Fjordingtråd nr 3

mollyphlox

Trådstartare
Tar mig friheten att starta ny tråd då den gamla låstes. Har ingen aning om det är nr 3, men gissar mig till det.. :)

Själv har jag en halt häst för tillfället, fick ett sms av stallsägaren igår kväll att Tintin var halt på vänster fram. Antagligen har han busat för mycket med kompisarna i hagen och sträckt sig eller halkat. Lite lerigt och halt nu efter allt regn. Han lär ska ha varit rejält halt igår kväll men idag var han bättre, verkade ok i skritt men oren i trav. I övrigt nöjd och glad häst så jag hoppas det går över under helgen.

Typiskt att jag hade hunnit planera in med tränaren att vi skulle börja med Tintins tillridning/vidareskolning i helgen, vi får flytta fram det lite. Huvudsaken är ju att han blir bra!
 
Tack för trådstart! :) Tråkigt med hälta dock. Hoppas att det inte är något allvarligt!

Hösten börjar komma så smått även här, igår red vi ut i regnet och hoppade i vattenpölar. I övrigt inte mycket nytt, mest fokus på konditionsträning just nu.
 
Kul med ny tråd! Tror iofs inte att det är nr tre, jag har nog skrivit i åtminstone fem trådar, men titeln spelar ju inte så stor roll, så länge det handlar om fjordhästar. :D

Jag fortsätter stärka Ariel i galoppen, men just nu är hon inne i en period där hon vill vara ifred. Egentligen funkar hon bäst att rida tre dagar/vecka, men nu när Ricky rids in så blir det ofta fem dagar/vecka hon går, vilket märks på humöret...

Men hon får stå ut ett tag till, även om jag ridit ut själv på Ricky och det gått bra, så är det en fördel och trygghet att ha sällskap. Idag galopperade jag och Ricky i kort galopp för första gången (hans val) och det var väldigt jobbigt tyckte han, men riktigt trevlig känsla tyckte jag. :) Så det går framåt med inridningen.

Sedan har jag bestämt mig för att drömmar är till för att förverkligas nu, inte om tio år, så jag har så smått börjat leta efter ett sto att låna för avel. Kan ju inte betäcka Ariel igen (hur mycket jag än vill!), så då blir foderhäst en kompromiss. Krav är dock att hon ska vara rödblack, vilket förstås minskar chansen att jag hittar ett sto. Men jag ska iaf försöka!
 
Jag har hittat en fjording på annons som jag bara måste ha :o:nailbiting:

Hoppas ni passar ihop! :) Jag spontanscrollade igenom fjordavdelningen pa Hästnet häromsistens, och hittade en halvsyster till min som jag blev störtförälskad i. Har tyvärr inte den ringaste möjlighet att skaffa en till i dagsläget, i synnerhet inte att importera en. Sa jag försöker följa halvsystern pa hall istället. :)

I övrigt intet nytt. Fokus ligger just nu pa min sits; jag är sned och vind och sista träningen papekade min tränare att jag plötsligt börjat peka utat med tarna. :nailbiting: Sa nu sitter jag och tänker pa det hela tiden och hör min tränares röst i huvudet... Idag hade jag igang Endomondo-appen pa uteritten: lite över 12 km pa 1,5 h. Ganska mycket galopp. Märker en stor skillnad pa uthalligheten nu jämfört med för nagra manader sedan, och hur snabbt pulsen gar ner mellan galopperna. Kul!
 
Hoppas ni passar ihop! :) Jag spontanscrollade igenom fjordavdelningen pa Hästnet häromsistens, och hittade en halvsyster till min som jag blev störtförälskad i. Har tyvärr inte den ringaste möjlighet att skaffa en till i dagsläget, i synnerhet inte att importera en. Sa jag försöker följa halvsystern pa hall istället. :)

I övrigt intet nytt. Fokus ligger just nu pa min sits; jag är sned och vind och sista träningen papekade min tränare att jag plötsligt börjat peka utat med tarna. :nailbiting: Sa nu sitter jag och tänker pa det hela tiden och hör min tränares röst i huvudet... Idag hade jag igang Endomondo-appen pa uteritten: lite över 12 km pa 1,5 h. Ganska mycket galopp. Märker en stor skillnad pa uthalligheten nu jämfört med för nagra manader sedan, och hur snabbt pulsen gar ner mellan galopperna. Kul!
Jag har bara sett bilder på Hästnet ;) så funderar på om jag vågar köpa en unghäst
 
Jag har bara sett bilder på Hästnet ;) så funderar på om jag vågar köpa en unghäst

Nu är Alva min första unghäst (när jag köpte henne, alltsa) och nästa häst blir troligtvis ocksa en ung. Men jag tycker det är roligt att ha fatt forma själv, lära mig själv pa vägen. Med nästa häst gör jag dock nog mycket annorlunda.
 
Jag har bara sett bilder på Hästnet ;) så funderar på om jag vågar köpa en unghäst
Överlag tycker jag fjordingar är väldigt vettiga och trevliga redan som unghästar, så med lite hästvana och tillgång till hjälp av nån annan kunnig så tror jag nog att det går bra. Hur gammal är hästen du hittat? :)

Tintin var fyra år då jag köpte honom, tömkörd och inriden men inte mycket mer. Förstås vettigt hanterad hela tiden men hade inte sett mycket annat än gården där han var född. Min första unghäst och jag har inte direkt nån erfarenhet av unghästar sedan tidigare. Men jag har duktiga människor som jag delar stall med och personer som hjälper till då det behövs, så jag tycker det går bra. Man lär sig något hela tiden. Det går framåt hela tiden, inte snabbt men det får ta den tid det tar bara.
 
Överlag tycker jag fjordingar är väldigt vettiga och trevliga redan som unghästar, så med lite hästvana och tillgång till hjälp av nån annan kunnig så tror jag nog att det går bra. Hur gammal är hästen du hittat? :)

Tintin var fyra år då jag köpte honom, tömkörd och inriden men inte mycket mer. Förstås vettigt hanterad hela tiden men hade inte sett mycket annat än gården där han var född. Min första unghäst och jag har inte direkt nån erfarenhet av unghästar sedan tidigare. Men jag har duktiga människor som jag delar stall med och personer som hjälper till då det behövs, så jag tycker det går bra. Man lär sig något hela tiden. Det går framåt hela tiden, inte snabbt men det får ta den tid det tar bara.
Det är en två åring. Har haft fjording i många år, som jag i princip kan göra vad som göra vad som helst med.
 
Kul med ny tråd! Tror iofs inte att det är nr tre, jag har nog skrivit i åtminstone fem trådar, men titeln spelar ju inte så stor roll, så länge det handlar om fjordhästar. :D

Jag fortsätter stärka Ariel i galoppen, men just nu är hon inne i en period där hon vill vara ifred. Egentligen funkar hon bäst att rida tre dagar/vecka, men nu när Ricky rids in så blir det ofta fem dagar/vecka hon går, vilket märks på humöret...

Men hon får stå ut ett tag till, även om jag ridit ut själv på Ricky och det gått bra, så är det en fördel och trygghet att ha sällskap. Idag galopperade jag och Ricky i kort galopp för första gången (hans val) och det var väldigt jobbigt tyckte han, men riktigt trevlig känsla tyckte jag. :) Så det går framåt med inridningen.

Sedan har jag bestämt mig för att drömmar är till för att förverkligas nu, inte om tio år, så jag har så smått börjat leta efter ett sto att låna för avel. Kan ju inte betäcka Ariel igen (hur mycket jag än vill!), så då blir foderhäst en kompromiss. Krav är dock att hon ska vara rödblack, vilket förstås minskar chansen att jag hittar ett sto. Men jag ska iaf försöka!

lite sent på året för att betäcka, dock.
PM.
 
Eftersom det blivit lite ändringar i den planerade tävlingen om en vecka, där både dressyren och hoppningen blivit strukna pga väldigt få anmälningar (inget stort intresse från fjord-folket för unghästchampionat, tyvärr), så har jag ändrat mina planer.
Från att vara tävlingsledare för dressyren, har jag bytt till att anmäla två hästar i dressyr- och precisionskörning.
En LB bed B (Reggie ska få prova) och en LB bed A (Yngve).
Från att vara banfunktionär i hoppningen till två hästar anmälda i Bruksridningen (Jenta med hopp om att bli klar med kval till nästa års SM; Reggie med förhoppning om gott uppförande och helst utan u i delmoment och därmed kval till femårsklassen nästa år om det blir någon sådan).

Alltså en massa tävling i stället för en massa funktionärande.
 
Tintin är ohalt och vi har börjat på lite försiktigt med tillridningen/vidareskolningen. Min kompis som tränar oss har ridit Tintin och tyckte han kändes jättefin och trevlig, så det blev en perfekt start. Ska hoppas det håller i sig :)

Men det är så lerigt att jag blir helt deppig :cry: vi har haft kyligt och regnigt hela sommaren, och det fortsätter bara att regna. Hagarna ser ut som de brukar göra i november strax innan det fryser på! Tintin gillar inte lera och är less. Hjälper inte med stor lösdrift på flera hektar i det här vädret.. Ska hoppas regnet lugnar sig så hagarna hinner torka upp lite. Så småningom ska vi ändra om i hagarna inför vintern och då blir det förhoppningsvis också bättre.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
27 912
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 875
Hundhälsa Min gamle Lapske har tårna på framtassarna hoppat ur led på till och från i olika situationer under ca 3 års tid, han är idag 9 år. Det...
2
Svar
27
· Visningar
6 293
Senast: Disen
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 491
Senast: squarepants
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp