Bukefalos 28 år!

flerbarnstillägg?

Om man anställer alla foodora-bud inom äldreomsorg skulle de få bättre lön och levnadsvillkor. Det tycker inte svenska medelklassen om att höra att de skulle förlora sina underbetalda slavar. Det är möjligt eller troligt att det inte är så enkelt men det här med foodora-bud tycker jag är sjukt.
Och vad menar du skulle vara sambandet mellan underbetalda fodoora-bud och flerbarnstillägg?
 
Om man anställer alla foodora-bud inom äldreomsorg skulle de få bättre lön och levnadsvillkor. Det tycker inte svenska medelklassen om att höra att de skulle förlora sina underbetalda slavar. Det är möjligt eller troligt att det inte är så enkelt men det här med foodora-bud tycker jag är sjukt.
Väldigt OT men måste ändå bemöta

Utan att gå in på foodora-budens arbetsvillkor så är jag lite allergisk att man tror att äldrevården är ett ställe där man bara ”stoppar in” folk.
Med det sagt menar jag inte att det bland foodora-buden kan finnas personer som efter utbildning/introduktion kan vara lämpliga för arbetet.
 
Det här med många barn verkar inte vara ett så stort problem ur ekonomisk synpunkt - i alla fall om man inte ser till framtida problem med att försörja befolkningen. 64 familjer i Sverige har 10 barn eller fler (under 18), 4% av familjerna har 4 eller fler barn. Nativiteten är den lägsta på 20 år. Fruktsamheten ligger kring 1,5 barn/kvinna och tendensen verkar vara nedåtgående (källa SCB).
Så ut nationalekonomisk synpunkt är det förmodligen fortfarande bra att på alla sätt uppmuntra flerbarnsfamiljer. Problemet är hur man kan göra det utan att det blir en kvinnofälla för grupper med låg inkomst.
 
Jag känner inte till de politiska argumenten, men som det ser ut idag så förlorar ju föräldern (främst kvinnan i en kvinna-man-relation) en hel del både i lön (och löneutveckling) och pension i samband med barnaskaffande. Och det blir ju såklart värre ju fler barn man är hemma med och behöver vabbas. Så jag kan tänka mig att en grundtanke kan vara att just väga upp för den förlusten, men jag kan såklart ha fel. Är säkert bara önsketänkande och det i själva verket var motsatsen - att kvinnorna skulle välja att vara hemma med barnen istället för att jobba. Ingen aning ens om när det infördes?
Kollade upp det. -82 infördes det och syftet var att ge en god ekonomisk levnadsstandard (läste den korta versionen).
Argumentet som nu ligger på bordet för att avskaffa det är mer eller mindre att ”integrera invandrarkvinnor i samhället”, så det ska löna sig för dem att jobba istället för att vara hemma. Tror liksom inte det är flerbarnstillägget som gör att de är hemma istället för att jobba? Krävs nog lite mer jobb än så för att få en fungerande integration. Först och främst kan det ju vara bra att de får en chans på arbetsmarknaden… Eller kräva att männen är hemma minst lika mycket mer barnen. 🤷‍♀️
 
Var det inte i någon annan tråd där man räknat ut att barn numera kostar ca 1.5 eller 1.8 miljoner under uppväxten? Flerbarnstillägg + barnbidrag bidrar med hur mycket fram till barnet är 18? Särskilt som flerbarnstillägget stoppas efter en viss ålder.
 
Kollade upp det. -82 infördes det och syftet var att ge en god ekonomisk levnadsstandard (läste den korta versionen).
Argumentet som nu ligger på bordet för att avskaffa det är mer eller mindre att ”integrera invandrarkvinnor i samhället”, så det ska löna sig för dem att jobba istället för att vara hemma. Tror liksom inte det är flerbarnstillägget som gör att de är hemma istället för att jobba? Krävs nog lite mer jobb än så för att få en fungerande integration. Först och främst kan det ju vara bra att de får en chans på arbetsmarknaden… Eller kräva att männen är hemma minst lika mycket mer barnen. 🤷‍♀️

Om man vill ha ut nysvenska/etniskt minoritets kvinnor i arbete så skulle något betydligt mer effektivt vara att de faktiskt fick arbete. Idag är de hopplöst diskriminerade emot, något som börjar i skolan när de får lägre betyg (inga glädjebetyg eller föräldrar som ringer och tjatar och hotar upp sina barns betyg). Eller går i religiös friskola där de lär sig att det är en kvinnas roll att stanna hemma. Imo bör alla konfessionella friskolor avskaffas, helst i går.

Sedan, ja jag är för, positiv särbehandling, få chansen att gå på universitet även om betygen (se glädjebetyg) är sämre än de som antas idag. Och det viktigaste steget av allt, få jobb trots att man heter Fatima eller Zoka, eller Khadija.
 
Om man anställer alla foodora-bud inom äldreomsorg skulle de få bättre lön och levnadsvillkor. Det tycker inte svenska medelklassen om att höra att de skulle förlora sina underbetalda slavar. Det är möjligt eller troligt att det inte är så enkelt men det här med foodora-bud tycker jag är sjukt.
Nu passar ju verkligen inte alla människor till att arbeta med äldre. Tycker det är en hemsk syn på äldrevård om man anser att det ”bara är att anställa” och stoppa in folk i yrket för att fylla upp platser.
 
För att bibehålla befolkningen behöver vi få 2,1 barn. Minskande befolkning leder till problem med försörjning av den äldre delen av befolkningen. Men förstår din tanke med tanke på slitage på resurser etc, men vet inte om sambandet är så enkelt.
Det är nog exakt så enkelt. Varje unge som föds förbrukar resurser och för varje generation förbrukar vi mer resurser. Trots det vill vi bli fler. Det är dags att bygga om samhället så att vi skapar ett ekonomiskt system som är hållbart för det här är inte det och det som driver systemet är att vi blir fler.
 
Rent krasst så är det bättre att vi tar hand om invandringen istället för en massa flerbarnstillägg för då har vi arbetsföra vuxna som kan utbildas istället för en massa barn som ska födas, uppfostras, växa upp, utbildas och skolas in på arbetsmarknaden. Dessutom behöver vi sluta lägga en massa resurser på allt för tidigt födda barn, något som även emeritusprofessor, Hugo Lagercrantz, i barnmedicin på Karolinska Institutet ifrågasätter.

https://www.svd.se/a/mQ929l/hugo-lagercrantz-hur-pass-tidigt-fodda-ska-vi-forsoka-radda
 
Imo bör alla konfessionella friskolor avskaffas, helst i går.

Sedan, ja jag är för, positiv särbehandling, få chansen att gå på universitet även om betygen (se glädjebetyg) är sämre än de som antas idag. Och det viktigaste steget av allt, få jobb trots att man heter Fatima eller Zoka, eller Khadija.

Det första håller jag helt med dig om!

Det andra absolut inte! När Fatima kommer till en arbetsintervju vill iaf jag att den potentiella arbetsgivaren ska veta att hon kommit dit på egna meriter för att hon är kompetent och inte för att hon inte är svensk/skandinav/europé.

Och hur ska man egentligen räkna? Ska det vara en koefficient likt dressyrens koefficient på olika moment? Men att man satt koefficient på olika ursprung/hudfärg/tid i Sverige osv?? Hur tänker du där? Och om den ena föräldern är svensk och den andra invandrare. Ska koefficienten bli 50% av vad den hade varit om båda föräldrarna var invandrare?

Jag är ledsen. Men jag tycker inte att vi ska kategorisera och dela upp människor på det sättet. Och bara för att man är svensk betyder det inte att man per automatik haft allt serverat på ett silverfat och därför förtjänar att missgynnas till fördel för någon baserat endast på dennes ursprung. Ta en svensk med npf-diagnoser som kämpat stenhårt i motvind hela skolgången och som inte kommer in på utbildningen för att en invandrare med lägre betyg tas in istället? Hur är det rättvist? Bara för att någon är invandrare betyder det inte att de är mindre kompetenta.
 
Du har inte koll på vad positiv särbehandling är, va?

Varför ska ursprung trumfa andra svårigheter folk kämpar med? Ta npf-diagnoser, barn som växer upp med föräldrar med missbruksproblem/misshandel under uppväxten. Skulle de väljas bort pga Fatima som växt upp i en bra familj med bra föräldrar och inga diagnoser? Ska man ha positiv särbehandling får det inte vara så trubbigt som att bara se till någons ursprung.
 
Det första håller jag helt med dig om!

Det andra absolut inte! När Fatima kommer till en arbetsintervju vill iaf jag att den potentiella arbetsgivaren ska veta att hon kommit dit på egna meriter för att hon är kompetent och inte för att hon inte är svensk/skandinav/europé.

Och hur ska man egentligen räkna? Ska det vara en koefficient likt dressyrens koefficient på olika moment? Men att man satt koefficient på olika ursprung/hudfärg/tid i Sverige osv?? Hur tänker du där? Och om den ena föräldern är svensk och den andra invandrare. Ska koefficienten bli 50% av vad den hade varit om båda föräldrarna var invandrare?

Jag är ledsen. Men jag tycker inte att vi ska kategorisera och dela upp människor på det sättet. Och bara för att man är svensk betyder det inte att man per automatik haft allt serverat på ett silverfat och därför förtjänar att missgynnas till fördel för någon baserat endast på dennes ursprung. Ta en svensk med npf-diagnoser som kämpat stenhårt i motvind hela skolgången och som inte kommer in på utbildningen för att en invandrare med lägre betyg tas in istället? Hur är det rättvist? Bara för att någon är invandrare betyder det inte att de är mindre kompetenta.
Men nu är det ju så att många med namn som inte är typiskt svenskklingande fortfarande vittnar om att det är svårare att få anställning, och att det händer att dessa byter namn pga detta. Så den här kategoriseringen som många blir så upprörda över vad gäller tex. jämnlikhetsdata , för att vi inbillar oss att vi är så färgblinda i Sverige gör mest bara att vi blundar för den diskriminering som förekommer.
 
Men nu är det ju så att många med namn som inte är typiskt svenskklingande fortfarande vittnar om att det är svårare att få anställning, och att det händer att dessa byter namn pga detta. Så den här kategoriseringen som många blir så upprörda över vad gäller tex. jämnlikhetsdata , för att vi inbillar oss att vi är så färgblinda i Sverige gör mest bara att vi blundar för den diskriminering som förekommer.

Och du tror att det blir lättare för dem att få anställning om arbetsgivaren är osäker på om personen egentligen hörde hemma på utbildningen eller bara kom in pga sitt ursprung?
 
Och du tror att det blir lättare för dem att få anställning om arbetsgivaren är osäker på om personen egentligen hörde hemma på utbildningen eller bara kom in pga sitt ursprung?
Nu är det ju inte så det funkar. I dagsläget är personer med visst utländskt ursprung en av grupperna som utsätts för diskriminering (vi skulle också kunna kalla det negativ särbehandling). Hur ska vi lösa det om inte genom positiv särbehandling? Positiv särbehandling handlar inte om att sämre lämpade för ett jobb ska få jobbet före någon bättre lämpad. Det är, precis som feministiska åtgärder, ett verktyg för att uppnå jämställdhet.
 
Men.
.. flerbarnstillägg är väl ändå att man får extrapengar utöver barnbidraget.

DET är vad jag vill diskutera. Och inte begriper. Flera barn kan ärva av varann. Man har redan köpt en barnvagn etc etc.

För mig är det självklart att man får barnbidrag för varje barn. Men de där bonuspengarna??

Min fråga till @tornblomma rörde barnbidraget vilket jag inte anser ska stoppas vid 2 barn. Vad jag anser om flerbarnsbidraget/tillägget står i #7.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 871
Senast: Grazing
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 243
Senast: mars
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 589
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 173
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp