Fler "krävande" jobb?

Oj, 60 klienter själv? Låter mycket. Det är intressant hur otroligt mycket socialtjänsten varierar mellan olika kommuner, på vissa ställen är genomsnittet hälften av det. Det där med likställdhet känns mer som en utopi än en självklarhet...
Ja, det verkar vara skillnad. Jag tänkte att det var få. Nu är det länge sen jag själv jobbade "på kontoret" men jag är rätt säker på att de har mer här i Örebro.

Jag tänker att det tillhör allmänbildningen att ha följt alla 15 säsonger av Haverikommissionen och därefter minnas alla piloters namn och exakta orsaker till varje analyserad olycka.

Flygtransportsektorn är intressant på det sätt att man på ett väldigt framåtriktat, vetenskapligt och noggrant sätt använder alla tidigare händelser för att minska riskerna. Trots att riskerna är mycket mindre än för andra transportslag, där vi borde satsa mer resurser på samma sorts arbete.

16 säsonger ska det vara såklart... silly me.

Jag tänker att det tillhör allmänbildningen att ha följt alla 15 säsonger av Haverikommissionen och därefter minnas alla piloters namn och exakta orsaker till varje analyserad olycka.

Flygtransportsektorn är intressant på det sätt att man på ett väldigt framåtriktat, vetenskapligt och noggrant sätt använder alla tidigare händelser för att minska riskerna. Trots att riskerna är mycket mindre än för andra transportslag, där vi borde satsa mer resurser på samma sorts arbete.

16 säsonger ska det vara såklart... silly me.
Du ser.. du saknar allmänbildning som inte kan antalet säsonger. Inte bra.

Ja, det är spännande!

Numera kommer jag inte i kontakt med skimret kring flygvärdinneyrket, men jag minns från min barndom och ungdom att det var ett yrke många tjejer drömde om.

Det framstår ju på många sätt som att även för att vara inom transportbranschen, så har yrket väldigt många nackdelar. Krävande på så vis att arbetstiderna är rätt underliga och sådant. Förutom då resenärer som ömsom kräks på dem, ömsom tafsar.

Ändå är det en sorts drömyrke, eller har varit. (Jag vet inte om dagens flickor drömmer om det?)
Inte så vanligt idag tror jag dom enda flygvärdinnor jag känner jobbar för Emirates eller Qatar och det som verkar ha lockat var allt resande till nya länder

Att jobba på nåt inrikesflyg nånstans är det inte så många som drömmer om gissar jag

Men det finns så många yrken där man kan resa i jobbet så om en flicka vill resa finns så många roligare jobb att välja mellan..... förr kanske flygvärdinna var det som sågs som möjligt?? Det var det som fanns att drömma om liksom? Pojkar tilldelades pilot och flickor flygvärdinna

Har inte läst exakt alla sidor i denna tråden men känner ändå för att skriva ett litet bidrag och kommer därmed säkerligen upprepa saker som sagts men så får det vara :)

Arbetsplats 1: Jag måste gå med personlarm på min arbetsplats då risken för rån, skadegörelse, överfall och liknande är påtaglig. Under mitt arbetspass bör jag gå runt byggnaden för att kolla att ingen har utfört skadegörelse, försökt tända eld på byggnaden eller lämnat andra tecken på skadegörelse. Under arbetspasset måste jag möta varenda människa med ett leende, ställa upp på samtal, hålla koll på ungefär 900-års historia, vara behjälplig vid frågor, ha koll på upp till 500 personers säkerhet vid eventuell utrymning, arbetsleda och ta emot utskällningar från besökare med ett leende. Varje arbetspass hanterar jag cancerframkallande eller andra hälsovådliga ämnen.

Arbetsplats 2: Ett enda felsteg och jag riskerar dagsböter, indragna tillstånd och stora ekonomiska förluster. En annan persons beteende och allmänna tillstånd är mitt ansvar även efter det att personen lämnat min arbetsplats. Det är mitt ansvar att lagar och regler följs och gör det ej det kan jag stå tillsvars framför dels tingsrätt men även ungefär 4-500 andra personer.

Utbildning 1: 6 års studier, 2 antagningskonferencer, 1 slutgiltigt beslut där ett icke godkännande leder till att du ej får söka under 5 år, 1 års arbete under handledare. Sen får du praktisera ditt yrke.
(Valde att ej fullfölja denna utbildning/yrkesväg).

Vad är det jag pratar om för yrken? Arbetsplats 1 är kyrkan där jag är vaktmästare, arbetsplats 2 är mitt jobb som bartender på studentpubben och utbildning 1 är utbildningsvägen för en präst.

Alla yrken har sina svårigheter och jag förstår att det kan vara frustrerande att andra inte har insyn i vad man gör. Men att ställa yrken mot varandra tror jag inte leder någon vart, för man kan inte jämföra "lidande" på sådant sätt. Jag har provat på många yrken där jag älskar att gå till jobbet men mina kollegor avskyr sin tillvaro, och då har vi exakt samma arbetsuppgifter :)

Oj, 60 klienter själv? Låter mycket. Det är intressant hur otroligt mycket socialtjänsten varierar mellan olika kommuner, på vissa ställen är genomsnittet hälften av det. Det där med likställdhet känns mer som en utopi än en självklarhet...

Är vi under 120 klienter per handläggare är vi överlyckliga. I dagsläget har vi ca 150 klienter var. Nej, vet inte vad alla heter, var alla bor, vad de har för hjälp eller för behov utan att kolla upp det. Oftast ringer det en klocka någonstans långt bak i huvudet när man läser senaste utredningen, men det är inte säkert (även om jag gjort den själv).

/biståndshandläggare inom äldreomsorgen

Om jag bara varit lite mer allmänbildad hade jag kunnat kväsa käbblet mellan mamma och pappa om huruvida S här på äldreboendet kommer från El Salvador eller San Salvador.

Jag fick ta fram mobilen för att googla fram att båda har rätt. Pinsamt, jag borde ha vetat. :meh:

Pappa verkade dock inte lita på google för han fick just fram världsatlasen och förstoringsglaset.

Mamma har fortsatt till undersköterskan J, som hon säger är från Nashville. I Syd-Amerika.

(Fast medan jag skrev detta har vi kommit till gårdagens kungaprogram i tv och ska diskutera Silvias tüska brütning istället)

Är vi under 120 klienter per handläggare är vi överlyckliga. I dagsläget har vi ca 150 klienter var. Nej, vet inte vad alla heter, var alla bor, vad de har för hjälp eller för behov utan att kolla upp det. Oftast ringer det en klocka någonstans långt bak i huvudet när man läser senaste utredningen, men det är inte säkert (även om jag gjort den själv).

/biståndshandläggare inom äldreomsorgen

Just ja, med jämna mellanrum är våra avslagsbeslut uppe i pressen också eftersom de missnöjda låter mest. Vi har cirka 98% bifallsbeslut, men de talas det väldugt sällan om. Det är antingen ett avslag om särskilt boende, till en person som inte har behov av det (det går utmärkt att tillgodose behoven i hemmet på ett eller annat sätt) eller att hemtjänstpersonalen klagar att vi beviljar för lite tid. Vi följer enbart riktlinjerna som kommer från kommunpolitikernas beslut, men vi som alltid med ett leende ska förklara detta.

Sedan är det ett gäng andra lagar att hålla i huvudet också, bland andra förvaltningslag, hälso- sjukvårdslag, offentlighet- och sekretesslag förutom socialtjänstlagen som vi fattar beslut utifrån. Utredningarna ska vara skrivna så de håller i rätten om beslutet överklagas.

Men det är helt fantastiskt roligt jobb och 98% av de vi möter är väldigt nöjda och glada människor som obland ser oss som jultomtar när de ser vilken hjälp de kan få på olika sätt.

Nu var det inte det jag var ute efter, det jag är ute efter är allt det andra utanför den egentliga arbetsuppgiften.
Jag undrar vilka branscher där man får dyra böter eller liknande för en bagatell (t ex ta rast 1 min sen). Kan du namnge dom branscherna? Jag vill veta. :)

Om jag om upphandlare gör fel leder det inte enbart till att skattepengar används på fel sätt/ det vi köper in blir fel utan det kan (om jag inte har full koll) leda till dryga böter för organisationen (dvs ännu mer skattemedel).

Hur mycket mer än bara din huvudsakliga arbetsuppgift måste du hålla reda på jobbet? Jag är nyfiken vilka branscher som är mest krävande inom vad man måste hålla reda på. Finns det fler?
Det som du räknar upp anser jag ingår i dina huvudsakliga arbetsuppgifter.
Det är skillnaden mellan att vara yrkeschaufför och köra för eget bruk.
Min hävdvunna rätt har gått ut i tiden och jag har ännu inte skaffat YKB.
Men jag körde buss i ganska så många år. Det var ett oerhört behagligt yrke tyckte jag.
I mitt förra yrke inom IT och Telecom så kunde ett misstag från min sida innebära att hela Sveriges ekonomi tog skada.
Att driva blandat jordbruk är en evig kamp med olika regler inom många lagstiftningar.
Det finns straffavgifter för allt möjligt som miljöbrott och brott mot djurskyddslagen.
Om min sambo misslyckas med sina uppgifter så kan det bli en stor miljökatastrof.
Värre problem än litet böter alltså.

Ja... men då tänkte jag att det var bra att exemplifiera vilka andra yrken, med jämförbara eller högre krav och kompetens, som man jämför med och som man menar har mindre "skimmer".

Min teori kring lokförare och flygledare har jag ju redan nämnt.
Det finns ju säkert massor. Tex inom försvaret, inom SÄPO, polisen, brandförsvaret. Säkert många fler som handlar om säkerhet och försvar. Även tjänster hos organisationer, FN etc som arbetar i farliga områden.

Att tro att pilot skulle ha högst krav och kompetens tycker jag är naivt.
När det gäller flygledare och lokförare så säger du emot dig själv i dina svar kan jag tycka.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 413
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 286
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 834
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 461
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka