flerbarnstillägg?

Personligen tycker jag att barnfamiljer redan får väldigt mycket lättnader. Det är maxtaxa på förskolan, det är barnbidrag, bostadsbidrag människor utan barn inte kan söka etc.

Jag hade hellre lagt 3,7 miljoner på någonting som alla får del av, tex sjukvård, parker, vägar etc.

Och jag hade hellre lagt drygt 22 miljarder på något annat än att folk med bostadslån får icke behovsprövade 30 %-iga bidrag 🤷‍♀️ Att vi då lägger ca 200 miljoner på att barnfamiljer med låg ekonomisk standard inte får ännu lägre ekonomisk standard är för mig en ytterst liten parentes i sammanhanget.


Det blir aldrig bra när man ställer saker mot varandra sådär.
 
Barnfamiljer där föräldrarna jobbar i låglöneyrken, i synnerhet de med flera barn har det ordentligt knapert nu förtiden. Det kan vara droppen som får bägaren att rinna över.
Och hör tycker jag att man bara skaffar de barn man har råd med oavsett bidrag. Har man inte råd med barnen utan bidrag har du inte råd med dem med bidragen. Bidragen är tänkt som en bonus.

Ska man överväga något i den stilen är det att inkomstpröva barnbidragen. Då kanske man slipper diskussioner om de som sparar hela till barnen blir myndiga, de som gör det behöver uppenbarligen inte pengarna.
Nej, verkligen inte. Det vet vi att det skulle kosta mer att administrera än vad det idag kostar att betala ut till alla.

Däremot är jag helt för att skippa alla bidrag i alla dess former och betala ut ”medborgarlön” till alla medborgare.
 
Och jag hade hellre lagt drygt 22 miljarder på något annat än att folk med bostadslån får icke behovsprövade 30 %-iga bidrag 🤷‍♀️ Att vi lägger ca 100 miljoner på att barnfamiljer med låg ekonomisk standard inte får ännu lägre ekonomisk standard är för mig en ytterst liten parentes i sammanhanget.


Det blir aldrig bra när man ställer saker mot varandra sådär.
Fast även barnfamiljer får räntebidrag.
 
Men det sista stycket är väl märkligt? Varför skulle det vara märkligt nu att vilja buffra mot barnfattigdom om det inte var märkligt ”förr i tiden”? Det är bara familjer med flera barn som får flerbarnstillägg, dvs de som lever ”i en tid” där familjen har flera barn får tillägget. De som inte gör det får det inte. Hur menar du egentligen? Att bara för att färre familjer har många barn ger det mindre ekonomisk påverkan för de som de facto har det? De tidigare länkade analyserna visar att det inte stämmer. Flera syskon ökar risken påtagligt för att du som barn ska leva i ekonomisk utsatthet. Tyvärr.
Jag pratar i det fallet inte om barnfattigdom utan om mängd önskade barn.

Som du ser skrev jag att om Riksrevisionen anser att flerbarnstillägg från tredje barnet effektivt utjämnar fattigdom och minskar kostnader när det gäller att dela ut socialbidrag så måste jag böja mig för deras kunskap. Jag gillar effektivt och träffsäkert.

Min sista mening gällde det antagande jag hade ursprungligen, att staten vill att det ska födas "fler" barn. I den tid som är nu med jordens resurser tycker jag inte staten ska puscha för att det ska födas "fler" barn. Väst kan inte lita på att ekonomi alltid måste växa, vi måste söka en ny paradigm. Vi måste se att någonting som växer exponentiellt och bor i en låda till slut måste dö ut. Och gräva där man står är en bra start.
 
Jag förstår nog inte riktigt hur du menar?

Konsumentverket har ju viss vägledning om hur mycket människor kostar, även om jag personligen inte tycker att de stämmer överens med min ekonomiska verklighet.

Så de sifforna kan man ju ta och räkna av kostnaderna mot barnbidraget, för att se hur mycket man måste lägga ut själv.

Effekten med flerbarnstillägget blir att familjer till ett/få barn får lägga ut mer av sin inkomst på varje barn men de har (troligtvis) en högre disponibel inkomst per barn än en familj med sex barn har. Om det nu är det som är meningen, jag vet inte, jag bara funderar.
Jo det har de, och de visar med all tydlighet att det kostar mer att ha barn än barnbidrag/flerbarnstillägg ger.

De visar alltså att barnbidraget och mycket mer pengar går till just barnen och då blir diskussionen om bidraget går till barnen eller till familjens ekonomi onödig. Det går till barnen i de allra flesta fall.
 
Vill lägga till diskussionen att många kvinnor, särskilt från kulturer där man har många barn, inte själva har möjlighet att kontrollera sin egen reproduktion. De får inte välja själva hur många barn de ska föda.
Tillgång till preventivmedel skulle göra bättre nytta för att begränsa mängden barn.
 
Och hör tycker jag att man bara skaffar de barn man har råd med oavsett bidrag. Har man inte råd med barnen utan bidrag har du inte råd med dem med bidragen. Bidragen är tänkt som en bonus.


Nej, verkligen inte. Det vet vi att det skulle kosta mer att administrera än vad det idag kostar att betala ut till alla.

Däremot är jag helt för att skippa alla bidrag i alla dess former och betala ut ”medborgarlön” till alla medborgare.
Vet du någon som vet att de skulle ha råd att skaffa barn i så fall? Vem har koll på sin inkomst om 15 år? De kanske inte ens lever.


Ska man ändå betala mer administration genom att sänka bidraget till de mest behövande (jo de med fler barn är generellt de som har det fattigast) så kan man i mina ögon inkomstpröva bidragen för de pengarna. Det skulle kanna gå rätt enkelt dessutom om man utgår från folks lön. Under en viss lön får du bidrag, över en lön får du inget och där emellan trappas det ner. Det är billigare än individuell prövning som det krävs när man söker försörjningsstöd. Det kan gå ganska automatiskt.
 
Hur funkar det för familjer där barnen inte är biologiska syskon? Dvs om person 1 med två barn flyttar ihop med person 2 med två barn? De behöver ju också en större bil för att hela familjen ska få plats samt bo större om alla ska ha ett eget rum.

Och hur blir det om man separerat och har varannan vecka där förälder 1 har två barn från olika förhållanden, och förälder 2a och 2b har ett barn var? Får förälder 1 då halva flerbarnstillägget p.g.a. varannan vecka eller hela pga två barn?
 
Personligen tycker jag att barnfamiljer redan får väldigt mycket lättnader. Det är maxtaxa på förskolan, det är barnbidrag, bostadsbidrag människor utan barn inte kan söka etc.

Jag hade hellre lagt 3,7 miljoner på någonting som alla får del av, tex sjukvård, parker, vägar etc.
Och så står ni som är barnfria tillbaka när det gäller de fördelar som barnen ger från de är runt 25år?
Läkare tar föräldrar först, liksom poliser, åklagare, brandmän o.s.v.

Varför skall de hjälpa någon som inte vill bidra till deras uppväxt?
 
Ja det var på tapeten att ta bort det då 2005.
Så det för 2 barn var en muta till de "vanliga" familjerna.

Rösta på oss typ.

Enligt Riksrevisionen utökades flerbarnstillägget till att även inkludera två barn samtidigt som man (bland annat) höjde det allmänna barnbidraget, höjde flerbarnstillägget för samtliga nivåer, höjde taket i föräldraförsäkringen, höjde bostadsbidraget och utökade underhållsstödet.

Men du menar att det var det faktum att 2-barnsfamiljer (då) fick 100 kronor i flerbarnstillägg som var valfläsket som gjorde så att flerbarnstillägget inte avskaffades helt och hållet? Det låter smått osannolikt. Det hela togs ju dessutom mitt i en mandatperiod och de som genomförde det förlorade sedan kommande val.
 
Och jag hade hellre lagt drygt 22 miljarder på något annat än att folk med bostadslån får icke behovsprövade 30 %-iga bidrag 🤷‍♀️
Det har en svårare orsak än så.
Eftersom det handlar om att betala skatt på inkomst av kapital kontra att kunna dra av för kostnad för kapital.
Vinsten i att kunna ta ut skatt för inkomst av kapital är större.
 
Det har en svårare orsak än så.
Eftersom det handlar om att betala skatt på inkomst av kapital kontra att kunna dra av för kostnad för kapital.
Vinsten i att kunna ta ut skatt för inkomst av kapital är större.

Min poäng med det hela var det orimliga i att ställa vitt skilda saker mot varandra på det sättet som gjordes.
 
Hur funkar det för familjer där barnen inte är biologiska syskon? Dvs om person 1 med två barn flyttar ihop med person 2 med två barn? De behöver ju också en större bil för att hela familjen ska få plats samt bo större om alla ska ha ett eget rum.

Och hur blir det om man separerat och har varannan vecka där förälder 1 har två barn från olika förhållanden, och förälder 2a och 2b har ett barn var? Får förälder 1 då halva flerbarnstillägget p.g.a. varannan vecka eller hela pga två barn?

Var tvungen att googla 😅

Flerbarnstillägget fördelas på samma sätt som barnbidraget, så det är väl utifrån vad man kommer överens (eller "kommer överens" om där).

Om två personer med varsitt barn sedan tidigare blir sambos så får de inget flerbarnstillägg. Om de gifter sig och/eller får ett gemensamt barn får de automatiskt flerbarnstillägg för samtliga barn i hushållet. Antar att "i hushållet" betyder samtliga barn som är skrivna där? Men vet inte...
 
Utbildning och arbete är en bra utgångspunkt
Ja håller med. Tyvärr är det svårt i praktiken för vissa grupper. Dessa grupper har många som är analfabeter eller enbart ett par år i skolan när de kommer till Sverige. Att då lära sig svenska är svårt för dessa grupper. Det har ju gjorts tex satsningar både där man kombinerat sfi med tex utbildning i ett praktiskt yrke. Samt projekt där arbetsgivaren fått en del av lönen betald om de anställde dessa personer som var långt från arbetsmarknaden.

Jag vet en arbetsgivare som deltog i ett sånt projekt och de tyckte det var svårt att ha anställda som inte kunde så bra svenska. Sen var det mkt frånvaro pga det var kvinnorna som tar hela ansvaret för barnen så de tog all VAB etc.

Sen ska man självklart inte ge upp. Men det är ju tyvärr svårt för de grupper som har en annan kultur tex gällande utbildningsnivå än vad svenskar generellt har.
 
Är det inte precis det som ni som vill ta bort flerbarnstillägget argumenterar för? Att vi ska anpassa vårt system alltså. Flerbarnstillägget har ju funnits långt innan utomeuropeiska familjer med många barn var en del av ekvationen.

Självklart ska systemet anpassas så att det blir lättare för kvinnor att styra över sina egna liv. Inte svårare. Vi ska inte underlätta för de män som anser att en kvinnas plats är att stå vid spisen och föda barn.
 
Var tvungen att googla 😅

Flerbarnstillägget fördelas på samma sätt som barnbidraget, så det är väl utifrån vad man kommer överens (eller "kommer överens" om där).

Om två personer med varsitt barn sedan tidigare blir sambos så får de inget flerbarnstillägg. Om de gifter sig och/eller får ett gemensamt barn får de automatiskt flerbarnstillägg för samtliga barn i hushållet. Antar att "i hushållet" betyder samtliga barn som är skrivna där? Men vet inte...

Vilken logik...

Alltså, även om 2 av 3 barn bara bor i hushållet på halvtid?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 448
Senast: Grazing
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 004
Senast: mars
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 491
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 987
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp