Fixa till ett andastäcke som börjat läcka?

J

jennyliljeberg

Mitt regntäcke har börjat läcka, och jag har tänkt impregnera det. Men då förstörs väl andasfunktionen?
Det är troligen tvättat med vanligt tvättmedel av förra ägaren (i okt), men har inte börjat läcka förrän nu. Så det är kanske inte det som är felet.
Kan jag fixa täcket utan att förstöra andasfunktionen, eller måste jag köpa nytt???
 
Brukar funka fint att impregnera täcken och vad jag vet påverkar det inte andasfunktionen.

Att tvätta dom med vanligt tvättmedel är inte alls bra men det verkar du veta. Jag tvättar med specialtvättmedel eller helt utan tvättmedel.
 
Du sabbar andasfunktionen med vanlig impregnering, men det finns (just nu har jag dock glömt vem som har det) impregnering för just andastäcken.

Jag har förresten tvättat andastäcken med vanligt tvättmedel i många år, ETT av 10 har börjat läcka eller förlorat andasfunktionen.

Däremot blir de förstörda direkt om man tumlar dem =/ *jag råkade prova*
 
Vanligt tvättmedel är inte så bra för rengtäcken, men däremot grönsåpa eller grumme tvättsåpa.

Om täcket läcker så har dutvå alternativ:
1. provar med att impregnera det, funkar det inte så får du köpa ett nytt.
2. köp ett nyt med en gång.

Själv skulle jag testa att impregnera det först.
 
Jag köpte ett impregneringsmedel på sportaffären som var till för ytterkläder med andasfunktion. Just den här sorten hette Imprenex plus, och fungerade så att man tvättade täcket i maskin med flaskan i.
Efter tvätt skulle det torkas varmt :crazy: Så jag stod en sen kväll och gjorde som det stod:

Strök täcket med strykjärn på låg värme :o
Den mest bortskämda hästen i stallet :D

Det täcket har hållt tätt ialla fall...
 
Om jag kommer ihåg rätt så skulle flaskan vara kvar, men jag skruvade av korken! :rofl:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
954
Senast: Sasse
·
Hemmet Via mitt försäkringsbolag fick vi en gratis genomgång av Anticimex kring hur vi kan förebygga inbrott, vattenläckor, brand osv. Vi har...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 919
Senast: Krålus
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänker mycket, vilket är ett problem. Problem säger du, det är väl bara bra att tänka? Och du kanske har rätt, om det ur tanken föds...
Svar
13
· Visningar
1 063
Senast: bettysmatte
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp