Fler "krävande" jobb?

Som socialsekreterare hade jag runt 60 klienter. Jag ska kunna deras namn, planering, kontaktpersoner osv.
Jag ska kunna sekretess, journalföring, dokumentationshantering. Jag ska kunna socialtjänstlagen, gärna försäkringskassans regler, AF´s regler. Jag ska kunna dataprogram, kunna skicka iväg försörjningsstöd in till kontot, likväl som skriva en så bra utredning så den håller lagmässigt. Jag bör kunna grunden i olika religioner och seder så möten blir så bra som möjligt.
Är folk missnöjda skickar de in överklagan, ibland gör anmälan. Vi har tidspress. Ett akut omhändertagande ska vara klart både praktiskt och pappersmässigt inom några timmar.
Gör vi stora fel hamnar vi i tidningen.

Jobbet var verkligen inte bara att sitta på kontor. Allt ska datumstämplas och sorteras. Minsta telefonsamtal ska journalföras. Sköts inte det får arbetsplatsen kritik vid granskning. Sen ska man också hållas uppdaterad på nya riktlinjer, nya lagar osv.

Jag är nog böjd att säga emot, att kunskap om världsnyheter absolut kan sägas vara en del av allmänbildning. Men det är en annan diskussion och tråd. ;)
(Hursomhelst har filmen om Hudsonlandningen spelat in uppåt en kvarts miljard dollar hittills, så jag tror att vetskapen om "Sully" som person är spridd även utanför specialintresserade.)
Om du - eller någon annan i historien - känner till majoriteten av alla världsnyheter så blir jag djupt imponerad! Jag känner många allmänbildade men ingen som känner till allt som kan sägas vara världsnyheter.

Att filmen överhuvudtaget finns ökar kretsen som känner till den där piloten, absolut. Men allmänbildning? Njaaeeej.

Det kan man ju tro. Om det var så lätt att avlägsna bråkiga passagerare skulle inte misshandelsfall förekomma.
Jag menade inte att påstå att det var lätt att bli av med någon; mer att visa på skillnaden mellan buss och flyg när det gäller att kunna avbryta färden tillfälligt för att hantera någon. En busschaufför är naturligtvis utsatt på ett annat sätt, i och med att hen inte har en besättning till hjälp och heller inte kan stänga om sig.

Vilken märklig fråga. Du verkar vilja slå fast att pilot faktiskt är det mest krävande yrket av alla. När tråden så länge handlat om att krävande kan definieras på oerhört många olika sätt.
Nej, det är inte min avsikt.
Ursprungligen reagerade jag på framställningen att pilotyrket inte kan sägas vara särdeles ansvarsfullt, specifikt på grundval av att olycksfrekvensen är låg och att det mesta säkert ändå sköter sig självt. Jag ville påvisa en annan bild.

Citatet ifråga syftade ju på @stjarnhimmels föregående fråga - alltså varför somliga yrken får "skimmer" medan andra jämförbara yrken inte får det - och ingenting annat, därav min motfråga vilka yrken som har jämförbara krav och ansvar men saknar skimmer.

Jag tror att det är svårt att resonera kring krav och ansvar sammanslaget, de storheterna borde man nog skilja på. Jag tror t ex att det finns yrken med mycket stort ansvar men med relativt få stunder av höga krav, såväl som yrken med gott om höga krav men relativt begränsat ansvar (objektivt sett). Begreppet krav kan man nog i sin tur dela på objektiva krav sedda "utifrån" och subjektivt upplevt krävande, som du ju påpekar är viktigt.

Som socialsekreterare hade jag runt 60 klienter. Jag ska kunna deras namn, planering, kontaktpersoner osv.
Jag ska kunna sekretess, journalföring, dokumentationshantering. Jag ska kunna socialtjänstlagen, gärna försäkringskassans regler, AF´s regler. Jag ska kunna dataprogram, kunna skicka iväg försörjningsstöd in till kontot, likväl som skriva en så bra utredning så den håller lagmässigt. Jag bör kunna grunden i olika religioner och seder så möten blir så bra som möjligt.
Är folk missnöjda skickar de in överklagan, ibland gör anmälan. Vi har tidspress. Ett akut omhändertagande ska vara klart både praktiskt och pappersmässigt inom några timmar.
Gör vi stora fel hamnar vi i tidningen.

Jobbet var verkligen inte bara att sitta på kontor. Allt ska datumstämplas och sorteras. Minsta telefonsamtal ska journalföras. Sköts inte det får arbetsplatsen kritik vid granskning. Sen ska man också hållas uppdaterad på nya riktlinjer, nya lagar osv.

Oj, 60 klienter själv? Låter mycket. Det är intressant hur otroligt mycket socialtjänsten varierar mellan olika kommuner, på vissa ställen är genomsnittet hälften av det. Det där med likställdhet känns mer som en utopi än en självklarhet...

Nej, det är inte min avsikt.
Ursprungligen reagerade jag på framställningen att pilotyrket inte kan sägas vara särdeles ansvarsfullt, specifikt på grundval av att olycksfrekvensen är låg och att det mesta säkert ändå sköter sig självt. Jag ville påvisa en annan bild.

Citatet ifråga syftade ju på @stjarnhimmels föregående fråga - alltså varför somliga yrken får "skimmer" medan andra jämförbara yrken inte får det - och ingenting annat, därav min motfråga vilka yrken som har jämförbara krav och ansvar men saknar skimmer.

Jag tror att det är svårt att resonera kring krav och ansvar sammanslaget, de storheterna borde man nog skilja på. Jag tror t ex att det finns yrken med mycket stort ansvar men med relativt få stunder av höga krav, såväl som yrken med gott om höga krav men relativt begränsat ansvar (objektivt sett). Begreppet krav kan man nog i sin tur dela på objektiva krav sedda "utifrån" och subjektivt upplevt krävande, som du ju påpekar är viktigt.
Jag tänker (och vet) att utbildningen till pilot är väldigt, väldigt krävande och det är svårt att ens komma in på utbildningen. Det räcker inte med intresse, bra betyg, etc etc. Och sedan är det heller inte helt lätt att få jobb. Flygbolagen har rätt höga krav. Så även om jobbet i sig kanske inte är det allra mest krävande och det svåraste, är det en mycket krävande väg att ta sig dit.

Oj, 60 klienter själv? Låter mycket. Det är intressant hur otroligt mycket socialtjänsten varierar mellan olika kommuner, på vissa ställen är genomsnittet hälften av det. Det där med likställdhet känns mer som en utopi än en självklarhet...
Min man hade 80 st. Det var inte roligt. Det var i en av Stockholms stads förvaltningar. Det skilde också mellan vilken typ av ärende man handlade, han jobbade med ekonomiskt bistånd.

Om du - eller någon annan i historien - känner till majoriteten av alla världsnyheter så blir jag djupt imponerad! Jag känner många allmänbildade men ingen som känner till allt som kan sägas vara världsnyheter.
Nja, det var inte riktigt så jag skrev men jag kan förstå att det uppfattades så.
När jag skrev att kunskapen om världsnyheter (läs: framför allt dessa) hör till allmänbildning snarare än till specialintressen, avsåg jag just det jag skrev - hör till, som i sorterar under, i meningen att det är kunskap som vem som helst skulle kunna besitta till skillnad från bara specialintresserade. Inte att allmänbildning förutsätter kunskap om alla världsnyheter. ;)

Min man hade 80 st. Det var inte roligt. Det var i en av Stockholms stads förvaltningar. Det skilde också mellan vilken typ av ärende man handlade, han jobbade med ekonomiskt bistånd.
Jag tog för givet att @purity_666 syftade på ekonomiskt bistånd, det var där jag hämtade mina siffror iaf. 80 låter vansinnigt, när var det och vilken stadsdel (gärna PM om du inte vill skriva ut)?

Undra på att man fått problem med höga ohälsotal bland personalen!

Och jag förstår inte varför du ens ställer den frågan när du själv har skrivit nedanstående (kursiverat). Dvs att tex lokförare och flygledare inte har samma skimmer eller status idag. Jag tar för givet att yrkena inte är mindre krävande men ändå har skimret försvunnit.

Historiskt har väl lokförare ändå haft något slags skimmer, det är ju ett av de klassiska drömyrkena för barn (jo, kanske främst för pojkar). Men många yrken har fått förändrad status genom tiden, idag är ju både lokförare och framför allt flygledare väldigt anonyma roller. Få andra än piloter ser någonsin eller kommer i kontakt med flygledare, vill man vara litet raljant kan man kanske säga att de bara märks när de strejkar. Lokförare är ju också oftast rätt undanskymda. De syns sällan eller aldrig i sin yrkesroll för passagerare eller allmänhet. Det tror jag spelar stor roll. [/QUOTE]

Ja det är mycket. Liten kommun så vi gör allt. Allt från försörjningsstöd till att hyra ut lägenheter och personligen åka och vräka folk. Månadsskiftet när alla ska ha pengar är inte roligt.

Att filmen överhuvudtaget finns ökar kretsen som känner till den där piloten, absolut. Men allmänbildning? Njaaeeej.

Jag kan inte namnge en enda pilot.

Det var inte min mening att låta aggressiv, utan jag var faktiskt nyfiken - eftersom du lyfte frågan om den eventuella betydelsen av okunskap i sammanhanget.

Min uppfattning att pilotyrket är förknippat med särskilt stort ansvar på flera plan, och höga krav, tycker jag själv att jag bygger på kunskap snarare än okunskap. Jag har ett mångårigt stort intresse - inte någon fascinerad dyrkan utan sakligt intresse och en portion tillägnad kunskap - i ämnet, känner yrkespiloter, och flyger stundtals själv som fritidsintresse. För en oinsatt kan jag föreställa mig att en trafikpilot framstår som vilken busschaufför som helst - och i vissa aspekter är det säkert så. Det skulle absolut kunna förklara synen på yrket som trivialt, vilket föranledde min fråga.
I andra aspekter är jämförelsen direkt irrelevant. Den luftburna bussen kostar allt från några futtiga hundratals miljoner upp till 3-4 miljarder som i ögonblicket personligen förvaltas av kaptenen, den kostar >100 000 kr/tim att hålla i luften vilket leder till hårda krav från arbetsgivaren kring driftsekonomi och färdplanering, en ögonblickssnabb parkeringsskada kan leda till mångmiljonförluster för arbetsgivaren och ödelagd yrkeskarriär för piloten. En av säkerhetsskäl avbruten landning medför extrakostnader och ifrågasätts inte sällan i efterhand av arbetsgivaren, därför är stor integritet i yrkesrollen viktig. Till det kommer det uppenbara - det direkta ansvaret för passagerarnas välmående och ansvaret för de skador på liv och egendom på marken som kan ske vid ett haveri.

När man pratar om riskhantering och olycksrisker är det inte bara sannolikheten för en händelse som värderas, utan också konsekvensen av den. En händelse med låg sannolikhet och stor konsekvens kan i somliga sammanhang värderas som lika riskabel som en händelse med hög sannolikhet och liten konsekvens. Flygtrafik har visserligen låg sannolikhet för olyckshändelser (jämfört med framför allt biltrafik) medan de möjliga konsekvenserna vid en olyckshändelse kan bli oerhört omfattande. Därför menar jag att man inte kan avfärda pilotyrket som varande mindre ansvarfullt jutifrån att det sker relativt få olyckor.

Förvisso utövas ingen magi eller, dagligdags, abnorm skicklighet för att få ett flygplan från ett ställe till ett annat. Men det finns ingen magisk infrastruktur som sköter det, utan de hjälpsystem som finns assisterar befälhavaren. Runt två tredjedelar av alla flygolyckor orsakas av så kallade human factors, resten härrör från felande teknik, oförutsett väder, och avsiktliga händelser/sabotage. Utvecklingen inom trafikflyg går mot mer automatiserade system med mindre mänsklig påverkan, både för att öka säkerheten och för att spara pengar, men fortfarande är det generellt så att piloter flyger flygplan - framför allt starter och landningar, vilket är de tillfällen då riskerna är som störst för haverier.

Ifråga om hjältevibbar och namngivna piloter så är de två namn som först nämndes förknippade med två av världshistoriens mest spektakulära flyghaverier, och den kunskapen tror jag egentligen hör mer hemma i allmänbildning än i flyghjältenörderi. Rasmussen fanns det inte många vuxna svenskar som inte kände till hösten 1991, när han var kapten på det SAS-plan som havererade i Gottröra och där samtliga ombord överlevde. Sullenberger spelas just nu av Tom Hanks på bio, och var kapten på det plan som spektakulärt nödlandade på Hudsonfloden i New York 2009 vilket inte utan orsak blev en världsnyhet. Uppfattningen både hos flygare i allmänhet och hos utredare är att hans yrkesskicklighet var starkt bidragande eller avgörande för den lyckliga utgången. Det skimmer som kan finnas kring just honom ser jag själv faktiskt inget konstigt med.

Jag ser inte pilotyrket i något hjälteskimmer, och jag tror inte att jag lägger in någon genusvärdering utan tror att jag förhåller mig rätt saklig till omständigheterna. Men jag ser yrket som litet mer ansvars- och kravfyllt än de flesta andra yrken.

@stjarnhimmel jämför med lokförare, sjökaptener och flygledare. Mitt intryck är att sjökapten faktiskt omgärdas av något slags skimmer eller åtminstone ofta ses som extra ansvarsfullt - och själv tycker jag det finns paralleller med en flygkapten. Jag tror att sjökapteners skimmer falnat i takt med att framför allt persontrafik till sjöss tappat den glans som fanns i början och mitten av förra seklet. Men även idag ansvarar ju somliga av dem (läs på stora kryssningsfartyg) för fler människor, och för jämförbara ekonomiska värden. Lokförare ser jag absolut som ansvarsfullt, jag har inte tillräcklig insikt för att värdera hur kraven ser ut. Flygledare har, i mina ögon, både stort ansvar och höga krav och jag uppfattar dem som i någon mån undervärderade i allmänhetens ögon.

Trivialt, tror jag inte att jag har skrivit. Men ett yrke som har ett skimmer och en status, inklusive då sina hjältar, utöver vad själva yrket på något rimlig vis motiverar. Hjältedyrkan kan så klart alltid ifrågasättas, men väldigt många yrken och verksamheter genererar öht inte sådant. Pilotyrket gör det, och jag tycker att du snarare bidrar till det än förklarar det.

Rasmussen, var det han den traumatiserade/chockade danske piloten som var mycket i massmedia efter någon olycka? Som då sa att han aldrig mer skulle leka med människors liv igen, dvs aldrig mer utöva sitt yrke.

Dina övriga exempel känner jag inte till. Jag berörs inte så mycket av män och deras maskiner, det kan vara förklaringen.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 413
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 286
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 834
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 461
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur