Flatcoated retriever 💙

L

LiviaFilippa

Hej! Nu Ă€r det sĂ„hĂ€r att jag ska fĂ„ en hund valp som Ă€r en flat coated retriever 💙 Och han kommer flytta hem till oss i helgen sĂ„ jag försöker för bereda mig sĂ„mycket jag kan!
Men jag har inte sÄ jÀtte mycket vana av flat coated retriever men har mycket vana med golden retriever iallafall och dom Àr ju samma sorts hund iallafall.
Men det skulle vara kul att veta om nÄn hÀr har flat coated retriever eller har haft! Och vad ni gör med den och sÄ?
Och om ni har sele till en flat coated retriever har ni nÄt tips vilka som Àr bra dÄ?
UngefÀr hur fort vÀxer dom om det gÄr att sÀga? Tillexempel om man ska köpa ett regntÀcke till en valp hur fort kommer den vÀxa ur det dÄ? Eller nÀr kan man köpa lite finare saker som halsband sele och sÄnt och den kan ha det ett tag?
Vad tycker ni Àr det mest viktigaste att trÀna i början? Och tycker ni att flat coated retriever Àr lÀtt lÀrda eller lite mera svÄra?
Vad tycker ni Àr det bÀsta med dom och det sÀmsta?
Det skulle vara kul att bara veta alltmöjligt vad ni tycker om dom! ❀
 
Flattar Àr enligt min mening den bÀsta hundrasen som finns.:love:

Mina har haft vÀldig tydlig av/pÄ knapp. Dvs de Àr inte glada och intensiva hela tiden utan kan slappna av rejÀlt. I alla fall kunde ina det.

Eftersom de gillar mÀnniskor sÄ Àr de ocksÄ oftast lÀttlÀrda eftersom de vill sÄ vÀl.

en uppfödare förklarade för lÀnge sen att en golden surar, medan en flatt ber om ursÀkt och vill vara till lags. Min första flat hatade att bada. Han trodde det var ett straff, sÄ efterÄt försökte han be om ursÀkt sÄ mycket han kunde och fjÀskade omÄttligt.

Som allmÀnt rÄd sÄ tycker jag inte att man ska köpa sÄ mycket i början. Valpar vÀxer och det Àr onödigt att lÀgga ut pengar pÄ saker man bara kan anvÀnda en tid.
 
Grattis till valp! :love: DÄ kan du hoppa in i valptrÄden sen om du vill. :)

Jag vÀntar tills de Àr nÀstan 1 Är innan jag köper nÄgot finare halsband/sele, dels ska de vÀxa nÄgot sÄ nÀrt klart och sen sÄ Àr unga hundar snabba pÄ att tugga bÄde hÀr och dÀr.
Likadant med sele nÀr de Àr smÄ, de Àr smÄ och söta och sen helt plötsligt Àr de unghundar som har vÀxt ur det mesta. Jag hade vÀntat med regntÀcke och liknande till senhösten/ vintern. Nu över sommaren kommer det inte behövas och sÄ slipper du köpa olika storlekar bara för att de vÀxer sÄ mycket.

DÀremot lite olika hundgodis för att ta reda pÄ vad han tycker om bÀst, nÄgra ben nÀr det kliar i tÀnderna, lite olika leksaker, kanske ett schampo och en borste?

Första tiden Àr det bra om han lÀr sig att nÀr han hÄller sig nÀra dig sÄ hittar han torrfoder/ godis pÄ marken och att kunna bli klappad och kollade över hela kroppen.
 

Liknande trÄdar

L
HundtrĂ€ning Som nog endel vet sĂ„ har jag ej flatcoated retriever som Ă€r ett Ă„r och vĂ€rldens bĂ€sta och mest under bara hund 💙 Han Ă€r vĂ€ldigt lĂ€tt...
2
Svar
21
· Visningar
1 230
Senast: LiviaFilippa
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag vet egentligen vilken ras som jag skulle ha om jag skulle ha en egen hund och det Àr golden retriever. Men tycker ÀndÄ att det...
Svar
19
· Visningar
1 769
Senast: yamyam
·
L
  • LĂ„st
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 trÄden att nÄgra har vizslor men jag tÀnkte att det kanske Àr bÀttre att göra en egen trÄd motför att frÄga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 606
Senast: Fetaost
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag brukar inte skriva sÄ jÀtte mycket om min valp hÀr för att jag har fÄtt sÄ mycket neggativa svar och kritik och massa pÄ pekanden om...
2
Svar
36
· Visningar
2 425
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp