Min förlossningsberättelse

Sv: Min förlossningsberättelse

Alltså för de flesta av oss så är en vanlig vaginal förlossning en ganska så enkel sak att göra.
Mina förlossningar har gått fort och lätt.
Men det där ser man ju redan i början på förlossningen vartåt det lutar.
Min sista förlossning avslutades med endast 2 krystverkar som jag krystade under.
En - två - barnet ute.

När man ser att det inte kommer att bli så lätt så är det bara onödigt att köra på i absurdum för att senare när man plågat alla inblandade litet till och utsatt barnet för ytterligare risker ändå avsluta med snitt.
Därför att det ju inte fungerar på det naturliga viset.

Det är väl lika bra att göra processen kort!

Du hade nog fått en mycket bättre start med ditt barn och en mycket bättre bebistid om man hade avbrutit tidigt och plockat ut ett välmående barn med snitt.
Det är inte "vaginalt till varje pris" som gäller.
Ibland så är priset för högt.
 
Sv: Min förlossningsberättelse

Ok, vi pratade nämligen lite om det på föräldrautbildningen. Att det är så olika hur man själv räknar att en förlossning startar och när förlossningspersonalen räknar att det startar. Så jag ville bara veta hur du tänkte.
 
Sv: Min förlossningsberättelse

Jag vill minnas att definitionen på "du befinner dig i förlossning" är att man är öppen 3cm så det känns väl inte alltid så rättvist. Ska man använda den definitionen så hade jag personligen haft jobbiga värkar som hindrat mig från vila och sömn i 18 timmar innan min förlossning startade, dvs innan jag var öppen 3cm och därefter hade endast 18 timmar kvar av förlossningen. När förlossningsvärkarna drar igång på kvällen (som i mitt fall) är man ju dessutom redan trött redan från början. Det känns märkligt att dra upp såna riktlinjer, upplevelsen och de olika faktorerna som spelar in är ju olika.
 
Sv: Min förlossningsberättelse

Självklart är jag glad för att det gick bra till slut! Både bebis och jag mår bra och det är huvudsaken, absolut.

Men jag lär tänka en gång extra innan jag gör om det.
 
Sv: Min förlossningsberättelse

Att räkna så fungerar ju inte.
Vissa går ju öppna i någon vecka före nedkomsten.
Skall de räkna på att de då hade en 168 timmar lång förlossning?
Eller skall man hoppa på kvinnan och förlösa henne med snitt efter 24 timmar?
 
Sv: Min förlossningsberättelse

Jag fattar inte heller hur de räknar. I min journal står det att min förlossning varade i 48 h inkl induktion. Och hur jag än räknar får jag inte ihop till 48 h :confused:
 
Sv: Min förlossningsberättelse

Kl:
Min förlossning tog 34 timmar från det att jag var öppen 3 cm och började med lustgasen. Min förlossning gick OTROLIGT trögt, dels beroende på att jag fick "pyspunka", d.v.s. det gick hål på hinnsäcken högst upp på livmodern. Så vattnet gick liksom aldrig ordentligt och bebis huvud kom inte ner ordentligt. Man ville heller inte ta hål på hinnorna förrän bebisens huvud var nere för då kunde navelsträngen lägga sig runt halsen:grin:.

Efter 18 timmar eller nåt sånt när jag inte var öppen mer än 5-6 centimeter bad jag om EDA, och det var himmelriket! Jag t.o.m. somnade.

I något skede togs det hål på hinnorna och efter 34 timmar föddes sonen med sugklocka. Inte för att han mådde dåligt utan för att jag var så slut att jag inte orkade krysta. Dessutom hade han ena knytnäven vid örat vilket väl inte gjorde saken lättare direkt. Jag sprack rejält och fick sys på OP.

Snitt var aldrig aktuellt även om jag bad om det på slutet eftersom sonen aldrig mådde dåligt. Hjärtljuden var fina och han fick 9/10 apgarpoäng.

Vi vill ha ett barn till men vill nog vänta ett tag. Jag har satt in spiral, känns lagom att börja planera nästa när den ska ut om 4,5 år....:angel:
 
Sv: Min förlossningsberättelse

Kl:
Min förlossning tog 34 timmar från det att jag var öppen 3 cm och började med lustgasen. Min förlossning gick OTROLIGT trögt, dels beroende på att jag fick "pyspunka", d.v.s. det gick hål på hinnsäcken högst upp på livmodern. Så vattnet gick liksom aldrig ordentligt och bebis huvud kom inte ner ordentligt. Man ville heller inte ta hål på hinnorna förrän bebisens huvud var nere för då kunde navelsträngen lägga sig runt halsen:grin:.

Vad olika det kan vara!
För min del gick ju inte vattnet med nr 2 (även om jag trodde det :o)
Hon kom tydligen ut ändå på någotvis,
snabbt och med navelsträngen två varv runt halsen. :crazy:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 028
Senast: Alexandra_W
·
Gravid - 1år Den 28 februari föddes min dotter! :) 14 dagar för tidigt. Fick så ont i magen vid 04 och gick på toa, hade sån ihållande smärta...
Svar
8
· Visningar
1 504
Senast: Snyggve
·
Gravid - 1år Nu sover Moa, kors i taket, så påbörjar iallafall berättelsen och ser hur långt jag hinner. Natten 13-14 oktober Vaknade med värkar...
2
Svar
24
· Visningar
2 918
Senast: Chlo
·
Gravid - 1år Ja, nu har det gått mer än två veckor sedan Molly föddes, så nu tänkte jag berätta om förlossningen :). Det började med bebisen levde...
Svar
10
· Visningar
1 516
Senast: rubytoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp