Finsk Lapphund

Tättran

Trådstartare
Hej.
Finns det någon som har Finsk Lapphund?
Jag vill gärna veta allt om rasen. Så berätta ni som har sådan hund . Hur dom är till lynnet etc etc.
Mvh.

Sv: Finsk Lapphund

Hej!

Jag har själv ägt en otroligt fin stabil FLH i 12 år. Han fick somna in i höstas och är djupt saknad.

Ett tips är att du går in på http://www.slk.nu och kikar runt lite. Där finns kontaktpersoner att prata med och hundar att träffa.

Det finns många andra kennlar och även jag vill rekommendera dig att avstå från hundköp från ovan nämnda kennel. Vad söker du hos din lapphund? Olika linjer ger olika typer. Jag känner flera uppfödare och har en nära vän som har koll på alla linjer (även hon uppfödare, du kan få hennes nr, hemsideadress etc om du vill :)).

Roligt att du har fallit får våra lappländska skönheter! Dom har så mycket att ge :)

Oj vilken otur det låter som ni haft med Barras - men vacker är han :laugh:

TS:
Jag är kanske inte bästa personen att beskriva rasen men jag kan ju berätta om pälsmonstret jag delat mitt liv med det senaste året och varför jag valde just den här rasen;)

Jag tyckte helt enkelt att den Finska lapphunden verkade så lagom. Lagom aktivitetsbehov, lagom storlek, lagom pälsvård etc. Jag ville ha en hund som var öppen och stabil i sinnet, lätt att ha att göra med och som kunde följa med mig överallt vad jag än hittar på. Och vad jag kunde läsa mig till var många lapphundar lite åt det "latare" hållet så jag kikade efter lite extra aktiva linjer.

En sak har jag lärt mig - man ska vara försiktig med vad man önskar:rofl:

För Ziva är väl allt jag önskade med RÅGE. Energi till TUSEN - det går inte att trötta ut den här hunden med långa promenader utan det krävs nåt mer mentalt. Eller tja hon sover som en stock nån timma eller två sen är det fullt ös medvetslös igen. Hon totalt älskar människor och kryper ur skinnet av lycka bara någon främmande tittar på henne. Andra hundar och barn älskas extra mycket men i sin iver är hon något klumpig. Lära sig saker är skitkul sålänge det är på hennes villkor och matte är roligare än omgivningen. Lättlärd och smart på gott och ont - tex lärde vi henne att plocka blåbär.. nu plockar hon bär av all dess slag och det gäller att vara snabb om man vill ha några själv:eek: Något hon inte verkar dela med sina rasfränder är skallet - hon är otroligt tyst! Oftare "joddlar" hon och "muffar"(och även det sällan) men riktigt skall har jag bara hört ifrån henne när hon leker med andra hundar.

Självständigaste valpen i kullen var väl inte heller det bästa valet, många "Ska bara" "Va? hörde jag matte eller var det bara vinden" och "f*ck you" har jag mötts av under året med Ziva:cool: Men bakom tuffa tonårstjejjen gömmer sig ett hjärta av guld och en snällare hund får man leta efter:love:

Så även om hon går mig på nerverna ibland älskar jag min hund:love:

Nu blev det långt, men det jag föreslår att du gör är att du läser så mycket om rasen du bara kan, träffar en massa hundar och flera uppfödare så du får en egen uppfattning om hundarna. Bestämmer du dig sen för att det verkligen är en Finsk lapphund som gäller så kolla lite extra i linjerna bakom valpen uppåt mor/farföräldrar gärna längre, just för att minimera "risken" att få en hund som inte blir vad du tänkt

Det är en väldigt frisk ras men HD och PRA finns inom rasen. PRA är en ärftlig ögonsjukdom som kan leda till blindhet - det är alltså väldigt bra som valpköpare att veta om föräldradjuren är A:fritestade alt. efter fria föräldrar eller B:bärare (har genen men blir inte sjuka och lämnar tillsammans med A inga valpar som kan bli sjuka). Det bör inte avlas på "C" alltså sjuka hundar, men jag tror tyvärr att inte heller denna ras undkommer oseriösa kennlar som avlar på det mesta. HD har en svårare arvsgång så man har aldrig en riktig garanti där även om föräldrar och släkt har fria höfter(A/B) plus att det i rasklubben varit ett väldans hallå om hur det egentligen går till vid bedömningen av plåtarna.

Så lycka till med att hitta just din lappis:D

Senast ändrad:

Det är en väldigt frisk ras men HD och PRA finns inom rasen. PRA är en ärftlig ögonsjukdom som kan leda till blindhet - det är alltså väldigt bra som valpköpare att veta om föräldradjuren är A:fritestade alt. efter fria föräldrar eller B:bärare (har genen men blir inte sjuka och lämnar tillsammans med A inga valpar som kan bli sjuka). Det bör inte avlas på "C" alltså sjuka hundar, men jag tror tyvärr att inte heller denna ras undkommer oseriösa kennlar som avlar på det mesta. HD har en svårare arvsgång så man har aldrig en riktig garanti där även om föräldrar och släkt har fria höfter(A/B) plus att det i rasklubben varit ett väldans hallå om hur det egentligen går till vid bedömningen av plåtarna.

Så lycka till med att hitta just din lappis:D

Ja vi hade en väldans otur, vi tror det är lite rubbat i lynnet tyvärr och mkt beror nog på kenneln. Eller nog och nog de säger de flesta instruktörer och han var väldigt skvätten för allt då vi hämtade honom.
Men han är världens underbaraste:love: Hjärta av guld alltså, hur snäll som helst, skulle inte göra en fluga förnär. Så fort jag hälsar på där hemma ylar han i högsta volym, skäller och studsar.. :love::D Haha vi har/hade ett speciellt band vi två. Han är väldigt klok och finurlig, har en speciell blick och abolsut vid lek.. jisses vilken goding. Action ute cool inne. Dock ingen hund att satsa lydnad, agility eller utställning på..tyvärr. Han är mkt mkt svår att få kontakt med utomhus, viker inte ens örat till en och redan som valp tyckte han inte om ögonkontakt, innan vi märkte att det var nå fel funderade jag mkt på det där med att han inte gillade ögonkontakt. Däremot går han regelbundet på specialsök och där är han kung, där kan det bli något. Då har han full kontroll och kontakt på mamma och älskar verkligen det han gör. Så man får satsa på sök då;)

Vilken fin vovve du har:love:

Ögonen: Han har PHTVL/PHPV, grad II vilket jag inte riktigt är insatt i men det är väl inte så bra heller..

Vilken bra tråd! :bump: Min sambo har blivit helt förtjust i rasen efter att ha träffat en i skogen häromdagen, och eftersom vi börjat fundera på att skaffa hund är vi också nyfikna på ALLT om lapphunden. Jag har förstått att en del är skälligare än andra, är det samma sak med jaktinstinkten?

Jag har egentligen ingen mer erfarenhet av den rasen förutom att våran grannes finska lapphund skäller konstant på allt och alla som går förbi tomten.

Annars vet jag egentligen inte så mycket om den rasen, vet att grannen tränat och tävlat i agility på "hobbynivå".

Mycket väl beskrivet och det låter som om du har en typisk FLH i ditt koppel :bow::bow:

Nu svarad ejag i PM:et men kan ta det här också! :)

Skall förekommer, absolut. Men det är inga problem om man bara tar tag i den biten på en gång. Och som jag sa, det är mycket självbelönande för FLH:n att skälla, så lillfingret blir lätt hela handen, gärna upp till axeln om den inte stoppas :p.

Jag har inte märkt någon jaktinstinkt på Barras eller min isländska fårhund, mer vallning. Barras vill gärna valla de skrikande måsarna. Men alltså han är ju extrem hela han. Detta med skällandet tycker jag är jättesvårt. Vi tillåter nu Barras skälla då han leker med andra hundar och när han är glad, det är ju hans sett liksom men med måtta! Dom har ju ett gällt skall;) Barras har tyvärr TRÄNAT i skallet, ju mer dom skäller ju mer tränar dom så man måste nog vara väldigt noga från början vad man accepterar och inte. Barras skäller utan att han vet om det, tomskall.

Min islänning har börjat skälla mer men det är bara då jag är med hästarna (matte får inte vara nära dom, alla andra får men inte matte!) Då blir han rädd och skäller eller när han blir lämnad ensam då skäller han en stund och blir sedan tyst.. han skäller även på mötande hundar just nu då han är rädd..annars är han väldigt lugn och tyst! Skäller aldrig vid lek, när han blir glad eller bara annars..Båda dessa raser är ju vallhundar- vilken ras som skäller mest vet jag inte men båda har lätt till skall, allt är individuellt och hur man fostrar och tränar mkt är upp till husse o matte.

Indill: Min pojk var tydligen rädd vid hundmöte, vi kom fram till det på en kurs då vi tränade mötande av hund. Men jag undrar lite är det en del av koppeltvång? För när han väl får komma fram till hunden och hälsa så är det ingen fara, då kan han till och med leka. Men går vi förbi den främmande hunden så är det ett himla liv med raggen rest..

Senast ändrad:

Oj, nu vet jag inte om jag hänger med. Menar du att han blir trängd av kopplet? Det är ganska vanligt att en hund blir lite osäker i koppel och tycker att den behöver "brösta upp sig" vid hundmöten. Det man sällan tänker på är ju att den hund man möter kan ge alla möjliga fula hotsignaler till ens egen hund och därmed startar ens egen med sitt "trams". Jag har lärt mig att se detta och om mötande hund börjar så avleder jag min direkt! Han får ingen chans att svara eller ens hinna tänka tanken på att svara på mötande hunds signaler.

Var det svar på din fråga? Jag vet inte om jag vet vad frågan var :D

Äger en Finsk Lapphundstik på snart 8 år. De finska lapphundar jag har träffat har varit väldigt trevliga individer som vill vara med där det händer och är fulla av energi. Agility är uppskattat bland de flesta FLH jag känner.

Jag tror jag dör då jag ser din hund:love: Det var den teckningen och färgen vi var ute efter egentligen :angel:.. Barras mamma Kiwih ser ut så:love:

Kul att höra. Hur är din hund med skällighet? Har hon mycket jaktinstinkt?

Jag kan inte säga mer än att jag tokälskar rasen och det finns inga tvivel när jag skall skaffa min egna hund :)

Min pappa och hans fru har 3 st lappisar och är dessutom väldigt aktiva och med i styrelsen av slk. Nu är uppstarten av kenneln igång så när jag bor så att jag kan ha hund så kommer jag få en tik på foder är det tänkt, som man sen kan andvända i aveln.

För den insatta kan jag säga att det är vi som har Norduch Sv-03 Småfolkets Basko. Om det är ngn som känner till honom. Han är vår stolthet :love:
Han är vår 9åriga hane och vår första hund. Han kan verkligen ALLT!
Jättefin utställningshund, duktig på agility, bra på lydnad, bra på apport. Bra "vakthund" för det går inte att komma obemärkt in på vår tomt :angel:. Underbar i allt! Han älskar alla och är så positiv.
Småbarn har kunnat hänga i pälsen/nosen/öronen på honom och han är ändå lika glad och slickar dem i ansiktet :)

Sen har vi två tikar också, den ena är lite mer tillbakadragen och lugn. Älskar folk och hälsar gärna men drar sig sedan tillbaka och tar det lugnt. Den andra är supersocial. ÄLSKAR folk, vill alltid vara med, har världens energi!

Det jag tycker om samtliga är att de är trygga och harmoniska hundar med hjärtat på rätta stället. De gillar att jobba och hålla igång men är absolut inte stressade. Hemma kan de varva ner och koppla av för att sedan ha full energi när man jobbar med dem. Våra får vara ute mycket då vi har stängsel runt tomten så de kan vara ute fritt och springa på gräsmattan, berget mm. De älskar att få strosa runt fritt och är det ngt vilt i närheten så hör man det.
Visst de kan vara skälliga men det är ju mest när det kommer folk, de vill ngt ex ha nytt vatten eller när de hör andra hundar eller hör/ser vilt.

Jag tycker de flesta lappisar som jag träffat är ungefär som våra, trygga och trevliga med energi. Glada hundar helt enkelt. :)

Jag kommer inte tveka en sekund iaf, lappis skall det va! :love:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 816
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 982
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej alla! 😃 Har under några års tid letat efter rätt hundras för mig utan att lyckas så nu ber jag om era tips och rekommendationer... 2 3
Svar
55
· Visningar
2 810
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Fått ett erbjudande som ni kan få ge råd kring. Vill ha en hund till men inte en valp så rådfrågat uppfödaren. Hon har nu en ung tik...
Svar
17
· Visningar
990

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Blandraser och renraser

Hästrelaterat

Tillbaka