Fler "krävande" jobb?

Annars, om man ska hålla sig till transportbranschen, borde väl pilot vara ett av de mest ansvarstyngda jobben?
Personligen tycker jag det känns mycket vanskligare och krävande att vara ex färdtjänstchafför! Du har inte bara den omgivande trafiken att ta hänsyn till med allt vad det innebär utan kan dessutom hamna i situationer med passagerare som ex krampar, blir utåtagerande eller självskadande utan att ha en "trygg zon" att vara i som chaufför.

För att inte tala om trafiksäkerheten hos personer som sitter i rullstol utan nackstöd - jobbigt att hamna i en olycka med en sådan person!

Spontant känner jag, som jobbar inom LSS, att jag är glad över att slippa hantera både personer och trafik alltså! :)
 
Jag är företagsrådgivare på bank. Vi måste genomgå en hel rad utbildningar VARJE ÅR för att fortsätta att jobba i vårt yrke. Förutom att hålla reda på alla lagar och regler som styr vårt arbete (och som ändras hela tiden) måste jag också hela tiden vara uppmärksam på risken att utsättas för någon form av bedrägeri eller - hemska tanke - befinna mig öga mot öga med ett laddat vapen vilket hanteras av en person som med stor sannolikhet är drogpåverkad och dessutom under extrem press varför personen i princip kan agera hur vansinningt som helst. Och om jag missar att anmäla en transaktion som innebär penningtvätt döms jag personligen till fängelse.
 
Jag funderar ibland på om det finns andra jobb som är lika krävande som mitt jobb. När jag skriver krävande menar jag inte som i fysiskt krävande, utan snarare allt man ska hålla reda på.
Några exempel, kör och vilotiderna, vägarbetstidslagen, ykb, adr, lastsäkring, köra säkert, tömma förarkort, ta hand om ekipaget, ta bort is och snö från taket osv, listan kan göras lång.

Det är nog inte det i sig som är det jag funderar mest över, men i hur många branscher (om det ens finns någon) får du dyra böter för att du missade ta rast med 1 minut? I hur många branscher riskerar företaget att få betala sanktioner för att en arbetare missade att ta sin rast med 1 minut?
I hur många branscher måste du gå en kurs på 5 dagar var 5:e år för att få behålla ditt arbete?

Jag skulle vilja säga att det är så mycket mer man måste hålla reda på som lastbilschaufför än att bara köra ekipaget. Jag vet några jag pratat med tror att lastbilschaufförer tjänar bra, men verkligheten är inte sådan. Kanske borde vi som lastbilschaufförer ha lite bättre betalt med tanke på allt vi måste kunna (förutom att utföra arbetet), som t ex en som jobbar på industri, kontor, affär inte behöver ha en tanke på, men å andra sidan kommer det inte funka heller så länge det finns billigare chaufförer än de svenska.

Oavsett vilket är jag ändå väldigt stolt över mitt yrkesval, jag ångrar ingenting även om jag ibland funderar på hur det skulle kunna vara om förutsättningarna varit annorlunda.

Hur mycket mer än bara din huvudsakliga arbetsuppgift måste du hålla reda på jobbet? Jag är nyfiken vilka branscher som är mest krävande inom vad man måste hålla reda på. Finns det fler? :)
Både jag och min man har jobb som kräver mycket kunskap. Både erfarenhet och sånt vi helt enkelt måste plugga in.
Vi jobbar inte med samma sak, han jobbar mycket mer med lagstiftning. Jag jobbar med en del lagstiftning och en del väldigt mycket kunskap kring en programvara om jag uttrycker mig som så. Sen läser vi in oss på mycket. Det är stora mängder information som ska processas. För en del är det nog ointagliga mängder information. Jag tycker det är intressant :) Jag kan vara helt slut efter en arbetsdag för att jag tänkt så mycket och hittat på nya lösningar på saker och ting.
 
Precis som flera varit inne på så tror jag att det handlar mycket om individuella skillnader om vad som uppfattas som krävande när det kommer till arbetsmiljö. Vi har också olika förutsättningar inom många olika områden och vad den som har lätt för att lära sig och bearbeta information uppfattar som ett väldigt lätt yrke kommer kanske att uppfattas som betydligt tuffare för den som inte har det lika lätt.

Vad gäller piloter så genomgår dem iaf numera ganska rigorösa psykologiska tester på många håll (var på en väldigt intressant föreläsning av en som arbetar med att rekrytera piloter till ett stort bolag). Jag skulle misstänka att det är större risk att olämpliga förare kommer in som lastbilschaffisar eller busschaufförer än piloter eftersom det inte finns samma kontroll. Precis som det förmodligen är lättare att ta sig igenom en usk-utbildning utan att uppnå målen jämfört med en ssk-utbildning. Notera att jag inte kallar alla lastbilschaufförer eller bussförare inkompetenta och heller inte tycker att uskor är det (har jobbat med en del fantastiska uskor) men att de mer reglerade yrkena ofta är just mer reglerade.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Vet inte, men jag tänkte nog mest på hur jag själv skulle känna runt att ha ansvar för flera hundra personers liv uppe i luften.
Jag tänker nog att det verkar vara en destruktiv ingång till det jobbet. Uppgiften: ta de här personerna från Stockholm till London, är väl en mer rimlig beskrivning. Man är ju inte en hårsmån från att störta hela tiden. Jag tänker snarare att det ligger nära till hands att tänka som du pga den där auran av machogrej kring pilotyrket.

Och vi håller alla varandras liv i våra händer hela tiden på en massa sätt, tänker jag.
 
I viss mån har chaufförsyrket varit en fristad för egensinniga personer som med förmåga att fixa och trixa och med manipulativ förmåga skaffat sig exklusiva kontakter så de får rulla före i kön vid lossingar och lastningar.
Vi andra får vackert vänta nån timme till samt vackert finna oss i att bli kallade dumma i huvudet när vi inte presterar.

Yrket är bra, men förhållanden runt omkring rätt tveksamma här och var.
 
Så säger ju många, inte minst piloterna själva, men faktum är ju att flygolyckorna är få och att det är en MYCKET ovanlig dödsorsak. Har man adekvat utbildning och riktig teknik, så verkar ju inte pilotyrket särskilt ansvarsladdat. Det sker rätt få tillbud.

Jag tänker att det där mest är nån machogrej, piloter måste liksom av nån sorts machoskäl ha ett så särskilt ansvarsfullt jobb.
Njae, det där tror jag är en förenkling. Hur menar du att just olycksfrekvensen korrelerar med ansvarstyngden? Jag ser snarare att den möjliga omfattningen av misstag hos piloter är rejält mycket större än i de flesta andra yrken, således har de ett stort ansvar. Förutom passagerarnas välbefinnande ansvarar piloten (läs: kaptenen) ju även för själva fordonet med värde på allt från något hundratal miljoner till tre-fyra miljarder kronor, och för den skada som eventuellt kan åsamkas liv och egendom på marken vid ett haveri.
 
Njae, det där tror jag är en förenkling. Hur menar du att just olycksfrekvensen korrelerar med ansvarstyngden? Jag ser snarare att den möjliga omfattningen av misstag hos piloter är rejält mycket större än i de flesta andra yrken, således har de ett stort ansvar. Förutom passagerarnas välbefinnande ansvarar piloten (läs: kaptenen) ju även för själva fordonet med värde på allt från något hundratal miljoner till tre-fyra miljarder kronor, och för den skada som eventuellt kan åsamkas liv och egendom på marken vid ett haveri.
Jag menar helt enkelt att det inte verkar vara ett särskilt dramatiskt yrke där avgrunden mellan Liv och Död ständigt är närvarande. Att ansvaret - förutsatt att utbildning, teknik etc är på plats - bör vara av synnerligen hanterligt format. Och att det framstår som en machogrej att göra så stor sak av det där ansvaret, som jag antar har med män och motorer att göra. Brumbrum, liksom.

En rimlig förståelse av arbetsuppiften bör snarare vara just att passagerarna ska transporteras från en punkt till en annan.

(Jag förstår inte heller min egen bilkörning som ett oerhört ansvar för de - iofs ofast betydligt färre, men jag har åkt femsitsigt flyg några gånger - som åker med. Ej heller som ett oerhört ansvar för medtrafikanter eller för barn som cyklar över vägen. Ej heller för sådant som jag skulle kunna förstöra med hjälp av bilen, om jag ville eller om det sket sig. Jag kör bara, liksom. Ansvaret är ingen belastning, jag gör bara som man ska (i stort sett).)
 
I hur många branscher måste du gå en kurs på 5 dagar var 5:e år för att få behålla ditt arbete?

Det är väl rätt normalt i många branscher att gå kurser mellan varven? 5 dagar vart 5:e år är ju ändå lite.

Det låter som du tycker det är så betungande med det ansvar som just ditt jobb kräver, du kanske ska se dig om efter nåt annat där just bötesbiten inte är så aktuell?
 
Personligen tycker jag det känns mycket vanskligare och krävande att vara ex färdtjänstchafför! Du har inte bara den omgivande trafiken att ta hänsyn till med allt vad det innebär utan kan dessutom hamna i situationer med passagerare som ex krampar, blir utåtagerande eller självskadande utan att ha en "trygg zon" att vara i som chaufför.

För att inte tala om trafiksäkerheten hos personer som sitter i rullstol utan nackstöd - jobbigt att hamna i en olycka med en sådan person!

Spontant känner jag, som jobbar inom LSS, att jag är glad över att slippa hantera både personer och trafik alltså! :)

De åket buss också numer eftersom färdtjänsten snålas in på.
Med icke utbildade assistenter som inte fattar varför rullstolen ska stå med ryggen mot färdriktningen på därför avsedd plats. Utan barnvagn emellan :crazy:
 
Precis som flera varit inne på så tror jag att det handlar mycket om individuella skillnader om vad som uppfattas som krävande när det kommer till arbetsmiljö. Vi har också olika förutsättningar inom många olika områden och vad den som har lätt för att lära sig och bearbeta information uppfattar som ett väldigt lätt yrke kommer kanske att uppfattas som betydligt tuffare för den som inte har det lika lätt.

Vad gäller piloter så genomgår dem iaf numera ganska rigorösa psykologiska tester på många håll (var på en väldigt intressant föreläsning av en som arbetar med att rekrytera piloter till ett stort bolag). Jag skulle misstänka att det är större risk att olämpliga förare kommer in som lastbilschaffisar eller busschaufförer än piloter eftersom det inte finns samma kontroll. Precis som det förmodligen är lättare att ta sig igenom en usk-utbildning utan att uppnå målen jämfört med en ssk-utbildning. Notera att jag inte kallar alla lastbilschaufförer eller bussförare inkompetenta och heller inte tycker att uskor är det (har jobbat med en del fantastiska uskor) men att de mer reglerade yrkena ofta är just mer reglerade.

Men inte alltid tillräckliga de heller, tyvärr.
 
Har läst lite i tråden och kommer fram till att jag tror att det är viktig att definiera "krävande".
Är krävande lika med att man har ett ansvar för andra människors liv? Det kan man nog anse att många yrken har, iallafall om man bryter ner det hela lite. Alla yrken där man framför fordon i trafik bör ju räknas hit. Även vård och omsorg (ja även om man inte är hjärnkirurg kan ju felaktiga beslut och avvägningar i slutändan påverka folks liv). Säkert kan jobb inom tex teknik och industri också räknas hit (typ ojsan tryckte på fel knapp). Politiker kan ta fel beslut som i slutändan leder till att folk dör i krig eller katastrofer.
Sen finns det ju andra möjliga definitioner på "krävande". Mitt jobb tex har inget direkt ansvar för andras liv och fortlevnad men jag skulle nog säga att det är socialt krävande, på ett nivå att tex TS kanske inte skulle klara det. Så det är ju krävande på ett annat sätt, speciellt om man har svårt för det sociala, kanske har ngn diagnos som gör att det sociala spelet känns utmattande lär mitt jobb vara helt omöjligt krävande.

Jag tänker mest att det är ju viktigt att det är rätt person på rätt plats! Och en himla tur att det finns olika jobb som passar olika människor! Det är nog svårt att säga att "ett jobb är mer krävande än ett annat", det måste ju baseras på VEM som utför det och vilka färdigheter och egenskaper denna person har helt enkelt!
 
Det är väl rätt normalt i många branscher att gå kurser mellan varven? 5 dagar vart 5:e år är ju ändå lite.

Det låter som du tycker det är så betungande med det ansvar som just ditt jobb kräver, du kanske ska se dig om efter nåt annat där just bötesbiten inte är så aktuell?
Gick de där kurserna i sommras.

Har man inställningen att de är bra när man går dit så blir de bra - är ofta så.
Det som är det viktiga är inte det nya under solen - fast det var en del sådant med, utan att man kan få lite krut bakom det man säger ifrån om.
På de kurser jag gick hade mycket diskussioner om just detta att våga säga ifrån och skapa sig ett bättre arbetsklimat. Lätt att säga branschen är si och så - men branschen det är ju vi - vi tillsammans. Det som var mest intressant var just att kunna diskutera detta med både åkare och transportledare. Mycket lärorikt!

Tillkommer sen alla andra behörighetskurser som ska uppdateras, ADR mfl. Men det får bli ett annat år.
 
Jag tänker mest att det är ju viktigt att det är rätt person på rätt plats! Och en himla tur att det finns olika jobb som passar olika människor! Det är nog svårt att säga att "ett jobb är mer krävande än ett annat", det måste ju baseras på VEM som utför det och vilka färdigheter och egenskaper denna person har helt enkelt!

Fast det var väl inte inte just det vilket jobb som var mest krävande, som jag uppfattade det i alla fall, - utan just vilka fler krävande jobb det finns och varför de är krävande. Har kommit en massa intressanta inlägg om olika jobb och vad som är krävande med dessa.

Det mest krävande jobb jag gjort är att sälja tingeltangel på rockmarknad! Bevakar man inte disken hela tiden så blir man av med saker, bevakar man inte baksidan går de in där och knycker det de kan. Folk pissar och spyr och man får göra vad man kan så inga varor kommer ivägen. Arbetstiden ligger runt tjugo timmar med bara korta pauser där man får avlösa varandra. Allt är skitigt och och stanken lägger som ett surt töcken i omgivningen, magsjukan sprider sig men inte nån större möjlighet att springa till de överfulla toaletterna för det. När det sen äntligen är dags att stänga för det året kommer hyenorna, för då slutar vakten att patrullera, så det är bara att ägna ytterligare flera timmar åt att packa ihop, för det som är kvar ute när man gått och lagt sig är borta på morgonen. Men fara för andras liv nej - men sin egen hälsa och mentala förstånd! (nu var det ett extremt år och det ska ha blivit något bättre)
 
Æ
Har läst lite i tråden och kommer fram till att jag tror att det är viktig att definiera "krävande".
Är krävande lika med att man har ett ansvar för andra människors liv? Det kan man nog anse att många yrken har, iallafall om man bryter ner det hela lite. Alla yrken där man framför fordon i trafik bör ju räknas hit. Även vård och omsorg (ja även om man inte är hjärnkirurg kan ju felaktiga beslut och avvägningar i slutändan påverka folks liv). Säkert kan jobb inom tex teknik och industri också räknas hit (typ ojsan tryckte på fel knapp). Politiker kan ta fel beslut som i slutändan leder till att folk dör i krig eller katastrofer.
Sen finns det ju andra möjliga definitioner på "krävande". Mitt jobb tex har inget direkt ansvar för andras liv och fortlevnad men jag skulle nog säga att det är socialt krävande, på ett nivå att tex TS kanske inte skulle klara det. Så det är ju krävande på ett annat sätt, speciellt om man har svårt för det sociala, kanske har ngn diagnos som gör att det sociala spelet känns utmattande lär mitt jobb vara helt omöjligt krävande.

Jag tänker mest att det är ju viktigt att det är rätt person på rätt plats! Och en himla tur att det finns olika jobb som passar olika människor! Det är nog svårt att säga att "ett jobb är mer krävande än ett annat", det måste ju baseras på VEM som utför det och vilka färdigheter och egenskaper denna person har helt enkelt!
Jag tycker du sammanfattade det väldigt bra. :bow:
Särskilt det där med att definiera krävande. Det kan ju som bekant vara väldigt olika. ;) Och tur är väl det! :up:
 
Jag menar helt enkelt att det inte verkar vara ett särskilt dramatiskt yrke där avgrunden mellan Liv och Död ständigt är närvarande. Att ansvaret - förutsatt att utbildning, teknik etc är på plats - bör vara av synnerligen hanterligt format. Och att det framstår som en machogrej att göra så stor sak av det där ansvaret, som jag antar har med män och motorer att göra. Brumbrum, liksom.

En rimlig förståelse av arbetsuppiften bör snarare vara just att passagerarna ska transporteras från en punkt till en annan.

(Jag förstår inte heller min egen bilkörning som ett oerhört ansvar för de - iofs ofast betydligt färre, men jag har åkt femsitsigt flyg några gånger - som åker med. Ej heller som ett oerhört ansvar för medtrafikanter eller för barn som cyklar över vägen. Ej heller för sådant som jag skulle kunna förstöra med hjälp av bilen, om jag ville eller om det sket sig. Jag kör bara, liksom. Ansvaret är ingen belastning, jag gör bara som man ska (i stort sett).)
Alltså ja.... Om man pratar om vanliga piloter som flyger vanliga passagerarplan så är planen och utbildningen gjorda så att det är liten risk att något går fel.. Dom gånger jag sett vanliga piloter i listor över farligaste jobb så har det varit för att deras resor till varma länder och alla resor genom tidszoner som rubbar dygnsrytmen och försämrar immunförsvaret ger dom en högre risk att drabbas av hudcancer.. och så är det ett stillasittande jobb och det är ju farligt men det finns jättemånga jobb som är stillasittande......

Tror folk ser det som så dramatiskt både för den där machogrejen och för att många har flygrädsla
 
Ja, och när jag jobbade som kassörska fick kassan inte gå mer än 25 kr plus eller minus i slutet av dagen annars fick man varningar. 3 st och så fick man sparken. Vi hade den gamla varianten av kassor där man räknar upp växeln för hand, och man kunde lätt slå in varor för 10 000 kr per timme.

Herregud jag skulle få sparken efter två dagar. Ärligt, jag är en sån som räknar på fingrarna och använder miniräknare och det alltid blir fel ändå. :meh:
 
Fast det var väl inte inte just det vilket jobb som var mest krävande, som jag uppfattade det i alla fall, - utan just vilka fler krävande jobb det finns och varför de är krävande. Har kommit en massa intressanta inlägg om olika jobb och vad som är krävande med dessa.

Det mest krävande jobb jag gjort är att sälja tingeltangel på rockmarknad! Bevakar man inte disken hela tiden så blir man av med saker, bevakar man inte baksidan går de in där och knycker det de kan. Folk pissar och spyr och man får göra vad man kan så inga varor kommer ivägen. Arbetstiden ligger runt tjugo timmar med bara korta pauser där man får avlösa varandra. Allt är skitigt och och stanken lägger som ett surt töcken i omgivningen, magsjukan sprider sig men inte nån större möjlighet att springa till de överfulla toaletterna för det. När det sen äntligen är dags att stänga för det året kommer hyenorna, för då slutar vakten att patrullera, så det är bara att ägna ytterligare flera timmar åt att packa ihop, för det som är kvar ute när man gått och lagt sig är borta på morgonen. Men fara för andras liv nej - men sin egen hälsa och mentala förstånd! (nu var det ett extremt år och det ska ha blivit något bättre)
Jag tycker då det är naturligt med en diskussion vad ordet krävande innebär. Det handlar ju om att ett jobb är inte automatiskt krävande för alla utan det beror på personen. Har man inte tänkt på det är der ju meningslöst att rabbla upp och jämföra jobb.
 
  • Gilla
Reactions: ptr

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 440
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 340
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 847
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 461
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp