Fjordavel 2011

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Habina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 232
  • Visningar Visningar 37 078
Sv: Fjordavel 2011

Vet du om de danskarna har mer problem med vissa sjukdomar? Det hade varit intressant att veta...
Tack för infon om hingstarna! :)

Nä, jag är totalt oinsatt i dansk avel. :o Men de hingstar som hittat hit verkar ju helt friska och normala, så kanske har Knast och co varit rätt val vid linjeavel.

Tycker också att det känns lite "kusligt" med linje/inavel, minns att jag för ett par år sedan satt och tittade på Lärkas dotter i Danmark och blev lite förfärad över att dom satte en hingst på henne som var så nära släkt, nu minns jag inte vilken men jag tror att det var något Halsnæs artat men jag ska inte svära på det.

Appropå höjd så för kan det vara 5 år sen (innan barnen ialla fall :angel: ) roade jag mig med att räkna ut nån slags medelmankhöjd på hingstar som var i avel i Danmark Norge o Sverige. Tror Norge då ledde med nån halv centimer eller så ;) Men Norge o Danmark låg då, rätt lika, Sverige hade väl nån yttepytte lägre medelhöjd, men så stor skillnad var det inte på hingstarna då ialla fall.

Ja det är sant... Om det vore en hög sjukdomsfrekvens så tycker man att danskarna borde valt att ändra sitt avelsupplägg något, men det är bara spekulationer från min sida.

Som sagt, om de ska inavla/linjeavla så borde de ha något att utavla med... Fast det har de ju visserligen i form av Mykletind, Örjar, Finfin och Trollfin. De är ju norska.

Jag läste på ett annat forum på nätet (tror det var norskt) att norrmännen hade problem med att allt fler valde att åka till Danmark och köpa fjordhästar. Det verkade lite som att de ofta kunde köpa dem utbildade till bättre pris i Danmark (trots tullavg. i Norge). Kanske är rörelserna också en utav anledningarna? (Bara spekulationer från mig, jag förstår inte språket klockrent. :p )

Senast ändrad:

Det gäller nog att vara medveten om vad man sysslar med om man skall linjeavla. Där danskarna står i dag, dvs med hingstarna Rei och Knast Halsnaes flera gånger förekommande i en hästs härstamning och samma fenomen i de allra flesta av sina godkända hingstar, hoppas jag att vi svenskar inte kommer.

Förutom att dessa har nedärvt sina genuint goda gångarter så har de också nedärvt de långa otypiska huvudena utan markerade ganascher, som i alla fall jag inte tycker är så vackert. Dessutom har de fått dåligt markerade framknän och hasar på köpet, ofta knipta under knäet.

De här egenskaperna är ingenting som man avlar bort i en vänster, tvärtom är de genom denna upprepning av samma hingstar lika befästa som gångarterna...

Eftersom avelsmaterialet är så närbesläktat så är de även för ögat väldigt lika, och trots att de plockat in både norska och tom svenska hingstar som förefaller betydligt mera typade, så verkar det som om det behövs mer än en generation för att rätta till detta.

Örjar är väl den hingst som förefaller ha gjort sig bäs på det danska blodet, Mykletind hann inte få mer än två generationer efter sig innan vi nöp honom till Sverige, Trollfins avkommor har precis visat framfötterna. Finfin har heller inte verkat så länge, men har inte några lysande kårningsresultat, där fattas just dessa highlights som danskarna är så måna om. Inte heller Chalander eller Kenzo blev gamla i deras händer, och hur det gått med Ismo Kry och Julius vet vi ju, de är EUhingstar, dvs de uppfyller inte de danska kraven för att avelsgodkännas.

Inte tror jag att de danska hästarna är så mycket sjukare eller tokigare än våra egna, men vad vet jag - i DK är det betydligt fler hästar som aldrig uppnår vuxen ålder, alla uppfödare jag känner äter med glädje kött från halvårsgamla föl, det är en riktig delikatess påstås det!

Utavel låter som en enkel sak - men betänk att den utavlade avkomman/idividen kommer att bli svår att hitta passande partner till.Fast man utavlar på en obesläktad gren utan poppishingstar/ston så försvinner de ju inte per automatik ur individens härstamning. Därför skall vi vara rädda om de individer med udda blod som finns på marknaden - utan att ge avkall på exteriör!?

Ja, de avlånga huvudena har jag också lagt märke till när jag kikat runt bland danska hästar på nätet.

Har Julius ens avelsvärderats i Danmark? Jag har för mig att jag läste någonstans att han inte ens visats upp för den danska premieringsnämnden...?

Nej, Julius är inte visad för nämnden i Danmark, han är godkänd i Sverige och kan därför betäcka som sk EU hingst. För att fortsätta med detta gör han som Ismo , åker över till oss i Skåne och gör sundhetskontrollen vart fjärde år.

Tack Lycka för att du förklarar så bra för oss som inte har koll på danskarna. :bow: Jag gick faktiskt och hoppades på att du skulle hoppa in i diskussionen. :angel:

Inavel eller utavel. All avel är så svår. :crazy: Idag när jag jobbade med Hampus insåg jag att jag ville ha hans psyke (alltid älska jobbet) men Ariels exteriör. Kan jag beställa det till nästa fjording? :p

Tack Lycka för att du förklarar så bra för oss som inte har koll på danskarna. :bow: Jag gick faktiskt och hoppades på att du skulle hoppa in i diskussionen. :angel:

Det hoppades jag med. Du är ju en av få i Sverige som har lite koll på vad som händer i Danmarks fjordhästkretsar. :)

Jag vet inte varför danskarna slaktar sina unghästar, men jag ser egentligen ingenting konstigt med att slakta unga hästar som inte blivit som man tänkt sig. Eller för den delen, unga hästar som ingen vill köpa.

Ett tag funderade jag faktiskt på att betäcka Ariel och slakta fölungen om ingen ville köpa den. Då skulle Ariel ha fått sin fölunge och sin stamboksföring och fölungen skulle ha fått en trevlig sommar och ett snabbt slut. Men nu blev jag så taggad att tävla nästa vår, så betäckandet får vara.

Men som jag ser det, om ingen är intresserad av att köpa fölungen, så kan den lika gärna gå till slakt. Sedan vet jag att svenskar överlag har svårare för sådana resonemang än till exempel danskar. Vi ser våra hästar som älsklingar, inte som nyttodjur. ;)

Jag håller med! Jag ser inte heller någonting konstigt med att slakta en häst som inte blev det som man tänkt sig (många gånger kanske det tom är bättre om den har någon form av defekt som påverkar brukbarheten). Jag undrade mest om det fanns nån specifik anledning till det i Danmark eftersom det verkade vara vanligt förekommande. Man ser ju egentligen inte så mycket på ett föl hur den blir som vuxen (bortsett från uppenbara defekter) så jag tyckte mest att det kändes lite drastiskt med slakt. :cool:

KL.

Dalar är borta, tråkigt.
Fast passar ju in i diskussionen kring linjeavel eftersom han är så väldigt mycket anlitad.
Jag har faktiskt två ston utan Dalar i stammen, det ena har Knast fyra generationer bakåt men däremellan ingen av de två titanerna. En fördel om man vill leka avel, faktiskt.
Cingel däremot, om han nu skulle bli godkänd såsmåningom, har ju båda jättarna i sig, men några generationer bak. Däremot är ju de röda resp de vita godkända hingstarna sinsemellan ganska nära släkt så om man som jag är lite intresserad av färgavel så måste man ju tänka sig ordentligt för vad gäller att välja hingst till ston och (om Cingel nu skulle bli godkänd) vilka ston man som hingsthållare accepterar.
För visst är det så att man som hingsthållare kan tacka nej till vissa ston? Eller?

Ja, jag tror helt klart att du kan tacka nej till vissa ston och det med all rätt!
Hur gammal är Cingel? Åring? Jag håller tummarna för honom - som sagt, en underbar utstrålning! :love: Hur rör han sig? Pappa Aslan svävar ju fram! :love:

Ja, nu är Dalar borta. Jättetråkigt... Vilket spår han har lämnat i den svenska aveln! ♥

Ja, det är riktigt tråkigt att Dalar är borta. Samtidigt får vi vara tacksamma för att han erbjöds till avel ifjol, så chansen fanns att använda honom en sista gång. Hittills har det fötts två hingstföl och jag väntar på resultat från ytterligare fyra ston. :laugh:

Angående att neka ston till sin hingst, så tycker jag sådant tyder på en seriös hingsthållare. Men då krävs det också att man kan motivera varför man nekar ett sto. För mig skulle det vara helt okej med förklaringen att hästarna är för nära släkt, en del stoägare har ju tyvärr inte alltid koll på sitt stos stam. :grin:

Håller med, klart man kan neka ston! Jag har nekat 2 stycken som ville betäcka trots indragen licens! Men då är ju jag en nyfödd inom den delen av avel och har inte erfarenheten som ex lycka.

Lycka: är inte Kenzo kvar i danmark heller? eller kastrerad?

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 418
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 178
Senast: mars
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 337
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 351
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka