Sv: Finsk Lapphund
Oj vilken otur det låter som ni haft med Barras - men vacker är han
TS:
Jag är kanske inte bästa personen att beskriva rasen men jag kan ju berätta om pälsmonstret jag delat mitt liv med det senaste året och varför jag valde just den här rasen
Jag tyckte helt enkelt att den Finska lapphunden verkade så lagom. Lagom aktivitetsbehov, lagom storlek, lagom pälsvård etc. Jag ville ha en hund som var öppen och stabil i sinnet, lätt att ha att göra med och som kunde följa med mig överallt vad jag än hittar på. Och vad jag kunde läsa mig till var många lapphundar lite åt det "latare" hållet så jag kikade efter lite extra aktiva linjer.
En sak har jag lärt mig - man ska vara försiktig med vad man önskar
För Ziva är väl allt jag önskade med RÅGE. Energi till TUSEN - det går inte att trötta ut den här hunden med långa promenader utan det krävs nåt mer mentalt. Eller tja hon sover som en stock nån timma eller två sen är det fullt ös medvetslös igen. Hon totalt älskar människor och kryper ur skinnet av lycka bara någon främmande tittar på henne. Andra hundar och barn älskas extra mycket men i sin iver är hon något klumpig. Lära sig saker är skitkul sålänge det är på hennes villkor och matte är roligare än omgivningen. Lättlärd och smart på gott och ont - tex lärde vi henne att plocka blåbär.. nu plockar hon bär av all dess slag och det gäller att vara snabb om man vill ha några själv

Något hon inte verkar dela med sina rasfränder är skallet - hon är otroligt tyst! Oftare "joddlar" hon och "muffar"(och även det sällan) men riktigt skall har jag bara hört ifrån henne när hon leker med andra hundar.
Självständigaste valpen i kullen var väl inte heller det bästa valet, många "Ska bara" "Va? hörde jag matte eller var det bara vinden" och "f*ck you" har jag mötts av under året med Ziva

Men bakom tuffa tonårstjejjen gömmer sig ett hjärta av guld och en snällare hund får man leta efter
Så även om hon går mig på nerverna ibland älskar jag min hund
Nu blev det långt, men det jag föreslår att du gör är att du läser så mycket om rasen du bara kan, träffar en massa hundar och flera uppfödare så du får en egen uppfattning om hundarna. Bestämmer du dig sen för att det verkligen är en Finsk lapphund som gäller så kolla lite extra i linjerna bakom valpen uppåt mor/farföräldrar gärna längre, just för att minimera "risken" att få en hund som inte blir vad du tänkt
Det är en väldigt frisk ras men HD och PRA finns inom rasen. PRA är en ärftlig ögonsjukdom som kan leda till blindhet - det är alltså väldigt bra som valpköpare att veta om föräldradjuren är A:fritestade alt. efter fria föräldrar eller B:bärare (har genen men blir inte sjuka och lämnar tillsammans med A inga valpar som kan bli sjuka). Det bör inte avlas på "C" alltså sjuka hundar, men jag tror tyvärr att inte heller denna ras undkommer oseriösa kennlar som avlar på det mesta. HD har en svårare arvsgång så man har aldrig en riktig garanti där även om föräldrar och släkt har fria höfter(A/B) plus att det i rasklubben varit ett väldans hallå om hur det egentligen går till vid bedömningen av plåtarna.
Så lycka till med att hitta just din lappis