Jag funderar ibland på om det finns andra jobb som är lika krävande som mitt jobb. När jag skriver krävande menar jag inte som i fysiskt krävande, utan snarare allt man ska hålla reda på.
Några exempel, kör och vilotiderna, vägarbetstidslagen, ykb, adr, lastsäkring, köra säkert, tömma förarkort, ta hand om ekipaget, ta bort is och snö från taket osv, listan kan göras lång.
Det är nog inte det i sig som är det jag funderar mest över, men i hur många branscher (om det ens finns någon) får du dyra böter för att du missade ta rast med 1 minut? I hur många branscher riskerar företaget att få betala sanktioner för att en arbetare missade att ta sin rast med 1 minut?
I hur många branscher måste du gå en kurs på 5 dagar var 5:e år för att få behålla ditt arbete?
Jag skulle vilja säga att det är så mycket mer man måste hålla reda på som lastbilschaufför än att bara köra ekipaget. Jag vet några jag pratat med tror att lastbilschaufförer tjänar bra, men verkligheten är inte sådan. Kanske borde vi som lastbilschaufförer ha lite bättre betalt med tanke på allt vi måste kunna (förutom att utföra arbetet), som t ex en som jobbar på industri, kontor, affär inte behöver ha en tanke på, men å andra sidan kommer det inte funka heller så länge det finns billigare chaufförer än de svenska.
Oavsett vilket är jag ändå väldigt stolt över mitt yrkesval, jag ångrar ingenting även om jag ibland funderar på hur det skulle kunna vara om förutsättningarna varit annorlunda.
Hur mycket mer än bara din huvudsakliga arbetsuppgift måste du hålla reda på jobbet? Jag är nyfiken vilka branscher som är mest krävande inom vad man måste hålla reda på. Finns det fler?