Fjärilar!

Bukefalos 30 år!

Visa bifogad fil 171469
Går det att säga vad det här är för art? De sitter på en liten tuva med brännässlor mot vår husvägg. Klarar de sig där eller kan jag hjälpa dem på något vis?
Vad kul att se! Det ser ut som nässelfjärilslarver. <3 De gör sådär, betar av brännässlor i en klunga och de får de där gula ränderna när de kommit upp i den storleken.

Du behöver inte göra något om du inte vill, det är helt i sin ordning att låta dem klara sig själv. Alternativet är annars att kidnappa dem och föda upp dem hela vägen till fjärilar och sen släppa ut dem.

Senast ändrad:
Vad är det här för fin larv?
Såg den på en väns fb 😄
FB_IMG_1753883403135.webp

Tycker jag med! Tar med mig burken runt omkring i huset och sitter och rå-glor på dem. :rofl: Hoppas det går bra med alla fem! <3

Vad kul! Det är ju perfekt för skolor att ha fjärilsuppfödning, där barnen kan engagera sig, lära sig och följa med i utvecklingen. Det är ju ändå någonting helt fantastiskt med metamorfen fjärilar går egenom!
NTA - natur och teknik för alla - har ett fjärilstema där man får lådor att föda upp dem i.

Jag har jobbat extra med att städa NTA-lådor och fylla på till nästa skola. Det finns massor av teman.Verkar kul!

Jag letade en smitväg från köpcentrat och hamnade på en liten grusväg och det var fullt med fjärilar längst med den, jag tror aldrig jag sett så mycket fjärilar på en och samma gång? Såg ut att vara amiraler, men är lite osäker eftersom jag körde. Pga av alla fjärilarna så gick det väldigt långsamt, en tjej joggade ikapp mig och jag höll väl kanske samma hastighet som någon som går, så alla fjärilar skulle hinna lyfta innan jag passerade. 😄

Vi har mycket nässlor. Men till min sorg nästan inga nässelfjärilar. Fanns ju i massor när jag var liten. Funderat på vad som är galet. Ser mest de vita som håller till i oljeväxterna.
Sent svar.
Här finns alldeles för mycket nässlor. Vissa år är de fulla av larver, i år inga alls. För ett par år sedan var det mängder av mindre sandbruna fina fjärilar. Inte sett några sen dess. Samma med de små blå.

Tror det går i cykler.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka