Fixa den där förbannade matten

Mirre

Trådstartare
Jag behöver läsa upp matten (det som tidigare hette matte b, osäker på vad benämningen är nu) för att kunna läsa vidare. Men kan inte få csn mer på gymnasienivå så funderar på hur jag ska gå tillväga. Jag är fullständigt värdelös på matte så jag kommer ju behöva lägga mycket tid på det samtidigt som jag behöver en inkomst under tiden.
 
Satsa på att lära dig grunderna riktigt bra. Plugga med Albert Teen eller någon annan app så att grunskolematten sitter, på kvällar och helger och ta det sen ifrån där.

Bara för att du en gång har klarat matte A betyder inte att det är en bra idé att börja plugga matte B här och nu utan en rejäl repetition.
 
Komvux brukar ge den som kvällskurs så kolla hur det är på din ort. Då kan du jobba också även om du så klart behöver plugga hemma också.

Du söker förmodligen kursen Ma2b (som är kurs 2 på teoretiskt program) eller Ma2a (motsvarande på yrkesprogram).

Bra tips ovan för övrigt, att börja förbereda dig innan. Gäller t ex hantering av negativa tal, bråk, procent, ekvationer och funktioner. Kurs 2 nu är mer omfattande än MaB var och den förutsätter att du kan mer innan jämfört med hur det var tidigare.
 
Ah, just ja. From förra året så flyttades vissa saker från kurs 2 till kurs 1 så du kan bli överraskad över vad du förväntas kunna. Öva särskilt på ekvationer och funktioner (tex begreppet f(x) och räta linjens ekvation) innan. Lycka till!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag sitter och tittar på antagning.se men är osäker på vad jag ska söka. Var inne på att läsa till journalist men hittar bara enstaka...
2
Svar
36
· Visningar
1 928
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 459
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 620
Senast: YlvaG
·
Skola & Jobb Jag funderar på att gå ner i tid, till 75 % pga barn under 8 (jobbar statligt så vi har dock rätt till barnet fyller 12). Jag har...
Svar
17
· Visningar
1 772
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Vinterföräldrar 22/23

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp