Fler djurparker serverar hästkött

Sv: Fler djurparker serverar hästkött

*Delvis KL*

Tycker ni kanske ska tänka lite på att det är väldigt känsliga saker ni diskuterar och det finns inga rätt eller fel sätt att tänka (bortsett då från rent plågsamma saker som transporter till Italien). Vissa kanske är väldigt känsliga för vad som händer med kroppen efteråt, då behöver ni väl inte försöka "övertyga" dem till nåt? :crazy:

För att kommentera artikeln tycker jag bara det var en lite taskigt vald rubrik. "Fler djurparker serverar hästkött" låter som man kan köpa det i restaurangen. Vilket man iofs kanske kan, men det är ju inte det artikeln handlar om ;)
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

*knapplån*

jag skulle nog aldrig kunna låta mina hästar bli lejonmat :( jag vill inte att de ska ätas upp av varken djur eller människor.
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

Vill inte att någon ska äta upp min häst, ingen människa eller djur.

Det är helt okej att du känner så. Detta är känsliga saker, när våra älsklingar ska vandra vidare.

Alla måste få göra det som känns bäst. Dock tycker jag att slakttransporter till andra länder är vidriga.
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

andra får gärna göra det men jag tänker inte göra det lika lite som jag skulle slänga in en död släkting till lejonen.
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

*KL*

Jättebra för alla parter. Bodde jag närmare Kolmården skulle jag lätt köra dit mina när den dagen kom. Tycker det är bra att hästarna kan ingår i "det naturliga kretsloppet" när de är döda, så slipper ett annat djur dö bara för syftet att bli mat!

(Jag skulle gärna lägga mig själv på komposten också när jag dött för den goda sakens skull :))
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

Oj, vad läskigt att ge sin häst till ett gäng lejon. Hmm, vet inte riktigt hur det skulle vara. Fast de är ju klart har de redan somnat in så är de ju inte där längre. Men känns ändå lite konsigt.
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

*KL*

Var för är det så mycket hemskare att en människa äter upp hästen än att lejon gör det? Många gånger hör man att MIN häst skall aldrig bli människomat, men att ge samma häst till lejonen på Kolmården är helt OK, tom naturligt och en bra lösning.

Var ligger skillnaden, rovdjur ( människa) som rovdjur (lejon) eller???

För min egen del är det helt naturligt att hästen bli människoföda den dag det är dags, om köttet är tjänligt osv osv. Ser ingen annledning till att ex. gräva ner dom istället när dom kan bli mat. I dagsläget är det så att det importeras hästkött till Sverige vilket jag tycker känns obehagligt, med tanke på slakttransporter i Europa osv.

Så varför är det så känsligt att människor äter hästkött?
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

Ja jag vet faktiskt inte, men det är nog bara för att man är så nära dem. Jag skulle ju inte tänka mig att käka en hund eller katt. Känns konstigt att käka något som man umgås så mycket med. Det är nog största anledningen. Hade jag samma umgånge med kossor/grisar så skulle det nog kännas lika konstigt.
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

*Delvis KL*

Tycker ni kanske ska tänka lite på att det är väldigt känsliga saker ni diskuterar och det finns inga rätt eller fel sätt att tänka (bortsett då från rent plågsamma saker som transporter till Italien). Vissa kanske är väldigt känsliga för vad som händer med kroppen efteråt, då behöver ni väl inte försöka "övertyga" dem till nåt? :crazy:

För att kommentera artikeln tycker jag bara det var en lite taskigt vald rubrik. "Fler djurparker serverar hästkött" låter som man kan köpa det i restaurangen. Vilket man iofs kanske kan, men det är ju inte det artikeln handlar om ;)


Visst är det känsligt ämne, definitivt, men samtidigt ett INTRESSANT ämne, då det står till som det gör med dessa hemska transporter ner till bl a Italien..

Man skall dock inte tro eller anta att ALLA transporter är lika illa!!


Detta är ett ämne som skulle kunna diskuteras i det oändliga.

Det handlat inte om att försöka övertyga någon till något alls.

Så tolkar inte jag inläggen i tråden.
Men det finns de som faktiskt tar riktigt illa upp.
MEN!!
Då är det bara att sluta läsa och lämna tråden.

MVH Mie.
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

Jag kan mycket väl lämna pållan till rovdjuren och jag äter hellre våra lamm som är födda hemma på gården än köper sönderstressad gris/häst/nöt på ICA.
Jag kan tänka mig att donera mig själv till vetenskaplig forskning, för jag skiter blankt i vad som händer med mig när jag trillar av "pinn" och efter det kan de kasta mig på komposten.
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

Fast man får ju faktiskt acceptera att en del inte gillar tanken på att ens häst ska bli lejonmat. Sen kan man även ifrågasätta varför man egentligen har djur i bur, dvs lejon i detta fall. Hur man än vrider och vänder på det så finns det många sidor.
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

Nu är ju människan inte ett rovdjur presis, så den jämförelsen går inte. Mat kan man få på andra sätt, men tyvärr utfodrar vi tydligen våra köttdjur med detta.
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

Så dom som har andra åsikter får inte vara med och debattera menar du ?

Vad menas?
Vem vänder du dig till?


Alla som har en åsikt får väl självklart ventilera den??

Enligt svea rikes grundlag råder åsikts- samt yttrandefrihet.
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

Nu är ju människan inte ett rovdjur presis, så den jämförelsen går inte. Mat kan man få på andra sätt, men tyvärr utfodrar vi tydligen våra köttdjur med detta.

Är inte människan ett rovdjur???
Köttätande människor är väl rovdjur??
Eller så fick jag lära mig fel då jag gick i skolan.;)
 
Människan är allätare, som grisar och björnar. Vi kan leva på både kött och grönt, men mår oftast bäst på en balanserad blandning.

Jag skulle inte äta katt eller hund, men det beror på att de är rovdjur och jag tror inte att det är nyttigt att äta deras kött.

Jag äter däremot hästkött och tycker att det är gott. För mig känns det mer respektfullt att ta tillvara på djuret efter döden, än att gräva ned det, men det är en mycket personlig fråga, och alla sätt är väl rätt sålänge men inte plågar något djur, inte bryter mot lagen och inte bryter mot sitt hjärtas åsikt - så tycker jag.
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

Knappast. Ser människan ut som ett rovdjur kanske ? Har vi samma tänder, klor och matsmältningssystem ? Nej det har vi inte. Vi klarar knappast av att fälla ett byte, eller slita sönder det med våra naglar eller ännu mindre bita ihjäldet och äta det rått.

Tycker du fortfarande människan är ett rovdjur ? människan är bara hänsynslös, och inbillar sig att denne är ett rovdjur.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ridsporten från Hongkong direktsänds i SVT från alla de stora klasserna...
Svar
0
· Visningar
730
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Hos ryttarfamiljen Simpson i Kalifornien står Karlsson på Taket på holländska i bokhyllan och Carlsson vom Dach i stallet...
Svar
0
· Visningar
789
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Basen i en bra foderstat är som alla känner till ett bra grovfoder. Ett bekymmer med högpresterande hästar är att de ibland...
Svar
1
· Visningar
831
Senast: Ylva86
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Körsporten fick sju svenska mästare efter att söndagens precisionskörning mellan portar avslutat årets mästerskap...
Svar
0
· Visningar
985
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp