Fler djurparker serverar hästkött

Sv: Fler djurparker serverar hästkött

Jag har fått läsa en massa kommentarer om att MÄNNISKAN är en allätare.. Herregud.. Handlade inte nyss tråden om att LEJON äter hästkött?
Jag själv tycker att det är hemskt att djurparken ens vill ta emot hästkött och matar deras lejon med. Jag personligen tycker att det också är hemskt att människan äter detta. (Nu drog jag också upp människan med det var nog för att den redan fanns i övriga inlägg ;) ) Jag skulle aldrig ens vilja tänka tanken att ens smaka på hästkött men somsagt så är det där en smaksak.. Alla tycker olika! :)
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

Förklara gärna varför hästkött till lejonen skulle vara hemskare än annat kött.
Människa är ju allätare så varför får folk inte skriva det.
PL
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

Människan är ett rovdjur. Vi har ögonen nära varandra för att kunna bedöma avstånd till vårt offer. jämför hur människans ögon är placerade jämfört med ugglor och katter t ex. Och varför jagar vi och äter kött?
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

:banana:ja det är suveränt bättre det än bränna upp eller gräva ner.dom har stor koll och inte tar något som är livs karens detta är JÄTTE BRA fortsätt att ta imot.
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

ja man kan ju undra vad lejon lever utav i naturen?
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

kl

Detta är ju väldigt individuellet hur man ser det hela. Det är såklart inget ont i det hela utan kan säkert vara en bra lösning.
Men själv skulle jag aldrig lämna ifrån mig en häst (om jag ägde en) till en djurpark som kött. Precis som jag inte skulle lämna en död släkting där. Känns ovärdigt på något sätt, för mig.
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

jätte bra att du skrev ut det jag kan även säga att dom tog imot vår kära tela på farmeck i Linköping på ett proffsigt sett så jag tycker det är bra
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

Beror ju på vad man har för alternativ. Är det värdigare att skicka till destruktion.
Begraver man o låter småkrypen äta upp i ett sent skede, är det värdigare.
PL
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

Så varför är det så känsligt att människor äter hästkött?

Det är så dålig åtgång på hästkött i Sverige. Det är därför det är läskigt.
Det är de långa transporterna till andra länder där hästkött är populärt som man vill undvika, eller att behöva elda upp hästen när den är färdig.
Jag ger hellre energi åt ett djur än till elden.
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

Om hästen uppfyller kraven (samma i italien!!!!) så får man i varje fall betalt för den. Vårt lokala lilla slakteri som slaktar ett antal hästar varje vecka har inget problem att sälja vidare.

PL
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

Jag håller med det som de flesta skriver här. Det är en otäck tanke men när det sjunkt in så är det kanske inte en så tokig lösning ändå. Det svåra är ju tanken på att de styckar upp hästen och ett blodtörstigt lejon äter upp min häst. Som många skriver kanske är det bra att följa kretsloppets gång.
Sedan måste jag kommentera diskussionen gällande människor och hästkött. Nu talar jag från min egen erfarenhet. Jag är vegetarian och tro nu inte att jag är en galning som släpper ut hundratals minkar eller demonsterar utanför slakterier. Inte alls, jag respekterar dem som valt att äta kött.
Min fråga är,
Hur kommer det sig att det är svårare att äta sin häst, än den lilla söta kossan Rosa som ligger i köttdisken på ICA?
Jag vet att detta kommer väcka många arga kommentarer, men tänk ett steg längre och fundera på det jag skrev. Är själv uppvuxen på bondgård och har sett allt Så snälla kalla mig inte för idiot. Jag bara ber er fundera lite, tanken på att lämna hästen till djurparken blir lite lindrigare.
En fundering, kommentera gärna.
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

Jag tycker att det är en bra ide att ta till vara våra hästar, och som en del skriver nog är det bättre att lejonen får mat än en massa maskar. Men som sagt det är vad jag tycker, alla måste tycka och känna efter själv.

En annan sak i det hela är ju att man dessutom hjälper till att bevara våra djurparker (om det nu är flera än Kolmården som gör så här) det kostar ju en massa pengar att föda djuren i djurparkerna och det blir bara dyrare och dyrare för oss att besöka dem, om det här är ett sätt att bidra till deras fortlevnad så tycker jag att det är en bra grej. Jag har själv besökt många djurparker och i det allra flesta fall är det fina anläggningar som värnar om djuren och ett fantastiskt sätt för våra barn att få se vilda djur på nära håll.

Har förmodligen en avlivning framför mej i höst och jag överväger starkt detta alternativ, det är mest resan jag funderar över, har en gång tidigare transporterat häst för avlivning och det var väldigt jobbigt att behöva köra hem sedan med det tomma släpet. De senaste gångerna har vi haft nödslakt hemma och det har ju varit betydligt lättare men som sagt jag ska överväga hur jag ska göra för den goda sakens skull.

En fråga bara det var någon som skrev något om livstids karens, inte kan dom väl mata lejonen med den hästen heller om den har livstids karens? Eller beror det på vad hästen har fått för mediciner? Det är väl extra petigt när det ska vara människoföda kanske?

För mej är hästen en vän och följeslagare så länge den är levande men som död så ser jag det inte alls så. Då blir det bara en kropp, själen har gått vidare. Det gör att jag inte har några problem med att man använder kroppen till mat åt andra. Men vi som tänker så måste även acceptera att andra inte gör det, vi är alla olika.
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

Det är så dålig åtgång på hästkött i Sverige. Det är därför det är läskigt.
Det är de långa transporterna till andra länder där hästkött är populärt som man vill undvika, eller att behöva elda upp hästen när den är färdig.
Jag ger hellre energi åt ett djur än till elden.

Tyvärr är det nog så att hästtransporter till Italien inte lär upphöra pga detta. Hur det än är så är det knappast de som i den här tråden inte vill skicka sina hästar till rovdjursmat som skickar sina hästar till Italien när tiden är inne.

Annonser på billiga hästar kommer alltid att finnas, annars skulle man ju lika gärna kunna skicka sina hästar till slakt nu också och inte sälja, men det kommer alltid att finnas folk som vill hitta ett sista hem till sina älsklingar, som då riskeras köpas upp av mindre seriösa personer. Att ge bort en häst gratis till rovdjursmat lär inte förändra detta.

Och det kommer troligen inte förändras förrän det betalas ut en rätt hög slaktpremie för att slakta hästen i Sverige. Tyvärr.

För övrigt förstår jag att det kan vara känsligt för många, jämför med organdonation för oss, också en sak som man kan göra för den goda sakens skull men som inte alla vill vara med i. Själv skulle jag nog överväga alternativet, jag har inga problem med att äta hästkött, låta någon annan äta det eller donera mina organ när jag själv dör...
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

Jag äter inte MIN häst och jag äter helst inte MIN Rosa-kossa som jag mjölkat i flera år.......

Men en anonym häst och en anonym Rosa-kossa är inga problem. Och det är heller inget problem att någon annan äter upp min häst eller min Rosa.

När jag var 12 år gammal hade min föräldrar en hushållsgris som jag och syrran döpte till Nasselina. Vi kelade och matade grisen hela sommaren, plockar gräs, äpplen och ekollon till henne. Framåt jul vardet dags för slakt och Nasselina serverades sedan i mitt hem under några månaders tid....INGET problem trots att jag var så ung, hon smakde smaskigt. Min bästa vän vid den här tiden är vegetarian och hon kunde inte förstå hur jag kunde äta grisen. Jag mende dock på att jag kunde äta henne med gott samvete eftersom jag visste att hon blivit väl omskött, hade fått naturligt foder och sluppit transport och stress till slakteriet, hon bultades hemma i sin lilla hage....Hade inte mamma och pappa varit väldigt tydliga med att grisen var MAT och inte ett sällskapsdjur hade det garanterat inte gått så bra...:crazy:

Summan av kardemumman är för min del 2 saker.

1. Skall man äta upp sina egna djur måste man vara inställd på det från början, innan man skaffar dom. Så att man bygger upp en mental spärr eller dyl.

2. Hästen är idag ett sälllskapsdjur snarare än ett produktionsdjur och därför har många svårt att tänkas sig att äta sin kompis.

Varför det är ett problem att någon annan äter på hästen det förstår jag inte utan jag får helt enkelt acceptera att vi tycker olika.
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

*KL*

Var för är det så mycket hemskare att en människa äter upp hästen än att lejon gör det? Många gånger hör man att MIN häst skall aldrig bli människomat, men att ge samma häst till lejonen på Kolmården är helt OK, tom naturligt och en bra lösning.

Var ligger skillnaden, rovdjur ( människa) som rovdjur (lejon) eller???

För min egen del är det helt naturligt att hästen bli människoföda den dag det är dags, om köttet är tjänligt osv osv. Ser ingen annledning till att ex. gräva ner dom istället när dom kan bli mat. I dagsläget är det så att det importeras hästkött till Sverige vilket jag tycker känns obehagligt, med tanke på slakttransporter i Europa osv.

Så varför är det så känsligt att människor äter hästkött?
För att äta hästkött i sverige tillhör inte traditionen. Vi föder inte upp hästen för köttet vilket man gör i vissa andra länder. Vi äter inte hundar här heller vilket man gör i vissa andra länder (där man föder upp dem för köttproduktion). Vi äter inte hängbukssvin (alltså sällskapsgrisar i vårt land) men vi äter vanliga grisar (alltså svensk lantras och andra normalstora raser). Att äta hästkött tillhör helt enkelt inte vår kultur i någon större utsträckning och därför tycker vi att det är lite läskigt med hästkött (alltså typ häststek etc). Hamburgerkött däremot är ju rätt vanligt, men jag tror inte att det är sån jättekonsumtion av det i sverige heller. Vi har ju många andra alternativ istället, t ex skinkan och leverpastejen.
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

>Förästen,jag visste inte att Salami innehåller häst ? Jag trode att man har slutat med hästkött i sverige ?:eek:

Läs innehållsförteckningen på ett flertal olika korvar så ser du att det står hästkött..
Min favorit heter faktiskt just Hästkorv och är lokalt tillverkad här i Värmland.. :D
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

Jag själv tycker att det är hemskt att djurparken ens vill ta emot hästkött och matar deras lejon med.

Det är personer som resonerar som du som bidrar till dessa hemska slakttransporter till bl.a Italien. Vill inte du som alla andra här att när den dagen kommer så ska det ske med ett värdigt avslut och gärna så som många människor i dag resonerar att kan man "donera" sina organ för en annan individs välbefinnande så har man oxå efter sin död bidragit till liv.

Envisas du kan jag lägga upp länkar här på dessa hemska transporter så att du kommer ett steg närmare verkligheten.

Hur fasen resonerar du???
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

Vi har ju många andra alternativ istället, t ex skinkan och leverpastejen.

Jaha och vad innehåller det??? Ser du skillnad på häst,ko,gris mm???

Italien har som tradition att äta hästkött, Kina att äta levande flådd katt och hund. Mac Donalds är en av Sveriges största "matkedjor" för feta personer som gluffsar i sig bukfylla.. Och jag kan lova dig.. Hamburgare i alla lägen innehåller kött.
 
Sv: Fler djurparker serverar hästkött

Läs innehållsförteckningen på ett flertal olika korvar så ser du att det står hästkött..

Visst är det så men många ser bara det dom vill se och blundar för verkligheten...

Gud så konstigt "några få" i denna tråd resonerar. Helt blinda.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ridsporten från Hongkong direktsänds i SVT från alla de stora klasserna...
Svar
0
· Visningar
730
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Hos ryttarfamiljen Simpson i Kalifornien står Karlsson på Taket på holländska i bokhyllan och Carlsson vom Dach i stallet...
Svar
0
· Visningar
789
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Basen i en bra foderstat är som alla känner till ett bra grovfoder. Ett bekymmer med högpresterande hästar är att de ibland...
Svar
1
· Visningar
830
Senast: Ylva86
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Körsporten fick sju svenska mästare efter att söndagens precisionskörning mellan portar avslutat årets mästerskap...
Svar
0
· Visningar
985
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp