Bukefalos 28 år!

Fler djurparker serverar hästkött

Sv: Fler djurparker serverar hästkött

Jag har vid tre tillfällen åkt till Kolmårdendjurpark med mina ston när dom ska somna in. Jag rekomenderar det varmt! Jag blev bemött på ett utmärkt sätt och min häst fick somna i lugn och ro.
Vet du om man kan göra så på andra djurparker också?
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

Man skänker hästen till Kolmården,du betalar inget för avlivningen och du får inga pengar för köttet!
Dom skriver inte på försäkringspapper! Du behöver inte ha pass!

Jag vet flertalet som lämnat sina hästar för avlivning på Klmården,man får även vara med om man vill!

Skulle kunna tänka mig att göra det med min häst när det är dags!
Hellre att bli rovdjursmat än att ligga på hög och ruttna med andra hästar innan dom bränns!
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

okej. tack för ditt svar. :)
movi. tack för ditt svar också

till alla:
Min åsikt i det hela är att jag tycker det är verkligen jättebra att hästarna kan få bli rovdjursmat.
Jag älskar mina hästar över allt annat (nej, jag överdriver faktiskt inte), och jag ser till att de får bästa möjliga hästliv så länge de lever. Och när det oundvikliga slutet kommer, så ska jag göra mitt bästa för att se till att dödsögonblicket blir snabbt och smärtfritt för dem.

MEN, efter döden så tror jag att de knappast att hästarna bryr sig ifall ett lejon smaskar på dem, eller maskar och andra kryp gör det.
Och vad är egentligen mer naturligt än att just ett rovdjur äter ett flyktdjur??

JAG däremot, skulle aldrig kunna titta på, när något djur äter på mina älsklingar. Där är det stopp med "naturlighet" .

Men, ifall det är som folk säger, att själva avlivningen går bra till, så skulle jag mer än gärna "donera" mina hästars döda kroppar till lejonmat.
 
Senast ändrad:
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

Vad är det man gör i Italien?:o

Salami, bl a. Tillverkat av kött från hästar som transporterats under vedervärdiga former från bland annat Sverige.
Och sen köper svenska folket salamin, äter den och tycker den är jättegod.

Immer
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

Jag tycker att det är helt Ok om man skickar hästarna till djurparker.Men bara om hästen har något fel eller avlivs med anledning.Men huvudsaken är det ju att Hästen inte ska få lida när den avlivs! Så jag har inte så mycket emot det.


>Förästen,jag visste inte att Salami innehåller häst ? Jag trode att man har slutat med hästkött i sverige ?:eek:
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

Nä usch skulle aldrig velat att min ponnyn blev lejon mat!:eek:

Tycker du det är bättre att den blir nergrävd och uppäten av maskar och andra småkryp??? Eller uppeldad???

Jag tycker det är toppen, skulle absolut kunna tänka mig att göra så med min häst när det blir dags! Då kommer han till nytta och blir en del av kretsloppet efter döden!
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

:bump:Det skulle jag kunna göra när tiden är inne för mina hästar..Skall man ha kadaverbilen så kostar det ju ca3,500 per häst skall du ha vet också så kostar det skjortan..O det stod ju i artikeln att man fick vara med..Det får man inte på slakteriet o där får dom inget lugnande häller, för då kan dom inte gå som livsmedel..:bump:
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

Slutat med hästkött i Sverige? varför tror du det?

Finns en hel del mat som innehåller hästkött.
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

Tycker du det är bättre att den blir nergrävd och uppäten av maskar och andra småkryp??? Eller uppeldad???

Fast sådant här är egentligen ganska meningslöst att diskutera. Antingen så tycker man att det är helt OK och kanske t.o.m. fint att ens häst blir (rovdjurs)mat efter dess död, eller så tycker man att det är en obehaglig tanke och väljer därför hellre att t.ex. begrava hästen.

Så enkelt är det ju, och det finns åtminstone i mina ögon inte direkt några rätt eller fel. Det är känslorna som styr.
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

Fast sådant här är egentligen ganska meningslöst att diskutera. Antingen så tycker man att det är helt OK och kanske t.o.m. fint att ens häst blir (rovdjurs)mat efter dess död, eller så tycker man att det är en obehaglig tanke och väljer därför hellre att t.ex. begrava hästen.

Så enkelt är det ju, och det finns åtminstone i mina ögon inte direkt några rätt eller fel. Det är känslorna som styr.


Helt korrekt, man ska inte klanka ner på vad en annan människa känner och tänker. Man måste få ha egna åsikter och följa dem.

Jag ska dock erkänna att jag blev fullständigt chockad av ridsports rappotage. hade ingen aning om att de gjorde så och tyckte det var heelt vidrigt. MEN, nu har jag smält chocken och funderat lite och faktiskt vant mig liite med tanken. Fast i dags läget skulle nog inte jag heller skicka min häst till rovdjur, men helt omöjligt kanske det inte blir i framtiden när man helt har bearbetat tanken.
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

Då kommer han till nytta ?? Han har la varit till nytta hela livet eller??
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

Pålägget hamburgerkött är hästkött.


I dagsläget så vet jag inte om jag skulle vilja låta min häst bli lejonmat, men det har mer att göra med att jag vill kremera honom och få askan. Vi har askan från två hundar och två katter hemma och det skulle kännas konstigt att inte ha det efter hästen då. :angel:
Men jag tycker det är jättebra att man kan donera hästen till djurparker på detta sätt, min häst kan ju tex inte bli människoföda pga livstidskarens.
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

Jag åkte dit med min gammle hästvän Kalle för ca ett halvår sedan och tänkte berätta exakt vad som händer där. Läs inte om du är väldigt kännslig! Vi (jag å en vän) blev bemötta av jätte trevliga djurvåradre som visade oss runt på safaristallet medans vi väntade på veterinär... Vi fick träffa massor djur på riktigt nära håll och till och med klappa girafferna och titta på deras baby! Det var fantastiskt och fick oss att känna oss mycket bättre till mods denna sorgliga dag. När sedan veterinären kom hälsade hon och förklarade lite hur det skulle gå till. Han skulle få lugnande och sedan ledas in i en speciell hall där han sedan skulle få somna in. Vi lastade av och Kalle fick sin spruta. Efter ett par minuter bara var han inte sig själv längre och vi lyckades leda in honom i hallen. Där inne var det stort och högt i tak. Jag fick stå framme hos Kalle hela tiden så han såg mig. Kalle sov djupt och hängde med huvudet. Veterinären tog fram en lång pinne som såg ut som en större penna och höll mot Kalles panna (detta var bultpistolen). Kalle märkte ingenting eftersom han mådde så gott av sov medicinen. Sedan sa det bara poff då veterinären tröck av bultpistolen och Kalles framben vek sig och han ramlade ihop på golvet. Detta kan se lite hemst ut eftersom det får så fort. Men det sprutar inget blod eller så av själva pistolen (som jag hade fasat för). Så låg han där på golvet, han röck lite i benen eftersom nerverna och musklerna fortfarande hade impulser kvar. Det såg även ut som att han andades eftersom dessa rörelser inte slutar direkt. Men ingen luft dras in eller ut sa veterinären utan det är bara diafragman som rör sig. Han var helt hjärndöd från och med det att pistolen smällt av. Allt detta var förståsh väldigt hemst å sorgligt men det gick så fort och Kalle fattade ingenting. När han sedan låg ned så måste veterinären direkt avbloda kroppen för att den ska kunna gå att använda till utfodring. Hon tog då en större kniv och skar upp halspulsådern. Blodet pumpades ut eftersom hjärtat fortfarande slog men som jag sagt var Kalle helt hjärndöd och redan uppe i hästhimmlen. Detta var väldigt obehagligt för mig som inte tål att se blod och jag fick gå ut en stund då jag nästan svimmade. Men då blodet runnit undan (ut i en golvbrunn) gick jag åter in för att ta ett sista adjö till min duktiga vän. Hela proceduren från den lugnande sprutan tog ca 30 minuter eftersom jag valde att vara med hela tiden. Veterinären var toppenbra och verkligen duktig och finkänslig. Hon förklarade hela tiden exakt vad som hände och vad hon gjorde och varför. Sedan tackade vi för oss och lämnade Kalle där på golvet. Vi åkte hem med tunga hjärtan men med känslan av att allt gick till på bästa tänkbara sätt. Jag var med hela tiden och såg hur allt gick till och Kalle hade hela tiden mig nära villket kändes tryggt. Jag kommer defenitivt att åka dit när det är dax nästa gång igen men jag kommer nog att välja att inte vara med vid avblodningen då. Så gick det till när jag var iväg med Kalle. Vi saknar dig vännen! Tack kolmården för en superbra lösning och en så fantastisk personal!
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

>Förästen,jag visste inte att Salami innehåller häst ? Jag trode att man har slutat med hästkött i sverige ?:eek:

Det serveras mycket hästkött i Sverige. Exempelvis kan man köpa hamburgerkött i affären. En större restaurang i Helsingborg "åkte dit" för ett tiotal år sedan efter att de serverat hästfilé när det stod oxfilé på menyn. Och vad som finns i köttgrytan som serveras som "Dagens rätt" kan man ju bara spekulera om.
Själv äter jag gärna hästkött, det smakar väldigt gott och är mycket mört.

Immer
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

Tack marialof för en utförlig beskrivning om hur det går till :bow:
Din häst fick ett underbart slut. Jag önskar att jag bodde i närheten av Kolmården, så att mina hästar skulle kunna få gå samma väg den dag det är dags.

Immer
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

Då kommer han till nytta ?? Han har la varit till nytta hela livet eller??

Säkert. Men jag tycker det är bra att hästen kommer till nytta även när den är död.
Det finns tre alternativ:
1. Begravning (om man har egen mark och får tillstånd från Länsstyrelsen). Då är det likmaskar som kalasar på hästkadavret.
2. Destruktion. Innebär att hästkadavret transporteras i en container tillsammans med andra döda djur i varierande förruttnelsegrad till en destruktionsanläggning där alla djurkropparna mals i en stor kvarn innan de bränns. Slutresultatet kan exempelvis bli värme i bostäder.
3. Separat kremering. Kostar från 5000 kronor och uppåt, beroende på var i landet du bor.

Immer
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

Men jag vill inte att min ponny ska bli någon asfödda! Usch va hemskt att se. :cry:
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

Jag tycker ju att det är betydligt mycket bättre att lejonen får äta hästen att en människa får göra det. Jag skulle aldrig kunna skicka min häst till slakt, men däremot till Kolmården. Det känns mer rätt. Jag äter själv inte hästkött och därför ska ingen annan heller kunna äta min häst.
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

Vill inte att någon ska äta upp min häst, ingen människa eller djur.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ridsporten från Hongkong direktsänds i SVT från alla de stora klasserna...
Svar
0
· Visningar
731
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Hos ryttarfamiljen Simpson i Kalifornien står Karlsson på Taket på holländska i bokhyllan och Carlsson vom Dach i stallet...
Svar
0
· Visningar
791
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Basen i en bra foderstat är som alla känner till ett bra grovfoder. Ett bekymmer med högpresterande hästar är att de ibland...
Svar
1
· Visningar
834
Senast: Ylva86
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Körsporten fick sju svenska mästare efter att söndagens precisionskörning mellan portar avslutat årets mästerskap...
Svar
0
· Visningar
987
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Tråden för spår
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp