Fjordavel 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fjordavel 2008

Har redan bestämt mig!

Om allt går som det ska så ska min Fröken (Furubäcks Io 210 - Ernarsson 176) betäckas med Melwin!!
 
Sv: Fjordavel 2008

Har flera alternativ. Vet inte ännu vem. Essa är 18 år så jag vill ju ha ngt som kan tänka sig ge ett fint stoföl. Ifall jag får för mig att behålla (dumma mig som sålde Daphne :mad:).
Lyckas hingst finns bla med i min lista.
Skulle gärna åka rike runt och kolla hingstar, men dumma foglossningar hindrar mig att ens åka till affären själv vissa dagar.
 
Sv: Fjordavel 2008

Vad är det för stam på Essa (är det Essa 2807?) och vilken pappa hade Daphne? Går det att testa samma hingst igen kanske?
 
Sv: Fjordavel 2008

Bettie f.05 e.Tamlin Grönkulla 226 - Furubäcks Inter 191
Hilde 3302 e.Furubäcks Io 210 - Furubäcks Seger 159
Furubäcks Sindra 2870 e.Lule 133 - Veimar 13

Samtliga tre skall betäckas med Mykletind 261, fast hade Sindra varit lättare att få dräktig skulle vi testat Hashagens D-Mark, musblack, dansk hingst import från Tyskland....
 
Sv: Fjordavel 2008

Får jag be er om ett litet avelsråd... Eller ja, inte så mkt för att användas till avel, men vad ni tror om pappa ffa...

Jag har hittat ett hingstföl i norge som jag gillar skarpt. Han är musblack efter Leirdals Odin.

Tankar och funderingar vad ni tror (vet att det är OMÖJLIGT med ett föl, men ändå kul att höra vad ni tyckte om Odin, ni som såg honom i Vetlanda)

Jag var över och häslade på Frank som har Odin, och jag gillade hingstens temperament, verkligen en guldklimp...

Är det värt att trassla med import mm eller kan jag lika gärna köpa ett föl i sverige?
 
Sv: Fjordavel 2008

Är det värt att trassla med import mm eller kan jag lika gärna köpa ett föl i sverige?

Det är klart du "lika gärna" kan köpa ett föl i Sverige, men då blir det ju inte DET fölet, som du fastnade för. Blir man kär tycker jag man skall slå till, även om det känns krångligt. Det gjorde ju jag. :angel:
 
Sv: Fjordavel 2008

Det är inte svårt att ta in en häst från Norge så gillar du honom tycker jag absolut det är värt det, det är inte ofta man hittar hästen med stort H :)
 
Sv: Fjordavel 2008

Sant...

Och han är verkligen en liten myspelle. Dessutom tror jag han blir ganska stor.

Nåväl, jag hade nog egentligen redan bestämt mig :devil:

Ngn som vill följa med till Norge och hämta... ;)
 
Sv: Fjordavel 2008

Jag älskade Odins sätt att arbeta under bruksprovet! :love: Vilken gnista och vilken inställning till arbete!
Jag tycker att han verkar ha ett gudomligt temperament dessutom, och vacker var han också! ;)
 
Sv: Fjordavel 2008

Jag gillade Odin, lite tung kanske men härligt temprament och arbetsvilja! Har du hittat rätt, varför tveka?

(Har lite bilder på Odin om du vill se..)

*kl*

Såg nu att Roar blivit kastrerad :( Har ju varit lite ovisst innan (vissa sagt att han var, det andra inte). Någon som vet vad han finns nu? Det var verkligen en trevlig fjord!
 
Senast ändrad:
Sv: Fjordavel 2008

Vad är det för stam på Essa (är det Essa 2807?) och vilken pappa hade Daphne? Går det att testa samma hingst igen kanske?

Det är Essa 2807 (e Heiden u. Nanna 2371- Titan- Noak) och Daphne är e Daler. Är osäker på hur långt det är till Daler, då jag får bebis i april vill jag inte åka för långt. Lycka är nästan för långt, men tycker om hingsten och en stam som inte finns i mängder i sverige.
 
Senast ändrad:
Sv: Fjordavel 2008

Ja, det var framförallt det jag blev så imponerad av när vi var i Norge och tittade på honom (Odin alltså). så väluppfostrad och "klok", men iaf en bra hingstkaraktär. Tyvärr blir de ju ofta lite valack när de är så , men Odin tände till direkt när han skulle häsla på nyaste flickan ;)
 
Sv: Fjordavel 2008

Jag tycker oxå att Odin är liiiite grov, men jag gillar ändå typen...

Bilder ser jag gärna :love:

De jag har är inte så roliga, från mitt i vintern med världens björnpäls... Odin, mammuten :D
 
Sv: Fjordavel 2008

Såg nu att Roar blivit kastrerad :( Har ju varit lite ovisst innan (vissa sagt att han var, det andra inte). Någon som vet vad han finns nu? Det var verkligen en trevlig fjord!

Synd att han är kastrerad, jag gillade verkligen hans uppsyn, busig liten ponny. Var inte han hemma hos ägarna igen?
 
Sv: Fjordavel 2008

Hemsk vinkel men man ser den luftiga galoppen:


Dummt att de inte ställde upp mot publiken :mad:




Trodde jag hade en extriörbild men så var inte fallet :(

Jag blev dökär i Roar första gången jag såg honom. Tråkigt, hans trav var ju underbar!
 
Sv: Fjordavel 2008

Kul med bilder :love:

Hoppas min lille grå blir lika snygg! (drömma går ju :angel:)

Ja, väldigt synd med Roar, vet du varför han blev kastrerad?
Han var ju så rolig när han sprang under banden hela tiden :rofl:
 
Sv: Fjordavel 2008

Har ungefär samma inställning som du, härlig uppsyn och trevliga gångarter, men tyvärr för grov och kort i halsen för att passa min grålla som jag letar hingst med ljus och lykta till, skulle varit roligt att ha kvar ett grått sto efter henne. Nu har hon ju även anlag för rött så hittintills har vi använt rödblack hingst med gott resultat.
Tyvärr ville det sig inte alls med Roar, och det är jag verkligen ledsen för.
 
Sv: Fjordavel 2008

Ja, vi lämnade honom i höstas och eftersom det inte har varit någon vidare efterfrågan på honom vare sig betäckningsmässigt eller försäljningsmässigt, så har tyvärr nog en riktigt fin hingst gått till spillo. Själv har jag försökt övertyga mig själv om att jag inte skall äga någon mera hingst, annars hade risken varit överhängande att han förblivit skåning....
Vi såg hans pappa Golf Gudenå, på NM i augusti och man ser verkligen var Roar fått sina fenomenala gångarter ifrån, vilket driv han hade i traven!!
 
Sv: Fjordavel 2008

Det är så himla synd....

Men tyvärr finns det så många hingstar och så få ston, och många stoägare vill inte åka så långt med sitt sto.

Jag skulle vilja att fler kunde tänka sig att vara hingsthållare så vi kunde få bättre spridning på hingstarna, både geografiskt och betsiffermässigt.

Kanske kunde man gå ngn form av kurs och få ett cert så att de hingstägare som skulle lämna bort sin hingst visste vad de lämnade till.

Funderar mkt...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
7
· Visningar
1 538
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
4 650
Svar
153
· Visningar
6 659
Senast: kma
·
Kropp & Själ Jag har ett hus som jag funderar på att flytta till permanent, det ligger i grannkommunen men också i ett annat län. Jag är för...
Svar
2
· Visningar
274
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp