flerbarnstillägg?

Vilken logik...

Alltså, även om 2 av 3 barn bara bor i hushållet på halvtid?

Jag har ingen aning om vad "i hushållet" betyder exakt. Jag gissade att man menade att man var skriven där. Jag har svårt att tro att dessa föräldrar behöver lämna in schema om var respektive barn har sin dygnsvila respektive natt?
 
Utbildning och arbete är en bra utgångspunkt
Absolut. Första steget är att de får veta vilka rättigheter de har i det här landet. Andra att de får lära sig svenska. Många får avbryta SFI på grund av upprepade graviditeter.
Jag har en kompis som jag tycker är en vardagshjälte, hon undervisar i svenska på en öppen förskola. Kvinnorna kan lämna barnen där och få undervisning trots att de inte kan gå på SFI.
 
Jag pratar i det fallet inte om barnfattigdom utan om mängd önskade barn.

Som du ser skrev jag att om Riksrevisionen anser att flerbarnstillägg från tredje barnet effektivt utjämnar fattigdom och minskar kostnader när det gäller att dela ut socialbidrag så måste jag böja mig för deras kunskap. Jag gillar effektivt och träffsäkert.

Min sista mening gällde det antagande jag hade ursprungligen, att staten vill att det ska födas "fler" barn. I den tid som är nu med jordens resurser tycker jag inte staten ska puscha för att det ska födas "fler" barn. Väst kan inte lita på att ekonomi alltid måste växa, vi måste söka en ny paradigm. Vi måste se att någonting som växer exponentiellt och bor i en låda till slut måste dö ut. Och gräva där man står är en bra start.
Ja att vi står inför ett paradigmskifte bort från tillväxt mot generativt leverne håller jag med om! Men att det skulle på något vis relatera till flerbarnstillägg har jag svårt att tänka mig (om inte från felslutet att det påverkar barnafödandet uppåt).
 
Jo det har de, och de visar med all tydlighet att det kostar mer att ha barn än barnbidrag/flerbarnstillägg ger.

De visar alltså att barnbidraget och mycket mer pengar går till just barnen och då blir diskussionen om bidraget går till barnen eller till familjens ekonomi onödig. Det går till barnen i de allra flesta fall.

Jaha det var det du hakade upp dig på, kunde du ju ha skrivit rakt ut istället!

Anledningen till varför jag skrev så var för att om syftet är "här får du bidrag för att täcka delat av barnets kostnader" är rimligen summan 1250 per barn oavsett hur många barn du har.

Är syftet däremot att minska minskningen av stora barnfamiljers disponibla inkomst per barn, fyller flerbarnstillägget en annan funktion än att enbart täcka delar av barns kostnader.

Barn kostar som barn oavsett om du har 1 eller 5. Däremot går en större del av föräldrarnas löner på barn om du har många.
 
Var tvungen att googla 😅

Flerbarnstillägget fördelas på samma sätt som barnbidraget, så det är väl utifrån vad man kommer överens (eller "kommer överens" om där).

Om två personer med varsitt barn sedan tidigare blir sambos så får de inget flerbarnstillägg. Om de gifter sig och/eller får ett gemensamt barn får de automatiskt flerbarnstillägg för samtliga barn i hushållet. Antar att "i hushållet" betyder samtliga barn som är skrivna där? Men vet inte...
(räknar inte med att du har svaret på nedanstående, jag funderar bara vidare utifrån infon du kom med)

Men det borde ju bara vara ena föräldern som har rätt till flerbarnstillägget, när förälder 2a och 2b bara har ett barn var? (t.ex. tvåbarnsfadern Magnus har ett barn var med Lena respektive Kajsa). Barnen kan ju vara skrivna hos förälder 2a och 2b även när de bor varannan vecka, får ändå förälder 1 flerbarnstillägg då? Och förälder 2a och 2b borde ju inte ha rätt till något flerbarnstillägg alls.

Och familjerna som slås ihop i mitt exempel tidigare, det känns ju lite gammaldags att person 1 (med två barn) och person 2 (med två barn) ska behöva gifta sig för att räknas som familj även om dom + de fyra barnen är skrivna på samma adress?
Detta har inte med FK att göra, men funderar vidare ändå: När det gäller förskolan (åtminstone i min förra kommun) så räknar man ihop hushållets totala inkomst för att få fram avgiften, även om hushållet "bara" är sambos och bonusföräldern har enskild ekonomi. Undrar hur det funkar med lägre taxa för barn nr två om dessa sambos har var sitt barn sedan tidigare?

Flerbarnstillägget känns lite som en djungel som inte riktigt uppdaterats efter hur familjer ser ut 2023 😅. Att bara barn som har samma föräldrapar sig ska få extra bidrag, men inte de där familjen blivit stor efter att två personer flyttat ihop efter barnen kommit till och föräldrarna inte vill gifta sig med varandra eller skaffa fler barn.


I diskussionen om barnbidrag och begränsning till två barn som dök upp i början av tråden blir det ju också knepigt med moderna familjer. Om Magnus i exemplet ovan har två barn med barnbidrag och sen får ett tredje ihop med Maja som inte har några barn alls sedan tidigare, skulle det då få barnbidrag eller inte? Det är ju både nr 1 och 3 samtidigt. Det känns enklare att ge till alla än att hitta ett välfungerande system där.
 
Vet du någon som vet att de skulle ha råd att skaffa barn i så fall? Vem har koll på sin inkomst om 15 år? De kanske inte ens lever.


Ska man ändå betala mer administration genom att sänka bidraget till de mest behövande (jo de med fler barn är generellt de som har det fattigast) så kan man i mina ögon inkomstpröva bidragen för de pengarna. Det skulle kanna gå rätt enkelt dessutom om man utgår från folks lön. Under en viss lön får du bidrag, över en lön får du inget och där emellan trappas det ner. Det är billigare än individuell prövning som det krävs när man söker försörjningsstöd. Det kan gå ganska automatiskt.
De flesta söker bostadsbidrag, det skulle gå att baka in där utan någon ökad administration.
 
Och hör tycker jag att man bara skaffar de barn man har råd med oavsett bidrag. Har man inte råd med barnen utan bidrag har du inte råd med dem med bidragen. Bidragen är tänkt som en bonus

Hur långt in i framtiden ska man säkerställa att man har råd med sina barn utan barnbidrag innan man får skaffa dem?

Jag tänker ju tvärtom att ett bidrags existensberättigande börjar med att folk faktiskt behöver dem.
 
Självklart ska systemet anpassas så att det blir lättare för kvinnor att styra över sina egna liv. Inte svårare. Vi ska inte underlätta för de män som anser att en kvinnas plats är att stå vid spisen och föda barn.

Har du någonting som underbygger ditt resonemang om att avskaffande av flerbarnstillägg är den åtgärd som faktiskt skulle möjliggöra för kvinnor att styra över sina egna liv och försvåra för männen att hålla kvar dem vid spisen?
 
Enligt Riksrevisionen utökades flerbarnstillägget till att även inkludera två barn samtidigt som man (bland annat) höjde det allmänna barnbidraget, höjde flerbarnstillägget för samtliga nivåer, höjde taket i föräldraförsäkringen, höjde bostadsbidraget och utökade underhållsstödet.

Men du menar att det var det faktum att 2-barnsfamiljer (då) fick 100 kronor i flerbarnstillägg som var valfläsket som gjorde så att flerbarnstillägget inte avskaffades helt och hållet? Det låter smått osannolikt. Det hela togs ju dessutom mitt i en mandatperiod och de som genomförde det förlorade sedan kommande val.
Ja det fungerade inte.
Men det var något av en panikåtgärd.

Rösta på oss så får ni bidrag.
Det har ju fungerat förut.
 
Samma sak, annat namn
Nej inte alls.
De fungerade helt annorlunda med de statliga räntebidrag som fanns förut.
Så det är oerhört dumt att blanda ihop det

Möjligheten till att få ekonomisk vinning från avdragen förutsätter att det finns skatt att dra av mot.
Med litet RUT, ROT och gröna avdrag så tar det utrymmet lätt slut för en normalinkomsttagare.
 
Ja det fungerade inte.
Men det var något av en panikåtgärd.

Rösta på oss så får ni bidrag.
Det har ju fungerat förut.

Vilka var det som ville ta bort flerbarnstillägget då?

Jag kan inte begripa varför just införandet av 100:- flerbarnstillägg för 2-barnsfamiljer skulle varit valfläsket i sammanhanget.
 
Vilka var det som ville ta bort flerbarnstillägget då?

Jag kan inte begripa varför just införandet av 100:- flerbarnstillägg för 2-barnsfamiljer skulle varit valfläsket i sammanhanget.
Ingen ville ta bort det då.
Det var väl ingen annan som begrepp värdet heller eftersom att de förlorade
Men det var med i valrörelsen.

"Vi bryr oss om barnfamiljerna för vi höjde flerbarnstillägget" typ
Det fungerade inte
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 446
Senast: Grazing
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 003
Senast: mars
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 490
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 987
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp