Gnägg Fjordingtråd nr 3

Lasso har fått en medryttare :) får se hur mycket det blir framöver, just nu har hon jullov och massor av tid, men vet inte hur mycket det kommer bli sen. Men jag är glad för det som blir eftersom jag typ inte vågar rida ut på honom själv 🙄 hon rida ut på honom då och då och sen kör jag med promenader och träning på bana där i mellan :D Lasso sköter sig bra men är ju som ett ånglok i skogen :nailbiting: han tycker att det är så himla kul! Köpte ett kimblewick till honom men får det inte att passa bra, när det är lagom långt i mundelen så klämmer det mellan "skänklarna" upptill 🤔
Man kan manuellt böja till fästena (utåt) så att hästen får lite mer plats. Gör det lite i taget bara, så att det inte blir för mycket.

OBS! kräver verktyg, naturligtvis.

Båda hästarna omskodda. Trots enormt mycket lera och sunk i hagarna hade de fantastiska hovar. Ingen röta eller liknande.
Skönt när båda har så bra hovkvalitet.

Annat var det med herr Grå. Han hade usel hovkvalitet även om rötan inte var det överhängande problemet med dem.

Så kom den väntade julklappen.....hästarna började fälla den 25 december. Så skönt att veta att de fått tillräckligt med protein under oktober/november och att man räknat rätt även detta år.

Det kommer ju ändå ta minst till april innan all päls är borta, men nu är det ju ändå på väg mot våren.

För övrigt svettas pojkarna i stallet nu när det varit 7-10 plusgrader men de får stå ut. Det har blåst något otroligt så vi har inte kunnat ha dörrarna öppna. Det är ett kallstall men det betyder ju också att det blir samma temperatur inne som ute. Igår mitt på dagen var det faktiskt kallare i stallet än vad det var ute.

I morgon flyttar Lasso till sitt nya hem. Känns 100% rätt men beslutet satt långt inne, skulle gjort det här för längesen. Jag har hittat en ägare som passar honom bättre och en ponny som passar mig bättre. Känns så rätt och självklart nu när allt är bestämt.

mollyphlox

Trådstartare
I morgon flyttar Lasso till sitt nya hem. Känns 100% rätt men beslutet satt långt inne, skulle gjort det här för längesen. Jag har hittat en ägare som passar honom bättre och en ponny som passar mig bättre. Känns så rätt och självklart nu när allt är bestämt.
Svårt beslut att ta men vet precis den där känslan. Hoppas allt blir bra i nya hemmet för Lassos del och att det ska funka bra med din nya ponny!

Just nu

Hästfolk

Hästvård

• Ryggproblem, hur ska man tänka

Träning

Utrustning

• Laga trasig sadelbom

Hästavel

Tävlingsgrenar

Forumstatistik

Trådar
439 879