Bukefalos 28 år!

Fixerat huvud - när??

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

MissJones

Jag var hos BM igår för kontroll och då var huvudet på bebis fixerat och min SF-kurva hade gått ner. Detta hänger väl i och för sig ihop eftersom bebisen sjunkit ner har jag förstått. Det som jag funderar på däremot är att BM var så konfunderad och tyckte att det var lite väl tidigt. Jag är i v. 33 + 4 och tydligen brukar det inte ske förrän senare. Alla andra värden var tip-top.

Nu undrar jag; när fixerade sig era bebisar? Vad kan man dra för slutsatser om en "tidig" fixering? Om det nu går att dra några slutsatser över huvud taget vill säga... :confused: Förlossning innan BF? Behöver inte betyda någonting?

Kan tillägga att jag hela tiden varit skeptisk till det BF-datum jag fått via ultraljud. Enligt egna beräkningar borde jag vara i v. 34 + 5.

Tusen frågor, jag vet, men är det någon som kan hjälpa mig?
 
Sv: Fixerat huvud - när??

Det där är så väldigt individuellt... Mina ungar har aldrig fixerat sig... Men så har jag gått över tiden oxå...

Men en kompis, hennes unge fixerade sig jättetidigt oxå men hon är född dagen före BF... Så jag tror inte att du behöver bekymmrar dig, barnet kommer när det kommer...
 
Sv: Fixerat huvud - när??

Efter att BM hade sett väldigt märklig ut och konstaterat att "Men barnet är ju fixerat, det var väldigt tidigt!" så sa hon faktiskt att det var säkert inget att oroa sig för. Dock är man ju lite känsligt för det som "inte sägs" om du förstår vad jag menar... :o Allt som avviker från "det normala" får en till att undra onekligen... :confused: Därför är det så skönt att höra hur andra har haft det.

Tack för ditt svar! Jag ska försök coola ner mig ;) !
 
Sv: Fixerat huvud - när??

Jag var på UL tidigt i v 33 och då hade min bebis vänt på sig och när jag var hos barnmorskan veckan efteråt var den fixerad.

Har också för mig att andra barnet oftast fixerar sig tidigare än första (fast det är första för mig).
 
Sv: Fixerat huvud - när??

Men det var ju ungefär samma som för mig! Känns skönt att höra :) !

Det här är också mitt första barn...
 
Sv: Fixerat huvud - när??

Hon sa också att tidpunkten för fixering inte har nånting att göra med när den kommer ut.
 
Sv: Fixerat huvud - när??

Är fixerat huvud samma sak som att huvudet är vänt neråt eller måste den ner ytterligare för att det ska vara fixerat?

Min BM kände huvudet neråt på mig i v.30, är nu i v.34 och har också beräknat mig själv en vecka tidigare än ultraljuset visade.

MVH/


Jossan
 
Sv: Fixerat huvud - när??

Det finns tre "lägen" när bebben lagt sig med huvudet nedåt. Huvudet kan vara rörligt, ruckbart eller fixerat. Fixerat är läget längst ner i bäckenet där huvudet "sitter fast" och BM kan inte flytta på det när hon känner efter. Ruckbart innebär att bebisen är på väg ner och huvudet går att röra bara lite.

Vi är ju i samma vecka om jag förstått allting rätt! Vilket BF-datum har du? Vår bebbe ska (enligt ultraljud) komma den 25:e november!
 
Sv: Fixerat huvud - när??

Tillägger att när huvudet väl är fixerat är det inte troligt att det vänder tillbaka igen. Tror risken var 2% eller nåt sånt.
 
Sv: Fixerat huvud - när??

Min mellandotter fixerade inte huvudet, förrän ca 2 h före innan hon var ute... Hon var full nöjd med att ha huvudet upptryckt under mammas revben och sprattla omkring in i det sista....De andra två fixerade sig 2-3 veckor innan förlossningen!
 
Sv: Fixerat huvud - när??

Tack för infon! :bow: Det undrade jag över eftersom jag glömde att fråga BM när jag var där! Det låter ju jättebra, då kan man "nästan" vara säker på att bebben "ligger där den ligger" :D !
 
Sv: Fixerat huvud - när??

Min dotter (första barnet) fixerades 6 v. innan förlossningen. Då slutade jag rida, för det var så oskönt att rida med ett huvud mellan benen...Hon föddes en vecka före beräknat datum.
 
Sv: Fixerat huvud - när??

Jag är enligt ul beräknad till den 26/11! :banana:
Ska fråga bm nästa gång hur huvudet ligger. Det kan inte vara nåt annat än huvudet som ligger och trycker på under revbenen (se min tråd "Ta ut den")?
Igår kändes den iofs som att hela bäbisen låg där, kände INGET längre ner, inget tryck, nothing. Kan huvudet alltså vara VÄNT nerät, men inte fixerat och då vända tillbaka? *krångligt*


/Jossan
 
Sv: Fixerat huvud - när??

Fram tills huvudet är ruckbart/fixerat, kan dom små trollen spratla omkring även om det blir mindre utrymme ju större dom blir.. INTE skönt för stackars mamma dock....
 
Sv: Fixerat huvud - när??

Gnist, de kan sprattla rejält fastän huvudet är fixerat. Jag har fortfarande en kickboxer i magen...

Jossan, det är mycket möjligt att det är rumpan du känner också. De flesta barn ligger (när de vänt sig) med huvudet nedåt, ryggen på vänster sida magen, rumpan strax under revbenen och sen ben och fötter lite nedåt till höger.
 
Sv: Fixerat huvud - när??

Min bm sa inte om den var fixerad men att den knappast skulle vända sig nu :) Var då i v 33-4 oxå :banana: men så har han legat neråt sedan v 28, mina tycks fixera sig tidigt för andra barnet ska oftast fixera sig senare tydligen. Och ja mitt barn har ryggen på min vänstra sida sett uppifån mig och sparkar med ben mot höger revben och ofta gör det ont!! Armarna känner jag ofta vifta neråt rumpan till. Senaste veckan måste bebisen ha åkt långt ner för det känns annorlunda nu :smirk:
 
Sv: Fixerat huvud - när??

Jo, men jag tänkte mer på att dom inte kan vända sig längre när huvudet är fixerat.... Formulerade mig inte tillräckligt tydligt bara..;)
 
Jodå..

Min busbebis har lyckats vända sig trots att huvudet var "nästan" fixerat.. enl bm hade h*n lyckats med det omöjliga.. (iofs är jag inte förvåndad för den är verkligen hel vild där inne) så jag ska in på vändningsförsök på måndag.. Mitt andra barn fvar fixerad väldigt tidigt men låg kvar så hela tiden..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Har försökt googla och googla men tycker mig inte hitta några bra svar, så nu efterfrågar jag era erfarenheter. Mitt SF-mått har hela...
2 3
Svar
50
· Visningar
14 972
Senast: Sofie_B
·
Gravid - 1år Har känt tryck neråt till och från i någon vecka, så jag har ju misstänkt att den höll på att fixera sig, men när jag var på UL igår...
Svar
12
· Visningar
25 947
Senast: Luna10
·
Gravid - 1år I måndags kväll, vid 18-tiden, fick jag en pytteliten blödning och sen tog "mensvärken" i rejält under några timmar. Efter 3 timmar...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
9 702
Senast: TinyWiny
·
Gravid - 1år Lite bakgrund: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=957339 Jag var på Aurora-samtal och blev lovad lustgas under alla...
2
Svar
28
· Visningar
3 216

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp