Fler "krävande" jobb?

Chansa är typ jättedumt i många yrken ;)

Jag trivdes bra i butik och det passar nog mig rätt ok men den typen av butiksjobb (tiderna) finns inte tillgängligt där jag bor nu.

Jobbade många år på 7-11 på Humlegårdsgatan och Linnégatan, mycket nätter :love:

(Mest krävande är nog ett jobb man inte trivs med i kombination med en pruttig chef.)

Butiksjobb är ju hyfsat icke krävande på det sättet att man inte avsvarvar över människors liv och hälsa liksom!
Däremot kan det ju vara ganska socialt krävande på olika sätt! Man ska nog vara lagd åt det hållet att man gillar att snacka med folk, ha bra "tentakler" och kan känna av människor och olika typer av personer!
Mer high end-sälj tex att jobba på Chanel eller motsvarande kräver ganska mycket fingertoppskänsla och rent socialt tycker jag att det är mer krävande än många andra jobb. Den typen av kund har vissa förväntningar, du säljer inte en vara utan en upplevelse/känsla. Min erfarenhet är att det är krävande! Jag jobbar ju även med detta, retail i butik och anledningen att jag klarar detta jobb är faktiskt att jag tidigare jobbat med "östermalmstanter" på hemtjänsten! Jag vet vilka knappar att trycka på, vilka samtalsämnen att avhandla osv för att kunna sälja.

Jag blir alltid förvånad när jag besöker butiker som tex HM. Just ouppmärksamheten, att personalen inte har koll. Ingen vill ju bli bevakad eller påhoppad, men lyfter jag blicken på tex Prada så får jag service inom 1 sekund. Jag behöver aldrig ställa en direkt fråga utan jag blir erbjuden det jag vill ha innan jag hinner fråga, men ändå känner jag inte att personen är påflugen eller "säljig". Det är service med fingertoppskänsla.

Butiksjobb är ju hyfsat icke krävande på det sättet att man inte avsvarvar över människors liv och hälsa liksom!
Däremot kan det ju vara ganska socialt krävande på olika sätt! Man ska nog vara lagd åt det hållet att man gillar att snacka med folk, ha bra "tentakler" och kan känns av människor och olika typer av personer!
Mer high end-sälj tex att jobba på Chanel eller motsvarande kräver ganska mycket fingertoppskänsla och rent socialt tycker jag att det är mer krävande på det sättet än många andra jobb. Den typen av kund har vissa förväntningar, du säljer inte en vara utan en upplevelse/känsla. Min erfarenhet är att det är krävande! Jag jobbar ju även med detta, retail i butik och anledningen att jag klarar detta jobb är faktiskt att jag tidigare jobbat med östermalmstanter på hemtjänsten! Jag vet vilka knappar att trycks på, vills samtalsämnen att avhandla osv för att kunna sälja.

Det finns ju ganska många olika sorters butiksjobb. Typ :)

Du blir alltid förvånad att du inte får samma service på HM som på Prada? Menar du allvar?

Nej jag brukar bara tänka på det! Typ reagera på att det är så olika hur man jobbar!
Fick dock helt grym service på Kicks igår! Även mitt lokala ICA brukar vara grymma!
Även "enklare" butiker skulle ju tjäna på grundkurs i sälj till all personal. Typ hur man svarar på kundfrågor ur säljsynpunkt osv! Sen blir det ju såklart att HM mer fokuserar på att avsluta sälj i kassan, de följer ju inte kunden från ingång till utgång.

Senast ändrad av en moderator:
Nej jag brukar bara tänka på det! Typ reagera på att det är så olika hur man jobbar!
Fick dock helt grym service på Kicks igår! Även mitt lokala ICA brukar vara grymma!
Även "enklare" butiker skulle ju tjäna på grundkurs i sälj till all personal. Typ hur man svarar på kundfrågor ur säljsynpunkt osv! Sen blir det ju såklart att HM mer fokuserar på att avsluta sälj i kassan, de följer ju inte kunden från ingång till utgång.

Och säljer för lite andra belopp.

Mitt yrke har en utbildning på 2,5 år vilket jag anser är ganska kort, samtidigt som jag känner att jag kan göra mitt jobb på ett bra sätt efter den tiden. Dock lär jag mig varje dag på jobbet.

Vi möter misär, räddar liv, vi möter människor med ångest, psykoser, människor i sorg och döden är en ganska stor del av vår vardag.
Vi möter människor som hatar oss, som vill skada oss, som inte tror på oss eller som är oerhört skeptiska mot allt vi gör. Människor som tror att vi bara finns till för att göra ont eller för att jävlas.
Jag är ofta rädd, men måste låta bli att visa det utåt för att inte förvärra en situation.
Vi har dessutom våldsmonopol vilket är extremt viktigt att förvalta på rätt sätt.

Det är inte sällan vi missar lunch eller middag på grund av att vi inte hinner äta dessutom, men det kan man ju leva med.

Det är också ett jobb där vi möter så mycket glädje, fantastiska människor, otroliga historier och där jag har kollegor som skulle offra allt om jag behövde hjälp.
Det är ett jobb som jag tycker det är roligt att gå till - varje dag.

Jag jobbar som ni säkert som förstår som polis, och jag älskar det. Om inte varje sekund av det så nästan.
Det finns massor av jobb som är vansinnigt krävande, och jag anser att mitt är ett av dessa.

Mitt yrke har en utbildning på 2,5 år vilket jag anser är ganska kort, samtidigt som jag känner att jag kan göra mitt jobb på ett bra sätt efter den tiden. Dock lär jag mig varje dag på jobbet.

Vi möter misär, räddar liv, vi möter människor med ångest, psykoser, människor i sorg och döden är en ganska stor del av vår vardag.
Vi möter människor som hatar oss, som vill skada oss, som inte tror på oss eller som är oerhört skeptiska mot allt vi gör. Människor som tror att vi bara finns till för att göra ont eller för att jävlas.
Jag är ofta rädd, men måste låta bli att visa det utåt för att inte förvärra en situation.
Vi har dessutom våldsmonopol vilket är extremt viktigt att förvalta på rätt sätt.

Det är inte sällan vi missar lunch eller middag på grund av att vi inte hinner äta dessutom, men det kan man ju leva med.

Det är också ett jobb där vi möter så mycket glädje, fantastiska människor, otroliga historier och där jag har kollegor som skulle offra allt om jag behövde hjälp.

Jag jobbar som ni säkert som förstår som polis, och jag älskar det. Om inte varje sekund av det så nästan.
Det finns massor av jobb som är vansinnigt krävande, och jag anser att mitt är ett av dessa.

Ni gör ett grymt jobb! :bow:

Däremot kan det ju vara ganska socialt krävande på olika sätt! Man ska nog vara lagd åt det hållet att man gillar att snacka med folk, ha bra "tentakler" och kan känna av människor och olika typer av personer!
Mer high end-sälj tex att jobba på Chanel eller motsvarande kräver ganska mycket fingertoppskänsla och rent socialt tycker jag att det är mer krävande än många andra jobb. Den typen av kund har vissa förväntningar, du säljer inte en vara utan en upplevelse/känsla. Min erfarenhet är att det är krävande! Jag jobbar ju även med detta, retail i butik och anledningen att jag klarar detta jobb är faktiskt att jag tidigare jobbat med "östermalmstanter" på hemtjänsten! Jag vet vilka knappar att trycka på, vilka samtalsämnen att avhandla osv för att kunna sälja.

Jag blir alltid förvånad när jag besöker butiker som tex HM. Just ouppmärksamheten, att personalen inte har koll. Ingen vill ju bli bevakad eller påhoppad, men lyfter jag blicken på tex Prada så får jag service inom 1 sekund. Jag behöver aldrig ställa en direkt fråga utan jag blir erbjuden det jag vill ha innan jag hinner fråga, men ändå känner jag inte att personen är påflugen eller "säljig". Det är service med fingertoppskänsla.
Just Prada har jag nog inte koll på, men överlag skulle jag säga att jag alltid upplever servicen som väldigt påflugen och väldigt könsrollsnormerande när jag går i den där typen av dyrare märkesbutiker. Det märks att personalen är väldigt övertygad om att den har fingertoppskänslan du pratar om, men jag är betydligt mindre övertygad om den saken.

(På HM blir jag galen över att jag inte hittar, men det är en annan sak, och ingen verkar förvänta sig att jag ska uppleva det som välordnat och överskådligt.)

:bow::bow:

Tänkte på ytterligare en aspekt du inte nämnde.. Min kår möter ungefär samma klientel som ni (bortsett från de tacksamma och positiva), vi slipper dock hantera dem utomhus, på krogen, i deras hem eller whatever, vilket måste krångla till arbetssituationen avsevärt

:bow::bow:

Tänkte på ytterligare en aspekt du inte nämnde.. Min kår möter ungefär samma klientel som ni (bortsett från de tacksamma och positiva), vi slipper dock hantera dem utomhus, på krogen, i deras hem eller whatever, vilket måste krångla till arbetssituationen avsevärt

Jag gissar att det är ni som tar vid där vi lämnar av?
Men ja, särskilt att hantera folk i deras hem tycker jag är en stor svårighet.
I regel går det ju dock bra, skönt nog.

Den här tråden har blivit en intressant beskrivning av utmaningar och svårigheter i olika yrken, yrken som folk trots - eller tack vare - det trivs i. Bra läsning för ungdomar (eller andra) som funderar på vad de ska bli!
Teoretiskt skulle man ju kunna säga att de yrken som tar längst tid att lära sig (utbildning+erfarenhet) är mest kvalificerade. Men i många yrken krävs också/istället fallenhet som gör dem omöjliga att klara för andra. T ex inom vården och flera av de yrken som tagits upp i tråden. Hjälper inte att vara professor i kvantfysik om man inte kan hantera en rädd eller skadad person.
När det gäller diskussionen om piloter så skulle jag dock vilja försvara att det är krävande, inte bara macho. Även om det för det mesta är enahanda och allt går som på räls(?), så är det när det inte går så bra som deras arbete blir krävande. Att på bråkdelen av en sekund gå från bakåtlutad till att klara ut en krissituation. På samma sätt som att även om en flygvärdinnas vanligaste arbetsuppgift är att servera kaffe så är den viktigaste att kunna evakuera ett brinnande plan. Om jag någon gång skulle hamna i en flygplansincident så hoppas jag att det sitter en Stefan Rasmussen eller Chelsey Sully vid rodret.

Jag kan inte på rakarm komma på ett jobb där man får böter för att ha jobbat 1 minut längre än man borde.
Däremot så frågade du kring det här med utbildning var 5år och väktare tex ska gå fortbildning var 4år. Missar du den får du gå om båda grundlurserna.
Nästan i jämförelse med rasten: När jag jobbade som väktare så tillhör dom ordinarie arbetsuppgiften upplåsning. Är väktaren sen till upplåsningen står produktionen stilla = kostar företagen miljonbelopp för varje minut det står stilla.

I alla yrken som du kör bil så finns det risk att du får böter för fortkörning eller fel på bilen.

När jag jobbade på skyddat boende var det extremt mycket att ha i huvudet som kunde göra skillnad på liv och död om det handlades fel.

Att lastbilschaufförerna ha så stränga regler beror väl på att det slarvats mycket tidigare?
Du kan ju få olika konsekvenser i olika jobb.
Med jobbvalet kommer ju oxå valet av konsekvenser...
Lägger till att jag i samband med mina fortbildningar själv varit tvungen att säga till om det.

Bara läst till sida 5 än så länge

En grupp jag tänker på är alla som håller på med försvarshemligheter. Militär, skyddsvakt men även de "civila" som jobbar med detta. Glömma ett papper på skrivbordet innan man går på lunch/toaletten/möte kan bli katastrof. Samma sak om man råkar läcka information, ibland så små detaljer som vem som varit var. Inte bara för arbetsgivare utan för hela riket.

Inom att transportera har du ambulans, brandbil och polis. Man ska ibland framföra fordonet fort som fan och i svåra miljöer. Ibland är en väg blockerad och då ska man snabbt kunna ta beslut om ny väg och efter den färden kunna kliva ur bilen med en sinnesstämning anpassad efter situationen och viktigast av allt, du måste kunna checka av vad som händer runt dig så du inte kliver ut i ett kaos som i värsta fall leder till döden.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 439
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 314
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 840
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 461
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka