R
Raderad medlem 6459
Inte med Turkish Airlines eller Qatar Airways!Och oätlig mat.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Inte med Turkish Airlines eller Qatar Airways!Och oätlig mat.
Ja, bilden av pilotyrket som glamoröst har nog mattats rejält de senaste 10-15 åren, om man pratar om skimmer. Men det gjorde vi ju ursprungligen inte, utan om ansvar och krav.Jag vet inte om det är okunskapen som ger skimret, men kanske. Ett skimmer finns ju uppenbarligen. Jag tycker att skimret känns väldigt - ehh, 1900, liksom.Det är ju inte ett mirakel att vi kan flyga längre. Vi gör det rätt ofta, många av oss, det är (på tok för) billigt och vi får ofta urusel service i samband med att vi flyger. Och oätlig mat. Att flygresenärer skulle ha en skimrande upplevelse medan de/vi flyger, känns väldigt osannolikt för mig. Ändå ser många ett skimmer runt pilotyrket.
Jag vet inte om det är okunskapen som ger skimret, men kanske. Ett skimmer finns ju uppenbarligen. Jag tycker att skimret känns väldigt - ehh, 1900, liksom.Det är ju inte ett mirakel att vi kan flyga längre. Vi gör det rätt ofta, många av oss, det är (på tok för) billigt och vi får ofta urusel service i samband med att vi flyger. Och oätlig mat. Att flygresenärer skulle ha en skimrande upplevelse medan de/vi flyger, känns väldigt osannolikt för mig. Ändå ser många ett skimmer runt pilotyrket.
Jag ber om ursäkt för mitt tjat om detta, men det har förundrat mig i många år nu.
Det är sant! Men väl framme är dock maten ytterligare betydligt bättre.Inte med Turkish Airlines eller Qatar Airways!![]()
Det var värst vad du tar i!Ja, bilden av pilotyrket som glamoröst har nog mattats rejält de senaste 10-15 åren, om man pratar om skimmer. Men det gjorde vi ju ursprungligen inte, utan om ansvar och krav.
Du har inte funderat på om det kanske tvärtom är okunskap om just piloters ansvar och krav som gör att du uppfattar yrket som trivialt och inte särskilt ansvarsfullt (vilket är så jag uppfattar dina inlägg)?
Aha. Ja, jag vet just inget om det iofs. Men att piloten inte ensam utgör infrastrukturen, följer ju nästan av hur samhället i övrigt ser ut.Jag menar att med kunskap blir det självklart att det är samma typ av yrke som lokförare eller sjökapten. Och hur flygtransportsystemet fungerar , det är liksom inte piloten som utövar magi eller abnorm skicklighetsutövning för att få planet till rätt destination genom luften.
Jag vet inte om det är okunskapen som ger skimret, men kanske. Ett skimmer finns ju uppenbarligen. Jag tycker att skimret känns väldigt - ehh, 1900, liksom.Det är ju inte ett mirakel att vi kan flyga längre. Vi gör det rätt ofta, många av oss, det är (på tok för) billigt och vi får ofta urusel service i samband med att vi flyger. Och oätlig mat. Att flygresenärer skulle ha en skimrande upplevelse medan de/vi flyger, känns väldigt osannolikt för mig. Ändå ser många ett skimmer runt pilotyrket.
Jag ber om ursäkt för mitt tjat om detta, men det har förundrat mig i många år nu.
Godaste kebaben jag nånsin ätit var på ett turkishflyg! Den var bättre än all kebab jag ätit i IstanbulDet är sant! Men väl framme är dock maten ytterligare betydligt bättre.
Finns kanske en parallell att dra mot HM/Prada-diskussionen tidigare. Kostar det så ska det smaka osv. Sen har ju deras inställning en lugnande effekt på vissa resenärer vilket gör livet lättare för den som kör. En buss kan du ju svänga in på kanten med på ett annat sätt för att lyfta av en bråkig passagerare.En relaterad grej som förundrar mig är flygvärdinneyrket. Att det är så viktigt att de har särskilda kläder, frisyr, naglar, smink, skor, attityd. Egentligen består ju deras jobb i att kolla biljetter, dela ut mat och dryck samt ha koll på säkerheten, alltså ungefär samma som busschaufför och tågvärd minus matutdelningen då. Men ändå är det så enormt viktigt hur de ser ut och att de har ett visst service-sätt. Att de ler, osv. Varför är det så viktigt just på flygplan? Man ställer ju inte samma krav på busschaufförer.
En relaterad grej som förundrar mig är flygvärdinneyrket. Att det är så viktigt att de har särskilda kläder, frisyr, naglar, smink, skor, attityd. Egentligen består ju deras jobb i att kolla biljetter, dela ut mat och dryck samt ha koll på säkerheten, alltså ungefär samma som busschaufför och tågvärd minus matutdelningen då. Men ändå är det så enormt viktigt hur de ser ut och att de har ett visst service-sätt. Att de ler, osv. Varför är det så viktigt just på flygplan? Man ställer ju inte samma krav på busschaufförer.
Ja, det är spännande!En relaterad grej som förundrar mig är flygvärdinneyrket. Att det är så viktigt att de har särskilda kläder, frisyr, naglar, smink, skor, attityd. Egentligen består ju deras jobb i att kolla biljetter, dela ut mat och dryck samt ha koll på säkerheten, alltså ungefär samma som busschaufför och tågvärd minus matutdelningen då. Men ändå är det så enormt viktigt hur de ser ut och att de har ett visst service-sätt. Att de ler, osv. Varför är det så viktigt just på flygplan? Man ställer ju inte samma krav på busschaufförer.
Hon kanske visst läser. Det är många trådar jag bara läser men inte skriver i.Det är jäkligt synd om @RedHyuuga inte läser sin tråd längre, för hon har fått grymt många bra svar på sin fråga. Det är jätteintressant läsning om hur olika aspekter av "krävande" kan vara.
Uniform (som du har på buss och tåg också) är till för att man lätt ska kunna skilja ut personal från passagerare.
Piffigheten är tradition och nog förväntar sig folk trevliga förare också, det är vad man gnäller mest på...
Ja, jag skrev ju "om". Och jag har för mig att hon skrev att hon lämnade tråden.Hon kanske visst läser. Det är många trådar jag bara läser men inte skriver i.
Tycker tråden är intressant, det blir liksom en inblick i olika yrken och vad som krävs av utförarna.
Jag tycker att det är en jättestor skillnad mellan busschaufförers och flygvärdinnors förväntade uppträdande. Uniform har jag inga problem att förstå, det är resten.
Men varför är det då inte samma skimmer kring flygledare, lokförare eller sjökapten? Om det handlar om ansvar och krav?Ja, bilden av pilotyrket som glamoröst har nog mattats rejält de senaste 10-15 åren, om man pratar om skimmer. Men det gjorde vi ju ursprungligen inte, utan om ansvar och krav.
Du har inte funderat på om det kanske tvärtom är okunskap om just piloters ansvar och krav som gör att du uppfattar yrket som trivialt och inte särskilt ansvarsfullt (vilket är så jag uppfattar dina inlägg)?
Fast det gör det ju inte. Kostar, alltså. Det är skitbilligt att flyga.Finns kanske en parallell att dra mot HM/Prada-diskussionen tidigare. Kostar det så ska det smaka osv. Sen har ju deras inställning en lugnande effekt på vissa resenärer vilket gör livet lättare för den som kör. En buss kan du ju svänga in på kanten med på ett annat sätt för att lyfta av en bråkig passagerare.
Visst är det generellt billigare att flyga nu jämfört med att flyga tidigare - men det är väl ff dyrare än att ta bussen?Fast det gör det ju inte. Kostar, alltså. Det är skitbilligt att flyga.
Jaha, du tänkte så. Jag tänkte på längre flygningar. Men inrikes är det klart att det är så.Visst är det generellt billigare att flyga nu jämfört med att flyga tidigare - men det är väl ff dyrare än att ta bussen?