Finns Vojlockar?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mandaga
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 2 307
M

Mandaga

Tänkte starta en undersökning:) svara bara på mina fjolliga frågor sim jag, (ridskoleryttare) undrar över:D
1. Rider Du med Vojlock?
2. Om du svarat Ja innan: Varför?
3. Fungerar det bra med vojlock tycker du?
4. Hur vanligt är det igentligen?
5. Brukar du se Vojlockar ofta?
Svara typ:
1. "Ja, jag rider med vojlock" eller "Nej, jag rider inte med vojlock" osv:)

.
.
.

Sv: Finns Vojlockar?

1. Rider Du med Vojlock?
nej

-

jo det gör det väl, men det är inte vackert :D

inte så vanligt längre, inte ofta jag ser det, inte ens på ridskolor

se ovan

1. Rider Du med Vojlock?
sällan men ibland händer det

om schabraken inte är rena
annars har jag en väldigt tjock vojlock, slipper padden

det är ingen skillnad för hästen

ovanligt

nej

1. Rider Du med Vojlock? japp det gör jag
2. Om du svarat Ja innan: Varför? För att jag köpte en förut :p
3. Fungerar det bra med vojlock tycker du? Nej min sadeln passar inge bra till vojlocken. Dom har inte samma form. Tacka vet ja schabrak.
4. Hur vanligt är det igentligen? Inte så vanligt. Hästarna på ridskolan brukar ha iaf
5. Brukar du se Vojlockar ofta? Nope

Intressant:D
Ricca:
Också Intressant:D
Undrade mest för att jag inte brukar så vojlockar så ofta:laugh:
Men dom gånger jag sett i affärer har dm varit billigare. Både med och utan kvalitét. Så borde det inte vara vanligare på rodskolor:)

1. Rider Du med Vojlock? Ja, gärna!
2. Om du svarat Ja innan: Varför? Jag vill gärna att hästen ska synas, inte bara en massa tyg. Mer stilrent med vojlock än schabrak. Dessutom är nuvarande häst lite kittlig i ljumskarna, så där har vi också en fördel med vojlock. ;)
3. Fungerar det bra med vojlock tycker du? Utmärkt! Det är oftast lättare att hitta en vojlock med bra passform är ett schabrak.
4. Hur vanligt är det igentligen? Eftersom det knappt existerar längre så är det nog ganska ovanligt... :cool:
5. Brukar du se Vojlockar ofta? Nej.

1. Rider Du med Vojlock?
Ja
Använder mig av en vojlock med inbyggd fårskinnspad. Därför att fårskinn är bra att använda närmast hästen, andas och är tryckutjämnande
Ja funkar toppen!
Ser det ibland, men nog vanligare med schabrak
Ibland

Läste just en artikel om sadelunderlägg... o vanliga bomullsvojlockar/schabrak var enligt författaren det värsta att läga under hästen (de sydda i bomull!) ... ingen tryckutjämnandeegenskap o andas inte alls.

"direkt olämpligt att ha undersadeln" - tror jag hans direkta ord var....

1. Rider Du med Vojlock?
Nej

Det gör det säkert för de som använder dem. Jag tycker inte att det är speciellt snyggt eller praktiskt..

Man ser väl nån sån lite då och då.. Mest på shettisar av nån anledning..

Se ovan.

Läste just en artikel om sadelunderlägg... o vanliga bomullsvojlockar/schabrak var enligt författaren det värsta att läga under hästen (de sydda i bomull!) ... ingen tryckutjämnandeegenskap o andas inte alls.

"direkt olämpligt att ha undersadeln" - tror jag hans direkta ord var....

Så länge man inte lägger typ gummi närmast hästen då det kan brännas, så tycker jag väl inte att det ska vara nått.

1. Rider Du med Vojlock?
Ja, ibland. Brukar ibland ha schabrak och ibland vojlock.

För att hästen inte ska få skav från sadeln och för att sadlen inte ska bli konstig om hästen svettas.

Ja, det gör det.

Jag tror intde det är så vanligt för folk tycker inte att det är snyggt.

Jag ser inte vojlockar så ofta nu för tiden, nej.

Ja... jag vet inte ja.... Har aldrig funderat över det direkt innan jag läste artikeln. Men under vanliga engelska bomsadlar på hela hästar borde det väl vara ok....

Mandaga;11590582]Tänkte starta en undersökning:) svara bara på mina fjolliga frågor sim jag, (ridskoleryttare) undrar över:D

1. Rider Du med Vojlock? Ja, jag använder både vojlock och schabrak.2. Om du svarat Ja innan: Varför? För att det är ingenskillnad i användningen.
3. Fungerar det bra med vojlock tycker du? Javisst, varför skulle det inte göra det?
4. Hur vanligt är det igentligen? Nuförtiden inte så jättevanligt tycker jag. Många vill ha schabrak för att de kan ha snygga dekorationer, går att brodera osv.
5. Brukar du se Vojlockar ofta? Vet inte hur ofta, men jo, det är många som har båda modellerna fortfarande, dock inte tävlingsryttare tror jag utan mest fritidsryttare.
På 70 talet hade alla vojlock och på 80 talet var schabrak en ganska sällsynt företeelse. Det är väl tidens gång helt enkelt. Vill man ha reklam, broderi eller utsmyckning är ju schabrak ett naturligt val. En välpassande voljock tycker jag är stilrent och snyggt. Man visar också upp mer av sin häst.

Egentligen är väl sadelunderlägg till för att skydda sadeln från smuts och stöv?

Själv har jag vojlockar och rider gärna med det på varma sommardagar. Eller på mkt välpälsade vinterhästar. :)
Dock tycks de inte finnas att köpa på så många ställen längre, så jag håller fast i mina gamla ;) Känns mycket mer praktiskt än schabrak flera gånger.

1. Rider Du med Vojlock?
Nej det gör jag inte.

-

Kan ju säga att det inte funkar om man har en lite skrymmande fårskinnspadd under sadeln iaf.

Inte så vanligt som förr iaf. Förr räknar jag som min ponny tid för typ 13 år sedan :p

Nej, på träning ibland kanske.

1. Rider Du med Vojlock? Oftast så gör jag det.

2. Om du svarat Ja innan: Varför? Eftersom att jag än så länge bara har 2 schabrak och en hel drös med vojlockar så använder jag vojlockerna till vardags och sparar schabraken tills det är något "speciellt", som träning eller tävling.

3. Fungerar det bra med vojlock tycker du? Ja, det fungerar bra. Speciellt på sommaren så blir det lite "luftigare" med vojlock.

4. Hur vanligt är det igentligen? Inte så valnligt, tror jag.

5. Brukar du se Vojlockar ofta? Nja, oftast inte hos privatryttare, men på ridskolan brukar en del hästar ha det. Då speciellt shettisarna.

1. Rider Du med Vojlock?
Ja jag rider med vojlock

Bättre passform på min häst. Har en islänning med kort rygg och när jag testat voljock har de inte alls leget bra utan veckat sig.

Ja, eftersom det passar hästen bra så funkar det jättebra.

Jag vet inte, är väl vanligast med schabrak kanske.

Nja, det händer väl.

.

Här skulle jag väl skriva något också.

Jag har med läst den artiklen, att bomull egentligen inte har nån direkt positiv egenskap som sadelunderlägg. Mina vojlockar har fårskinn vid sadelstaden och sen bomull. Nackdelen är väl mest att bomullen behöver tvättas oftare än fårskinnet.
Har inte tvättat vojlocken jag har nu nån gång, så smidigt och bara borsta av skinnet innan ridtur.

1. Rider Du med Vojlock? Ja, det händer.
2. Om du svarat Ja innan: Varför? På sommaren för att använda så lite tyg som möjligt, och få så mycket luft som möjligt på hästen. Lite mer avkylning vid långa pass.
3. Fungerar det bra med vojlock tycker du? Ja det tycker jag.
4. Hur vanligt är det igentligen? Var mer vanligt i början när jag hade häst (för 12 år sedan) Inte så vanligt längre.
5. Brukar du se Vojlockar ofta? Nej, faktiskt inte. Och inte i ridsportbutiker heller tyvär! För det är inte alltid lätt att hitta när man vill köpa en!

1. Rider Du med Vojlock?
Nej! Äger ingen!
Är väl ingen skillnad eg!
Verkar rätt ovanligt numera
Nej!

Har tyckt att det är jättefult med vojlock! Men det beror väl lite passformen också. Tycker nog att det är snyggare på dressyrsadel om den passar riktigt bra! T ex med fårskinnskant.

Har dock funderat på om fårskinnsvojlockar gör att man inte kommer intill med underskänkeln riktigt? *OT*

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
432
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 417
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 809
Senast: Blyger
·
Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
1
· Visningar
165
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka