Fler djurparker serverar hästkött

Sv: Fler djurparker serverar hästkött

Jag har fått läsa en massa kommentarer om att MÄNNISKAN är en allätare.. Herregud.. Handlade inte nyss tråden om att LEJON äter hästkött?
Jag själv tycker att det är hemskt att djurparken ens vill ta emot hästkött och matar deras lejon med. Jag personligen tycker att det också är hemskt att människan äter detta. (Nu drog jag också upp människan med det var nog för att den redan fanns i övriga inlägg ;) ) Jag skulle aldrig ens vilja tänka tanken att ens smaka på hästkött men somsagt så är det där en smaksak.. Alla tycker olika! :)

Fast, vad är det för fel med att lejon får hästkött? Är det abra just att de äter häst som är hemskt, eller är det kött i allmänhet?

Kanske skulle vi göra alla rovdjur till veganer :grin:
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

Vet du om man kan göra så på andra djurparker också?

Jag vet de som kört sina hästar till Orsa Björnpark här i Dalarna. Vet inte om de slaktar utan jag har bara hört de som kört dit sin häst efter slakt för att bli av med kroppen.
Hade också väldigt svårt att smälta att folk gör så och vet inte om jag skulle kunna göra det med mina egna hästar.
Däremot har jag inte längre några åsikter om de som väljer att köra dit sina hästar. Död häst är död häst. Det viktiga är att hästen får ett värdigt slut genom att själva avlivningen går riktigt till. Det som händer därefter är inget som hästen drabbas av och det är väl det som är viktigast.
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

Läs innehållsförteckningen på ett flertal olika korvar så ser du att det står hästkött..
Min favorit heter faktiskt just Hästkorv och är lokalt tillverkad här i Värmland.. :D

Gustafs korv?
Mkt kort historia:
Redan vid 1900-talets början smakade kullor och masar i Tunabygden på rökt Gustafskorv. Då och under krigsåren fanns det som mest i Dalarna ca 2,000 hästar i dagligt arbete.

Idag.

Gustafskorv AB tvingas importera kött för att hålla produktionen i gång. Uttjänta hästar från rancher i Texas slaktas och blir till råvara för den välkända korven.
- Vi har inte haft något val. Vi har fått ändra produktionen eller låsa helt, säger Anders Bertilsson, delägare i Gustafskorv AB.


Källa: Dalarnas Tidningar

Såhär går det till i texas




Jag tycker det är hemskt, därför kommer min häst och alla andra hästar jag kommer ha i resten av mitt liv gå till livsmedel/rovdjursföda.

För mig är alla hästar lika värda, därför kommer jag aldrig skriva i mina hästars pass att de inte får användas inom livsmedel och kommer fortsätta informera mina veterinärer om det.


Jag tycker det är jätte bra att man kan lämna sin häst till djurparkerna. Jag jobbar som slaktare och vi skickar kött ut till kusten till rovfåglarna där.
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

Bra att hästkropparna kommer till nytta. Kolmården sederar ju hästarna innan de bultas och allt går lugnt och fint till väga. Man får ju även vara med om man vill och orkar. Annat är det i kina där får turisterna åka in till lejonen i lastbil och se på när dom matas med levande kalvar och hästar mm som släpps ut till lejonen inför puplik. Pupliken skriker av glädje och klappar händerna när de förvirrade stackars djuren släpps ut och slits i stycken levande av en hoper lejon/tigrer. Helt jävla sjukt, man skäms för att vara av människosläktet när man ser sånt.:confused:
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

Jaha och vad innehåller det??? Ser du skillnad på häst,ko,gris mm???

Italien har som tradition att äta hästkött, Kina att äta levande flådd katt och hund. Mac Donalds är en av Sveriges största "matkedjor" för feta personer som gluffsar i sig bukfylla.. Och jag kan lova dig.. Hamburgare i alla lägen innehåller kött.
Ja du, svensk skinka får inte kallas skinka om det inte är skinka (dvs gris), Mc donalds har endast nötkött i sina hamburgare, nötköttet importeras från tyskland. Hästkött är magrare än både gris och nöt vilket inte lämpar sig till köttfärs som man gör hamburgare av. Och ja, jag läser också innehållsförteckning, och skulle jag vilja äta hästkött så skulle jag göra det, dock köper jag bara svenskt kött från ett svenskt företag som jag vet packar rätt. Jo, det vet jag eftersom jag följt djuren från slaktbilen till färdigt styckat kött. Man får vara hur misstänksam man vill när det gäller köttindustrin i Sverige, men jag har tagit del av den industrin och har gjort mitt val för vilka köttproducenter jag litar på. Om någon annan är tvärsäker på att alla fuskar till höger och vänster så är det den personens bekymmer. Och visst, kött är kött, men kött smakar olika beroende på vilket djur det kommer ifrån, och skulle jag känna skillnad på en hästfilé, oxfilé och fläskfilé, ja det skulle jag. Jag förstår inte varför du så aggressivt hoppar på mig, med tanke på att jag talade om precis samma som du egentligen, att Sverige inte har som tradition att äta hästkött som man däremot har i vissa andra länder...
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

Finner ingen film.

Jag skulle med glädje skänka min häst till djurparker eller om det vore tillåtet vildsvin etc.

Äter med god aptit hästkött. Tillagat finner jag ingen skillnad mot älg eller nöt. Magert och gott! Och hamburgarna blir jättefina på hästfärs. Har inget problem med att det är magert kött. Det finns ju grädde!
 
Senast ändrad:
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

Tycker heller inte det är fel att utfodra dom med hästkött! Som många andra säger, skickar man dom till slakt ändå så är det väl jättebra att dom slipper alla plågsamma transporter som tar tid osv.
Sedan så ger dom oftast inte djuren bitar av köttet så man kan se vad det är.
Fast de händer för jag var på en djurpark o praktisera o då lade vi in trafikdödade rådjur o en kalv till vargarna. Publiken kunde förstås inte se det.
 
Senast ändrad:
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

Människan är ett rovdjur. Vi har ögonen nära varandra för att kunna bedöma avstånd till vårt offer. jämför hur människans ögon är placerade jämfört med ugglor och katter t ex. Och varför jagar vi och äter kött?

Människan är inget rovdjur! Vi är i grund och botten allätare.
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

Det är personer som resonerar som du som bidrar till dessa hemska slakttransporter till bl.a Italien. Vill inte du som alla andra här att när den dagen kommer så ska det ske med ett värdigt avslut och gärna så som många människor i dag resonerar att kan man "donera" sina organ för en annan individs välbefinnande så har man oxå efter sin död bidragit till liv.

Envisas du kan jag lägga upp länkar här på dessa hemska transporter så att du kommer ett steg närmare verkligheten.

Hur fasen resonerar du???

Fast nu tycker jag att du är orättvis! Bara för att en person inte vill låta sin häst bli lejonmat efter dess död, så innebär det ju inte på något sätt att personen ifråga kommer att skicka sin häst till Italien i stället! Eller på något annat sätt är för de transporterna.

Men hästar är som sagt till största delen husdjur här i Sverige, d.v.s. vi föder inte upp dem för köttets skull, så det är väl inte särskilt konstigt om många (ffa. unga) finner tanken på att hästen ska bli uppäten som ganska otäck. Liksom att vi normalt sett inte vill äta våra övriga husdjur (hundar, katter, marsvin etc.)

Det är förstås inget fel på att försöka förklara hur det går till när en häst blir mat, för att visa att det kanske inte är så otäckt som det låter trots allt, men du bör se över din attityd lite. För på det här sättet lär du varken hjälpa någon häst undan en slakttransport till Italien eller omvända folks syn på det otäcka i att hästar går till matproduktion!
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

Har redan "donerat" till Kolmården och kommer göra det igen när tiden är inne.
/T

Hur kommer man i kontakt med dom och hur går det till?:confused:
Har ett sto som börjar bli gmmal och skröpplig och jag har sån ångest över den dagen jag ska ta bort henne...:cry:
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

Människan är inget rovdjur! Vi är i grund och botten allätare.
Att man är omnivor (allätare) betyder inte att man inte är ett rovdjur. Vi har jagat vår föda för att få mat vilket gör oss till rovdjur. Sedan att vi äter annan föda också hör inte dit.
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

Till marialof eller någon annan som vet:

Hur går det till sedan? Efter själva avlivningen alltså? Lägger man in hela hästen som den är till djuren, eller gör man något innan? Typ styckar eller "portionerar" upp den?

Nyfiken....
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

Ja, det är ju så man måste försöka tänka.

Och hellre att man kan bidra till att hjälpa ett annat djur faktiskt. Även om tanken känns ovan och lite skrämmande.

Jag var på studiebesök med min klass när jag gick på gymnasiet. Då låg det två dödar hästar där som lejonen skulle matas med, kändes rätt otäckt just då...

Men jag tycker all heder åt hästägare som väljer att låta sin häst bli en del av det naturliga kretsloppet.

Jag måste få fråga, vilken skola gick du i?
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

Att man är omnivor (allätare) betyder inte att man inte är ett rovdjur. Vi har jagat vår föda för att få mat vilket gör oss till rovdjur. Sedan att vi äter annan föda också hör inte dit.

Det beror väl i och för sig på hur man definierar 'rovdjur'. Systematiskt sett är människan inget rovdjur eftersom vi som sagt är omnivorer (och inte karnivorer).
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

Till marialof eller någon annan som vet:

Hur går det till sedan? Efter själva avlivningen alltså? Lägger man in hela hästen som den är till djuren, eller gör man något innan? Typ styckar eller "portionerar" upp den?

Nyfiken....





De grovstyckar kroppen och tar ut alla inälvor och om köttet inte behövs direkt...villket det oftast gör.. fryses det in. Det var två bra reportage på nt.se ta en koll på dem!

http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=381184

http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=3811869
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ridsporten från Hongkong direktsänds i SVT från alla de stora klasserna...
Svar
0
· Visningar
730
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Hos ryttarfamiljen Simpson i Kalifornien står Karlsson på Taket på holländska i bokhyllan och Carlsson vom Dach i stallet...
Svar
0
· Visningar
789
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Basen i en bra foderstat är som alla känner till ett bra grovfoder. Ett bekymmer med högpresterande hästar är att de ibland...
Svar
1
· Visningar
830
Senast: Ylva86
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Körsporten fick sju svenska mästare efter att söndagens precisionskörning mellan portar avslutat årets mästerskap...
Svar
0
· Visningar
985
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp