Bukefalos 28 år!

Flera problem med min häst..

Suzette

Trådstartare
Skriver problemen direkt: 1. Försöker slingra sig vid utridning. 2. Vill inte bli riden i paddocken. 3. Flyttar sig vid sadling. 4. Är väldigt snubblig och klantig.

Hej! Jag är helfodervärd på ett 6-årigt sto som tidigare varit halt och som har fått en ganska stor mage p.g.a. att hon gått i hagen ganska mycket innan. När jag började rida henne så märkte vi att hon var sned i ryggen och efter att veterinären varit där och behandlat henne en gång så blev hon rak igen. Hon går bättre, men det har också uppstått lite komplikationer.

1. Vid utridning så försöker hon göra allt för att få vända och gå tillbaka till stallet. Hon vänder plötsligt, stannar, låtsas bli rädd för småsaker, spurtar osv. Jag har funderat över om det kan vara att sadeln är för liten (den är ny) och klämmer så att det gör ont, om hon har ont någon annanstans, om hon är lat eller helt enkelt tycker det är tråkigt. Vad tror ni? Vad kan jag göra? Vill inte tvinga henne och rider utan spö, men ger inte upp genom att låta henne gå tillbaka till stallet med en gång. Dock har ritterna börjat bli kortare...

2. Ett problem som varit ända sen jag började rida henne för ca 3-4 månader sen är att hon inte vill bli riden i paddocken. I skritt går det bra men i trav så springer hon åt sidan mot stallet igen, gång på gång. Jag ger inte upp förrän jag får henne att trava rakt som jag vill, men vill ändå att hon ska tycka det är roligt att rida i paddocken så jag kan fokusera på något annat än att försöka få henne att stanna där. Några förslag på vad jag kan göra?

3. Den senaste tiden har hon börjat flytta på sig när jag ska sadla henne. Hon ställer sig så tätt intill väggen att jag ibland blir tvungen att sadla henne från andra hållet då hon vägrar att flytta på sig. Kan det bero på att hon vet att hon ska bli riden eller att det gör ont? Hur testar jag om hon har ont av den?

4. Jag rider över cavaletti och på kalhyggen då hon är så pass klumpig att hon nästan går omkull både när man rider och i hagen. Hon har mycket ärr på benen efter att ha ramlat. Någon som har några fler övningar som gör att hon lyfter mer på benen?


För övrigt är hon väldigt snäll och söt, stretar inte emot när man ska leda henne eller tränsa henne, bits inte och är inte aggressiv. Försöker att massera henne ibland och tillbringar mycket tid på marken med henne också för att försöka få henne lugn och för att få bättre kontakt, men det verkar inte hjälpa när jag väl rider henne.

Om någon har några tips på vad jag kan göra så skriv gärna! :)

Kram
 
Sv: Flera problem med min häst..

Har du verkligen kollat att sadeln sitter bra? Har du haft nån ET ute efter veterinären var där? Blev hon verkligen rak efter en behandling? Ingen uppföljning alls alltså?
 
Sv: Flera problem med min häst..

Hej! Nu har ni väl inte kännt varandra så länge så att hon stretar emot på uteritterna kan bero på att hon inte känner sig helt trygg med dig än.

Men med så många olika problem skulle jag ändå börja med att kolla upp henne hos en veterinär. Snubbligheten kan bero på kotledsinflamation tex, rätt vanligt men kräver vård.

Om inte veterinären hittar något att anmärka på så skulle jag gå vidare med en equiterapeut med bra rekomenationer. Vet inte var du bor men bor du i mälardalen så kan jag rekomendera en som jag brukar ta hjälp av. Pm mig isåfall:) Hon kollar även sadeln så den ligger bra på hästen.

Gjordes någon besiktning då du tog över henne? Och varför var hon halt tidigare?
 
Sv: Flera problem med min häst..

Spontant tänker jag på sadeln. Just att ridningen inte fungerar och att hon har börjat gå undan vid sadling. Har du provat att rida barbacka? Isf blev det någon skillnad?

Det kan ju vara så att hästen testar dig, men innan man tar tag i något sådant ska man verkligen försäkra sig om att den inte har ont. Har du gjort någon uppföljning m. vet. sen du satte igång igen?
 
Sv: Flera problem med min häst..

Jag hade under vintern och fram till våren problem med min 6-åring vid sadling och ridning.

Han försökte gå undan när sadeln kom fram och i ridningen så bockade han en hel del.

Jag var i princip övertygad att det var fel på sadeln och tog hjälp av en SM-ryttare med sadelprovarkunskap för att kolla min sadel. Han sa att den låg bra och att han inte trodde problemet berodde på den.

Andra duktiga hästmänniskor sa samma sak, så jag började väl tro att det måste vara något annat. (att jag inte provade att rida barbacka berodde helt enkelt på att han bockade för mycket och varken jag eller någon jag känner hade lust att rida utan sadel)

När våren kom hade jag bokat en equiterapeut till en måndag och lördagen innan bestämde jag att jag skulle tömköra lite på volt med sadeln på för att kolla hur det såg ut utan ryttare.

När jag borstar hästen under magen så känner jag en liten förhöjning under pälsen, precis i sadelgjordsläget. Jag kollar mer noga och finner en gammal sårskada, inte stor, som en 50-öring ungefär, men den kan ju ha gjort väldigt ont för det. Den var nyligen utläkt och jag hade alltså missat den hela vintern under vinterpälsen.

Hästen är Ard/NSV-korsning och får väldigt mycker vinterpäls! Snacka om att jag kände mig dum och som en riktig djurplågare! :cry:

Nu när jag visste anledningen till att han protesterat så var jag väldigt försiktig och berömmande nar jag sadlade honom.

Efter några veckor med mindre och mindre bråk (det hade väl satt sig i huvudet på honom att det skulle göra ont vid sadling och ridning) så har han slutat helt att bråka!

Det jag visste redan bekräftades bara ännu mer, nämligen att hästar bråkar väldigt sällan för att dom "är bråkiga", utan det finns så gott som alltid en orsak i form av smärta eller dåliga erfarenheter bakom. (eller för den del att dom inte har lust att ställa upp för människan för att dom inte tycker att människan är tillräckligt intressant)

Snubblandet kan ha sin grund i inflamation eller annat som kräver veterinärvård, men det kan också vara dålig skoning eller helt enkelt att han inte har riktig koll på alla sina fötter än. Han är ju inte så gammal och många är väldigt valpiga och snubbliga i den åldern (min, tex!)

Men det låter kanske som om det är lite väl mycket snubblande om han har märken på benen efter alla vurpor. Vad är det för ras? Min ardennerkorsning må vara stor och stark, men han är inte avlad för ridning i första hand och han bär väldigt mycket vikt på framdelen och blir därmed kanske lite extra snubblig. Dessa hästar måste ännu mer än traditionella ridhästar lära sig att bära ryttare rätt.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
851
Senast: Lutten
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 604
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 537
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 129
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp