Fler "krävande" jobb?

Jag vet inte om det är okunskapen som ger skimret, men kanske. Ett skimmer finns ju uppenbarligen. Jag tycker att skimret känns väldigt - ehh, 1900, liksom. :D Det är ju inte ett mirakel att vi kan flyga längre. Vi gör det rätt ofta, många av oss, det är (på tok för) billigt och vi får ofta urusel service i samband med att vi flyger. Och oätlig mat. Att flygresenärer skulle ha en skimrande upplevelse medan de/vi flyger, känns väldigt osannolikt för mig. Ändå ser många ett skimmer runt pilotyrket.
Ja, bilden av pilotyrket som glamoröst har nog mattats rejält de senaste 10-15 åren, om man pratar om skimmer. Men det gjorde vi ju ursprungligen inte, utan om ansvar och krav.
Du har inte funderat på om det kanske tvärtom är okunskap om just piloters ansvar och krav som gör att du uppfattar yrket som trivialt och inte särskilt ansvarsfullt (vilket är så jag uppfattar dina inlägg)?

Jag vet inte om det är okunskapen som ger skimret, men kanske. Ett skimmer finns ju uppenbarligen. Jag tycker att skimret känns väldigt - ehh, 1900, liksom. :D Det är ju inte ett mirakel att vi kan flyga längre. Vi gör det rätt ofta, många av oss, det är (på tok för) billigt och vi får ofta urusel service i samband med att vi flyger. Och oätlig mat. Att flygresenärer skulle ha en skimrande upplevelse medan de/vi flyger, känns väldigt osannolikt för mig. Ändå ser många ett skimmer runt pilotyrket.

Jag ber om ursäkt för mitt tjat om detta, men det har förundrat mig i många år nu.

Jag menar att med kunskap blir det självklart att det är samma typ av yrke som lokförare eller sjökapten. Och hur flygtransportsystemet fungerar , det är liksom inte piloten som utövar magi eller abnorm skicklighetsutövning för att få planet till rätt destination genom luften.

Ja, bilden av pilotyrket som glamoröst har nog mattats rejält de senaste 10-15 åren, om man pratar om skimmer. Men det gjorde vi ju ursprungligen inte, utan om ansvar och krav.
Du har inte funderat på om det kanske tvärtom är okunskap om just piloters ansvar och krav som gör att du uppfattar yrket som trivialt och inte särskilt ansvarsfullt (vilket är så jag uppfattar dina inlägg)?
Det var värst vad du tar i!

Jag menar att med kunskap blir det självklart att det är samma typ av yrke som lokförare eller sjökapten. Och hur flygtransportsystemet fungerar , det är liksom inte piloten som utövar magi eller abnorm skicklighetsutövning för att få planet till rätt destination genom luften.
Aha. Ja, jag vet just inget om det iofs. Men att piloten inte ensam utgör infrastrukturen, följer ju nästan av hur samhället i övrigt ser ut.

Ny teknik har ju genom teknikhistorien ibland haft just skimmer runt sig. Både rädsla och eufori. Men flyget är ju inte ny teknik längre så sett.

(Rymdresor och astronauter har ju också skimmer runt sig. Och får ju ses som mer spektakulärt, och betydligt mer ovanligt. Mig lämnar även det rätt kall.)

@Snubbelfot jag har aldrig reflekterat över pilotyrket. Men jag gör det nu. Och bara det faktum att några av er kan namnge ett par piloter gör att det verkar finnas hjältevibbar kring yrket.

Hur icke flygrädd man än är så tror jag att bakom den där hjältestatusen ligger ett instinktivt obehag om vad som skulle kunna hända. Trots att det är farligare att åka bil.

Jag ber om ursäkt för mitt tjat om detta, men det har förundrat mig i många år nu.

En relaterad grej som förundrar mig är flygvärdinneyrket. Att det är så viktigt att de har särskilda kläder, frisyr, naglar, smink, skor, attityd. Egentligen består ju deras jobb i att kolla biljetter, dela ut mat och dryck samt ha koll på säkerheten, alltså ungefär samma som busschaufför och tågvärd minus matutdelningen då. Men ändå är det så enormt viktigt hur de ser ut och att de har ett visst service-sätt. Att de ler, osv. Varför är det så viktigt just på flygplan? Man ställer ju inte samma krav på busschaufförer.

En relaterad grej som förundrar mig är flygvärdinneyrket. Att det är så viktigt att de har särskilda kläder, frisyr, naglar, smink, skor, attityd. Egentligen består ju deras jobb i att kolla biljetter, dela ut mat och dryck samt ha koll på säkerheten, alltså ungefär samma som busschaufför och tågvärd minus matutdelningen då. Men ändå är det så enormt viktigt hur de ser ut och att de har ett visst service-sätt. Att de ler, osv. Varför är det så viktigt just på flygplan? Man ställer ju inte samma krav på busschaufförer.
Finns kanske en parallell att dra mot HM/Prada-diskussionen tidigare. Kostar det så ska det smaka osv. Sen har ju deras inställning en lugnande effekt på vissa resenärer vilket gör livet lättare för den som kör. En buss kan du ju svänga in på kanten med på ett annat sätt för att lyfta av en bråkig passagerare.

Uniform (som du har på buss och tåg också) är till för att man lätt ska kunna skilja ut personal från passagerare.

Piffigheten är tradition och nog förväntar sig folk trevliga förare också, det är vad man gnäller mest på...

Ja, det är spännande!

Numera kommer jag inte i kontakt med skimret kring flygvärdinneyrket, men jag minns från min barndom och ungdom att det var ett yrke många tjejer drömde om.

Det framstår ju på många sätt som att även för att vara inom transportbranschen, så har yrket väldigt många nackdelar. Krävande på så vis att arbetstiderna är rätt underliga och sådant. Förutom då resenärer som ömsom kräks på dem, ömsom tafsar.

Ändå är det en sorts drömyrke, eller har varit. (Jag vet inte om dagens flickor drömmer om det?)

Det är jäkligt synd om @RedHyuuga inte läser sin tråd längre, för hon har fått grymt många bra svar på sin fråga. Det är jätteintressant läsning om hur olika aspekter av "krävande" kan vara.
Hon kanske visst läser. Det är många trådar jag bara läser men inte skriver i.

Tycker tråden är intressant, det blir liksom en inblick i olika yrken och vad som krävs av utförarna.

Uniform (som du har på buss och tåg också) är till för att man lätt ska kunna skilja ut personal från passagerare.

Piffigheten är tradition och nog förväntar sig folk trevliga förare också, det är vad man gnäller mest på...

Jag tycker att det är en jättestor skillnad mellan busschaufförers och flygvärdinnors förväntade uppträdande. Uniform har jag inga problem att förstå, det är resten.

Hon kanske visst läser. Det är många trådar jag bara läser men inte skriver i.

Tycker tråden är intressant, det blir liksom en inblick i olika yrken och vad som krävs av utförarna.
Ja, jag skrev ju "om". Och jag har för mig att hon skrev att hon lämnade tråden.

Men varför är det då inte samma skimmer kring flygledare, lokförare eller sjökapten? Om det handlar om ansvar och krav?

Finns kanske en parallell att dra mot HM/Prada-diskussionen tidigare. Kostar det så ska det smaka osv. Sen har ju deras inställning en lugnande effekt på vissa resenärer vilket gör livet lättare för den som kör. En buss kan du ju svänga in på kanten med på ett annat sätt för att lyfta av en bråkig passagerare.
Fast det gör det ju inte. Kostar, alltså. Det är skitbilligt att flyga.

Jag tycker också att den där noggrannheten med deras utseende är fånig, med allt från uniformen till smycken och hur de måste ha håret. Och deras överdrivna serviceattityd känns oftast väldigt, väldigt påklistrad.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 416
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 289
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 836
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 461
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka