kaninälskare

Trådstartare
Hej!

Har blivit otroligt intresserad, närmare besatt utav fjordhästar. Sjukt fina och fått sug för att köpa en.
Har ridit fjordingar i tidigare dar, som jag minns de så var de flesta otroligt snälla och lydiga, inte alls "sega och envisa" som vissa har fördomar om dom. Sen var det nån som var extremt seg och omotiverad, men så är det ju med alla hästar oavsätt ras.
Nu vill jag veta allt!

För/nackdelar?

Samt vad ni använder de till. Jag letar ju efter en häst att träna aktivt med 5-6 dagar i v, både strosa runt med i skogen samt dressyr och hopp träna med. Tävla dressyr är något jag vill göra, och kanske åka ut på någon pay & jump eller liknande.
Tävlar ni med era fjordhästar? Vilken gren/grenar, går det bra?

Något allmänt ni tycker jag borde veta om rasen? Både på gott och ont.
 
Hej!

Har blivit otroligt intresserad, närmare besatt utav fjordhästar. Sjukt fina och fått sug för att köpa en.
Har ridit fjordingar i tidigare dar, som jag minns de så var de flesta otroligt snälla och lydiga, inte alls "sega och envisa" som vissa har fördomar om dom. Sen var det nån som var extremt seg och omotiverad, men så är det ju med alla hästar oavsätt ras.
Nu vill jag veta allt!

För/nackdelar?

Samt vad ni använder de till. Jag letar ju efter en häst att träna aktivt med 5-6 dagar i v, både strosa runt med i skogen samt dressyr och hopp träna med. Tävla dressyr är något jag vill göra, och kanske åka ut på någon pay & jump eller liknande.
Tävlar ni med era fjordhästar? Vilken gren/grenar, går det bra?

Något allmänt ni tycker jag borde veta om rasen? Både på gott och ont.
Finns ju mycket att hämta i fjordtråden som jag förvisso inte är aktiv i.
Jag skulle säga att det finns väldigt många variationer i temperament.
Som med alla hästar beror det också mycket på skolning och hur konsekvent ägaren varit huruvida de är snälla och trevliga eller ej.
En häst som bara går och skruttar, kanske ofta överviktig då de flesta fjordingar är lättfödda kan upplevas väldigt seg och omotiverad.
Min skulle jag beskriva mer som bestämd än envis, men visst kan han prova samma sak flera gånger.
Han kan vara busig och tittig på en gång. Ta tillfället i akt och skutta lite för att det är SÅ läskigt när han är på det humöret.

Har tävlat en del dressyr på min (lättare klasser) men det går absolut att komma en bit upp i klasserna med fjording med, i både dressyr och hoppning. Sedan om man gillar körning lämpar de sig ju utmärkt till det.
Det finns också bruksridning.

Mitt tips är väl att åka och titta på fjord-SM i sommar så får du en bra uppfattning om vad en fjording kan klara av ;)
Du kan också kontakta din lokala fjordförening så kan de hjälpa dig med information.
 
Titta gärna in i fjordtråden. Jag har haft egna hästar nästan hela mitt liv, dom flesta väldigt unga.
För 1,5år gjorde jag slag i saken och köpte en fjording som jag länge drömt om. Han är den absolut svåraste häst jag haft, sliter ofta mitt hår och det har faktiskt blivit en del tårar. Nu börjar vi äntligen förstå oss på varandra men fortfarande stöter vi på en hel del problem. MEN jag har aldrig varit med om en så charmig häst som får hjärtat att smälta så😍 och när vi väl lyckas med grejer så blir ju glädjen dubbel ☺️
Men har även träffat betydligt lättare individer. Så det kan skilja så enormt att det är omöjligt att säga hur en fjording är, man måste leta efter individen.
 
Titta gärna in i fjordtråden. Jag har haft egna hästar nästan hela mitt liv, dom flesta väldigt unga.
För 1,5år gjorde jag slag i saken och köpte en fjording som jag länge drömt om. Han är den absolut svåraste häst jag haft, sliter ofta mitt hår och det har faktiskt blivit en del tårar. Nu börjar vi äntligen förstå oss på varandra men fortfarande stöter vi på en hel del problem. MEN jag har aldrig varit med om en så charmig häst som får hjärtat att smälta så😍 och när vi väl lyckas med grejer så blir ju glädjen dubbel ☺
Men har även träffat betydligt lättare individer. Så det kan skilja så enormt att det är omöjligt att säga hur en fjording är, man måste leta efter individen.
Det där känner jag igen!
Ojoj när Eikar var unghäst.

Off topic: Blir nyfiken på vad din har för stam (nej det är inte allt, men viss nedärvning av temperament finns ju. Eikar är efter Krossar och de är lite kända för att vara lite mer explosiva än genomsnittet har jag hört.

Lite mer on topic: Vad hittar din på? När Eikar började bli en del riden och stark så var han i någon slags slyngelålder och allt så fort han blev lite osäker var det bäst att spela livrädd och för säkerhets skull kasta sig runt och sätta full fart hemåt. Det blev lite inlärning av att stoppa obstinat stark fjordhäst :angel:
 
Det där känner jag igen!
Ojoj när Eikar var unghäst.

Off topic: Blir nyfiken på vad din har för stam (nej det är inte allt, men viss nedärvning av temperament finns ju. Eikar är efter Krossar och de är lite kända för att vara lite mer explosiva än genomsnittet har jag hört.

Lite mer on topic: Vad hittar din på? När Eikar började bli en del riden och stark så var han i någon slags slyngelålder och allt så fort han blev lite osäker var det bäst att spela livrädd och för säkerhets skull kasta sig runt och sätta full fart hemåt. Det blev lite inlärning av att stoppa obstinat stark fjordhäst :angel:

För mig är det tvärtom.......de hästar jag köpt som mer vuxna (4-10 år) har haft en del att önska när det gäller uppfostran och envishet medan de jag haft sedan föl bara har varit till glädje och varit lättlärda utan mer envishet än andra raser.

OBS! Det beror inte på att jag är någon übermänch utan troligen för att jag har en medfödd förståelse för rasen. Varför vet jag inte. Troligen på liknande sätt som vissa har lätt för rottweilers men andra inte.
Jag tycker alltså att de är lättlärda och väldigt sällan sätter sig på tvären.

Har jag råkat ut för extremt jobbiga individer? Jajemen och har en del att jobba med här hemma med en individ som är relativt nyinköpt, som vuxen. Det blir troligen både blod, svett och tårar. De två första är redan avklarade. :banghead:
 
För mig är det tvärtom.......de hästar jag köpt som mer vuxna (4-10 år) har haft en del att önska när det gäller uppfostran och envishet medan de jag haft sedan föl bara har varit till glädje och varit lättlärda utan mer envishet än andra raser.

OBS! Det beror inte på att jag är någon übermänch utan troligen för att jag har en medfödd förståelse för rasen. Varför vet jag inte. Troligen på liknande sätt som vissa har lätt för rottweilers men andra inte.
Jag tycker alltså att de är lättlärda och väldigt sällan sätter sig på tvären.

Har jag råkat ut för extremt jobbiga individer? Jajemen och har en del att jobba med här hemma med en individ som är relativt nyinköpt, som vuxen. Det blir troligen både blod, svett och tårar. De två första är redan avklarade. :banghead:
Fast jag köpte Eikar när han var fyra 😉.
Jag tycker 4-5 är unghäst också? Han var rätt nyligen insutten och mest riden rakt fram. Så, då var han mer vuxen i så fall.
Vi använder nog termen olika..
 
Fast jag köpte Eikar när han var fyra 😉.
Jag tycker 4-5 är unghäst också? Han var rätt nyligen insutten och mest riden rakt fram. Så, då var han mer vuxen i så fall.
Vi använder nog termen olika..

Ja, så är det ju, som du säger...unghäst men jag tänkte nog tidigare än så, ja.

Det finns ju olika uppfödare/ägare och de gör olika med sina unghästar innan de säljer. Upplever att de mest seriösa har en mer sund inställning till sina föl och unghästar och lär dem vad som förväntas av dem utan att de är slutkörda vid fyra års ålder.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan. Vill påbörja med att säga att jag vet att har man ambitioner inom hoppning/dressyr så är väl inte islandshästen den första rasen...
Svar
12
· Visningar
2 147
Senast: Ridinglady
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 781
Senast: shia
·
Hästmänniskan hej! Jag och en kompis har bestämt att skaffa en häst på foder. Vi är 14 och 15 år och har ridit i va 9 år, rider LB dressyr och 90...
2
Svar
38
· Visningar
3 326
Senast: Lavinia
·
Ridning Har det aldrig slagit er vilken ovanlig sport vi faktiskt pysslar med? Med ovanlig menar jag då något som inte liknar någon annan...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 336
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp