flerbarnstillägg?

Jag håller med dig. Förstår det inte alls. Tycker dessutom att barnbidrag borde betalas ut till två barn. Vill man ha fler får man självklart skaffa det om man har ekonomiska förutsättningar.
Tänker att bidraget är kanske till barnet, så rättvist att varje barn får lika mycket. Barnbidraget har ju en tendens i många kommunder att gå jämnt ut med kostnaden för förskola och fritids.

Men att extra pengar per barn när det är fler barn är lite märkligt, även om jag förstår att man hade det i en tid då man ville ha många barn kanske. Men den tiden är ju inte nu längre.
 
Ett stort skäl för flerbarnsbidrag är att vi (hela västvärlden) dras med en åldrande befolkning. Vi lever längre (hela pensionssystemet behövde göras om eftersom det beräknades på antal levnadsår efter pensionen vilket ändrats radikalt sedan det först infördes). Dessutom kostar vi mer eftersom bättre och bättre, och dyrare och dyrare, behandlingar för livskvalitet och överlevnad nu finns. Sverige har klarat sig hyfsat sett ur ett internationellt perspektiv i mycket beroende av vårt generösa socialbidragssystem med föräldraledighet, subventionerad förskola, gratis skola och universitet, vab osv.

Det brukar räknas med att ett samhället behöver 2.1 barn för att bibehålla jämvikten. Varje par som får mindre än två barn (och den delen av befolkningen som inte får några alls) behöver balanseras upp med att vissa får fler barn. Och just nu har vi ett födelsetal på 1.52. Vår befolkning kommer därför att minskas över tid.

I Sverige behöver vi en ökad befolkning i arbetsför ålder för att kunna täcka upp för fler pensionärer som lever längre och kostar mer. Jag har mina reservationer vad gäller flerbarnstillägg och tror inte de är avgörande för hur många barn man skaffar sig. Men för samhällets överlevnad på sikt krävs att fler barn föds i Sverige.
Om man tänker jordklot och utrymme så tänker jag att i förlängningen går det inte att bygga hela samhällen på ständigt ökande befolkning (utan planer på att kolonisera nya outnyttjade marker att ta resurser från också). Det måste nog undersökas i ekonomiska modeller om det går att få till någonting annat. Japan är ju ett experiment just nu med snart minskande befolkning, blir mycket intressant.
 
Men att extra pengar per barn när det är fler barn är lite märkligt, även om jag förstår att man hade det i en tid då man ville ha många barn kanske. Men den tiden är ju inte nu längre.

Men jag har inte hittat någonstans att flerbarnstillägget infördes för att höja barnfödandet och öka befolkningstillväxten? Har du det? Överallt läser jag att syftet var att minska de ekonomiska skillnaderna mellan familjer med få och många barn, vilket ansågs nödvändigt när matsubventionerna minskades.

Däremot när själva barnbidraget infördes på 30-talet var det ju bland annat för att öka barnafödandet. Men det är ju något helt annat.
 
Men jag har inte hittat någonstans att flerbarnstillägget infördes för att höja barnfödandet och öka befolkningstillväxten? Har du det? Överallt läser jag att syftet var att minska de ekonomiska skillnaderna mellan familjer med få och många barn, vilket ansågs nödvändigt när matsubventionerna minskades.

Däremot när själva barnbidraget infördes på 30-talet var det ju bland annat för att öka barnafödandet. Men det är ju något helt annat.
Hm du kan ha en poäng, Riksrevisionen anser att flerbarnstillägget generellt sett jämnar ut inkomstskillnader väl men att de rekommenderar att ta bort flerbarnstillägget från andra barnet och starta från tredje igen.

Resultatet av granskningen är att flerbarnstillägget förbättrar barnbidragets fördelningsmässiga träffsäkerhet genom att flerbarnstillägget i högre utsträckning än det allmänna barnbidraget tillfaller personer i den lägre delen av inkomstfördelningen. Granskningen visar också att införandet av flerbarnstillägg för barn nummer två år 2005 innebar en väsentlig försämring av flerbarns tilläggets träffsäkerhet. Barnbidragets förmåga att på ett effektivt sätt bidra till en god ekonomisk levnadsstandard för barnfamiljer skulle kunna förbättras inom ramen för ett generellt system.
https://www.riksrevisionen.se/rappo...-generellt-bidrag-som-kan-effektiviseras.html

Riksrevisionen är ju hyggligt pålitliga.

Men jag är dock nog ändå inte helt övertygad om skalningen. När man ser siffrorna för många barn ser det ut som en kvinnofälla. Kanske kunde de börja med samma skalning men från tredje barnet. med 150 kr där.

Men det här är ett ganska gott argument.
Enligt Försäkringskassan skulle ett slopat flerbarnstillägg leda till att 15 000 fler barn lever i relativ fattigdom. De 330 000 barn som redan lever i sådana förhållanden i dag skulle få det ännu sämre.
https://www.svd.se/a/abawaa/mindre-familjer-far-mest-av-flerbarnstillagget

Dvs först ur ett rent, barn ska inte leva i fattigdom argument, men kanske också ur ett -det är billigare än att utreda socialbidrag synvinkel. Jag är lite svag för argument som -det är enklare och billigare.
 
Vill lägga till diskussionen att många kvinnor, särskilt från kulturer där man har många barn, inte själva har möjlighet att kontrollera sin egen reproduktion. De får inte välja själva hur många barn de ska föda.

Fast bor de i Sverige så har de möjlighet till det. Om man kan få dem ut ur hemmen, ut ur hemmafrurollen, och in i samhället på riktigt så får de hekt andra möjligheter att leva sina liv på det sättt de vill. Och inte på det sätt som deras kultur, religion och man vill.

Jag är så innerligt trött på alla ursäkter som görs för människor som kommer från en del kulturer. Som att kulturen de kommer från gör de mindre kompetenta, inte lika vuxna människor.

Nä, vi ska inte ha flerbarnstillägg för att andra kulturer ska kunna fortsätta behandla sina kvinnor som egendom. Vi ska se till att när de kommer hit ska inte kulturen/religionen få användas som en ursäkt för att en kvinna inte ska få leva sitt liv under samma förutsättningar som vi andra kvinnor som haft turen att födas I ett land där vi själva kan bestämma över våra liv. Vi måste som ett land sätta ner foten och tydligt förklara för de som flyttar hit vilka lagar som gäller och vad de förväntas acceptera och respektera när de bor här. Vi ska inte anpassa vårt system så att kvinnor inte kan styra över sina egna liv.
 
Hm du kan ha en poäng, Riksrevisionen anser att flerbarnstillägget generellt sett jämnar ut inkomstskillnader väl men att de rekommenderar att ta bort flerbarnstillägget från andra barnet och starta från tredje igen.


https://www.riksrevisionen.se/rappo...-generellt-bidrag-som-kan-effektiviseras.html

Riksrevisionen är ju hyggligt pålitliga.

Men jag är dock nog ändå inte helt övertygad om skalningen. När man ser siffrorna för många barn ser det ut som en kvinnofälla. Kanske kunde de börja med samma skalning men från tredje barnet. med 150 kr där.

Jag skulle säga att det faktum att man skaffar många barn är en kvinnofälla. Oavsett om det handlar om invandrarkulturer eller familjen annorlunda så vågar jag mig på att påstå att jämställdheten generellt inte ligger på topp i familjer med många barn. Men jag tror inte att flerbarnstillägget har särskilt stor påverkan på detta. Det är helt andra faktorer som får folk att skaffa många barn.

Sen exakt hur mycket man borde få i bidrag för hur många barn det har jag ingen direkt uppfattning om vad som är rimligt.
Men det här är ett ganska gott argument.

https://www.svd.se/a/abawaa/mindre-familjer-far-mest-av-flerbarnstillagget

Dvs först ur ett rent, barn ska inte leva i fattigdom argument, men kanske också ur ett -det är billigare än att utreda socialbidrag synvinkel. Jag är lite svag för argument som -det är enklare och billigare.

Ja lite så. Argumentet emot behovsprövad barnbidrag är ju att det skulle kosta mer att behovspröva än att betala ut till alla. Jag tror ju knappast att det skulle vara annorlunda för flerbarnstillägget. Även om jag rent ideologiskt inte är emot en behovsprövning av något av dem så verkar det ju som en rationellt dålig idé.
 
Fast bor de i Sverige så har de möjlighet till det. Om man kan få dem ut ur hemmen, ut ur hemmafrurollen, och in i samhället på riktigt så får de hekt andra möjligheter att leva sina liv på det sättt de vill. Och inte på det sätt som deras kultur, religion och man vill.

Jag är så innerligt trött på alla ursäkter som görs för människor som kommer från en del kulturer. Som att kulturen de kommer från gör de mindre kompetenta, inte lika vuxna människor.

Nä, vi ska inte ha flerbarnstillägg för att andra kulturer ska kunna fortsätta behandla sina kvinnor som egendom. Vi ska se till att när de kommer hit ska inte kulturen/religionen få användas som en ursäkt för att en kvinna inte ska få leva sitt liv under samma förutsättningar som vi andra kvinnor som haft turen att födas I ett land där vi själva kan bestämma över våra liv. Vi måste som ett land sätta ner foten och tydligt förklara för de som flyttar hit vilka lagar som gäller och vad de förväntas acceptera och respektera när de bor här. Vi ska inte anpassa vårt system så att kvinnor inte kan styra över sina egna liv.
I teorin så låter det enkelt. Men i praktiken är det inte så enkelt för individen. Att gå emot hela ens traditioner, och kanske det hela ens släkt tycker är inte så enkelt. I vissa fal kan det också innebära att vara tvungen att skära av kontakten med hela släkten etc.
 
Jag skulle säga att det faktum att man skaffar många barn är en kvinnofälla. Oavsett om det handlar om invandrarkulturer eller familjen annorlunda så vågar jag mig på att påstå att jämställdheten generellt inte ligger på topp i familjer med många barn. Men jag tror inte att flerbarnstillägget har särskilt stor påverkan på detta. Det är helt andra faktorer som får folk att skaffa många barn.

Sen exakt hur mycket man borde få i bidrag för hur många barn det har jag ingen direkt uppfattning om vad som är rimligt.


Ja lite så. Argumentet emot behovsprövad barnbidrag är ju att det skulle kosta mer att behovspröva än att betala ut till alla. Jag tror ju knappast att det skulle vara annorlunda för flerbarnstillägget. Även om jag rent ideologiskt inte är emot en behovsprövning av något av dem så verkar det ju som en rationellt dålig idé.
Jo jag är absolut för barnbidrag och mot ett behovsprövande av dem. Det är ju fastlagt att det bara skulle vara mindre träffsäkert och dyrare att behovspröva.

Flerbarnstillägg kan jag tänka mig följa riksrevisionen på, om de anser det är träffsäkert från tre barn och upp så kan jag acceptera det. Även om jag inte anser att man ska bygga ett samhälle på ständigt ökande befolkning utan kika på teorierna bakom det.

När det gäller att skaffa barn alls är en kvinnofälla så är jag såklart emot :D dvs jag tycker att vi ska arbeta bort den biten och sitter i en bubbla där det inte är en kvinnofälla, så lever därmed med idén att det rimligen vore ganska easy peasy för resten av samhället att fixa också. Bättre för både samhället, skolan, vården och barnen. Men runt 4-7 måste det ju rimligen vara en kvinnofälla, det är ju inte som om mannen kan föda dem.

(främst såklart att de får en far, men också såklart ur aspekten att de inte förlorar en lärare/förskolefröken. Eller såklart för den delen att nu när manliga lärare verkar börja komma på bred front att inte bara manliga lärare sedan blir förstelärare och rektorer...)
 
Senast ändrad:
Fast bor de i Sverige så har de möjlighet till det. Om man kan få dem ut ur hemmen, ut ur hemmafrurollen, och in i samhället på riktigt så får de hekt andra möjligheter att leva sina liv på det sättt de vill. Och inte på det sätt som deras kultur, religion och man vill.

Jag är så innerligt trött på alla ursäkter som görs för människor som kommer från en del kulturer. Som att kulturen de kommer från gör de mindre kompetenta, inte lika vuxna människor.

Nä, vi ska inte ha flerbarnstillägg för att andra kulturer ska kunna fortsätta behandla sina kvinnor som egendom. Vi ska se till att när de kommer hit ska inte kulturen/religionen få användas som en ursäkt för att en kvinna inte ska få leva sitt liv under samma förutsättningar som vi andra kvinnor som haft turen att födas I ett land där vi själva kan bestämma över våra liv. Vi måste som ett land sätta ner foten och tydligt förklara för de som flyttar hit vilka lagar som gäller och vad de förväntas acceptera och respektera när de bor här. Vi ska inte anpassa vårt system så att kvinnor inte kan styra över sina egna liv.


Det är förstås det långsiktiga målet att kvinnor har rätt att styra över sina egna kroppar och sin reproduktion. Nu är vi inte där, vilka är dina idéer om hur dessa kvinnor ska lyckas komma dit? Hur ska de få män att sluta kontrollera deras kroppar och liv?
 
Tja peak fosfor beräknas ju till 2035 till 2045 någon gång. Förutom i Marocko där det beräknas till om 400år (frågan är hur mycket det går att lita på då det är ett otroligt oroligt område).
Fosfor slänger vi ju samtidigt ut i havet hela tiden. Det borde gå att fånga upp ur urin.
 
Däremot kan man ju ifrågasätta varför flerbarnstillägget finns för familjer med två barn. Det är på 150:- i månaden och verkar i väldigt liten grad förbättra barnfamiljers levnadsstandard enligt både FK och riksrevisionen. Och trots att summan är så låg så står det för 25 % av kostnaderna.
Det var valfläsk för att få igenom flerbarnstillägget.
Typ " Ni får också något. "
Uttalat alltså när det kom.
 
Fast bor de i Sverige så har de möjlighet till det. Om man kan få dem ut ur hemmen, ut ur hemmafrurollen, och in i samhället på riktigt så får de hekt andra möjligheter att leva sina liv på det sättt de vill. Och inte på det sätt som deras kultur, religion och man vill.

Jag är så innerligt trött på alla ursäkter som görs för människor som kommer från en del kulturer. Som att kulturen de kommer från gör de mindre kompetenta, inte lika vuxna människor.

Nä, vi ska inte ha flerbarnstillägg för att andra kulturer ska kunna fortsätta behandla sina kvinnor som egendom. Vi ska se till att när de kommer hit ska inte kulturen/religionen få användas som en ursäkt för att en kvinna inte ska få leva sitt liv under samma förutsättningar som vi andra kvinnor som haft turen att födas I ett land där vi själva kan bestämma över våra liv. Vi måste som ett land sätta ner foten och tydligt förklara för de som flyttar hit vilka lagar som gäller och vad de förväntas acceptera och respektera när de bor här. Vi ska inte anpassa vårt system så att kvinnor inte kan styra över sina egna liv.
Jag tror du förenklar situationen. Du och jag hade säkert fixat det om vi med våra erfarenheter, sociala nätverk och kunskaper om samhället hamnat i samma situation. Nu har dessa kvinnor andra nätverk, kunskaper och referensramar som kan göra det mycket svårare. Flerbarnstilläggets tillkomst är dessutom på intet sätt något som helst samband med invandrarkvinnor överhuvudtaget. Det tillkom 1982 och bereddes några år innan dess alltså före de stora invandrarvågorna från främmade kulturer med många barn på något vis kunnat påverka politiken.

Oavsett vilket så kommer behandlingen av kvinnorna inte förändras nämnvärt utifrån om flerbarnstillägg finns eller inte och inte vet jag någon som använder flerbarnstillägget som ursäkt för att förtrycka kvinnor? Känner du verkligen till någon? Det känns mer som en ursäkt att plocka bort bidraget. De stora summorna går för övrigt till de som har 2-3 barn, inte till de med riktigt många. De är så få som har riktigt stora barnkullar.
 
Vi är väl nästan alla beroende av bidrag från samhället. Kanske inte i form av reda pengar men ska vi vara äkta självförsörjande så borde vi ju betala skolor, äldrevård och sjukvård ur egen ficka eller genom egenhändigt betalade försäkringar. Att ge folk gratis vård eller att de får söka bidrag för vården är mest en formsak.

Personligen tycker jag 3.7 miljarder till större familjer är en droppe i havet jämfört med missbruksvårdens eller försvarets mångdubbla belopp.
Personligen tycker jag att barnfamiljer redan får väldigt mycket lättnader. Det är maxtaxa på förskolan, det är barnbidrag, bostadsbidrag människor utan barn inte kan söka etc.

Jag hade hellre lagt 3,7 miljoner på någonting som alla får del av, tex sjukvård, parker, vägar etc.
 
Fast bor de i Sverige så har de möjlighet till det. Om man kan få dem ut ur hemmen, ut ur hemmafrurollen, och in i samhället på riktigt så får de hekt andra möjligheter att leva sina liv på det sättt de vill. Och inte på det sätt som deras kultur, religion och man vill.

Jag är så innerligt trött på alla ursäkter som görs för människor som kommer från en del kulturer. Som att kulturen de kommer från gör de mindre kompetenta, inte lika vuxna människor.

Nä, vi ska inte ha flerbarnstillägg för att andra kulturer ska kunna fortsätta behandla sina kvinnor som egendom. Vi ska se till att när de kommer hit ska inte kulturen/religionen få användas som en ursäkt för att en kvinna inte ska få leva sitt liv under samma förutsättningar som vi andra kvinnor som haft turen att födas I ett land där vi själva kan bestämma över våra liv. Vi måste som ett land sätta ner foten och tydligt förklara för de som flyttar hit vilka lagar som gäller och vad de förväntas acceptera och respektera när de bor här. Vi ska inte anpassa vårt system så att kvinnor inte kan styra över sina egna liv.

Är det inte precis det som ni som vill ta bort flerbarnstillägget argumenterar för? Att vi ska anpassa vårt system alltså. Flerbarnstillägget har ju funnits långt innan utomeuropeiska familjer med många barn var en del av ekvationen.
 
Tänker att bidraget är kanske till barnet, så rättvist att varje barn får lika mycket. Barnbidraget har ju en tendens i många kommunder att gå jämnt ut med kostnaden för förskola och fritids.

Men att extra pengar per barn när det är fler barn är lite märkligt, även om jag förstår att man hade det i en tid då man ville ha många barn kanske. Men den tiden är ju inte nu längre.
Men det sista stycket är väl märkligt? Varför skulle det vara märkligt nu att vilja buffra mot barnfattigdom om det inte var märkligt ”förr i tiden”? Det är bara familjer med flera barn som får flerbarnstillägg, dvs de som lever ”i en tid” där familjen har flera barn får tillägget. De som inte gör det får det inte. Hur menar du egentligen? Att bara för att färre familjer har många barn ger det mindre ekonomisk påverkan för de som de facto har det? De tidigare länkade analyserna visar att det inte stämmer. Flera syskon ökar risken påtagligt för att du som barn ska leva i ekonomisk utsatthet. Tyvärr.
 
Personligen tycker jag att barnfamiljer redan får väldigt mycket lättnader. Det är maxtaxa på förskolan, det är barnbidrag, bostadsbidrag människor utan barn inte kan söka etc.

Jag hade hellre lagt 3,7 miljoner på någonting som alla får del av, tex sjukvård, parker, vägar etc.
Kanske det, men drar du in pengarna är risken att det faktiskt blir mindre pengar till sjukvård/tandvård etc. Barnbidraget/flerbarnstillägget är ett billigt bidrag att hantera. Ska de som kommer i kläm söka andra typer av bidrag kanske hanteringskostnaderna äter upp skillnaderna. Det kan också visa sig att när de väl söker bidrag har rätt till mer. Barnfamiljer där föräldrarna jobbar i låglöneyrken, i synnerhet de med flera barn har det ordentligt knapert nu förtiden. Det kan vara droppen som får bägaren att rinna över.


Ska man överväga något i den stilen är det att inkomstpröva barnbidragen. Då kanske man slipper diskussioner om de som sparar hela till barnen blir myndiga, de som gör det behöver uppenbarligen inte pengarna.
 
Går det att ens skilja på när barnbidrag + flerbarnstillägg inte räcker för de ökade utgifterna?

Jag förstår nog inte riktigt hur du menar?

Konsumentverket har ju viss vägledning om hur mycket människor kostar, även om jag personligen inte tycker att de stämmer överens med min ekonomiska verklighet.

Så de sifforna kan man ju ta och räkna av kostnaderna mot barnbidraget, för att se hur mycket man måste lägga ut själv.

Effekten med flerbarnstillägget blir att familjer till ett/få barn får lägga ut mer av sin inkomst på varje barn men de har (troligtvis) en högre disponibel inkomst per barn än en familj med sex barn har. Om det nu är det som är meningen, jag vet inte, jag bara funderar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 560
Senast: Grazing
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 077
Senast: mars
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 523
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 047
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp