Finns min önskekatt + en birmafråga

Lavine

Trådstartare
Ska börja med att säga att jag är inte ute och letar katt att köpa just nu (jag har en redan för den delen, en devon rex). 🙂

Jag har en haft huskatt med tunn, mjuk, lite silkig halvlång päls som aldrig tovade sig och inte behövde kammas. Jag har försökt läsa på om päls men blir inte riktigt klokare, men antar att han saknade underull. Det var i alla fall den perfekta pälsen enligt mig, om den inte ska vara kort och lockig förstås. 😊

Min önskekatt är en med sådan päls, och att den ska vara röd. I övrigt föreställer jag mig ett "bondkattsutseende" samt önskar att den inte är stor i storleken. Jag har tankar om temperament också, men hoppar över det tills vidare.

Liten sidofråga angående päls: för drygt 15 år sen läste jag nåt om att helig birma kan ha lite olika pälstyper, men att det blev mer och mer vanligt att de hade rätt tjock päls. Hur är deras pälsar generellt? Jag är med i någon birmagrupp på Fb och där pratas det ibland om problem med tovor.
 
Ja, det är ett bra förslag, just en sorrelfärgad somali är nog det vackraste i kattväg jag vet, även om jag nu tänkte på en vanlig röd.
 
Balinese eller orientaliskt långhår? Orientalisk kan du ju hitta som röd ☺️ passar dessutom bra med Devon i temperamentet.

Turkisk angora är väldigt ovanlig vad jag vet så kan nog vara svårt att hitta kattungar till salu. Registreras under 10 kattungar/år för det mesta.
 
Balinese eller orientaliskt långhår? Orientalisk kan du ju hitta som röd ☺️ passar dessutom bra med Devon i temperamentet.

Turkisk angora är väldigt ovanlig vad jag vet så kan nog vara svårt att hitta kattungar till salu. Registreras under 10 kattungar/år för det mesta.

Ja, jag visste att turkisk angora är ovanlig, men jag tänkte det igår när jag började leta lite att det var ju tur att jag inte letade katt just nu, och dessutom helst i en specifik färg, för det fanns inte så mycket aktuellt att hitta. 😛

Är väldigt förtjust i att titta på orientaler, men letade ett rundare utseende.

Tack för att ni hjälpt mig att tänka. 🙂 Tror att angoran är det närmaste jag kommer.
 
:love:Balinese eller orientaliskt långhår? Orientalisk kan du ju hitta som röd ☺️ passar dessutom bra med Devon i temperamentet.

Turkisk angora är väldigt ovanlig vad jag vet så kan nog vara svårt att hitta kattungar till salu. Registreras under 10 kattungar/år för det mesta.
Jag tänkte precis föreslå orientaliskt långhår. Javanese kallas den härborta. :D
 
Det stämmer det du säger att din katt troligen saknade underull. Just den pälsen du beskriver ska ragdollen ha. Den ska unte ha underull och den ska kännas som kall silke. Jag har ett par stycken och de med bäst päls behöver jag aldrig kamma. Tyvärr finns ju inte ragdollen som "vanlig röd" utan de är ju maskade katter. Icke maskade ragdolls finns, men de är inte godkända i svenska förbundet så jag tror vi bara har typ två uppfödare som föder upp solida.

Just birman har generellt mer ull i pälsen och får därmed en varmare känsla i pälsen och får lättare tovor.
 
Röd burma? :angel:

1633396870361.png
 
Tack för bra info @Marty , precis så, kall silke. 😃 Jag visste inte att ragdollen saknar underull, jag tycker de ser jättepälsiga ut, men det kan förstås dels bero på deras storlek, och sen antar jag att den päls de har är riklig.

Blev bara nyfiken på det du sa om solida ragdolls, avlar dessa uppfödare på det medvetet alltså?
 
Tack för försöket 😄 men det var väl inte riktigt det jag hade sett framför mig när jag ville ha en röd långhårig katt. 😁

Jag förstår egentligen att jag syftar på en huskatt, men hur skulle man veta att den får rätt päls.
Jag har en huskatt med, tror jag, den typen av päls du syftar på. Lite längre och helt slät, det blir inga tovor alls. Hon är 50% maine coon (och 50% "vanlig bondkatt" :D) och just min katt har väldigt skum färg (ganska mörk, ser ut som något mittemellan tigrerad och sköldpaddsfärgad med röda stråk i det mörka), men hennes tre brorsor är alla röda och borde se ut ungefär som det du vill ha! Har dock inte sett dem sen de var 8-10 veckor, så vet inte hur de ser ut nu, men röda lär de ju fortfarande vara och att döma av min katt lite halvlånghåriga utan att vara "luddiga". Men de är ju som sagt en korsning och det kanske inte är så lätt att få till den korsningen medvetet.
 
Tack för bra info @Marty , precis så, kall silke. 😃 Jag visste inte att ragdollen saknar underull, jag tycker de ser jättepälsiga ut, men det kan förstås dels bero på deras storlek, och sen antar jag att den päls de har är riklig.

Blev bara nyfiken på det du sa om solida ragdolls, avlar dessa uppfödare på det medvetet alltså?
De är ju semilånghåriga, så de är fluffiga i krage och "byxor", men i övrigt ska pälsen ligga rätt platt mot kroppen.

Exakt! Solida ragdolls är godkända i andra förbund (TICA bland annat), så de avlar helt enkelt på solida ragdolls. I min mening tappar de hela sin karaktär då 🙈
 
Jag har en huskatt med, tror jag, den typen av päls du syftar på. Lite längre och helt slät, det blir inga tovor alls. Hon är 50% maine coon (och 50% "vanlig bondkatt" :D) och just min katt har väldigt skum färg (ganska mörk, ser ut som något mittemellan tigrerad och sköldpaddsfärgad med röda stråk i det mörka), men hennes tre brorsor är alla röda och borde se ut ungefär som det du vill ha! Har dock inte sett dem sen de var 8-10 veckor, så vet inte hur de ser ut nu, men röda lär de ju fortfarande vara och att döma av min katt lite halvlånghåriga utan att vara "luddiga". Men de är ju som sagt en korsning och det kanske inte är så lätt att få till den korsningen medvetet.

Ja, det låter helt rätt. 🙂 En slags tröst ändå att den pälsen kan dyka upp.
 
Exakt! Solida ragdolls är godkända i andra förbund (TICA bland annat), så de avlar helt enkelt på solida ragdolls. I min mening tappar de hela sin karaktär då 🙈

Ja.. vad knasigt, maskningen skulle man ju tycka var rasens tydligaste signum.
 

Liknande trådar

C
Övr. Djur Först måste jag berätta den glada biten: (OM DU INTE ORKAR LÄSA, MEN VILL HJÄLPA MIG MED PROBLEMET, RULLA NER!!) Min lille...
Svar
1
· Visningar
2 384
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp