Bukefalos 28 år!

Fixa matlådor hur länge håller de

vinkelina

Trådstartare
Börjar jobba igen på måndag efter föräldrarledigheten. Funderar nu på hur minska stressen i vardagen när man kommer hem.

Tänkte jag skulle kunna börja laga veckans mat på söndag. Men hur länge håller de i kylen (väl förpackat osv)

Vågar man äta köttfärssås på fredag som är tillredd på söndag tex
 
Själv brukar jag göra storkok på söndagen men jag gör inte så det räcker till hela veckan. Några dagar i veckan vill vi kunna äta vad vi är sugna på. Och på fredagen brukar vi laga nåt lite extra gott, inget kul att plocka fram rester då.
 
Börjar jobba igen på måndag efter föräldrarledigheten. Funderar nu på hur minska stressen i vardagen när man kommer hem.

Tänkte jag skulle kunna börja laga veckans mat på söndag. Men hur länge håller de i kylen (väl förpackat osv)

Vågar man äta köttfärssås på fredag som är tillredd på söndag tex


Jag gör alltid storkok på söndagarna, jättesmidigt! Lasange/grytor/paj/gratäng...

Men jag fryser in allt, så om någon portion inte blir uppäten under veckan ligger den kvar bara. Skulle inte vilja ha lagad mat i kylen i fem dagar. Även om jag bara äter vegetariskt så känns det ändå lite halvsunkigt med moussaka som legat och dragit så länge.
 
Jag hade frusit in matlådor på helgen om jag var du. lagat nåt t.ex. köttfärssås och haft max två matlådor i kylen och resten i frysen.

Färdigmat är ok lite då och då om det gör att du känner dig mindre stressad! När jag insåg det (var innan dess envis och ville absolut ha hemmagjorda matlådor alltid) så sjönk min stressnivå och jag mådde mycket bättre. Halvfabrikat är ok om man inte orkar/hinner laga nåt vettigt.
 
Börjar jobba igen på måndag efter föräldrarledigheten. Funderar nu på hur minska stressen i vardagen när man kommer hem.

Tänkte jag skulle kunna börja laga veckans mat på söndag. Men hur länge håller de i kylen (väl förpackat osv)

Vågar man äta köttfärssås på fredag som är tillredd på söndag tex
Den stora stressen med småbarn tycker jag är stressen att hinna jobba och hinna hämta på dagis. Väl hemma har man all tid i världen, eftersom man ändå är hemma med barnet. Så jag tänker att storkok varje söndagar mest leder till att man bokar upp sig en av två lediga dagar varje vecka, och sen sitter man hemma och rullar tummarna vardagskvällar. Söndagstiden är mer värd.
 
Börjar jobba igen på måndag efter föräldrarledigheten. Funderar nu på hur minska stressen i vardagen när man kommer hem.

Tänkte jag skulle kunna börja laga veckans mat på söndag. Men hur länge håller de i kylen (väl förpackat osv)

Vågar man äta köttfärssås på fredag som är tillredd på söndag tex

Jag förbereder en hel del mat, och bara man anpassar ingredienserna kan maten stå sig en vecka. Det gäller ju att undvika allt som bli dåligt fort som grädde och mjölk och sånt. Grejer med kortare hållbarhet åker i frysen.
När det gäller köttfärssås gör jag antingen en gräddig variant som åker i frysen, eller så gör jag en vegansk tomatsås som står sig länge i kylen. Sen steker jag färs och häller på tomatsåsen för att få köttfärssås.

Går du in på youtube och söker på mealprep får du mängder med förslag på hur man kan förbereda smart. Man måste inte göra matlådor för att spara tid, att förbereda skurna grönsaker och annat sparar ganska mycket tid bara det.
 
Jag lagar alla veckansmatlådor på söndagen, förvarar i kylskåpet. Hittills har jag inte avlidit av att något blivit dåligt, är dock vegetarian så maträtter med kött i har jag ingen erfarenhet av.

/B
 
Jag räknar med att mat klarar sig ca 1 vecka i kylen oavsett hur det ligger förpackat. Tycker dock det är bra att frysa matlådor också för att kunna få bättre variation än om jag ska äta typ samma mat hela veckan.

Vi lagar oftast mat 1-3 gånger per vecka. Gör nästan alltid rejäla portioner så att vi får ut flera matlådor på varje rätt. Lagar oftast 2 rätter samtidigt tex på söndagen och så kanske det blir matlagning en eller max två jobbkvällar.
 
Med en crockpot/slowcooker försvinner problemet, Då har man färsk god mat klar när man kommer hem efter att ha lagt i ingredienserna och igång grytan på morgonen. Jag skalar potatisen kvällen innan och har dem i skål med vatten i kylen under natten och lägger med dem också i grytan på morgonen.
 
Jag räknar med att det mesta håller en vecka i kylskåp. Tidigare hade jag ingen frys utan förvarade alla storkok i kylskåp. Det gick alltid bra.
 
Jag räknar också med att saker håller i en vecka i kylskåpet.

Dock ska jag säga att även om man är ambitiös och försöker äta matlådor så blir det ändå så att man äter ute en eller ett par dagar i veckan på jobbet tycker jag. Eller att någonting annat händer.

Dessutom är det inte tidseffektivt att laga all mat på söndagar, man behöver ju äta under veckan också. Jag gör så att jag lagar för mycket mat till vardags så det blir matlådor att ta med nästa dag, då slipper jag tänka på allt samtidigt.
 
Börjar jobba igen på måndag efter föräldrarledigheten. Funderar nu på hur minska stressen i vardagen när man kommer hem.

Tänkte jag skulle kunna börja laga veckans mat på söndag. Men hur länge håller de i kylen (väl förpackat osv)

Vågar man äta köttfärssås på fredag som är tillredd på söndag tex

Hur långt är ett snöre ;)?

Nej men, det beror på många olika faktorer. Var hygienen god under tillagningen (rått och tillagat skilt åt, rena händer och köksredskap, sköljda grönsaker, etc.)? Var uppvärmningen tillräcklig (>75 grader)? Var nerkylningen snabb nog (under 3 timmar till kylskåpstemperatur)? Vad innehåller rätten (ris innehåller t.ex. sporer som inte dör av uppvärmning och utvecklas under nerkylningsprocessen, pålägg och mjuka ostar växer i kylskåpstemperatur, etc.)?

Om vi nu förutsätter att man har lagat mat med lite sunt förnuft och fått den in i kylskåpet så snart som möjligt så skulle jag säga fem dagar i kylen som en enkel tumregel :).
 
Hur långt är ett snöre ;)?

Nej men, det beror på många olika faktorer. Var hygienen god under tillagningen (rått och tillagat skilt åt, rena händer och köksredskap, sköljda grönsaker, etc.)? Var uppvärmningen tillräcklig (>75 grader)? Var nerkylningen snabb nog (under 3 timmar till kylskåpstemperatur)? Vad innehåller rätten (ris innehåller t.ex. sporer som inte dör av uppvärmning och utvecklas under nerkylningsprocessen, pålägg och mjuka ostar växer i kylskåpstemperatur, etc.)?

Om vi nu förutsätter att man har lagat mat med lite sunt förnuft och fått den in i kylskåpet så snart som möjligt så skulle jag säga fem dagar i kylen som en enkel tumregel :).

Tillägg: kokt ris sparar jag inte längre än till dagen efter.

Edit: och det är bakterierna och inte osten som växer i kylskåpet :D.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 859
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 826
Senast: Exile
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 516
Senast: Whoever
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 869
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp