Finns Underställ till häst??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare sosk
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 709
S

sosk

Hej!

Någon som vet ifall man kan få tag i ett riktigt underställ till en häst motsvarande sådana vi människor har när vi åker skidor (Helly Hansen, Cross etc.)? Syftet att hålla hästen torr närmast kroppen när den är ute och rör sig i hagen så inte utetäcket suger upp svett och damm och blir smutsigt snabbt, och samtidigt skydda utetäcket för att bli "äckligt" på insidan så man inte måste tvätta det så ofta då man förstör ytskitet egentligen.... plus att ett underställ borde man kunna tvätta i vanlig tvättmaskin då det är så mkt mindre. Tankar och idéer? Någon som har sett något sådant? Borde vara en bra idé egentligen....

Sv: Finns Underställ till häst??

Svettas hästen under täcket i hagen, hade jag nog snarare funderat på att ta ett tunnare täcke/inget täcke alls än att ta på undertäcke. Fast du kanske inte menade så :p

Horseware har bra täcken annars, med bra passform, kan nog passa att ha under ett annat.

tycker nog snarare att man bör se till hästens behov och bekvämlighet än huruvida man vill bevara täcket...
kan du tänka dig att hästen skall vara YTTERLIGARE inpackad för att inte förstöra sitt täcke? :confused:

fukt, väta och svett ska inte finnas under ett täcke när hästen är i hagen! då har man för mkt täcken eller täcken som inte andas.

Lägg ett fleecetäcke under. Det är väl inte svårare än så? Fleecetäcket kan du ju köra i vanlig tvättmaskin.

Och ni andra antar naturligtvis att det blir för mycket. Varför det? Man får ju anpassa de två lagren täcke. Jag tycker till och med att det är bättre, då kan man bara plocka bort fleecen de dagar det inte är så kallt.

det ligger väl nära till hands att man antar det, när ordet svett nämns i samband med hagvistelse? Men kanske var det bara avsett att menas en tex. svettig häst efter arbete som släpps ut i hagen efter arbete, vad vet jag.

Det var det jag också reagerade på, ordet svett. Jag skrev ju också att jag inte var säker på att hon menade så.

tycker nog snarare att man bör se till hästens behov och bekvämlighet än huruvida man vill bevara täcket...
kan du tänka dig att hästen skall vara YTTERLIGARE inpackad för att inte förstöra sitt täcke? :confused:

fukt, väta och svett ska inte finnas under ett täcke när hästen är i hagen! då har man för mkt täcken eller täcken som inte andas.

:bow::bow::bow:

Men jisses, låt hästen vara häst, om den svettas av täcken i hagen har man definitivt för mycket eller för varma täcken.

Jag vet precis vad du menar. Det är ju mycket lättare att tvätta ett tunnare täcke ofta är ett stort utetäck (som ju inte heller mår bra av tvättas stup i kvarten). Jag har ett 100g stalltäcke som underställ, det är lätt att tvätta i maskinen hemma och torkar över natten. Jag har valt ett som har blankt tyg på både ut- och insida, för att det ska sitta så bra som möjligt. Täcket är av märket Trend (jag tror att det är Event som gör dem, ser examkt likadana ut), köpt på Citygross för 400 kr.

knapp

smart idé egentligen, tog in divan här om dagen och hon hade busat i hagen och hon var precis sjöblöt :eek: observera att det var minus grader ute och hon har nästan ingen päls så tunnare täcke är inte på tal. just i de lägena när täcket faktist blir fuktigt på insidan önskar man ett tunnare skal på insidan

ellervänta här :idea: varför uppfinner ingen ett täcke där man kan ta bort "innerfodret" så det blir som en jacka där man kan knäppa bort vinter fodret :idea: osså blir det ju ett mindre täcke att tvätta vid smuts

knapp

smart idé egentligen, tog in divan här om dagen och hon hade busat i hagen och hon var precis sjöblöt :eek: observera att det var minus grader ute och hon har nästan ingen päls så tunnare täcke är inte på tal. just i de lägena när täcket faktist blir fuktigt på insidan önskar man ett tunnare skal på insidan

ellervänta här :idea: varför uppfinner ingen ett täcke där man kan ta bort "innerfodret" så det blir som en jacka där man kan knäppa bort vinter fodret :idea: osså blir det ju ett mindre täcke att tvätta vid smuts

Detta finns ju redan om du kollar på Hip**ons hemsida så säljer de "undertäcken". Kommer från Event. Smart?? Nja, kanske:)

Hästen har världens bästa underställ helt naturligt - dess alldeles egna päls:cool:

annars kan du ju alltid skydda täcket och hela hästen från smuts med såna här. finns både hood och täcke.

http://www.brukshuset.se/sida8hasttacke.html

dock tycker jag att ett fleecetäcke är det absolut enklaste.(om nu inte hästen är jättestor för då blir det knöligt att tvätta ändå).

Tvättar ni era hästar varje dag innan de går ut? Hur noga man än ryktar så lossar stöv och svett när hästen har nånting på sig (täcke eller vojlock).

Jag tycker det är en utmärkt tanke att försöka låta hästen ha så rent som möjligt närmast kroppen med något tunnare som går att tvätta istället för ett vintertäcke som får gå otvättat till våren som många har.

Om hästen ska ha täcke alls var knappast frågan, varför larva sig med sånt?

det är väl i princip ingen som sagt att hästen inte ska ha täcke alls :angel:

Tycker inte vettiga vintertäcken blir särskilt stöviga eller grisiga alls på insidan. Såvida man inte har fleece, eller typ dom där äldre modellerna av bucas täcken, med ngt material på insidan som drar till sig hår som sjutton.

*KL*

Kan förstå grisighetsaspekten, även de med blankt foder blir lite äckliga mot slutet av säsongen, speciellt om de stundom busar så de blir svettiga under täcket etc.

Dock så kör jag enligt devisen 'det som inte syns finns inte' under stor del av säsongen. Mot slutet brukar jag dra av insidan, så det ska bli mindre äckligt. Aldrig varit problem.

Annars finns det dels undercovertäcken, det finns undertäcken (Horseware har t ex) som man har under utetäcket och som enkelt kan tvättas i maskinen, och så vidare.

Släng ett nättare, enkelt tvättbart täcke underst helt enkelt. Behövs inga 'underställ'.

Dock så fleece blir varmt vilket man ska tänka på, och kan få täcka ner. Samt tänk på bogskavsrisken.

Eller om det är möjligt tvätta hästen oftare. Eller låt täcket vara solkigt på insidan, det behöver ju inte vara kliniskt rent? Svettas hästen ofta i hagen skulle jag täcka ner snarare än täcka på med ett undertäcke.

Så heller inte smuts. Citat av grannen "men då slänger jag på ett täcke så syns det inte :D" när min mor ojade sig över hur mycket hennes häst rullade sig eftersom grannen tyckte hon tog sådan tid på sig med borstningen. Min mor täckar enbart efter ridning, grannen de dagar hon fryser.

När min tävlingsponny var klippt o täckades var jag supernoga med att varje dag borsta henne ordentligt så att täckena inte skulle ligga o klia o skava pga smuts eller allmän instängdhet.

Jag håller med. vi verkar ha samma förfarande runt flera saker gällande hästar.:D :bow: därav min kommentar att jag faktiskt inte upplevt att täcken blir särskilt smutsiga eller grisiga alls på undersidan ö.h.t - om man inte har fleeces som material då i innerfodret.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka