Bukefalos 28 år!

Flaxande skänklar :(

ohpus1

Trådstartare
Snälla hjälp mig !!

Har ett problem, iaf som jag tar upp nu ;)
Det är min sits, o då speciellt underskänkeln..Den lixom flaxar när jag rider lätt..Tar nog "spjärn, i stigbygeln för att sas "komma upp" i lättridningen..Vet ju att dettta är fel men får inte ordning på hur jag ska göra..Ridit för massor instruktörer men de har bara påpekat fele,t inte berättat/förklarat hur jag ska göra istället :(

Sitter overlag riktigt dåligt...svankrygg ( som jag iofs inte kan göra mkt åt då min rygg är så..),o ska jag få ner hälen spänner jag hela benet o blir låst o tån pekar utåt...:cry:
Tror det mesta är för att min första ridlärare bara månade om att man knep m knäna..

Usch, vad rörigt det blev..hoppas nån förstår iaf ;)
 
Sv: Flaxande skänklar :(

Passar sadeln både dig och hästen? Trivs du i den? Underskänklarna ska inte forceras till "rätt" placering utan ska hamna där automatiskt genom en avslappnad stabil sits.

Om du har möjlighet att bli longerad (inspänd) är det den absolut bästa sitsträningen. Dra upp benen och sjunk ner så djupt som du kan. Du ska alltså inte svanka, gör du det får du redan en spänd sits. Släpp greppet med knäna och pressa inte ner hälen utan fokusera på att slappna av. :)
 
Sv: Flaxande skänklar :(

Någonting som är väldigt nyttigt att tänka sig när man ska rida lätt är att man inte ska vinkla knäna för att sätta sig och ställa sig, utan att det är med höften man rider lätt. Det är den som ska röra sig, lyfta överkroppen och öppna och sluta sig, inte knäna. När du börjar rida lätt med höften så kommer dina knän inte att bli lika låsta och sin underskänkel kommer inte att bli lika forcerad.
 
Sv: Flaxande skänklar :(

Spinner vidare på det Praefatio skrev:

Om du istället för att tänka "upp-ner-upp-ner" tänker "framåt-bakåt-framåt-bakåt" så blir det dels lättare att rida lätt med höfterna som Praefatio beskriver och dels blir ens inverkan på hästen oftast bättre överlag (så upplever jag det i alla fall) :)
 
Sv: Flaxande skänklar :(

Det är min sits, o då speciellt underskänkeln..Den lixom flaxar när jag rider lätt..Tar nog "spjärn, i stigbygeln för att sas "komma upp" i lättridningen..

Det låter som att du rider med för långa stigläder?

Sitter overlag riktigt dåligt...svankrygg ( som jag iofs inte kan göra mkt åt då min rygg är så..),o ska jag få ner hälen spänner jag hela benet o blir låst o tån pekar utåt...

Hälen ska visserligen naturligt trampas ned, men bara lite i en dressyrsadel. Mer i en hoppsadel. Om du måste kämpa för att få ned den har jag två felsökningar: för långa stigläder alternativt är stigläderkrampan felplacerad för att passa din kropp.

Tror det mesta är för att min första ridlärare bara månade om att man knep m knäna..

Trist att bli fel-lärd, men det har nog hänt oss alla. Att knipa med knäna är ett stort fel i min värld. Sluta om, absolut, men aldrig knipa.
 
Sv: Flaxande skänklar :(

Någonting som är väldigt nyttigt att tänka sig när man ska rida lätt är att man inte ska vinkla knäna för att sätta sig och ställa sig, utan att det är med höften man rider lätt. Det är den som ska röra sig, lyfta överkroppen och öppna och sluta sig, inte knäna. När du börjar rida lätt med höften så kommer dina knän inte att bli lika låsta och sin underskänkel kommer inte att bli lika forcerad.

Precis så! Rid lätt med höfterna, knäna ska du inte behöva tänka på, då ligger automatiskt skänkeln mer stilla:)
 
Sv: Flaxande skänklar :(

Jag tror inte du har för långa läder, men däremot för spänd?
Så här tänker jag /har jag fått lära mig under sits lektioner:
sitt i skritt, så långt fram i sadeln som du kan så du böjer in "svansen" lite under dig, så som man gör i yoga/pilates om du provat det.(obs det är mer en känsla än att du sitter så).
Tänk på att sitta med kroppen upprätt, för många blir det till en början att det känns som man lutar överdrvet bakåt. Bak med axlar sträck mjukt upp ryggen o nacken, du ska sitta tungt på dina sittben, med flexande stöd för varje fot i stigbyglarna.

du ska i varje steg hästen tar, känna att du får stöd i varje stigbygel, knäna loss o avslappnade, naturligt kommer foten att bli rak alternativt med tån lite upp.
Du sitter o med varje sittben gungar du med i hästens rörelse, så att du får känslan att dina höfter "cyklar"först fram när de är nere i rörelsen sedan runt uppåt, du cyklar baklänges kan man säga med vardera höft när du följer hästens rörelse. Det är den här rörelsen som får hästen att gå framåt. Om du skulle cykla framlänges, åt andra hållet, blir hästen seg o tror att du vill bromsa.

När du går över i trav sitt de första stegen så du känner hästens rörelser, tänk lika som ovan, slappna av utan att falla ihop..

Du känner naturligt efter ett tag när hästen puffar upp dig o då följer du puffen uppåt o framåt med bäckenet, fortfarande med stöd i stigbyglarna med vardera fot, de ska vara frikopplade från varandra.
Så fort du har rest dig lite, lite ska du sätta dig igen o vänta på nästa puff. Lättridning är ofta forcerad o spänd vilket gör hästen spänd vilket gör ryttaren spändare.

Prova, det gör under för sitsen att "bara" skritta runt o känna o se vilken inverkan det har på hästen. När du ska svänga/böja hästen tänker du att du ska länga innerbenet, o tittar inåt mitten på den tänkta volten, var noga med att fortfarande sitta rakt över hästen, det är bara sittbenet som ska belastas lite mer, hästen följer din tyngdpunkt, det är grunden i all ridning, du ska inte vika dig i midjan.
Hoppas det funkar!!
,
 
Sv: Flaxande skänklar :(

Försök att inte ställa dig upp i stigbyglarna utan låta hästens steg resa dig upp, om du förstår vad jag menar? Samt att sitta så länge som möjligt i steget, och resa dig bara minimalt ur sadeln.
Jag känner igen din beskrivning för jag blir lite likadan när jag spänner mig och rider lätt "forcerat". Om jag istället slappnar av och gör som ovan blir hela sitsen och ridningen bättre!

Sen en liten tanke om din svankning, jag har fått rådet att tänka "naveln in mot ryggraden", det hjälper i alla fall för min del!
 
Sv: Flaxande skänklar :(

En liten film när jag rider lätt (har lite för korta läder egentligen för att rida i dressyrsadel, men det har sina anledningar):http://www.youtube.com/watch?v=MefX48ZlehI

Tänk på att du ska hålla om med skänkeln utan att spänna dig. Följ hästen rörelse och spänn inte rumpan.
 
Sv: Flaxande skänklar :(

Jag brukar tänka att vi dansar och det är hästen som för och du följer, inget upp och nertänk utan bara följa i takten.
 
Sv: Flaxande skänklar :(

Jag hade precis samma problem för ett år sedan, höger skänkel flaxade fram å tillbaka, jag tappade stigbygeln å balansen men vänster skänkel låg "limmad" i rätt läge.

Därefter red jag en lektion i centrerad ridning och helt plötsligt var det som om "polletten" trillade ner och även höger skänkel hamnade rätt. Du skriver att du trycker ner hälen och det var precis det jag gjorde oxå. Jag fick tidigare lära mig att stigbygeln skulle vara längst ut på foten och sedan ner med hälen vilket skapar spänningar i hela benet när man strävar efter att hålla benet/hälen sträckt. Försök att flytta stigbygeln längre in på foten så att du har stigbygeln under fotens kraftigaste del och inte längst ut på tårna samtidigt som du vinklar upp hälen så du får mer en horisontell linje med foten. Min instruktör gav mig sedan rådet att tänka på att "varje gång jag ställde mig och red lätt skulle försöka visa fotsulan mot instruktören".

Efter den lektionen har jag aldrigt haft problem m fladdrande skänklar :laugh:
 
Sv: Flaxande skänklar :(

Dom som är riktigt grymma tänker tvärtom ; ) (då tänker jag mig ex. Brink på en unghäst) Dom hjälper hästen att hitta takten.
 
Sv: Flaxande skänklar :(

Dom som är riktigt grymma tänker tvärtom ; ) (då tänker jag mig ex. Brink på en unghäst) Dom hjälper hästen att hitta takten.

Nu är jag inte på Brink-nivå utan i skogen på mjuka fina skogsvägar där rötterna kan ställa till det. Då är jag glad att hästen för. Och min är 22 år.:D
 
Sv: Flaxande skänklar :(

Jag är inte alls grym (;)) men använder min lättridning för att reglera tempot. Rider lätt så fort jag vill att hästen ska gå, vilket fungerar bra :)
 
Sv: Flaxande skänklar :(

Det gör det = ) jag tror inte man behöver vara så grym så Brink för att reglera takten, men om jag inte skrivit det hade det väl blivit uppror att det är minsan inte alla som kan...? : P
 
Sv: Flaxande skänklar :(

Då förstår jag :p och det hade väl säkert varit någon som reagerat, som du säger. :D
 
Sv: Flaxande skänklar :(

Ett litet knep kan vara att träna på att rida lätt barbacka, för att komma ifrån att ta allt stöd i stigbygeln och börja använda höfterna istället :)
 
Sv: Flaxande skänklar :(

Snälla hjälp mig !!

Har ett problem, iaf som jag tar upp nu ;)
Det är min sits, o då speciellt underskänkeln..Den lixom flaxar när jag rider lätt..Tar nog "spjärn, i stigbygeln för att sas "komma upp" i lättridningen..Vet ju att dettta är fel men får inte ordning på hur jag ska göra..Ridit för massor instruktörer men de har bara påpekat fele,t inte berättat/förklarat hur jag ska göra istället :(

Sitter overlag riktigt dåligt...svankrygg ( som jag iofs inte kan göra mkt åt då min rygg är så..),o ska jag få ner hälen spänner jag hela benet o blir låst o tån pekar utåt...:cry:
Tror det mesta är för att min första ridlärare bara månade om att man knep m knäna..

Usch, vad rörigt det blev..hoppas nån förstår iaf ;)

Samma problem! Men det konstiga ar att det beror valdigt mycket pa hasten och pa sadeln jag rider. pa en del hastar ser jag ut som en trasdocka. pa andra med en sadel som passar bade mig och hasten sitter jag perfekt.

om du har en egen hast, forsok att investera i en bra sadel som passar hasten OCH dig!

lycka till!
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 467
Senast: Ananazen
·
Ridning Jag måste ta tag i mina skänklar. I alla år, i alla typer av sadlar, har mina skänklar (och sedermera fötter) pekat utåt från hästen...
2
Svar
20
· Visningar
2 602
Senast: skiesabove
·
Ekonomi & Juridik Hej alla bukisar! Nu måste jag fråga om råd då jag inte vet vad jag ska göra. Det är så här att jag fick hem mitt halvblodsto förra året...
2
Svar
39
· Visningar
5 767
Senast: pews1972
·
D
Ridning Hejsan :) Jag undrar varför det är så viktigt (enligt många) att tårna pekar framåt? Jag förstår inte, för några år sen var det viktigt...
2
Svar
24
· Visningar
5 713
Senast: monell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp