Fler "krävande" jobb?

Alltså ja.... Om man pratar om vanliga piloter som flyger vanliga passagerarplan så är planen och utbildningen gjorda så att det är liten risk att något går fel.. Dom gånger jag sett vanliga piloter i listor över farligaste jobb så har det varit för att deras resor till varma länder och alla resor genom tidszoner som rubbar dygnsrytmen och försämrar immunförsvaret ger dom en högre risk att drabbas av hudcancer.. och så är det ett stillasittande jobb och det är ju farligt men det finns jättemånga jobb som är stillasittande......

Tror folk ser det som så dramatiskt både för den där machogrejen och för att många har flygrädsla
Lite av ett parallellspår, kanske: Jag lyssnade på ett P1-program om stress(Kropp och själ?) i vilket jämförelsen mellan den stress en stridspilot och en undersköterska utsätts för gjordes. Experten menade att vi människor är bättre rustade för att hantera de tillfälligt ökade stresspåslag piloten beskrev sig uppleva än den ständigt nötande stress som undersköterskans stora ansvar och känsla av otillräcklighet innebär. Ändå hade nog många betraktat stridspilotens jobb som mer krävande.

Jag brukar tänka att min käre fars jobb som båtmaskinist förr verkar ha varit väldigt krävande. Han var ju i princip i tjänst dygnet runt ett par mån om året och hade t.ex ansvar för att fylla olja när han jobbade på oljetanker. Sånt som kan sluta i katastrof om man gör fel, numera är det säkert mer datoriserat och därmed mindre risk för manuella fel sas,

I mitt jobb måste jag dels ha ganska bra koll på hästens sjukdomar och skador. Jag måste ha koll på hovar, tänder, foder och utrustning.
Jag ska ha koll på dressyr upp till svårklass, på trickträning och frihetsdressyr på samma nivå, på rehabträning för olika individers rörelsemönster och skador.

Jag måste veta hur en häst i protest eller som går till attack mot mig rör sig, på marken och i luften över mig.

Jag måste veta när det alls finns läge att sitta på dem.

Jag måste hela tiden göra judgementcalls där jag ser till att jag klarar av att möta upp hästen utan skada. Ovh veta hur mkt press jag kan lägga på innan det blir farligt.

Jag har klarat mig tills för ca 2 mån sen. Då var det både en oberäknelig häst som jag inte fått veta fulla storyn om. Plus att jag tyckte så synd om de som köpt den. Jag känner dem sen länge.
Att bry mig var det dummaste jag gjort. Då försöker man lite till. Det får man inte göra med så farlig och ouppfostrad häst.
Jag fick axeln ur led.
Varje dag kan jag skada mig värre än så eller dö.
Är jag inte helt på det klara med om det är läge för ägare att sitta upp kan de dö.

Jag ska sen också försöka lära en grupp människor utan feeling eller teknisk kunskap att hantera svåra djur.
Utan att skrämma bort dem med att direkt tala om hur jävla illa det är. Det tål få att höra.
Säger jag det inte exakt rätt byter de tränare eller kör vidare och slår sig.

Jag funderar ibland på om det finns andra jobb som är lika krävande som mitt jobb. När jag skriver krävande menar jag inte som i fysiskt krävande, utan snarare allt man ska hålla reda på.
Några exempel, kör och vilotiderna, vägarbetstidslagen, ykb, adr, lastsäkring, köra säkert, tömma förarkort, ta hand om ekipaget, ta bort is och snö från taket osv, listan kan göras lång.

Det är väl inte konstigt att det ingår mer än enbart körandet av ekipaget?
Även när man som privatperson kör med släp, ska man hålla ordning på laster, vikter, lastsäkring, ta bort snö och is från taket och liknande.

Därmed inte sagt att jag tycker att det verkar som ett enkelt jobb.

Där jag jobbar blir det inte några 10 000 futtiga kronor om det handlar om 1 min sen 55 gånger utan snarare sparken betydligt tidigare än det.

Jobbar med att köra truck med material ut till bandet och en minut sen innebär stop på bandet och kostar många tusen per sekund som bandet står still.
En miss av dom på bandet kan innebära att kollegan mister allt från fingret till livet eller otrevliga olyckor ute på vägarna.
Jobbar på Volvo lastvagnar.

Lite av ett parallellspår, kanske: Jag lyssnade på ett P1-program om stress(Kropp och själ?) i vilket jämförelsen mellan den stress en stridspilot och en undersköterska utsätts för gjordes. Experten menade att vi människor är bättre rustade för att hantera de tillfälligt ökade stresspåslag piloten beskrev sig uppleva än den ständigt nötande stress som undersköterskans stora ansvar och känsla av otillräcklighet innebär. Ändå hade nog många betraktat stridspilotens jobb som mer krävande.
Stridspiloten har mest krävande jobbet om man tex jämför med läkare, ssk o alla andra yrkesarbetande bukefalister. Om stridspiloten siktar fel med sina bomber o raketer i ett land så dör ju betydligt fler civila i en enda handling jmf med en enda handling för tex en läkare. Dessutom är det betydligt mer krävande för en stridspilot att ta sig hem levande från sitt uppdrag jmf med en läkare då stridspiloten ska undvika luftvärnseld o andra robotar. Skulle planet bli skadat o tex få en vinge bortsprängd till hälften så är det betydligt krävande att flyga hem o landa plandet. Skulle stridspiloten bli nerskjuten så är det betydligt mer krävande att inte avslöja något då han blir tillfångatagen och utsatt för tortyr. Avslöjar han saker o ting så kan det få förödande följder jmf med tex en läkare. Dessutom orsakar piloten staten betydliga miljarder kr då planet blir nerskjutet o förstört.

Så ni kan nog inte slå stridspiloten med era yrken ang mest krävande jobbet

Jag funderar ibland på om det finns andra jobb som är lika krävande som mitt jobb. När jag skriver krävande menar jag inte som i fysiskt krävande, utan snarare allt man ska hålla reda på.
Några exempel, kör och vilotiderna, vägarbetstidslagen, ykb, adr, lastsäkring, köra säkert, tömma förarkort, ta hand om ekipaget, ta bort is och snö från taket osv, listan kan göras lång.

Det är nog inte det i sig som är det jag funderar mest över, men i hur många branscher (om det ens finns någon) får du dyra böter för att du missade ta rast med 1 minut? I hur många branscher riskerar företaget att få betala sanktioner för att en arbetare missade att ta sin rast med 1 minut?
I hur många branscher måste du gå en kurs på 5 dagar var 5:e år för att få behålla ditt arbete?

Jag skulle vilja säga att det är så mycket mer man måste hålla reda på som lastbilschaufför än att bara köra ekipaget. Jag vet några jag pratat med tror att lastbilschaufförer tjänar bra, men verkligheten är inte sådan. Kanske borde vi som lastbilschaufförer ha lite bättre betalt med tanke på allt vi måste kunna (förutom att utföra arbetet), som t ex en som jobbar på industri, kontor, affär inte behöver ha en tanke på, men å andra sidan kommer det inte funka heller så länge det finns billigare chaufförer än de svenska.

Oavsett vilket är jag ändå väldigt stolt över mitt yrkesval, jag ångrar ingenting även om jag ibland funderar på hur det skulle kunna vara om förutsättningarna varit annorlunda.

Hur mycket mer än bara din huvudsakliga arbetsuppgift måste du hålla reda på jobbet? Jag är nyfiken vilka branscher som är mest krävande inom vad man måste hålla reda på. Finns det fler? :)

Jag tror det är svårt att räkna upp arbete som inte är krävande.

Jag tror det är svårt att räkna upp arbete som inte är krävande.

Jag jobbade i bokhandel några år, bortsett från att jag inte trivs i serviceyrken så var det nog inte ett dugg krävande. Men det är också det enda jag kan komma på...

(Jag växte upp med människor som jobbar/jobbade med förröjning, löpande service på sågverk, högspänning på höghöjd, och lite annat. Det anser jag vara rätt krävande jobb, att det tillkommit mer krav på utbildning är sannerligen ingen nackdel!)

Stridspiloten har mest krävande jobbet om man tex jämför med läkare, ssk o alla andra yrkesarbetande bukefalister. Om stridspiloten siktar fel med sina bomber o raketer i ett land så dör ju betydligt fler civila i en enda handling jmf med en enda handling för tex en läkare. Dessutom är det betydligt mer krävande för en stridspilot att ta sig hem levande från sitt uppdrag jmf med en läkare då stridspiloten ska undvika luftvärnseld o andra robotar. Skulle planet bli skadat o tex få en vinge bortsprängd till hälften så är det betydligt krävande att flyga hem o landa plandet. Skulle stridspiloten bli nerskjuten så är det betydligt mer krävande att inte avslöja något då han blir tillfångatagen och utsatt för tortyr. Avslöjar han saker o ting så kan det få förödande följder jmf med tex en läkare. Dessutom orsakar piloten staten betydliga miljarder kr då planet blir nerskjutet o förstört.

Så ni kan nog inte slå stridspiloten med era yrken ang mest krävande jobbet
Nu är det en grym skillnad på att vara t.ex. en rysk stridspilot och en svensk. Och grejen var att man mätt stress - det är en biologisk reaktion. Så det handlade inte om vad som enligt några objektiva kriterier är värst/mest krävande utan den liknelsen handlade främst om att vi som biologisk varelse är olika bra på (riggade för) att hantera olika former av stress/krav.

Dessutom stridspiloten kanske blir torterad OM hen är i krig och OM hen då blir nedskjuten och OM hen då blir tillfångatagen av personer som torterar folk - många OM, dvs låg sannolikhet att den mest krävande delen av yrket inträffar och en omgivning som dessutom tränar hen inför det och har beredskap att ta hand om hen om det skiter sig (dessutom är stridspiloten - precis som vulkanologen - någon som valt sitt yrke utifrån en passion och som dessutom gått igenom flera olika lämplighetstest, dvs sannolikt en person som i sin grundläggande personlighet är lämpad att hantera de mer krävande aspekterna av att vara stridspilot). Sjuksköterskan som jobbar med cancersjuka barn e.dy l. kommer att vara där när barn lider och långsamt dör. Nästan 100% att det mest krävande i yrket inträffar och inte alls med samma beredskap runt omkring eller personlighetstest (snarare tvärtom sjuksköterskor brukar gilla andra människor - inte alltid rätt utgångspunkt för att det ska vara lätt att leva igenom deras lidande). Något objektivt mest krävande kommer vi aldrig att hitta.

Sedan är det ganska spännande att bland de mest våldsutsatta yrkesgrupperna är sådana som t.ex. socialsekreterare, arbetsförmedlare, sjukvårdare (särskilt de som arbetar med dementa är utsatta). Men de som arbetar mest med att hantera våldsamma situationer är typ poliser och väktare. Jag jobbar inom ett blåljusyrke - jag hade en kollega som kom från demensvården. Hen fick stryk utan möjlighet att försvara sig (gamla, sköra rädda människor som det är svårt att kommunicera med) eller ens att prata om saken (officiellt hände det inte). Så min kollega lämnade den våldsutsatta vården och kom till oss.

Nu är det en grym skillnad på att vara t.ex. en rysk stridspilot och en svensk. Och grejen var att man mätt stress - det är en biologisk reaktion. Så det handlade inte om vad som enligt några objektiva kriterier är värst/mest krävande utan den liknelsen handlade främst om att vi som biologisk varelse är olika bra på (riggade för) att hantera olika former av stress/krav.

Dessutom stridspiloten kanske blir torterad OM hen är i krig och OM hen då blir nedskjuten och OM hen då blir tillfångatagen av personer som torterar folk - många OM, dvs låg sannolikhet att den mest krävande delen av yrket inträffar och en omgivning som dessutom tränar hen inför det och har beredskap att ta hand om hen om det skiter sig (dessutom är stridspiloten - precis som vulkanologen - någon som valt sitt yrke utifrån en passion och som dessutom gått igenom flera olika lämplighetstest, dvs sannolikt en person som i sin grundläggande personlighet är lämpad att hantera de mer krävande aspekterna av att vara stridspilot). Sjuksköterskan som jobbar med cancersjuka barn e.dy l. kommer att vara där när barn lider och långsamt dör. Nästan 100% att det mest krävande i yrket inträffar och inte alls med samma beredskap runt omkring eller personlighetstest (snarare tvärtom sjuksköterskor brukar gilla andra människor - inte alltid rätt utgångspunkt för att det ska vara lätt att leva igenom deras lidande). Något objektivt mest krävande kommer vi aldrig att hitta.

Sedan är det ganska spännande att bland de mest våldsutsatta yrkesgrupperna är sådana som t.ex. socialsekreterare, arbetsförmedlare, sjukvårdare (särskilt de som arbetar med dementa är utsatta). Men de som arbetar mest med att hantera en våldsutsatt situation är typ poliser och väktare
Nu menar jag ju en stridspilot som bombar i ett annat land. Det sker ju nästan varje dag utom när det är avbrott för evakuering av civila. Eftersom alla andra har skrivit OM i sina yrken dvs OM jag trycker på fel knapp eller ger fel medicin.... då är det väl rättvist att vi även skriver OM för stridspiloten som bombar i fiendeland för att kunna jämföra vilket yrke som är mest krävande i en handling och vad konsekvensen bli

Nu menar jag ju en stridspilot som bombar i ett annat land. Det sker ju nästan varje dag utom när det är avbrott för evakuering av civila. Eftersom alla andra har skrivit OM i sina yrken dvs OM jag trycker på fel knapp eller ger fel medicin.... då är det väl rättvist att vi även skriver OM för stridspiloten som bombar i fiendeland för att kunna jämföra vilket yrke som är mest krävande i en handling och vad konsekvensen bli
Sannolikheten är ganska stor att en stridspilot (=en människa med jobb att döda folk) anser att risken att träffa en eller flera civila egentligen inte är en så alvarlig sak i det stora hela. Ett nödvändigt offer för ett större syfte. Den typen av människor finns.

Jag tycker att det är en intressant diskussion om VAD som gör ett jobb krävande. Jag vet folk som hellre skulle bli skickade av AF ut i krig än att tala offentligt. Jag själv är höjdrädd. Servitris på Gothia Towers vore (åtminstone inledningsvis) ett krävande jobb för mig - och då är konsekvenserna av ett fel små, de formella kraven på meriter låga (även om det är stor skillnad mellan bra och dåliga servetriser)

Men visst är det en intressant aspekt att det är olika krävande med olika yrken i olika situationer. Det är normalt skillnad mellan att vara ute för Läkare utan gränser på Afrikas horn och vara skolsköterska i en småstad - men vi kan alla föreställa oss situationer då det ställs rejält höga krav på en skolsköterska. Och det är svårt att bibehålla kompetens för en akutsituation som kanske inte ens inträffar. Vilket är då mest krävande: sköterska i Syd Sudan med liv och död hela tiden eller skolsköterska med kanske ett våldsdåd eller en döende nötallergiker under ett helt yrkesliv?

Sedan är det ganska spännande att bland de mest våldsutsatta yrkesgrupperna är sådana som t.ex. socialsekreterare, arbetsförmedlare, sjukvårdare (särskilt de som arbetar med dementa är utsatta). Men de som arbetar mest med att hantera våldsamma situationer är typ poliser och väktare. Jag jobbar inom ett blåljusyrke - jag hade en kollega som kom från demensvården. Hen fick stryk utan möjlighet att försvara sig (gamla, sköra rädda människor som det är svårt att kommunicera med) eller ens att prata om saken (officiellt hände det inte). Så min kollega lämnade den våldsutsatta vården och kom till oss.
Diskussionen om stridspiloter (ett yrke av ungefär samma moraliska kvalitet som rånmördare, om du frågar mig, och de är nog betydligt mer pressade, och ofta rent paranoida) tydliggör verkligen machogrejen väldigt väl.

Även chaufförer arbetar fö i krig, liksom tex sjuksköterskor. Men just när det gäller piloter ligger parallellen nära till hands.

Sannolikheten är ganska stor att en stridspilot (=en människa med jobb att döda folk) anser att risken att träffa en eller flera civila egentligen inte är en så alvarlig sak i det stora hela. Ett nödvändigt offer för ett större syfte. Den typen av människor finns.

Jag tycker att det är en intressant diskussion om VAD som gör ett jobb krävande. Jag vet folk som hellre skulle bli skickade av AF ut i krig än att tala offentligt. Jag själv är höjdrädd. Servitris på Gothia Towers vore (åtminstone inledningsvis) ett krävande jobb för mig - och då är konsekvenserna av ett fel små, de formella kraven på meriter låga (även om det är stor skillnad mellan bra och dåliga servetriser)

Men visst är det en intressant aspekt att det är olika krävande med olika yrken i olika situationer. Det är normalt skillnad mellan att vara ute för Läkare utan gränser på Afrikas horn och vara skolsköterska i en småstad - men vi kan alla föreställa oss situationer då det ställs rejält höga krav på en skolsköterska. Och det är svårt att bibehålla kompetens för en akutsituation som kanske inte ens inträffar. Vilket är då mest krävande: sköterska i Syd Sudan med liv och död hela tiden eller skolsköterska med kanske ett våldsdåd eller en döende nötallergiker under ett helt yrkesliv?
Men jag uppfattade att vi tävlade om vem som hade det mest krävande jobbet beroende på vilken konsekvens det kunde få. Konsekvens död är väl då det ultimata vad jag förstått. När jag verkligen tänker efter så är nog stridspilot inte det mest krävande jobbet utan det är nog de få personerna som ska avfyra alla kärnvapen som kan ödelägga hela jorden. Å då är ju risken att hela mänskiligheten dör ut. Det måste ju vara det mest krävande jobbet och konsekvensen av att göra fel

Gör jag en tankevurpa ger det direktpåverkan på typ 13000 personer. Tack och lov bör ingen dö om de inte är sällsynt klena. Dyrt blir det däremot.
Det är dock inget jag går och funderar på, jag gör mitt bästa. Jobb är krävande med konsekvenser.
Funderar man konstant på vad som kan gå åt skogen skulle i alla fall jag inte klara av att leverera eller våga chansa vilket i alla fall jag gör ibland.

Det lättaste jobb jag haft var kiosk.
Jag slog in varor, beställde och ibland fick jag hantera snattare eller otrevliga människor. Men jag lärde mig en hel del, planerande och stresshantering när folk var stressade, det var mycket folk osv. Fick även hantera dagar typ julafton med 10 timmars jobb och tre kunder efter kl 11.

Gör jag en tankevurpa ger det direktpåverkan på typ 13000 personer. Tack och lov bör ingen dö om de inte är sällsynt klena. Dyrt blir det däremot.
Det är dock inget jag går och funderar på, jag gör mitt bästa. Jobb är krävande med konsekvenser.
Funderar man konstant på vad som kan gå åt skogen skulle i alla fall jag inte klara av att leverera eller våga chansa vilket i alla fall jag gör ibland.

Det lättaste jobb jag haft var kiosk.
Jag slog in varor, beställde och ibland fick jag hantera snattare eller otrevliga människor. Men jag lärde mig en hel del, planerande och stresshantering när folk var stressade, det var mycket folk osv. Fick även hantera dagar typ julafton med 10 timmars jobb och tre kunder efter kl 11.

Chansa är typ jättedumt i många yrken ;)

Jag trivdes bra i butik och det passar nog mig rätt ok men den typen av butiksjobb (tiderna) finns inte tillgängligt där jag bor nu.

Jobbade många år på 7-11 på Humlegårdsgatan och Linnégatan, mycket nätter :love:

(Mest krävande är nog ett jobb man inte trivs med i kombination med en pruttig chef.)

Kommer att tänka på när jag råkade beställa 150 flaskor champagne istället för 15 till ett event. Det blev lite jobbig stämning .. men ingen dog (möjligen kanske indirekt över tid av alkoholrelaterade skador. Man kunde ta en flarra champagne till lunchen i en längre tid :rofl: )

Kommer att tänka på när jag råkade beställa 150 flaskor champagne istället för 15 till ett event. Det blev lite jobbig stämning .. men ingen dog (möjligen kanske indirekt över tid av alkoholrelaterade skador. Man kunde ta en flarra champagne till lunchen i en längre tid :rofl: )

Jag beställde tre stora lådor ost istället för tre ostar en gång när någon hade fått en rejäl tankevurpa och lämnat mig som ansvarig för delikatessavdelningen på en stoooor stormarknad i två veckor när all erfarenhet jag hade var att jag hade sommarjobbat där året innan, då helt utan ansvar för saker som beställningar. Det blev ostrea och många gapskratt (och lugnande kramar) när ordinarie kom tillbaka...

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 440
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 314
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 843
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 461
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka