R
Raderad medlem 68338
Chansa är typ jättedumt i många yrken
Jag trivdes bra i butik och det passar nog mig rätt ok men den typen av butiksjobb (tiderna) finns inte tillgängligt där jag bor nu.
Jobbade många år på 7-11 på Humlegårdsgatan och Linnégatan, mycket nätter
(Mest krävande är nog ett jobb man inte trivs med i kombination med en pruttig chef.)
Butiksjobb är ju hyfsat icke krävande på det sättet att man inte avsvarvar över människors liv och hälsa liksom!
Däremot kan det ju vara ganska socialt krävande på olika sätt! Man ska nog vara lagd åt det hållet att man gillar att snacka med folk, ha bra "tentakler" och kan känna av människor och olika typer av personer!
Mer high end-sälj tex att jobba på Chanel eller motsvarande kräver ganska mycket fingertoppskänsla och rent socialt tycker jag att det är mer krävande än många andra jobb. Den typen av kund har vissa förväntningar, du säljer inte en vara utan en upplevelse/känsla. Min erfarenhet är att det är krävande! Jag jobbar ju även med detta, retail i butik och anledningen att jag klarar detta jobb är faktiskt att jag tidigare jobbat med "östermalmstanter" på hemtjänsten! Jag vet vilka knappar att trycka på, vilka samtalsämnen att avhandla osv för att kunna sälja.
Jag blir alltid förvånad när jag besöker butiker som tex HM. Just ouppmärksamheten, att personalen inte har koll. Ingen vill ju bli bevakad eller påhoppad, men lyfter jag blicken på tex Prada så får jag service inom 1 sekund. Jag behöver aldrig ställa en direkt fråga utan jag blir erbjuden det jag vill ha innan jag hinner fråga, men ändå känner jag inte att personen är påflugen eller "säljig". Det är service med fingertoppskänsla.