Bukefalos 28 år!

VARFÖR ska tårna peka framåt?

Sv: VARFÖR ska tårna peka framåt?

kl

Tänker som så att det kanske inte är helt självklart att alla kan få tårna att peka rakt fram när man sitter korrekt.
Alla har ju inte ens tårna rakt fram när man står/går.
Ser dagligen vissa som ha fötterna som en anka (utåttåad) eller andra med "hemlängtan" (inåttåad).

Så om fötterna vid en övrigt korrekt sits hamnar vid ca fem i/fem över 12 är det väl inte hela världen.
 
Sv: VARFÖR ska tårna peka framåt?

Jag förstår inte, för några år sen var det viktigt att trampa ner hälarna, men det har vi tydligen kommit ifrån och nått nytt shit har kommit in? Att tårna ska peka framåt istället för lite utåt i stigbygeln, men då kan man ju inte trampa ner hälen ordentligt?

Sedan jag började rida har det varit så, så särskilt nytt tycker jag inte att det är.. Tårna framåt och hälarna neråt. Att det försämrar din ridning kan ju bero på att du inte är van vid att rida på det sättet. Känn efter, du ska ju absolut inte ha ont av att ha tårna framåt. Tänk bara på att det är kanske inte alla gånger dom menar att tårna ska vara spikrakt framåt, ibland kan det räcka med att dom pekar mer framåt än utåt!
 
Sv: VARFÖR ska tårna peka framåt?

Alltså, nu har jag testat igen. Jag ställde mig upp i sadeln och så som jag står när jag går/står på marken. Men det är fysiskt omöjligt för mig att stå med foten framåt och in mot sadeln? Även i trav och galopp blir jag jätte ostadig när jag har benet så. Och eftersom jag knappt kan lägga/trycka benet mot min hästs mage utan att hon sticker gör det ännu jobbare. För om jag ska ha tårna framåt måste jag trycka in knäna och benet i sadeln för att det ska bli lite stadigare. Fast det gör fortfarande ont i foten. Det är ingenting som jag kan vänja mig vid eller att det kommer av sig självt,för hela tiden tänker jag på att ha tårna framåt och det förstör min sits och ridning..

På ridskolan här har dom aldrig nämnt att tårna ska vara framåt, bara att hälen så trampas ner ovanligt mycket.
 
Sv: VARFÖR ska tårna peka framåt?

Nästa gång du rider, när du suttit upp (hästen ska fortfarande stå stilla), så tar du tag i låret, lyft upp det, vinkla om det så att den bredaste delen (insidan) av låret ligger an mot sadeln. Hela låret! Knäet och underskänkeln ska också ligga an. Då ska du se att dina tår pekar rakt fram utan att det gör ont :D

I början känns det konstigt/obekvämt om man inte är van i det, men man vänjer sig sedan och det kommer göra stor skillnad. :)

Tillägg: Tänk att du liksom drar bak allt fett :rofl:
 
Sv: VARFÖR ska tårna peka framåt?

Det ska inte vara ansträngande för foten/leden, du ska vara avslappnad i fotleden för att kunna vara avslappnad i resten av benen. Du ska inte spänna foten/leden när du rider oavsett om tårna pekar framåt eller bakåt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 386
Senast: __sofia__
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 611
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 993
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 149

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Återkommande uvi

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp