinner mellan fingrarna på en.

Det jag delvis vill åt är nog att veta när man ska börja jobba hästen ordentligt. För ibland tycker jag det är så att jag för att komma dit, måste leka en stund med ställning, skolor, bogen eller rumpen in, osv. Så det känns som att vägen inte alltid ska gå över lång o låg.
Och det känns som att det först då, när man finner den där balansen kan börja använda tygeln mer adekvat.

Alla formproblem är ju ramproblem - någonstans slinker den ut

Våra ormar måste ha rätt mycket aktivitet bakifrån för att inte kunna slingra sig ur. Jag själv upplever att den aktivitet måste jag hitta i min nordis med lättriningstekniken - hej och hå - att driva med skänkeln i det läget - ger bara panikreflex med halsen upp. Utan grensla - hålla i i bäckenet = chi och stadig i min balans- och hålla takten


Ett sätt att hitta ramen i sig själv och hästen är ju krumelutter

En av mina tränare sa alltid - pröva, när jag undrade något. Gör du det så kommer ju du uppleva ett system - hur du tycker att det hänger ihop för dig och din häst -en del av det kan du ta med vidare på nästa häst - och behöver inte uppfinna hjulet en gång till sas

Kan tänka du behöver krumelutterna extra för gångartsproblem?
 
Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Nu handlade det om att ha manken uppe o inte störa den.
Att få hästen att gå som över bommarna utan dem- är en konst.
Då kan man inte stå upp. rida lätt rätt- ja.
Det är ju hä'sten som sköter allt, genom att trava på rätt sätt över bommarna:confused: men det kan ge ryttaren en vägledning om hur det kan kännas.
Det som är avgörande är bakbensengagemanget som den måste ta till, med medföljande ryggverksamhet.
Ju sämre hästen travar normalt, desto större skillnad blir det.:bump:

Sen finns det folk som förstör för hästen- har alldeles fel avstånd mellan bommarna:crazy:
 
Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Jag håller med

Och det är e jättebra övning för att lära ryttaren börja känna in tyngdpunkten :laugh:

Det här med bascule handlar ju om att få igång cirkel energin. och ja en förutsättning är ju motorn bak

Man får ju den lite gratis med bommarna

Och i galoppen där får man den gratis om hästen är i balans. En unghäst står man ju på i fältsits i början när man galoppar - och visst kan man få till bascule då
 
Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Det där håller jag med om.

Ang bommar o sånt är det inte självklart, om ryttaren stör ramlar den kanske bara iväg över bommarna, inget kommer av sej själv för att man har bommar! Ryttaren måste vara i balans innan.
 
Sv: Finns det tygeltag som inte går bakåt?

Att känna in tyngdpunkten - är en annan beskrivning för att hitta balans
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 308
Senast: mars
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 045
Senast: Enya
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 820
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp