Fjordavel 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fjordavel 2008

Det är inte svårt att ta in en häst från Norge så gillar du honom tycker jag absolut det är värt det, det är inte ofta man hittar hästen med stort H :)

En liten följdfråga på detta med att importera. Jag har lusläst på jordbruksverkets sida, kollat med tullen men jag hittar ingenstans ngt om vaccinationer... :crazy:
Ngn som vet om de måste vara grundade innan import? Han har fått första sprutan, men inte andra.

Tycker ni att det är för långt att åka från norska gränsen (bor typ 1 mil in i Norge) ända till Norrtälje (det är ca 60 mil)? Ska man dela upp resan? Jag har möjlighet att ställa av honom hur länge jag vill typ mitt emellan? Eller är det dumt att släppa in honom i en flock där han bara ska gå ett kort tag?

*aldrig kört en baby så långt...*
 
Sv: Fjordavel 2008

Jag vet faktiskt inte vad som gäller med vaccinationer, men ang. resan så skulle nog jag tagit en paus, du behöver ju inte släppa ihop honom med en annan flock, lasta bara av honom och låt honom stå i box under natten och fortsätt sedan resan dagen efter, så skulle nog jag gjort :)
 
Sv: Fjordavel 2008

Nej, och sen ska man akta sig för att bara avla på färg, man blir så lätt färgblind :D:D:rofl::rofl:

Haha, ja jag är ju omåttligt förtjust i just musblack, men insåg att chansen att hitta ett bra musblackt sto inte var särskilt stor, så jag går den långa omvägen med ett bra ljusbrunblackt sto (hoppas jag! :o ) som förhoppningsvis någon gång får ett musblackt stoföl. Personligen skulle jag inte våga chansa att få ett mediokert ljusbrunblackt föl, om det bara är färgen jag är ute efter. Jag vill avla färg OCH god kvalitet, inte färg eller god kvalitet. :angel:
 
Sv: Fjordavel 2008

Tycker ni att det är för långt att åka från norska gränsen (bor typ 1 mil in i Norge) ända till Norrtälje (det är ca 60 mil)? Ska man dela upp resan?

Min Hampus reste (två gånger på sex veckor!) mellan Sollefteå och Linköping, 70 mil som fyraåring. Då stannade han och sov en natt i Enköping/Uppsala och det fungerade alldeles utmärkt. I och för sig älskade han att åka transport, men jag tycker en paus med natt i box behövs efter halva sträckan.

Himla kul att du gör slag i saken och skaffar hem drömhästen! :D
 
Senast ändrad:
Sv: Fjordavel 2008

Uppdaterar. :)

Sevi 3016 (Furubäcks Seger 159 - Vilgot 60 - Valder 25) är dräktig med Stenrike Spritz 244.
Celine är dräktig med Trollfin N 2595.
Lisåna 3335 (Torjus 150 - Enar 135 - Olav 21) är dräktig med Furubäcks Sarik 241.
Sandora 3166 (Gjöstein 171 - Sölve 43 - Håvang 3) är dräktig med Roar 245.
Taffsnäs X-ina (Hegg 128 - Nore 20 - Ludar N 1504) är dräktig med Minos 224.
Liv Grönkulla 3306 (Daler 180 - Knast Halsnaes 173 - Gudbrand 69) är dräktig med Trollfin N 2595.
Dolly (Klappre 77 - Mass 27) är dräktig med Hauk Thun 222.
Tekla (Tölve 201 - Klappre 77 - Mass 27) är dräktig med Isidor 249.
Sindarve Balsa (Temperament 227 - Sindarve Mykke 156 - Markus 63) är dräktig med Isidor 249.
Gissa 2919 (Ribo Molbjerg 151 - Lykke 125 - Markus 63) är dräktig med Isidor 249.
Sindarve Blomma 3040 (Hugo 179 - Lykke 125 - Markus 63) är dräktig med Isidor 249.
Sindarve Lirka 3070 (Hugo 179 - Lykke 125 - Eik 15) är dräktig med Isidor 249.
Sindarve Gnutta 2347 (Lykke 125 - Eik 15 - Jardar N 1365) är dräktig med Isidor 249.
Trixi 2787 (Thor 101 - Tunar 126 - Leung 9) är dräktig med Isidor 249.
Knuts Farina 3194 (Ringo 184 - Lykke 125 - Kasper 47) är dräktig med Anar Frö 247.
Knuts Blida 3193 (Ringo 184 - Hugo 179 - Markus 63) är dräktig med Anar Frö 247.
Cindy 3032 (Sölvgråen 113 - Glimmer 49 - Leung 9) är dräktig med Julius 211.
Tummelina 3157 (Lindon 90 - Cesar 84 - Bure 53) är dräktig med Julius 211.
Belona 3332 (Tonic 147 - Klappre 77 - Mass 27) är dräktig med Gjöstein 171.
Line (Cheen Femtio 207 - Knast Halsnaes 173 - Dalar 154) är dräktig med Gjöstein 171.
Froydis van Oderhaff 3222 (Odin - Peer Gynt - Stanly) är dräktig med Hauk Thun 222.
Mumsas Athena 2916 (Sindarve Mykke 156 - Eik 15 - Leung 9) är dräktig med Ringo 184.
Fenja 2909 (Dalar 154 - Ene 55 - Eddi 33) är dräktig med Kim Hero 221.
Fellina 3106 (Knast Halsnaes 173 - Dalar 154 - Ene 55) är dräktig med Romeos Cabri 238.
Satina 3191 (Sölvgråen 113 - Frippe 91 - Sölve 43) är dräktig med Ringo 184.
Colombia 3183 (Botvid 196 - Gutten 105 - ) är dräktig med Ronjas Ben Hur 232.
Wilma (Vilje 175 - Enar 135 - Graan 100) är dräktig med Ingvar Halsnaes 242.
Taffsnäs Yackie 3159 (Knast Halsnaes 173 - Gudbrand 69 - Nore 20) är dräktig med Solhems Myckle 225.
Tone Unik 3298 (Taffsnäs Åhle 202 - Snorre 158 - Baal 38) är dräktig med Hauk Thun 222.
Ria (Odin) är dräktig med Hauk Thun 222.
Himla Unik (Hauk Thun 222 - Snorre 158 - Baal 38) är dräktig med Knastro 189.
Ricole (Hauk Thun 222 - Odin) är dräktig med Cirkus 251.
Marianne 3143 (Knast Halsnaes 173 - Eddi 33 - Heggman N 1528) är dräktig med Furubäcks Io 210.
Chillie (Torps Gusten 197 - Jolster 119 - Eddi 33) är dräktig med Hauk Thun 222.
Silja (Dalar 154) är dräktig med Kim Hero 221.
Introna Kry 3264 (Furubäcks Inter 191 - Ljosen 145 - Eddi 33) är dräktig med Ringo 184.
Philippa 3265 (Ismo Kry 208 - Torjus 150 - Bure 53) är dräktig med Ringo 184.
Irma (Furubäcks Io 210 - Gutten 105 - Sindarve Tuff 57) är dräktig med ???
Rohirrim (Vilje 175 - Alexander Lukas 183 - Ljosen 145) är dräktig med ???
Fanny 3000 (Gutten 105 - Ene 55 - Lukas 37) är dräktig med Torps Gusten 197.

Som sagt, jag är inte säker på att alla dessa fortfarande är dräktiga. Vet ni något, säg gärna till! :bow:
 
Sv: Fjordavel 2008

Gulmåras Jaffa e.Daler 180-Enar 135-Kasper 47 dräktig med Roar 245.
Celeste 2974 e.Kasper 47-Sölve 43 dräktig med Trollfin.
 
Sv: Fjordavel 2008

Rohirrim (Vilje 175 - Alexander Lukas 183 - Ljosen 145) är dräktig med ???
Jag e ytterst tveksam om Rohirrim är betäckt. Både hon och Cher var på Björkhem under större delen av sommaren och jag tror inte att de betäcktes, tyvärr! :(

Ska kolla upp detta...
 
Sv: Fjordavel 2008

*KL*

Ursäkta korkad fråga från okunnig... :o
Vad är 3-årstestet, vad går det ut på? Är det både för ston och hingstar?
 
Sv: Fjordavel 2008

Hörrni fjordtokar!

Jag har hittat lite stamböcker på vinden (:o) och nu undrar jag när den första stamboken gavs ut? Jag har tre st band 1,2 och 3 är det de första? 1:an gav ut 1961, tycker det är lite sent?
 
Sv: Fjordavel 2008

*KL*

Ursäkta korkad fråga från okunnig... :o
Vad är 3-årstestet, vad går det ut på? Är det både för ston och hingstar?

Du visar din häst lösgjord i trav och galopp. Sen ingår det löshoppning.
Efter det ska du visa din häst för domaren (som man gör på exteriör bed.)
Ja, det är väl för både ston, valacker och hingstar vad jag förstått....

Om jag missat nåt så får ni fylla i! ;)
 
Sv: Fjordavel 2008

:bow:

Gör man körprov med treåriga ston?
Andra funderingar...
3-års stoets premiering är ju väldigt viktig har jag förstått... anmäler man till flera premieringar och åker då hon är som snyggast eller anmäler man bara till en premiering och hoppas på det bästa?
Jag har aldrig visat häst "på riktigt" så det känns lite osäkert... bör jag anlita en erfaren "visare" eller kan det duga m mig? :crazy:
 
Sv: Fjordavel 2008

Som 3-åring får stoet bara visas på premiering en gång, men du väljer själv vilken premiering du vill åka på. Vet inte om man får anmäla till flera, har aldrig hört någon som gjort det...
 
Sv: Fjordavel 2008

Nä, vet att hon bara får visas en gång... men eftersom jag är helt rudis på det här så vill jag ha alla tips jag kan få! :) (vis av mina första trevande försök på hundutställning :rofl:)
 
Sv: Fjordavel 2008

Jag har själv aldrig ställt häst (det gör sambon ;) ) men eftersom jag ställt hunden så kan jag råda dig därigenom... :)
Åk ut och kolla hur det går till när de ställer upp hästarna på ex en utställning. Kanske kan du ställa ut stoet i fråga samtidigt och på så vis få öva lite! :)


Nä, vet att hon bara får visas en gång... men eftersom jag är helt rudis på det här så vill jag ha alla tips jag kan få! :) (vis av mina första trevande försök på hundutställning :rofl:)
 
Sv: Fjordavel 2008

Jag tycker att det är både klokt och kul att du tar dig tid att lära dig och att du kommer visa henne. Det främjar aveln att visa avkommorna och 3-årstest samt premiering är inte så "farligt" som det låter.:)

Min NF visades i Plönninge i somras på 3-årstestet. Först mätte de henne, sen visades hon lös i trav och galopp (vilket jag tror är att bedöma gångarterna utan ngn "störande" handler hängandes i munnen på hästen?;)).

Därefter löshoppades hon, domaren är hela tiden med och ger anvisningar, no problems. Sen fångar man in pålle, och visar hästen exteriört, dvs;
1) Uppställd
2) Skritt på en linje, fram o tillbaka
3) Trav (på samma vis)
4) Uppställd igen.

Kritiken ges. (Hopp-eller gångartsdiplom utdelas om poängen räcker till).

Sommarpremieringen är vid 3-års ålder stoets ENDA chans till att få avelsdiplom. Här visar du den precis som ovan nämnt, uppställd, skritt o trav. Enligt mig är en bra visare viktigt, har man gjort det några gånger så har man sina knep....:angel:

I princip är det bara att anmäla o hoppas på att hästen är i rätt fas vid visningen. Dock brukar domarna vara lite överseende om de är i växtfas. Premieringsdomaren ser ju även till hästens stam och poängen sätts lite efter stoets "chanser" att passa i avel, dvs föra den framåt.

Skulle hästen vara ovisbar dagen för visning så finns det oftast uppsamlingspremieringar i augusti. Därefter är det bara Vetlanda kvar innan du får vila! :D
 
Sv: Fjordavel 2008

Du anmäler till en premiering och satsar allt på ett kort där! Det gäller alltså att trimma lite extra på hästen till detta tillfället!
Om du duger som visare/handler kan du nog bara svara på själv, och är du okunnig så kolla med din lokalförening om det ordnas uppvisningskurser, så kan ju både du och din häst lära grunderna.
Sedan finns ju alternativet att lämna bort hästen till en kunnig visare. jag brukar ha ett par stycken här varje sommar, men vill då ha dem i en månad innan för att få ner ev överhull, träna och putsa.

I vår lokalförening har vi som uppmuntran ett pris som delas ut på årsmötet till de som kört sina treåriga hästar på sommarpremieringsplatsen. Jag tycker att det är utmärkt, får du infört ett godkänt körprov i protokollet så kan man skippa att göra bruksprov när man kommer tillbaka med henne som fyraåring med ett föl vid sidan. Ofta är ju stoet lite oroligare då. Eller så kanske man väljer att visa stoet ridet vid det tillfället och då har hon gjort sitt bruksprov i både ridning och körning.

Det är iallafall en morot att ta tag i körningen, och morötter gillar jag, annars blir det lätt att jag skjuter upp saker och ting!!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
7
· Visningar
1 546
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
4 657
Svar
156
· Visningar
7 060
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag har ett hus som jag funderar på att flytta till permanent, det ligger i grannkommunen men också i ett annat län. Jag är för...
Svar
2
· Visningar
274
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp